S SifVerT skrev:
Switchade nätaggregat förvränger tyvärr faserna otroligt mycket vilket skapar fasförskjutningar och distortion. Hans nätadapter kan också ha legat nära ljudets signalkabel. Inuti nätaggregaten är det hög frekvens.
I dessa strömförsörjningar sitter en Y2-kondensator mellan primär och sekundär som ska leda bort störningar till nätet. Det är den som gör att det känns när man tar i laptopen och den som orsakar brummet.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
En fråga till TS: När ni köpte huset var en stor del av uttagen ojordade. Hur mycket påverkade det erat bud?

Om svaret är något i stil med "Ingenting, vi kan inget om detta" så är det nog som för de flesta och det säger nog ungefär hur mycket husets marknadsvärde påverkas.
Sen finns det alltid några med ett specialintresse som tittar på vissa delar, men om de är väldigt få påverkas nog inte marknadsvärdet av huset.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S SifVerT skrev:
Switchade nätaggregat förvränger tyvärr faserna otroligt mycket vilket skapar fasförskjutningar och distortion. Hans nätadapter kan också ha legat nära ljudets signalkabel. Inuti nätaggregaten är det hög frekvens
Hej SifVerT

I det fall som jag återgav, var det mest 50 Hz. Med modern switchteknik (PFC, Fower factor Correction) brukar övertoner, upp till 2 kHz elimineras men ersättas av supraharmonics (från 2 kHz och uppåt). Du kan t.ex. ”googla” på ”Standards for supraharmonics”.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Sen finns det alltid några med ett specialintresse som tittar på vissa delar, men om de är väldigt få påverkas nog inte marknadsvärdet av huset.
Fairlane
Idag brukar det kanske inte räknas till specialintresse att ha dator och multimedia hemma, lyssna på musik från internet, sätta solceller på taket, vilja ladda sin elbil etc. Och allt detta utan att riskera att drabbas av störningar eller att utrustning går sönder.:)
 
Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Fairlane
Idag brukar det kanske inte räknas till specialintresse att ha dator och multimedia hemma, lyssna på musik från internet, sätta solceller på taket, vilja ladda sin elbil etc. Och allt detta utan att riskera att drabbas av störningar eller att utrustning går sönder.:)
Nej, men att ha koll på EMC räknar jag nog som ett specialintresse. Jag tror ytterst få som är intresserade av att ah dator eller multimedia hemma har koll på EMC. Jag kör dator (laptop), TV och stereo i vardagsrummet, utan att ha kolla på sådana saker och tror det eller ej, det fungerar utmärkt. Eurokontakt mo både stereoprylar och TV så de bryr sig nog inte om att uttagen i detta fall råkar vara jordade.

Jag är även intresserad av elbil och att sätta solceller på taket, men som vanlig människa så har jag ingen aning om att dessa riskerar att gå sönder ifall dottern ansluter sin laptop i ett ojordat uttag i sitt sovrum. Jag tycker det låter som skräp om elbilen och solcellerna inte kan hantera detta, men oavsett så tror jag att ytterst få människor gör den kopplingen och därför menar jag att det bara är personer med specialintresse som ser detta och därför påverkas inte priset på huset särskilt mycket heller. Det finns så många andra saker som påverkar husets värde så mycket mer, så jag tror att jordade/ojordade uttag är försumbart.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Lägger in mina egna erfarenheter kring detta då vi precis avslutat en elrenovering. För mig är det inte de jordade eluttagen som gör att jag tycker att investeringen på ca 50ksek för ett 144 kvm villa med källare är vet det

Det är vetskapen att äntligen få ha koll på belastningen i de olika grupperna.

Tidigare ägare har troligen kört elgrill på altanen på en grupp med diskmaskin, kul+frys+golvvärme+ lite till.

När vi drog om kablarna i garaget hittade vi en sk sockerbit som blivit överhettad och smält.

Den största vinsten i min mening är den minskade brandrisken.

Personligen hade jag hellre bjuda högre på ett hus som renoverat elen än ett där det behövdes göra. Alternativt prutat på ett hus där behovet finns.

Att uttagen blir jordade är en bonus.
 
  • Överhettad smält sockerbit kontakt med kopplade svarta kablar illustrerar risk med gammal elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Heden71 och 3 till
  • Laddar…
Jag har tittat på två laddare till laptops avsedda att (skydds)jordas, dvs med jordad stickpropp. Den ena hade direkt förbindelse mellan skyddsjord och DC-minus. Den andra mätte 1 kohm däremellan. Laddare utan jordad stickpropp kan ha den där Y-kondensatorn som Logad nämner, här är ett exempel från en DVD-spelare. Allt detta för att DC-sidan inte ska bli flytande och potentiellt bygga upp en hög spänning mot jord pga kapacitanser i transformatorn. Denna kondensator ger en ström som känns kraftigt men är givetvis helt ofarlig.

