Jag vill svara på TS ursprungliga fråga från mina egna erfarenheter.

Jordfelsbrytare: Absolut krav
Automatsäkringar: Krav
Jordade uttag: Mycket önskvärt

Jag skulle inte betala extra för ett hus eller en lägenhet som har detta, för jag ser det som ett grundläggande sanitetskrav för en bostad byggd eller renoverad de senaste tre-fyra årtiondena.

Däremot skulle jag använt det som ett argument för att sänka priset om något av det saknas. Inte för att spara pengar, utan för att jag skulle sett till att installera alla tre så snart som möjligt.

Så, nej, jag tror inte det höjer värdet att uppgradera till jordade uttag, men däremot tror jag det gör bostaden mer attraktiv för köparen. Ungefär som att exklusiva tapeter inte höjer bostadens värde, men kanske gör en mer sugen på att köpa den.

Doch har jag vid en lägenhetsrenovering pratat med en elektriker som sagt att jordade uttag är det sista man ska prioritera, för det tillför inte så mycket egentligen. Men, eftersom jag har mycket värdefull elektronik hemma så vill jag skydda både den och familjen (från fel i elektroniken, åska, olyckor etc.), så jordade uttag känns tryggare på alla sätt.
 
  • Gilla
jonathanGubbe och 1 till
  • Laddar…
Reyhn Reyhn skrev:
[...]
Automatsäkringar: Krav
[...]
Varför?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Främst av bekvämlighetsskäl. Det är betydligt lättare att se att en säkring gått med en switch, och lättare att återställa den än att använda de kermiska gammeldags säkringarna.

Men, för mig som inte kan nånting om el, så är en box med automatsäkringar en indikation på att elen i bostaden troligen är moderniserad och förhoppningsvis kontrollerad. Det är lite mer förtroendeingivande att se automatsäkringar, IMHO.
 
  • Gilla
jonathanGubbe och 2 till
  • Laddar…
O
J jonathanGubbe skrev:
Jo om maskinen har jordad kontakt så vill jag ju sätta den i ett jordat uttag för annars gäller inte CE märkningen.
Slarvligt uttryckt eller så har du har inte förstått vad CE-märkning innebär. Det är enbart en handelsreglering och inget annat. Den säger att den som säljer varor måste garantera att varan uppfyller gällande standarder om säkerhet, störningar, osv. I samma sekund kunden betalt och tagit emot varan är CE-märkningen irrelevant. Att en apparat blir osäker eller inte fungerar som utlovat ifall du frångår tillverkarens anvisningar är något annat och ett faktum oavsett om den är CE-märkt vid försäljning eller inte.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Reyhn Reyhn skrev:
Det är betydligt lättare att se att en säkring gått med en switch,
Det är inte alltid som armen ändrar läge när en dvärgbrytare löser ut.
Det finns flera trådar på forumet där frågeställaren undrar varför en apparat inte fungerar, till slut visar det sig att en dvärgbrytare har löst ut utan att armen har rört sig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
TRJBerg
Reyhn Reyhn skrev:
Jag vill svara på TS ursprungliga fråga från mina egna erfarenheter.

Jordfelsbrytare: Absolut krav
Automatsäkringar: Krav
Jordade uttag: Mycket önskvärt

Jag skulle inte betala extra för ett hus eller en lägenhet som har detta, för jag ser det som ett grundläggande sanitetskrav för en bostad byggd eller renoverad de senaste tre-fyra årtiondena.

Däremot skulle jag använt det som ett argument för att sänka priset om något av det saknas. Inte för att spara pengar, utan för att jag skulle sett till att installera alla tre så snart som möjligt.

Så, nej, jag tror inte det höjer värdet att uppgradera till jordade uttag, men däremot tror jag det gör bostaden mer attraktiv för köparen. Ungefär som att exklusiva tapeter inte höjer bostadens värde, men kanske gör en mer sugen på att köpa den.

Doch har jag vid en lägenhetsrenovering pratat med en elektriker som sagt att jordade uttag är det sista man ska prioritera, för det tillför inte så mycket egentligen. Men, eftersom jag har mycket värdefull elektronik hemma så vill jag skydda både den och familjen (från fel i elektroniken, åska, olyckor etc.), så jordade uttag känns tryggare på alla sätt.
Med tanke på hur lite jordfelsbrytare kostar känns det absurt att det skulle påverka budgivning.
Ingen av säljare eller andra budgivare skulle märka eller bry sig om ett par tusen i skillnad på buden.
 
Självklart påverkar det om man med Jordat menar hela vägen. Barnfamiljer brukar inte gilla den ökade risken.
 
