9 070 läst · 43 svar
9k läst
43 svar
Hög luftfuktighet inomhus trots åtgärder.
Har krypit runt mycket i hela grunden sista tiden och hade det varit vattenläcka borde det väl synts? Ligger ju plast på marken under.G g.kraft skrev:Som redan beskrivit bör du kontrollera så du inte har en mindre vattenläcka.
Vi hade problem med en inbyggd toa som visade sig exakt såhär. pga sprucket rör mellan vattenbehållaren och själva toan läckte det vatten när man spolade. Tillräckligt lite för att inte skapa kaos men tillräckligt mycke för att långsamt höja luftfuktigeheten (sögs upp/spreds i betongplattan). Gick inte ens att se med hjälp av vattenmätaren, även om det är ett bra första steg att kontrollera.
Du bör nog även kolla taket/vinden om du inte gjort detta, enklast att kolla vinden när det regnar.
Till sist kanske även med fultmätare kring avlopp etc där man inte upptäcker läckage med hjälp av vattenmätaren.
Även vattenburen värme är ju enkelt att kontrollera med hjälp av tryckmätaren.
Ja kanske, förr eller senare bör det hamna där så har du inspekterat hela ytan samt pelare/mur så det inte rinner längs med, är det kanske uteslutet med en läcka.Musseh skrev:
Hade nyligen en ny läcka i huset där tätning på skorsten släppt. Droppade ner i isolering på kallvind, sen ner i det nya köket ovanpå högskåpen samt rann längs väggen bakom dem. Tog en stund att upptäcka...
Var är hygrometrarna? I vardagsrummet?Musseh skrev:
Den som du ser går upp gör ju det eftersom rummet blir kallare. Relativ fuktighet är väldigt temperaturberoende.
Den som visar 40% kan du nog slänga med tanke på hur dina fönster såg ut.
I vardagsrummet och sovrum 2. I vardagsrummet bredvid sitter den nya som visar betydligt lägre.O [old rusty] skrev:
Stoppa hygrometern i en helst hyffsad tät plåtburk med plåtlock (typ en kakburk som man köper pepparkakor i) och en tygpåse/pappåse eller hellre öppen mugg med fuktad med vatten koksalt - stäng locket och placera på en plats som har mycket jämn konstant värme och sedan väntar i minst 24 timmar - öppna och titta och så bör fuktighetsnivån ligga på runt 75% Rh (75.6% Rh om man är noga med analyskvalitet av koksalt, väter med destillerat vatten - just koksalt påverkas väldigt lite av temperaturen runt 20 grader C).
Rekommendation att använda plåtbehållare eller om man får ned i en tom och diskad stor äppelmosburk med plåtlock beror på att plastbyttor och plastpåsar läcker in och ut för mycket fukt genom plasten (och plasten själv kan suga och avge fukt) att det kan ge mer påverkan än vad som anses som acceptabla mätfel.
Det kallas saltkalibrering av hygrometer och även kan användas som funktionskontroll av hygrometern - dock bara enpunkts-kalibrering just vid 75% Rh.
lindas hygrometer i en väldigt blöt handuk (dock så att vatten inte rinner in i hygrometer) så kanske man når 95-97% Rh - men bara enstaka 1/10-dels grad i skillnad/variation kan få Rh att åka upp och ned flera % - just kring 90-100% är mycket svårt att kalibrera säkert.
Sedan fins det andra salter för kalibrering både för högre och betydligt lägre Rh och tabell för detta fins tex här: https://www.lfs-web.se/kalibrering-hygrometer.htm - dock kan en del av salterna vara besvärliga att få tag på i kontrollerad ren form.
Många termometrar med hygrometrar etc. brukar stoppa vid 20-25% Rh som lägsta värde för att givaren inte kan gå lägre än så
Vill man mäta linjärt nedåt 0% Rh så blir det ganska dyra givarelement som baserar på kapillärkondensering i en etsad struktur och kapacitansmätning då bara givaren kostar mer än många hela kompletta digitala termometrar med hygrometrar kostar - typ Honywell:s HIH2000 - sensorelement. - själv kalibrerade jag nollpunkten mot 0.000002 mBar absolut vakum i vakumkammare med högvakum turbopump då jag ville mäta på (köldmedels) gasers torrhet inom området 0 - 1 % Rh för länge sedan...
