Musseh Musseh skrev:
Ligger väl på ungefär 19-24 i vanliga fall. Ibland lite högre. Får kolla tempen vid handtaget. Inga plantor alls.
Vi har en torktumlare i ett centralt och litet rum som går ofta men den borde ju inte kunna göra luftfuktigheten så hög i huset konstant?
Är det en kondenstorktumlare eller bara varmluft? Behållare för vatten eller avlopp?

Är de varmluft trycks ju all fukten från tvätten ut i luften. Jag får också jättefuktigt i huset efter att jag skurar, sen tar ventilationen hand om det vid fuktutbytet

Det låter som du kanske har hög fukttillförsel inifrån, men framförallt väldigt dålig ventilation. Låt befintlig PAX fläkt gå på, och installera en mini FTX på central plats, kanske nära luftvärmepumpen så blir det bra spridning?

Typ en sån här
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...m_source=prisjakt&utm_medium=pa&utm_campaign=

• Gilla
Musseh
  • Laddar…
Musseh Musseh skrev:
Ligger väl på ungefär 19-24 i vanliga fall. Ibland lite högre. Får kolla tempen vid handtaget. Inga plantor alls.
Vi har en torktumlare i ett centralt och litet rum som går ofta men den borde ju inte kunna göra luftfuktigheten så hög i huset konstant?
Hur leds vattnet ut från torktumlaren?

Fungerar köksfläkten, och används den..?

PAX- och köksfläktar kan vid dåligt eller obefintligt självdrag leda till att frånluft istället blir tilluft.

Oavsett, så torde ditt hus ventileras via självdrag. Detta fungerar inte som tänkt om murstocken inte används. Prova att elda ordentligt ett par dagar och se vad som händer med luftfuktigheten. Känn vid ventilerna till frånluften, har du något sug öht när du inte eldar?

Sedan bör du nog gå upp på vinden och se hur där ser ut.. Med så abnormt hög luftfuktighet inne, så undrar man ju hur mycket som stiger upp till vinden..

70% är när jag börjar oroa mig för min krypgrund..

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Hur leds vattnet ut från torktumlaren?

Fungerar köksfläkten, och används den..?

PAX- och köksfläktar kan vid dåligt eller obefintligt självdrag leda till att frånluft istället blir tilluft.

Oavsett, så torde ditt hus ventileras via självdrag. Detta fungerar inte som tänkt om murstocken inte används. Prova att elda ordentligt ett par dagar och se vad som händer med luftfuktigheten. Känn vid ventilerna till frånluften, har du något sug öht när du inte eldar?

Sedan bör du nog gå upp på vinden och se hur där ser ut.. Med så abnormt hög luftfuktighet inne, så undrar man ju hur mycket som stiger upp till vinden..

70% är när jag börjar oroa mig för min krypgrund..
Vattnet hamnar i en behållare från torktumlaren och köksfläkten går in i en egen kanal i skorstenen.

Jag har nu kollat paxfläkten och alla tilluft med en låga från tändare. Fläkten suger och tilluft blåser. Vet inte hur mycket det ska blåsa men lite gör det iaf. Vid kaminen märkte jag ingent sug alls.

Var uppe på vinden i somras och det såg schysst ut och krypgrunden är nu plastad ink avfuktare. Den sattes ju in pga hög fukt i trät. Kan det vara fukt som är kvar?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Är det en kondenstorktumlare eller bara varmluft? Behållare för vatten eller avlopp?

Är de varmluft trycks ju all fukten från tvätten ut i luften. Jag får också jättefuktigt i huset efter att jag skurar, sen tar ventilationen hand om det vid fuktutbytet

Det låter som du kanske har hög fukttillförsel inifrån, men framförallt väldigt dålig ventilation. Låt befintlig PAX fläkt gå på, och installera en mini FTX på central plats, kanske nära luftvärmepumpen så blir det bra spridning?

Typ en sån här
[länk]
Torktumlaren är med behållare.

Ja alltså nånstans kommer ju fukten ifrån och grunden är ju inplastad och har avfuktare. Relativt nyligen så frågan är om fukten inte försvunnit än från grund?

Men ja frånluften behöver nog kompletteras på nåt sätt också. Tack

Börja med att ha köksfläkten på låg hastighet några dygn om det är möjligt och se om det gör skillnad.

• Gilla
Fjuss och 3 till
  • Laddar…
Musseh Musseh skrev:
Torktumlaren är med behållare.

Ja alltså nånstans kommer ju fukten ifrån och grunden är ju inplastad och har avfuktare. Relativt nyligen så frågan är om fukten inte försvunnit än från grund?

Men ja frånluften behöver nog kompletteras på nåt sätt också. Tack
Kolla så du inte har vatten läcka stäng huvudkranen på vattenmätaren och övriga kranar i huset och vänta 5-10minuter och sen öppna den den ska stå stilla då.
Mitt hus har självdrag med pax fäktar och jag har ca 35-40% nu o det är källar-hus lika torrt i källaren!

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…

Bästa svaret

Behöver nog ha köksfläkten igång och dessutom på högre varv betydligt längre än några dygn.

Är man på 70% Rh fins det massor av kapillärkondenserad vatten i all trä i golv, väggar och tak samt inredning, möbler etc.

tror inte att man är helt fel ute om det uppskattas till 500 liter vatten för att gå från 70% till 40% Rh

ditt boende är som våt tvätt idag, behövs mycket luft och värme för att få det torrare - och det kommer handla om månader av forcerad ventilation för att nå det. Även med en kompressoravfuktare så kanske den tar bort 1 liter vatten i timmen och med denna igång och ingen insipprad fukt utifrån, från människor, tvätt etc. så är det en affär på minst 20 dygn dygnet runt att kondensera ut 500 liter vatten ur byggnaden via luften...

