40 871 läst · 47 svar
41k läst
47 svar
Hjälp till att öppna tung lucka
Hobbysnickare
· Västmanland
· 209 inlägg
Ok, men mina skisser visar ju förutsättningarna åtminstone, tänkte jag. Jag är på jobbet nu och vet inte slaglängden på den (och därmed inte vart fästpunkten i bakre ramen är exakt) men jag vet att den kommer ha den vinkeln som i min nya bild ovan.
Jag vet inte vad du menar med att måtten inte är redovisade vinkelrätt mot gasfjädern. Jag antog att din uträkning var det bara. Jag förstår om du tröttnat på mig vid det här laget
Jag vet inte vad du menar med att måtten inte är redovisade vinkelrätt mot gasfjädern. Jag antog att din uträkning var det bara. Jag förstår om du tröttnat på mig vid det här laget
Nej då, jag har inte tröttnat. Inser bara att det är svårt att förklara med enbart text....
Se mitt tillägg i tidigare inlägg om vinkelhaken, tror den förklarar det hela. Om du lägger vinkelhaken som jag beskrivit så kan man avläsa hävarmens längd på den andra armen på vinkelhaken.
När det gällar momentberäkningar så är alltid hävarmen vinkelrät från kraftens riktning mot rotationscentrum.
Se mitt tillägg i tidigare inlägg om vinkelhaken, tror den förklarar det hela. Om du lägger vinkelhaken som jag beskrivit så kan man avläsa hävarmens längd på den andra armen på vinkelhaken.
När det gällar momentberäkningar så är alltid hävarmen vinkelrät från kraftens riktning mot rotationscentrum.
Här är en förklarande bild. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment
Hävarmen är inte måttet L (L är måttet som du visar i dina figurer) i figuren utan det vinkelräta måttet från kraftpilen. Är du med på denna bild?
Hävarmen är inte måttet L (L är måttet som du visar i dina figurer) i figuren utan det vinkelräta måttet från kraftpilen. Är du med på denna bild?
Redigerat:
Hobbysnickare
· Västmanland
· 209 inlägg
Ja, i den bilden är ju verkningslinjen 3, medan i mitt exempel är ju verkninglinjen vinklad inåt mot 1. Jag försöker ta den bilden och sätta in mina omständigheter i den så klart. I bilden är ju 3 rätvinklad, men jag ser inte hur den kan vara det i mitt fall?
Ta siffrorna 1, 2 och 3 och sätt in dem i min ritning ovan. För att få en rät vinkel vid 3 så se exempel A, annars så har jag hela tänkt mig så som i exempel B, eller så är jag helt ute och cyklar.
Redigerat:
Hävarmen för gasfjädern är måttet mellan pkt 1 och 3 i bild A (vinkelräta måttet från fjäder till vridcentrum). Det är detta mått som skall vara 175 mm för att få jämnvikt på luckan. Vad L skall vara för att få måttet 1 till 3 = 175 går inte att räkna ut i din figur.....
Du får helt enkelt fästa din gasfjäder i någon av dess fästpunkter och sedan vinkla den fram och tillbaka tills du får en hävarm (vinkelrät mot gasfjädern) som är lite mindre än 175mm. Det måste ju finnas lite "tyngd" kvar i luckan som håller den på plats = den kraft som du själv skall ta i för att öppna luckan.
Du får helt enkelt fästa din gasfjäder i någon av dess fästpunkter och sedan vinkla den fram och tillbaka tills du får en hävarm (vinkelrät mot gasfjädern) som är lite mindre än 175mm. Det måste ju finnas lite "tyngd" kvar i luckan som håller den på plats = den kraft som du själv skall ta i för att öppna luckan.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Västmanland
· 209 inlägg
Aha! Ja men då tror jag att jag förstår. Bara jag har exakta mått på gasfjädern så kan jag ju rita upp dem i datorn och där mäta upp tills den linjen utan bokstav är 175mm.
Jag känner dock att det finns en liten risk att om den linjen är 175mm så blir "L" 210mm som ju är värdet från Valeryd och som bevisligen inte fungerade, men det känns som att det inte borde bli en sådan stor skillnad.
Jag känner dock att det finns en liten risk att om den linjen är 175mm så blir "L" 210mm som ju är värdet från Valeryd och som bevisligen inte fungerade, men det känns som att det inte borde bli en sådan stor skillnad.