Rekommendation att använda plåtbehållare eller om man får ned i en tom och diskad stor äppelmosburk med plåtlock beror på att plastbyttor och plastpåsar läcker in och ut för mycket fukt genom plasten (och plasten själv kan suga och avge fukt) att det kan ge mer påverkan än vad som anses som acceptabla mätfel.
Det kallas saltkalibrering av hygrometer och även kan användas som funktionskontroll av hygrometern - dock bara enpunkts-kalibrering just vid 75% Rh.
lindas hygrometer i en väldigt blöt handuk (dock så att vatten inte rinner in i hygrometer) så kanske man når 95-97% Rh - men bara enstaka 1/10-dels grad i skillnad/variation kan få Rh att åka upp och ned flera % - just kring 90-100% är mycket svårt att kalibrera säkert.
Sedan fins det andra salter för kalibrering både för högre och betydligt lägre Rh och tabell för detta fins tex här: https://www.lfs-web.se/kalibrering-hygrometer.htm - dock kan en del av salterna vara besvärliga att få tag på i kontrollerad ren form.
Många termometrar med hygrometrar etc. brukar stoppa vid 20-25% Rh som lägsta värde för att givaren inte kan gå lägre än så
Vill man mäta linjärt nedåt 0% Rh så blir det ganska dyra givarelement som baserar på kapillärkondensering i en etsad struktur och kapacitansmätning då bara givaren kostar mer än många hela kompletta digitala termometrar med hygrometrar kostar - typ Honywell:s HIH2000 - sensorelement. - själv kalibrerade jag nollpunkten mot 0.000002 mBar absolut vakum i vakumkammare med högvakum turbopump då jag ville mäta på (köldmedels) gasers torrhet inom området 0 - 1 % Rh för länge sedan...
Redigerat:
om man har kondens på fönster t.ex. så beror det ofta på för låg omsättning av luft eller felaktiga luftrörelser i i huset. Tillufts ventiler måste finnas i sovrum vardagsrum och utsugs ventiler klädkammare, tvättstuga toaletter och badrum inklusive grundventilation i kök. Inga tilluftsventiler i utsugsrummen. Viktigt att innerdörrar har ventilations springor. Se till att fuktig luft inte kommer ut ifrån dusch, kök och tvätt. Saknar man inventiler och har självdragsventilation korsvädra mint en gång om dagen. Fundera på ett nytt ventilationssystem. Ta experthjälp.Musseh skrev:Hej,
Luftfuktigheten inomhus är för hög hos mig (70% i snitt). Bor i en 1-plans villa, i fjol la jag plast på marken i grunden och nyligen tätade jag hela grunden och satte in en drybox. Fönster är relativt nya 3-glas. Ventilation är självdrag.
Har mycket kondens på fönsterna nu och mätarna som sagt säger i snitt 70% relativ luftfuktighet. Vad mer kan jag göra? Var kommer fukten ifrån? Det kommer luft från alla tilluftskanaler så draget verkar ju iaf funka.
Ska jag vänta ett tag tills avfuktaren i grunden gjort sitt?
Finns det något bolag som kan rådgiva just sånt här? Mvh
Attitudeswe skrev:
Tack!Sander54 skrev:om man har kondens på fönster t.ex. så beror det ofta på för låg omsättning av luft eller felaktiga luftrörelser i i huset. Tillufts ventiler måste finnas i sovrum vardagsrum och utsugs ventiler klädkammare, tvättstuga toaletter och badrum inklusive grundventilation i kök. Inga tilluftsventiler i utsugsrummen. Viktigt att innerdörrar har ventilations springor. Se till att fuktig luft inte kommer ut ifrån dusch, kök och tvätt. Saknar man inventiler och har självdragsventilation korsvädra mint en gång om dagen. Fundera på ett nytt ventilationssystem. Ta experthjälp.
Du ska inte behöva nån avfuktare.Musseh skrev:Hej,
Luftfuktigheten inomhus är för hög hos mig (70% i snitt). Bor i en 1-plans villa, i fjol la jag plast på marken i grunden och nyligen tätade jag hela grunden och satte in en drybox. Fönster är relativt nya 3-glas. Ventilation är självdrag.
