MrJay MrJay skrev:
Så vi har här ett känt scambolag utan omsättning, adress, F-skatt eller momsregistrering som anser att besöka en sida är lika med att ingå avtal. Med tanke på detta rättsfall så tror jag (är ingen jurist) att de har inget att hämta. Det är bara att yrka att systern inte har rätt att ingå avtal utan den andre delägarens tillstånd (bevisansvaret hamnar på de). Att se dessutom saknar F-skatt innebär att man direkt kan dra av 30% från fakturan..

Jag hade nog drivit det hela vägen, bara för att göra ett statement men rekommenderar att du tar ett snack med någon jurist över telefon, är du med i facket typ Unionen brukar de tillhandahålla sådana tjänster gratis.
Börja med att kolla rättsskyddet i Er företagsförsäkring och isf hur mycket Ni kan få ut där, kontakta därefter en seriös advokat som hjälper Er. Rättsskyddets pengar brukar räcka rätt långt.

S Shylst skrev:
Hej jag och min syster behöver hjälp med att lösa detta absurda men ack så ångestbringande problem.

Bakgrund: Hösten 2019 startar min syster och mor ett mindre företag. Det flyter på men vår mor går bort våren 2020. Jag ärver då halva mammas del av företaget och jag blir något av en passiv investerare kan man säga.

Mitt i sorgearbetet ringer en säljare till min syster. Han får det att låta som att han är från företagets nuvarande elleverantör och pratar om elavtal osv. Det mynnar ut i att han smsar en länk för att min syster då ska kunna se som jag förstått det ett förslag på nytt avtal. Sms-länken är såklart inte en länk till avtalet utan en länk som automatiskt accepterar något typ av avtal från något som heter Förvaltningsel. Min syster blir direkt orolig och börjar googla runt på detta förvaltningsel som då verkar vara ett big no no scam whatever u wanna call it-företag.
Min syster ringer då direkt upp säljaren och förklarar att detta inte är okej hon har inte alls tackat ja till något avtal och ska inte alls ha med detta företag att göra.

Min syster styr nu upp så att hon har ett elavtal till seriöst företag (osäker om förvaltningsel lyckades ändra avtal på något vis eller inte, min syster kanske skriver en rad och förtydligar). Några månader senare blir min syster uppringd där förvaltningsel säger att deras fakturor dom skickat studsar tillbaka till dom. (förmodligen då dom skickat dessa till mammas adress som nu ej längre är giltig då vi sålt hennes lägenhet osv.). Min syster säger då att hon inte har något med förvaltningsel att göra och bestrider alla eventuella fakturor. Detta sker under hösten 2020.

Det verkar inte höras något mer från detta företag förrän nu nyligen då något typ av indrivningsföretag har tagit vårat företag till tingsrätten i augusti 2022. Det läskiga är då att detta besked om delgivning då skickats, ännu en gång till mammas tidigare adress och det då har varit ren tur att nya ägaren öppnat detta brev och meddelat oss då vi annars inte hade haft en aning om att detta är på gång. Jag bifogar delar ur stämningsunderlaget nedan och vill då säga att det ska gälla två? fakturor från september och oktober 2021? vi har haft våran el levererad av en seriöst aktör under all tid detta pågått så det verkar såklart helt befängt. Vi noterade också att dom skrivit fel helt fel adress för vårat företag. Adressen dom skrivit är för ett annat dåvarande företag som verkat i samma bransch. Känns då som att de helt enkelt redan googlat fram en adress för något företag och förberett något scamavtal för att sedan lura på oss detta. Tyvärr råkade de förbereda detta till fel adress och tagit ett annat företag med liknande inriktning?
Observera även hur ''avtalet'' är utan bindningstid men har en uppsägningstid om 36 månader, ska man skratta eller gråta...

Alltså hur ska vi gå till väga kring detta nu? Man blir nästan sugen att skriva att vi gärna tar dessa skojare och gör upp i tingsrätten samtidigt är man som lekman orolig att det finns något som skulle kunna göra att man åker dit på något.. Verkar som att företag inte har någon ångerrätt eller andra rättigheter som privatpersoner har tex. Även googlat runt och hört att vissa förlorat? mot detta företag i just tingsrätten. Både jag och min syster mår otroligt dåligt kring detta. Skulle vi betala dessa tusenlappar fastnar vi i något ännu värre då? Dessutom känns det som att man låter skojare som dessa livnära sig på dessa metoder om man skulle gå dem till mötes. Tacksam för alla råd mvh
[bild] [bild]
H hempularen skrev:
Första frågan man bör undersöka är om formuleringen "scrolla ned till botten av sidan för att acceptera" är ett giltigt sätt att ingå avtal. Det är tänkbart att det är giltigt. Men kan man knäcka det redan på nivån att inget avtal ingåtts, så borde det förenkla lite. Här kan det också vara bra att samla på sig information från nätet från andra som lurats på samma sätt.