Fairlane
Viktor.J Viktor.J skrev:
Självklart påverkar det om man med Jordat menar hela vägen. Barnfamiljer brukar inte gilla den ökade risken.
Psykologiskt kan det såklart vara så, särskilt bland gruppen som inte vet vilka risker man har och inte har. Många vill hellre ha en modern normcentral än en äldre diaz-central för det är ju bättre, eller iallafall tror man det.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Och just den psykologiska biten är en stor del av vad många betalar extra för när man köper hus.
Som jag redan skrivit. Får man in i prospekt tydligt att elsystemet är helt nytt av behörig firma kan nog slutpriset bli högre än om inget står där och de på visningen råkar synas en diaz-central med extra lådor bredvid.
Men detta har inget med jordat eller ej jordat utan om att anläggningen är ny.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Psykologiskt kan det såklart vara så, särskilt bland gruppen som inte vet vilka risker man har och inte har. Många vill hellre ha en modern normcentral än en äldre diaz-central för det är ju bättre, eller iallafall tror man det.
Nu är jag ingen elektriker :) Men jag har haft situationer då Jordfelsbrytaren löst ut hos mig i samband med mänskligt handhavande. Och läser jag på elsäkerhetsverket så verkar det ju finnas en orsak till varför den finns "Jordfelsbrytaren är en billig livförsäkring som även skyddar mot elbränder. Den bryter strömmen snabbt vid jordfel både i elanläggningen och i anslutna produkter. Kom ihåg att jordfelsbrytaren ska testas minst två gånger per år. I många, framförallt nyare, bostäder finns en fast installerad jordfelsbrytare vid elcentralen. Detta är ett krav för alla nyproducerade bostäder."
 
Fairlane
Viktor.J Viktor.J skrev:
Nu är jag ingen elektriker :) Men jag har haft situationer då Jordfelsbrytaren löst ut hos mig i samband med mänskligt handhavande. Och läser jag på elsäkerhetsverket så verkar det ju finnas en orsak till varför den finns "Jordfelsbrytaren är en billig livförsäkring som även skyddar mot elbränder. Den bryter strömmen snabbt vid jordfel både i elanläggningen och i anslutna produkter. Kom ihåg att jordfelsbrytaren ska testas minst två gånger per år. I många, framförallt nyare, bostäder finns en fast installerad jordfelsbrytare vid elcentralen. Detta är ett krav för alla nyproducerade bostäder."
Nu blandar du ihop jordfelsbrytare med jordade uttag.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu blandar du ihop jordfelsbrytare med jordade uttag.
Dom skriver ju jordfelsbrytare så jag utgår ifrån att de menar jordfelsbrytare. Men som jag skrev i mitt första inlägg och hur det påverkar priset så menar jag modern el (jordfelsbrytare, jordade uttag etc)
 
Fairlane
Viktor.J Viktor.J skrev:
Dom skriver ju jordfelsbrytare så jag utgår ifrån att de menar jordfelsbrytare. Men som jag skrev i mitt första inlägg och hur det påverkar priset så menar jag modern el (jordfelsbrytare, jordade uttag etc)
Ja, men jordfelsbrytare har inget med jordade uttag i sig att göra,. Jag håller med om att man absolut ska ha en jordfelsbrytare, men att barnfamiljer måste ha jordade uttag för säkerhet är inte något jag håller med om generellt. Det är väl ungefär som att man vill ha de mycket "säkrare" automatsäkringarna, även om de inte är säkrare. Psykologi ska absolut inte underskattas när folk lägger bud på hus, så det kan kanske påverka. Jag ser dock väldigt många saker som kommer så långt före.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Slarvligt uttryckt eller så har du har inte förstått vad CE-märkning innebär. Det är enbart en handelsreglering och inget annat. Den säger att den som säljer varor måste garantera att varan uppfyller gällande standarder om säkerhet, störningar, osv. I samma sekund kunden betalt och tagit emot varan är CE-märkningen irrelevant. Att en apparat blir osäker eller inte fungerar som utlovat ifall du frångår tillverkarens anvisningar är något annat och ett faktum oavsett om den är CE-märkt vid försäljning eller inte.
Vid CE märkning så testas eller designas produkten (ibland följer man praxis och testar ej) med vissa förutsättningar.
Om produkten levereras med en jordad kontakt så testas produkten med jordad kontakt och tillverkaren garanterar att den uppfyller säkerhetskrav och funktion så länga som den används så som den är levererad.
Så produkten kan vara tillverkad på ett sätt så att jorden är det som avgör om den är elsäker eller ej.
Används den på annat sätt så garanterar tillverkaren ingenting.
CE märkningen är en garanti att en vara skall uppfylla vissa krav under vissa förutsättningar så använder du den under andra förutsättningar så ligger allt ansvar helt på dig.
 
Inom elteknik idag är det jordat som gäller. Att hus är totaljordade är en säkerhet. Krypströmmar existerar på de flesta platser. Egentligen har nolla och jord samma knytpunkt.

Apparater må sakna skyddsjord pga såkallad dubbelkapsling men det är lite av en falsk trygghet. Det borde vara bättre att de ändå hade jord indragen i apparaten. Vanskligt egentligen att dra in starkström och inte ha jord nära till hands.

Leds ström från fas till nolla så hjälper ingen jordfelsbrytare. Det blir helt enkelt en last, dig inräknat om det är du som agerar ledare. Är inte kortslutningsströmmen tillräckligt hög så bryter inte säkringen. Hoppet är där att tillräckligt hög ström ska ledas in på jord och få jordfelsbrytaren att känna av felet, för jorden är en bra ledare av koppar (eller aluminium) med hög konduktivitet.

Det är lite okunskap i den här tråden där man till och med hävdar att jorden skulle vara något onödigt i en anläggning.

Som elektriker skulle jag hävda att plastiga apparater med såkallad dubbelkapsling blir övervärderat. Det är ett gott skydd med plast eftersom det är en urusel ledare men det är i regel ett relativt skört material. Går plasten sönder så är kan ledarna vara blottlagda och då är det säkrare att jorden finns där.

Till och med branschen har sett problematiken och det kommer mer produkter där skyddsjord finns. Överlag så finns skyddsjorden med på lite dyrare produkter vilket säger en hel del.
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.