Har mycket kondens på fönsterna nu och mätarna som sagt säger i snitt 70% relativ luftfuktighet. Vad mer kan jag göra? Var kommer fukten ifrån? Det kommer luft från alla tilluftskanaler så draget verkar ju iaf funka.
Ska jag vänta ett tag tills avfuktaren i grunden gjort sitt?
Finns det något bolag som kan rådgiva just sånt här? Mvh
Fukt/temp I grunden å fukt/temp ute å inne är, som man brukar säga, "kommunicerade kärl" !
Hoppas du vet hur fukt/temp påverkas då.
Exvis kan du låta en avfuktare gå kontinuerligt i typ grunden å du märker att " oj. vad den avfuktar . Behållaren e ju full direkt " . De e i verkligheten fukt från grunden eller ute som dras in. Du kan stå å låta avfuktaren gå kontinuerligt i ett sånt exempel år ut å år in. Utan att du får en torrare grund eller källare eller va de nu e.
I ditt fall måste nån kunnig hjälpa dej med rätt åtgärd. Hade jag fått kolla upp på plats kunde jag talat om vad du skulle göra. Sorry !
20 grader C 70% Rh luft innehåller 12.1 gram vatten per m³ och når sin daggpunkt om temperaturen sänks till runt 14 grader C - dvs. om handtaget på fönstret är 14 grader C så är den på gränsen för imma om rumsluften är 20 grader med 70% Rh fuktighet.
Vid 20 grader 40% Rh så hade man fått gått under 6 grader C på fönsterhandtaget innan någon imma visar sig.
Hos mig har jag just 39% vid 23 grader - och då har just hämtat in lite fuktig ved för eldning framöver och det är ändå inte vinter som vid stark kyla kan ge knastertorr luft.
100% Rh -18 grader C kall luft innehåller ca 1 gram fukt per m³ och när den sedan hettas upp till 20 grader C med uppvärmning får en Rh på 5.8% eftersom mängden vatten fortfarande är samma i luften men daggpunkten har höjts av den varmare temperaturen och med detta går Rh ned - och det är nu det drar ut fukt hur husets stomme och fukta upp luften till kanske runt 20% Rh och det är träkåk, och efter en låg och kall februari så kan huset minskat i vikt med åtskilliga hundra kilo i vattenförlust ur trämaterialet - som sedan tas igen under sommar och höst när luftfuktigheten är hög.
Har man 70% Rh vid 20 grader C i ett hus och inga kända vattenläckor, torkande kläder, våta duschplatser/kabiner/diskbänkar - så skulle det vara intressant vad en CO2-mätare visar - är det högt när folk finns i rummen så är det väldigt skarp indikation att ventilationen inte fungerar och har väldigt liten omsättning av luft och det kan förklara höga fukthalten då det i dessa fall räcker med andningsluftens fuktighet och svett från kropparna för att hålla nivån hög...
Vid 20 grader 40% Rh så hade man fått gått under 6 grader C på fönsterhandtaget innan någon imma visar sig.
Hos mig har jag just 39% vid 23 grader - och då har just hämtat in lite fuktig ved för eldning framöver och det är ändå inte vinter som vid stark kyla kan ge knastertorr luft.
100% Rh -18 grader C kall luft innehåller ca 1 gram fukt per m³ och när den sedan hettas upp till 20 grader C med uppvärmning får en Rh på 5.8% eftersom mängden vatten fortfarande är samma i luften men daggpunkten har höjts av den varmare temperaturen och med detta går Rh ned - och det är nu det drar ut fukt hur husets stomme och fukta upp luften till kanske runt 20% Rh och det är träkåk, och efter en låg och kall februari så kan huset minskat i vikt med åtskilliga hundra kilo i vattenförlust ur trämaterialet - som sedan tas igen under sommar och höst när luftfuktigheten är hög.
Har man 70% Rh vid 20 grader C i ett hus och inga kända vattenläckor, torkande kläder, våta duschplatser/kabiner/diskbänkar - så skulle det vara intressant vad en CO2-mätare visar - är det högt när folk finns i rummen så är det väldigt skarp indikation att ventilationen inte fungerar och har väldigt liten omsättning av luft och det kan förklara höga fukthalten då det i dessa fall räcker med andningsluftens fuktighet och svett från kropparna för att hålla nivån hög...