Eriksgatan
S Shylst skrev:
Så ska vi testa med skriva något i stil med "Vi tar gärna och gör upp det här i tingsrätten då vi känner oss säkra på att direktacceptans till avtal via sms ej är en giltig väg att teckna ett avtal på.'' ?
Nej! Det är exakt en sådan "dålig formulering" som det varnades för. Man "gör inte upp" i någon tingsrätt. Man får saken prövad. Den som vill pröva sin fordran behöver då visa på vad som stöder detta. Ta det lugnt och vänta till dess så sparar ni sömn och arbete.
Innan förhandling sker en förberedande förhandling där parterna plus endast en jurist (ofta domare) är närvarande för att se ifall man kanske kan jämka tvisten utan domstolsprövning. (Sparar statens resurser). Mitt stalltips är att Collectum inte kommer att närvara ens och allt faller.
Svara, och då enbart med att något avtal varken ingåtts eller föreligger till grund för den påstådda fordran. Inga detaljer om sms, osv. Det är inte ens säkert att ni och Collectum är motparter ens. Det behöver TR reda ut först.

• Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
L Linda Svensson skrev:
Inte svar på din fråga men då jag jobbar i branschen så känner jag att jag vill ge min syn på dessa bolag.
Förvaltningsel verkar inte längre i branschen eller inte under det namnet i alla fall. Precis som det står i tidigare inlägg och i svarta listan är att de har kopplingar till andra bolag.
De har hela tiden ett nytt bolag på gång. Så när de utnyttjat kunderna på ena bolaget så avslutar de det för att då sälja sin kundstock och fullmakter till ett nytt bolag som egentligen är samma. Så håller de på tyvärr. De vet hur branschen fungerar, hur de ska göra för att lura kunder. Sen skiter de rent ut sagt i att de gör saker som är vidrigt på flera olika sätt. Jag skulle tro att de inte alls skulle vinna i rätten. Jag är tveksam om de ens skulle dyka upp. Flera av de bolag som de har kopplingar till i svarta listan har också upphört. Jag skulle kunna skriva sida upp och sida ner om dessa skitföretag ....
Avslutningsvis brukar de tyvärr göra så att om de tappar sina kunder pga att de väljer en annan elhandlare så söker de tillbaka dem igen. Då baserat på att de minsann har ett avtal. Och så börjar det bli som en tennismatch fram och tillbaka. Det de är bra på dessa bolag är att lura kunder, inget annat
Denne Kalesnikau borde naturligtvis utvisas tillbaka till Vitryssland. Fyra medelålders män i en trea; de måtte sitta trångt. Att svenskt rättsväsende ägnar detta mera än en förströdd blick och en suck är väl det dock det bästa man kan hoppas på. Änsålänge.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S Shylst skrev:
Hej jag och min syster behöver hjälp med att lösa detta absurda men ack så ångestbringande problem.

Bakgrund: Hösten 2019 startar min syster och mor ett mindre företag. Det flyter på men vår mor går bort våren 2020. Jag ärver då halva mammas del av företaget och jag blir något av en passiv investerare kan man säga.

Mitt i sorgearbetet ringer en säljare till min syster. Han får det att låta som att han är från företagets nuvarande elleverantör och pratar om elavtal osv. Det mynnar ut i att han smsar en länk för att min syster då ska kunna se som jag förstått det ett förslag på nytt avtal. Sms-länken är såklart inte en länk till avtalet utan en länk som automatiskt accepterar något typ av avtal från något som heter Förvaltningsel. Min syster blir direkt orolig och börjar googla runt på detta förvaltningsel som då verkar vara ett big no no scam whatever u wanna call it-företag.
Min syster ringer då direkt upp säljaren och förklarar att detta inte är okej hon har inte alls tackat ja till något avtal och ska inte alls ha med detta företag att göra.

Min syster styr nu upp så att hon har ett elavtal till seriöst företag (osäker om förvaltningsel lyckades ändra avtal på något vis eller inte, min syster kanske skriver en rad och förtydligar). Några månader senare blir min syster uppringd där förvaltningsel säger att deras fakturor dom skickat studsar tillbaka till dom. (förmodligen då dom skickat dessa till mammas adress som nu ej längre är giltig då vi sålt hennes lägenhet osv.). Min syster säger då att hon inte har något med förvaltningsel att göra och bestrider alla eventuella fakturor. Detta sker under hösten 2020.

