Jag har via motion föreslagit till vår samfällighet på 30 hus att vi ska investera i en gemensam hjärtstartare som ägs av föreningen. Styrelsen är väldigt negativ till det hela men har nu återkommit med en kravlista på ändringar jag måste göra för att de ska ta upp min motion till stämman. Jag har 5 dagar på mig att lösa det hela.
En punkt de tar upp är att hjärtstartaren inte kan ägas av föreningen utan måste ägas av enskild medlem. Jag ser detta som problematiskt då det kan skapa problem när denne medlem flyttar eller liknande.
Varför föreningen inte kan äga en hjärtstartare har jag inte fått veta men föreningen äger andra gemensamma delar så som soprum, teknikrum för bredband, belysning för väg mm).
Har ni erfarenhet från investering i hjärtstartare där ni bor? Hur har ni löst frågan om ägarskap?
Eller har ni förslag på möjlig lösning?
Tacksam för all hjälp!
En punkt de tar upp är att hjärtstartaren inte kan ägas av föreningen utan måste ägas av enskild medlem. Jag ser detta som problematiskt då det kan skapa problem när denne medlem flyttar eller liknande.
Varför föreningen inte kan äga en hjärtstartare har jag inte fått veta men föreningen äger andra gemensamma delar så som soprum, teknikrum för bredband, belysning för väg mm).
Har ni erfarenhet från investering i hjärtstartare där ni bor? Hur har ni löst frågan om ägarskap?
Eller har ni förslag på möjlig lösning?
Tacksam för all hjälp!
Jag hittar ingenting som förbjuder en samfällighet att köpa in och äga en/flera hjärtstartare.
Lite länkar i ämnet,
https://samfalligheterna.se/guide-hjartstartare-i-samfalligheten-sa-gor-ni/
https://samfalligheterna.se/hjartsakrat-grannskap-hjartstartare-via-insamling/
https://www.hjärtochlungräddning.se/hjartstartare-i-samfallighet-och-bostadsrattsforening-brf/
https://bfhs.se/hjartstartare-i-bostadsomrade/
https://www.hlr.nu/uppdaterade-rekommendationer-om-hjartstartare-2022/
Lite länkar i ämnet,
https://samfalligheterna.se/guide-hjartstartare-i-samfalligheten-sa-gor-ni/
https://samfalligheterna.se/hjartsakrat-grannskap-hjartstartare-via-insamling/
https://www.hjärtochlungräddning.se/hjartstartare-i-samfallighet-och-bostadsrattsforening-brf/
https://bfhs.se/hjartstartare-i-bostadsomrade/
https://www.hlr.nu/uppdaterade-rekommendationer-om-hjartstartare-2022/
18 § En samfällighetsförenings ändamål är att förvalta den samfällighet för vilken den bildats.Demmpa skrev:
En samfällighetsförening får inte driva verksamhet som är främmande för det ändamål som samfälligheten ska tillgodose.
S sjoelund skrev:
Nej det tror jag inte de kan neka. Jag fick veta att de fått in förslag tidigare som de avslagit. Jag bad om kopia på detta förslag men det fick inte trots påminnelser...BirgitS skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Det är som har beskrivits ovan olagligt att utöka anläggningssamfällighetens verksamhet med hjärtstartare.
Men det finns inget som hindrar att grannskapet samlar ihop pengar till och köper hjärtstartare utanför samfällighetsföreningens verksamhet. Och de kan ju också sättas upp i samfällighetens lokaler. Men samfällighetens stämma, styrelse och budget ska inte belastas med detta.
Stämman ska avslå motionen. Gör stämman inte det åligger det styrelsen att överklaga beslutet till MMD eftersom det är ett olagligt beslut.
Men det finns inget som hindrar att grannskapet samlar ihop pengar till och köper hjärtstartare utanför samfällighetsföreningens verksamhet. Och de kan ju också sättas upp i samfällighetens lokaler. Men samfällighetens stämma, styrelse och budget ska inte belastas med detta.
Stämman ska avslå motionen. Gör stämman inte det åligger det styrelsen att överklaga beslutet till MMD eftersom det är ett olagligt beslut.
Grannsamfäldheten köpte in en hjärtstartare som betalades av deras samfäldhet, våran samfäldhet samt en bostadsrättsförening gemensamt. Den ägs av den samfälldheten.
Även vår samfäldhet har senare köpt en hjärtstartare till vårst gemensamhetshus. Det ansågs i båda fall att det går bra att ha en inventarie precis som vi har skottkärror, pingisbord osv som gagnar samfälldhetens medlemmar. Samfälldheten kommer öven betala batteribyte om några år. Samfälldheten valde även att bekosta en hlr utbildning för de medlemmar som önskade deltaga på samma vis som vi för några år sedan hade en arborist som höll kurs om beskärning inför våran städdag.
Så ta in några offerter på maskin + installation (glöm inte el) om det inte är gjort så det blir enkelt för styrelsen att utföra när den röstats igenom.