Hobbysnickare
· Västmanland
· 209 inlägg
Snackade lite med en annan, som kom fram till den här ekvationen för längden mellan punkt 1 och 3 (alltså samma längd som du talar om:
((94/2)*(26*9,81))/700 = 17,12
Han tog med jordens gravitation i beräkningarna. Alltså massan (26kilo) * 9,81. F = M * A, där M är massan och A är accelerationen (gravitationen).
Några kommentarer på det?
((94/2)*(26*9,81))/700 = 17,12
Han tog med jordens gravitation i beräkningarna. Alltså massan (26kilo) * 9,81. F = M * A, där M är massan och A är accelerationen (gravitationen).
Några kommentarer på det?
Hobbysnickare
· Västmanland
· 209 inlägg
Jag kan verkligen inte hitta siffran 10 i rolis beräkningar.
Jag vill verkligen inte vara petig eller verka som att jag ifrågasätter något, jag är bara väldigt mån om att jag förstår problemet och får en lösning som funkar för mig.
Jag vill verkligen inte vara petig eller verka som att jag ifrågasätter något, jag är bara väldigt mån om att jag förstår problemet och får en lösning som funkar för mig.
Hobbysnickare
· Västmanland
· 209 inlägg
Ah, sorry, nu ser jag. 26 -> 260
Jodå, 10 finns redovisat i beräkningen, se inlägg #24. Det är precis som några har skrivit att det korrekta värdet är omkring 9,81-9,82 beroende på var du befinner dig. Men för enkelhetens skull så brukar man använda det avrundade värdet 10.roli skrev:
Om du är rädd för att det skall bli problem med att stänga luckan så kan du ju alltid minska hävarmsmåttet. Skulle du minska det till 15cm så skulle du rent teoretiskt behöva följande egna kraft längst ut på luckan för att öppna: ((260*47)-(2*350*15))/94=18,3N dvs din egna teoretiska kraft skulle motsvara ca. 1,8 kg.
Hobbysnickare
· Västmanland
· 209 inlägg
Ja, jag insåg att det var med. Jag är ju ute efter en lösning som ger mig något som är väldigt nära balanspunkten, så att man enkelt kan lyfta den 26kg tunga luckan med ena handen medan andra är upptagen med en soppåse.
Jag tackar dock tusen gånger för alla uträkningar och jag börjar förstå hur det hänger ihop och ska skriva ihop det på min blog så jag känner att jag har koll på det.
Jag tackar dock tusen gånger för alla uträkningar och jag börjar förstå hur det hänger ihop och ska skriva ihop det på min blog så jag känner att jag har koll på det.
Ok, i så fall kanske du skall göra hävarmen lite större. Och sedan motvikta, dvs lägga i lite extra tyngd längst ut på luckans undersida så att du kommer så nära den balanspunkt som du vill ha.
Om du gör hävarman 18cm så skall du teoretiskt "motvikta" med 0,4kg längst ut på luckan för att den skall vara i balans när den ligger ner.
Om du gör hävarman 18cm så skall du teoretiskt "motvikta" med 0,4kg längst ut på luckan för att den skall vara i balans när den ligger ner.
Hobbysnickare
· Västmanland
· 209 inlägg
Ja, precis. Och det är ju egentligen längden mellan punkt 1 och 2 jag vill åt, inte längden mellan punkt 1 och 3 (hävarmen). Men det är ju förmodligen enklare att väga ned luckan med vikter än att göra den lättare.
Om jag vet längden på gasfjädern i ihoptryckt skick, har du någon formel för att räkna ut längden mellan punkt 1 och 2?
Om jag vet längden på gasfjädern i ihoptryckt skick, har du någon formel för att räkna ut längden mellan punkt 1 och 2?
Formel och formel..... bäst är väl att helt enkelt rita upp det. Men för att det skall fungera så måste du redovisa var den nedre infästningen kommer i förhållande till vridcentrum på gångjärnet (i bilden ligger den något framför vridcentrum). Har du dessutom måttuppgifter på gasfjäderns infästningar och utseende på luckan också så skall det inte vara några större problem att rita upp det hela i CAD:en. Pm:a mig din mejladress så får du en pdf skiss om du förser mig med måtten som behövs.