Det verkar inte höras något mer från detta företag förrän nu nyligen då något typ av indrivningsföretag har tagit vårat företag till tingsrätten i augusti 2022. Det läskiga är då att detta besked om delgivning då skickats, ännu en gång till mammas tidigare adress och det då har varit ren tur att nya ägaren öppnat detta brev och meddelat oss då vi annars inte hade haft en aning om att detta är på gång. Jag bifogar delar ur stämningsunderlaget nedan och vill då säga att det ska gälla två? fakturor från september och oktober 2021? vi har haft våran el levererad av en seriöst aktör under all tid detta pågått så det verkar såklart helt befängt. Vi noterade också att dom skrivit fel helt fel adress för vårat företag. Adressen dom skrivit är för ett annat dåvarande företag som verkat i samma bransch. Känns då som att de helt enkelt redan googlat fram en adress för något företag och förberett något scamavtal för att sedan lura på oss detta. Tyvärr råkade de förbereda detta till fel adress och tagit ett annat företag med liknande inriktning?
Observera även hur ''avtalet'' är utan bindningstid men har en uppsägningstid om 36 månader, ska man skratta eller gråta...

Alltså hur ska vi gå till väga kring detta nu? Man blir nästan sugen att skriva att vi gärna tar dessa skojare och gör upp i tingsrätten samtidigt är man som lekman orolig att det finns något som skulle kunna göra att man åker dit på något.. Verkar som att företag inte har någon ångerrätt eller andra rättigheter som privatpersoner har tex. Även googlat runt och hört att vissa förlorat? mot detta företag i just tingsrätten. Både jag och min syster mår otroligt dåligt kring detta. Skulle vi betala dessa tusenlappar fastnar vi i något ännu värre då? Dessutom känns det som att man låter skojare som dessa livnära sig på dessa metoder om man skulle gå dem till mötes. Tacksam för alla råd mvh
[bild] [bild]
S Shylst skrev:

[bild] [bild]
Förvaltningsel har alltså värvat över er från annan elenergileverantör. När byte sker så kontaktas nätägaren om detta och kunden, ni, får ett brev om elleverantörbyte. Har ni fått fått brev från nätägaren om detta + datum för nätägarens avläsning av kWh-mätaren. Har inte nätägaren hört av sig så har inte förvaltningsel något att hämta.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
B Boktoken skrev:
Fackförbunden tillhandahåller verkligen inte jurister gratis för att driva sina medlemmars privata juridiska bekymmer. Det var ett skumt påstående.
Svenska Pappwersarbetare Förbundet (Pappers) gör det!

N NoiseMaker skrev:
Du lägger tid på att googla, men ids inte läsa tråden där det framgår att inkassobolaget har samma huvudman som det fejkade elbolaget.
Ojdå!! - Här gick man igång vill jag lova: Tror du kanske ska ta och logga in på en annan site där du kan få utlopp för dina behov av onödigt ordbajseri.

Min sökning tog tre sekunder inklusive inmatning av sökord innan jag konstaterade att bolaget som säger sig sälja elavtal inte känns trovärdigt.

Jag vet inte hur du har det med nätuppkopplingen hemma hos dig men det verkar vara lite si och så med den när du måsta lägga lång tid på nätsökning.

Jag sökte inte efter collectum.

Helt riktigt av dig att jag inte läst all textmassa i tråden men jag är heller inte sarkastisk mot en som kan tänkas behöva Hjälp i en trång situation.

Och!! - Nu kanske du börjar begripa varför jag inte lade tid på all textmassa utan såg problemet tidigt och drog en slutsats.

• Haha
NoiseMaker
  • Laddar…
Bestrid alla fakturor skriftligt. Företaget kommer med all sannolikhet inte ta ärendet till tingsrätten.

Jag hjälpte en bekant för några år sedan (äldre företagare i 75 års-åldern) som en längre tid blivit uppringd o lurad av många olika skojar-bolag.
Det var typ ett 30-tal olika skojarbolag som krävde pengar.
Några skojarbolag skickade faktiskt fakturan vidare till inkasso men inkasso såg vad det var för skojare så dom drev inte fakturorna vidare efter stt jag kontaktat dom.
I slutänden var det inte ett ända företag som tog det vidare till tingsrätten. Ingen av skojarna fick en enda krona.

Det tråkiga var att han under många år blivit lurad på pengar innan jag fick hjälpa honom.

• Gilla
SiggeFyrst och 3 till
  • Laddar…
Det är beloppet som styr om det är ett FT mål eller ett T mål allt under ett halvt basbelopp är FT mål = småmål.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Känns lite som ”nummerupplysning” som skickade ut att man skulle kolla adress och namn uppgifter för företagets räkning och sedan skriva på och skicka in.
Det gjorde jag.
Fick fakturor som jag bestred. Ju mer skit jag läste om bolaget så tänkte jag. Jag tar gärna en fight i rätten. Visste att det aldrig skulle hända vilket det inte gjorde heller.