Jag kan också rekommendera att söka till styrelsen. Det brukar bara uppskattat med engagerade medlemmar.
Även vår samfäldhet har senare köpt en hjärtstartare till vårst gemensamhetshus. Det ansågs i båda fall att det går bra att ha en inventarie precis som vi har skottkärror, pingisbord osv som gagnar samfälldhetens medlemmar. Samfälldheten kommer öven betala batteribyte om några år. Samfälldheten valde även att bekosta en hlr utbildning för de medlemmar som önskade deltaga på samma vis som vi för några år sedan hade en arborist som höll kurs om beskärning inför våran städdag.
Så ta in några offerter på maskin + installation (glöm inte el) om det inte är gjort så det blir enkelt för styrelsen att utföra när den röstats igenom.
Jag kan också rekommendera att söka till styrelsen. Det brukar bara uppskattat med engagerade medlemmar.
Du får gärna utveckla varför det är olagligt med hjärtstartare i en samfällighet när det samtidigt är ok med teknik utrustning för bredband?Claes Sörmland skrev:
Det är som har beskrivits ovan olagligt att utöka anläggningssamfällighetens verksamhet med hjärtstartare.
Medlem
· Blekinge
· 10 858 inlägg
Jag håller inte riktigt med din slutsats även om jag håller med att samfälligheten ska inte agera utanför sitt bestämda syfte.Claes Sörmland skrev:
Enligt TS beskrivning äger och förvaltar samfälligheten anläggningsdelar placerade i gemensamma utrymmen samt utanför byggnader. Det finns säkert inte beskrivet i anläggningsbeslutet att det ska innefatta belysning, soprum mm, utan troligen mycket mer generella termer.
I dagens samhälle kan en hjärtstartare mycket väl anses som ett standardtillbehör i en BRF eller en samfällighet, och borde därmed kunna vara förenligt med anläggningsbeslutet.
Jag tror snarare att "det går inte" betyder "vi vill inte" som så ofta annars. Styrelsen är kanske inte informerad om vad en hjärtstartare är, hur den fungerar mm. Det går utöver deras kompetens och dom kan inte estimera vad underhåll innebär.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 758 inlägg
Vad man får göra regleras som sagt av anläggningsbeslutet. En hjärtstartare är inte omöjlig att ha i en samfällighetsförening per se, men ryms nog ofta inte inom anläggningsbeslutet och blir då olaglig att finansiera genom samfälligheten.
@tgr_se verkar vara granne med en samfällighetsförening som gör lite som den vill. Det kommer funka tills någon ruttnar och vägrar betala. Då kommer det visa sig om det man pysslar med är lagligt eller ej.
@tgr_se verkar vara granne med en samfällighetsförening som gör lite som den vill. Det kommer funka tills någon ruttnar och vägrar betala. Då kommer det visa sig om det man pysslar med är lagligt eller ej.
Hittar detta på Lantmäteriets sida.Nötegårdsgubben skrev:
Vad man får göra regleras som sagt av anläggningsbeslutet. En hjärtstartare är inte omöjlig att ha i en samfällighetsförening per se, men ryms nog ofta inte inom anläggningsbeslutet och blir då olaglig att finansiera genom samfälligheten.
"Miljöhus med teknikrum" kanske kan inrymma en hjärtstartare?
Vi gjorde det nyss. Det talades om att man inte få utöka anläggningens syfte men sen var det inte så dyrt så vi sket i det
Kanske blir ett problem om någon medlem verkligen motsätter sig det men har svårt att tro att nån kommer göra det.
Redigerat:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Anläggningssamfälligheten ändamål anges av anläggningsbeslutet. Allt som faller utanför det är förbjudet för samfällighetsföreningen att ägna sig åt. Praxis har gett att en strikt tolkning ska göras. Ingår bredband i samfällighetens anläggningsbeslut är det således laglig verksamhet. Annars inte. Visst rum för teknisk utveckling finns, t ex har ändamålet antennanläggning för radio och TV medgett att man senare använder kablarna för kabel-TV.K kimse944 skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Ja du ser, det finns inget som antyder att livräddande verksamhet är ändamålet med anläggningssamfälligheten utan det handlar helt i enlighet med anläggningslagens krav om "anläggning som är gemensam för flera fastigheter och som tillgodoser ändamål av stadigvarande betydelse för dem (gemensamhetsanläggning)" (1 § anläggningslagen). Det handlar mer om vägar, VA, sophantering, grönytor, bredband, el, o s v. Alltså anläggningar som är mer direkt länkade till fastigheten.K kimse944 skrev:
Även om livräddning är ett gott syfte är det typiskt sett inget som är av stadigvarande betydelse för fastigheter.
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
-
Familjen Karlsson: Så byggde de till huset med ett torn
-
Miljövänligt virke från Organowood ruttnade – byts ut i flera kommuner
-
Analys spår jämnare elpriser mellan elområdena
-
Forum: Elektriker installerade ojordade kontakter?
-
Projekt: Villa Ferlaux - utbygge och stor renovering av villa i Kristianstad