Mm tack ska göra det

Är det tingsrätten eller skojarbolaget som skickat ut det du bifogat?

M -MH- skrev:
[länk]

Mm, varför blev jag inte förvånad.

Förvaltningsel är alltså så kända så att det finns en liten enkel vägledning i hur man går vidare.

[länk]
Vilken bra länk!

• Älska
Thomasblomstrom
  • Laddar…
Advokatdags. Antagligen räcker det att en advokat skickar ett brev till dem för att de ska backa ner.

• Gilla
Sir:C
  • Laddar…
Det låter väldigt konstigt om det finns ett ärende hos tingsrätten, och rätten inte har skickat något till er som är part i målet. Eller är det möjligen så att tingsrätten kan avvisa kravet utan att ens blanda in er, och överväger att göra det?

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det låter väldigt konstigt om det finns ett ärende hos tingsrätten, och rätten inte har skickat något till er som är part i målet. Eller är det möjligen så att tingsrätten kan avvisa kravet utan att ens blanda in er, och överväger att göra det?
Precis, TR kan avslå stämningsansökan direkt, dvs ingen stämning utfärdas till svarandebolaget, brukar ta 2-3 veckor från den dag ansökan kom in. Det går bra att ringa TR och fråga status med hjälp av målets nummer som finns vid stämpeln.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F
K kurlakarl skrev:
Jag fattar inte, finns ingenstans i de papper du lagt upp något brev som kommer från tingsrätten. Jag ser deras egna skojarpapper varav ett är stämplat med en stämpel det står tingsrätten på. Fortsätt bestrida så ger dem nog upp, tror dem bluffar helt och hållet. Och i annat fall så ta det till rätten, det kostar 900kr att gå till tings så du förlorar knappt något på det oavsett utfall.
det är stämmande part som tar det till tinget, det är alltså scam-elbolaget eller ingen som tar det till tinget då TS företag inte har betalat nåt som dom vill ha tillbaka.

F
Puckona stämmer er alltså på 3235kr och yrkar på "rättegångskostnader som kommer att redovisas senare". Det är "småmål" så det visslar om det. Rätta mig om jag har fel men ersättningen för rättegångskostnader för dessa mål uppgår till max 1h juridisk konsultation enligt fastställd taxa. Eller gäller bara småmål när det är privatpersoner?

• Gilla
Henrik Ewertz och 2 till
  • Laddar…
S Shylst skrev:
Hej jag och min syster behöver hjälp med att lösa detta absurda men ack så ångestbringande problem.

Bakgrund: Hösten 2019 startar min syster och mor ett mindre företag. Det flyter på men vår mor går bort våren 2020. Jag ärver då halva mammas del av företaget och jag blir något av en passiv investerare kan man säga.

Mitt i sorgearbetet ringer en säljare till min syster. Han får det att låta som att han är från företagets nuvarande elleverantör och pratar om elavtal osv. Det mynnar ut i att han smsar en länk för att min syster då ska kunna se som jag förstått det ett förslag på nytt avtal. Sms-länken är såklart inte en länk till avtalet utan en länk som automatiskt accepterar något typ av avtal från något som heter Förvaltningsel. Min syster blir direkt orolig och börjar googla runt på detta förvaltningsel som då verkar vara ett big no no scam whatever u wanna call it-företag.
Min syster ringer då direkt upp säljaren och förklarar att detta inte är okej hon har inte alls tackat ja till något avtal och ska inte alls ha med detta företag att göra.

Min syster styr nu upp så att hon har ett elavtal till seriöst företag (osäker om förvaltningsel lyckades ändra avtal på något vis eller inte, min syster kanske skriver en rad och förtydligar). Några månader senare blir min syster uppringd där förvaltningsel säger att deras fakturor dom skickat studsar tillbaka till dom. (förmodligen då dom skickat dessa till mammas adress som nu ej längre är giltig då vi sålt hennes lägenhet osv.). Min syster säger då att hon inte har något med förvaltningsel att göra och bestrider alla eventuella fakturor. Detta sker under hösten 2020.