D DanielEr1ksson skrev:
Såg just att Collectum är baserat i UK, så glöm IMY. Anmäl istället till Kivra så att de stoppar användningen. Ta också kontakt med den bank som tillhandahåller bankgirot så de har möjlighet att avsluta kundrelationen med skojarna.
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Nej! Det är exakt en sådan "dålig formulering" som det varnades för. Man "gör inte upp" i någon tingsrätt. Man får saken prövad. Den som vill pröva sin fordran behöver då visa på vad som stöder detta. Ta det lugnt och vänta till dess så sparar ni sömn och arbete.
Innan förhandling sker en förberedande förhandling där parterna plus endast en jurist (ofta domare) är närvarande för att se ifall man kanske kan jämka tvisten utan domstolsprövning. (Sparar statens resurser). Mitt stalltips är att Collectum inte kommer att närvara ens och allt faller.
Svara, och då enbart med att något avtal varken ingåtts eller föreligger till grund för den påstådda fordran. Inga detaljer om sms, osv. Det är inte ens säkert att ni och Collectum är motparter ens. Det behöver TR reda ut först.

B Boktoken skrev:
Du hänvisade TS till fackförbund för hjälp, ditt exempel med Företagarna, det är väl inget fackförbund? Riktiga fackförbund hjälper inte medlemmarna med privata tvister. Arbetsgivarförbund hjälper medlemmarna när deras motpart är arbetstagare. Arbetstagarförbund hjälper medlemmen när motparten är arbetsgivaren. Inget av dessa fall räknas en tvist med tredje part, elbolaget, som relaterat till arbetet utan det är ett privat problem oavsett om man är arbetsgivare eller arbetstagare.
Riktiga fackförbund hjälper inte medlemmarna med privata tvister.
Där har du helt fel Elektrikerförbundet gör i alla fall detta. vet av erfarenhet

M Matsiman skrev:
Känns lite som ”nummerupplysning” som skickade ut att man skulle kolla adress och namn uppgifter för företagets räkning och sedan skriva på och skicka in.
Det gjorde jag.
Fick fakturor som jag bestred. Ju mer skit jag läste om bolaget så tänkte jag. Jag tar gärna en fight i rätten. Visste att det aldrig skulle hända vilket det inte gjorde heller.
Farsan gick på det där innan han lade ner sin firma med ålderns rätt. Det var ganska listigt gjort, de skickade ut en blankett där de flesta uppgifterna var rätt, men postadressen till företaget var fel på en siffra. Farsan korrigerade och skickade in och därefter började fakturorna komma. Efter att jag hjälpt honom bestrida faktura och inkassokrav med diverse mer eller mindre hotfulla formuleringar kom det slutligen ett brev där de bad om att iaf få 300:- för att de "haft utgifter i detta ärende". Jag bad dem vänligt men bestämt att dra åt helvete och sen hörde vi aldrig något mer. Det har gått 8 år nu så jag sover rätt lugnt om natten :)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Mårten Levin skrev:
Jag blev fakturerad efter ett samtal för 20 år sedan en på den tiden telefonreklam i någon liknande gula sidorna. Det var bara 1500kr.
"Gula sidona" (utan r) möjligen ? ..Den fula fisken har jag haft att göra med för många år sedan.. Han drev även ett företag som sålde strump-prenumerationer som inte gick att säga upp.. Riktig fuling, om än i liten skala.

"Vana" bedragare vet ju när dom ska ge upp, dom vet att de flesta blir så rädda av allt det står inkasso eller tingsrätten på att dom betalar, dom som gör motstånd släpper man.

Om jag var TS skulle jag ringa tingsrätten igen (med diarienumret tillgängligt) och fråga dom exakt vad status på ärendet är, vad som händer nu, och förstås begära ut all dokumentation dom har, min erfarenhet är att dom är mycket hjälpsamma, det enda dom inte får göra är egentligen att ge juridiska råd, vilket dom halvt förtäckt gör ändå ibland.

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
E ehlmatlab skrev:
Om jag var TS skulle jag ringa tingsrätten igen (med diarienumret tillgängligt) och fråga dom exakt vad status på ärendet är, vad som händer nu, och förstås begära ut all dokumentation dom har, min erfarenhet är att dom är mycket hjälpsamma, det enda dom inte får göra är egentligen att ge juridiska råd, vilket dom halvt förtäckt gör ändå ibland.
Detta är min starka rekommendation också.

Särskilt som de ansöker om tredskodom om de inte får svar. (Att tingsrätten dömer till deras fördel om den andra parten inte svarar). Det är därför inte osannolikt att de rentav medvetet skickat till fel adress för att försvåra för er att kunna svara.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.