Det kommer att gå trögt och det blir att ha tålamod mellan en åtgärd innan någon resultat syns.

• Gilla
dank och 4 till
  • Laddar…
Man kan ju öppna upp och vädra ut torra dagar. Blir kallt men..

• Gilla
Musseh
  • Laddar…
Musseh Musseh skrev:
Hej,

Luftfuktigheten inomhus är för hög hos mig (70% i snitt). Bor i en 1-plans villa, i fjol la jag plast på marken i grunden och nyligen tätade jag hela grunden och satte in en drybox. Fönster är relativt nya 3-glas. Ventilation är självdrag.
Har mycket kondens på fönsterna nu och mätarna som sagt säger i snitt 70% relativ luftfuktighet. Vad mer kan jag göra? Var kommer fukten ifrån? Det kommer luft från alla tilluftskanaler så draget verkar ju iaf funka.
Ska jag vänta ett tag tills avfuktaren i grunden gjort sitt?
Finns det något bolag som kan rådgiva just sånt här? Mvh
Jag bor i 70tals hus med självdrag, plast i krypgrunden och nya fönster med spaltventil så så långt är våra hus lika, jag eldar så gott som varje dag nu.
I Badrummet har jag paxfläkt som konstant går på lågvarv och drar ut luft samt en på andra sidan huset i en utbyggnad som också går på lågvarv konstant.
Har 21c inne ca och just nu 53% luftfuktighet......tvätten torkar vi i ett litet rum med en luftavfuktare just för att inte tillföra huset mer fukt än nödvändigt.

Har du ställt så din PAX-fläkt ventilerar lite hela tiden?

• Gilla
Sander54 och 1 till
  • Laddar…
T TobiasK233 skrev:
Jag bor i 70tals hus med självdrag, plast i krypgrunden och nya fönster med spaltventil så så långt är våra hus lika, jag eldar så gott som varje dag nu.
I Badrummet har jag paxfläkt som konstant går på lågvarv och drar ut luft samt en på andra sidan huset i en utbyggnad som också går på lågvarv konstant.
Har 21c inne ca och just nu 53% luftfuktighet......tvätten torkar vi i ett litet rum med en luftavfuktare just för att inte tillföra huset mer fukt än nödvändigt.

Har du ställt så din PAX-fläkt ventilerar lite hela tiden?
Paxen går hela tiden, japp.

Igår några timmar och idag har jag kört avfuktare i vardagsrum. Har två hygrometer som visar helt olika.. vilken ska man lita på? Den ena visar tom en uppgång fast avfuktaren fortfarande går.

• Hygrometer med digital display visar 22 grader Celsius och 37% luftfuktighet i vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf av temperatur (röd linje) och luftfuktighet (blå linje) i vardagsrum över tid, visar olika värden för vardera hygrometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Är det Verisure? Den visar högre i mitt hus än vad en kombinerad termometer och hygrometer.

• Gilla
Musseh
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Behöver nog ha köksfläkten igång och dessutom på högre varv betydligt längre än några dygn.

Är man på 70% Rh fins det massor av kapillärkondenserad vatten i all trä i golv, väggar och tak samt inredning, möbler etc.

tror inte att man är helt fel ute om det uppskattas till 500 liter vatten för att gå från 70% till 40% Rh

ditt boende är som våt tvätt idag, behövs mycket luft och värme för att få det torrare - och det kommer handla om månader av forcerad ventilation för att nå det. Även med en kompressoravfuktare så kanske den tar bort 1 liter vatten i timmen och med denna igång och ingen insipprad fukt utifrån, från människor, tvätt etc. så är det en affär på minst 20 dygn dygnet runt att kondensera ut 500 liter vatten ur byggnaden via luften...

Det kommer att gå trögt och det blir att ha tålamod mellan en åtgärd innan någon resultat syns.
Gjorde just det. Flyttade in till hög luftfuktighet. Installerade 2 fläktar. En per badum, 24/7. Kompletterade bef. Tilluft med nytt i rum där det saknades. Körde under lång tid köksfläkt över natt dessutom. Det finns som det sägs mycket bunden fukt som skall bort.

Torktumlaren måste ges en frånluftventil gärna med fläkt annars blir det mycket fukt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Som redan beskrivit bör du kontrollera så du inte har en mindre vattenläcka.

Vi hade problem med en inbyggd toa som visade sig exakt såhär. pga sprucket rör mellan vattenbehållaren och själva toan läckte det vatten när man spolade. Tillräckligt lite för att inte skapa kaos men tillräckligt mycke för att långsamt höja luftfuktigeheten (sögs upp/spreds i betongplattan). Gick inte ens att se med hjälp av vattenmätaren, även om det är ett bra första steg att kontrollera.

Du bör nog även kolla taket/vinden om du inte gjort detta, enklast att kolla vinden när det regnar.

Till sist kanske även med fultmätare kring avlopp etc där man inte upptäcker läckage med hjälp av vattenmätaren.

Även vattenburen värme är ju enkelt att kontrollera med hjälp av tryckmätaren.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N newbee skrev:
Är det Verisure? Den visar högre i mitt hus än vad en kombinerad termometer och hygrometer.
Ja det är verisure. Precis det är samma här så undrar vilken man ska lita på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.