Så man ska inte bortse från behovet av "EMC" när man väljer mellan ojordade och jordade uttag. I typ alla nya elapparater med elektronik finns detta behov. Men laptops är ganska ensamma som portabla konsumentprodukter med jordad stickpropp som man vill använda i ojordade rum vad jag kommer på i hastigheten.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, men att ha koll på EMC räknar jag nog som ett specialintresse. Jag tror ytterst få som är intresserade av att ah dator eller multimedia hemma har koll på EMC. Jag kör dator (laptop), TV och stereo i vardagsrummet, utan att ha kolla på sådana saker och tror det eller ej, det fungerar utmärkt. Eurokontakt mo både stereoprylar och TV så de bryr sig nog inte om att uttagen i detta fall råkar vara jordade.

Jag är även intresserad av elbil och att sätta solceller på taket, men som vanlig människa så har jag ingen aning om att dessa riskerar att gå sönder ifall dottern ansluter sin laptop i ett ojordat uttag i sitt sovrum. Jag tycker det låter som skräp om elbilen och solcellerna inte kan hantera detta, men oavsett så tror jag att ytterst få människor gör den kopplingen och därför menar jag att det bara är personer med specialintresse som ser detta och därför påverkas inte priset på huset särskilt mycket heller. Det finns så många andra saker som påverkar husets värde så mycket mer, så jag tror att jordade/ojordade uttag är försumbart.
Hej Fairlane

Du skriver ”Jag tycker det låter som skräp om elbilen och solcellerna inte kan hantera detta,”

Just för att ”hantera detta” så finns i ofta EMC-filter i apparaterna. EMC-filter som i många fall måste kopplas till skyddsjord för att fungera som avsett. Det är därför som apparater med jordad stickpropp provas i jordat uttag och vid användning är avsedda att anslutas till i jordat uttag.

Har man skyddsjord i sitt hem och kan ansluta sina apparater med jordad stickpropp i jordat uttag, då använder man apparaterna som tillverkaren avsett och minskar på sikt rimligen sina bekymmer med störningar

Tycker du att det är "skräp" att bilar behöver ha säkerhetsbälte eller krockkuddar för att undvika skador? :)
 
Dell PA-12 19V 3.34 A Laptop adapter Power Supply Schematic.
Ojordad stickpropp (Europlugg) med CY1.
Schematiskt kopplingsschema för Dell PA-12 19V 3.34A bärbar datoradapter med ojordad europlugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man får stötar av det, hjälper det att vända stickproppen ??
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Randomguy Randomguy skrev:
Tvivlar på att jordkabeln ens räddat en handfull människor sedan standarden sattes. Jordfelsbrytare är 100x bättre säkerhet än en jordkabel
Då menar du också att krockkudden ger 100x bättre säkerhet än bromsar på en bil?
Du skulle inte vilja ha både och?

En JFB får inte ersätta en skyddsledare (där skyddsåtgärden automatisk frånkoppling tillämpas). Det står uttryckligen 531.2.1.5. Man får alltså inte "fixa" en trasig isolerad miljö med ojordade uttag mha en JFB. Anläggningen måste i grunden vara intakt. JFBn är ett komplement till detta.
 
  • Gilla
HökMartin och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dell PA-12 19V 3.34 A Laptop adapter Power Supply Schematic.
Ojordad stickpropp (Europlugg) med CY1.
[bild]
Om man får stötar av det, hjälper det att vända stickproppen ??
Eftersom Y2-kondensatorn sitter på likriktarbryggans minussida hjälper det inte vända stickkontakten. Kondensatorn är komponenten allra överst i schemat.
 
D Dilato skrev:
Dell PA-12 19V 3.34 A Laptop adapter Power Supply Schematic.
Ojordad stickpropp (Europlugg) med CY1.
[bild]
Om man får stötar av det, hjälper det att vända stickproppen ??
Ja, det kan hjälpa att vända stickkontakten.
D2 & R1 är kopplad till ena stiftet i stickkontakten.
 
Logad Logad skrev:
Eftersom Y2-kondensatorn sitter på likriktarbryggans minussida hjälper det inte vända stickkontakten. Kondensatorn är komponenten allra överst i schemat.
Jag vet detta, det var mer en retorisk fråga :geek:
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det kan hjälpa att vända stickkontakten.
D2 & R1 är kopplad till ena stiftet i stickkontakten.
Jag misstänker att D2/R1 är för att känna av AC driftspänningen, det berömda "Input: 100-240V".
 
D Dilato skrev:
Dell PA-12 19V 3.34 A Laptop adapter Power Supply Schematic.
Ojordad stickpropp (Europlugg) med CY1.
[bild]
Om man får stötar av det, hjälper det att vända stickproppen ??
Minussidan på C1 med jordtecken, är den jordad någonstans, eller bara ansatt som jord?
Hur är kraven formulerade för att inte få farlig spänning på sekundären, slår det genom någonstans vid CY1/RA/RB/RC/RD eller PH1/PH2 kan man ju får ut nätspänning eller likriktad sådan på nersidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.