Det verkar inte höras något mer från detta företag förrän nu nyligen då något typ av indrivningsföretag har tagit vårat företag till tingsrätten i augusti 2022. Det läskiga är då att detta besked om delgivning då skickats, ännu en gång till mammas tidigare adress och det då har varit ren tur att nya ägaren öppnat detta brev och meddelat oss då vi annars inte hade haft en aning om att detta är på gång. Jag bifogar delar ur stämningsunderlaget nedan och vill då säga att det ska gälla två? fakturor från september och oktober 2021? vi har haft våran el levererad av en seriöst aktör under all tid detta pågått så det verkar såklart helt befängt. Vi noterade också att dom skrivit fel helt fel adress för vårat företag. Adressen dom skrivit är för ett annat dåvarande företag som verkat i samma bransch. Känns då som att de helt enkelt redan googlat fram en adress för något företag och förberett något scamavtal för att sedan lura på oss detta. Tyvärr råkade de förbereda detta till fel adress och tagit ett annat företag med liknande inriktning?
Observera även hur ''avtalet'' är utan bindningstid men har en uppsägningstid om 36 månader, ska man skratta eller gråta...

Alltså hur ska vi gå till väga kring detta nu? Man blir nästan sugen att skriva att vi gärna tar dessa skojare och gör upp i tingsrätten samtidigt är man som lekman orolig att det finns något som skulle kunna göra att man åker dit på något.. Verkar som att företag inte har någon ångerrätt eller andra rättigheter som privatpersoner har tex. Även googlat runt och hört att vissa förlorat? mot detta företag i just tingsrätten. Både jag och min syster mår otroligt dåligt kring detta. Skulle vi betala dessa tusenlappar fastnar vi i något ännu värre då? Dessutom känns det som att man låter skojare som dessa livnära sig på dessa metoder om man skulle gå dem till mötes. Tacksam för alla råd mvh
[bild] [bild]
Ta det till tingsrätten. Om ni inte har ingått något avtal ser det mörkt ut för dem. I Sverige har vi fri bevisning så ni ska berätta er historia bara.

• Gilla
Lofjärden
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är inte rimligt att scambolaget börjat faktura ert bolag först 1 år efter deras s.k påstådda avtal för det första, de borde då utfärdat fakturor direkt efter avtalet och inte nöjt sig med 2 st fakturor då avtalet påstås vara giltigt i 36 mån! Har dom skickat med någon annan bevisning än det s.k "avtalet" och fakturorna?
Visst är det en sjuk situation, men man har tio år på sig att fakturera andra företag och tre år för privatpersoner, så just det är inte något argument.

• Gilla
Quartto
  • Laddar…
S Shylst skrev:
Tack för många bra svar och tankar. Jag tänker att det finns två vägar vi betalar det de anser att vi är skyldiga och förhoppningsvis blir vi lämnade i fred efter det.

Eller man möter dem i tingsrätten. Och nu när någon tidigare skrev att det är småmål och deras rättegångskostnad då blir 900kr så känns det helt klart tilltalande. Allt tar ju kraft och ork ändå såklart. Försöker se hur vi med Sverige som rättsstat ens skulle kunna åka dit på detta men samtidigt är man lite skraj.

De har ju inte ens angivit korrekt adress för där vårat företag bedriver sin verksamhet.
Det kostar inte 900 kr det kan kosta om man förlorar en ansökningsavgift på 900 kr plus en timme juridisk rådgivning ca. 1800 kr.
Går man med på att betala så godkänner man avtalet och så kommer det fler fakturor.
Man behöver inte något ombud det är bara att svara på föreläggandet från tingsrätten att man bestrider kravet, vänta tills man får en kallelse från tingsrätten. Gå dit och svara på ordförandens frågor och berätta hur det har gått till, det är den som har ansökt om stämningen som har bevisbördan att något avtal har ingåtts.
Är avtalet inte skäligt vilket det inte är med 36 månaders uppsägning så får de svårt att hävda sin rätt.

Det värsta som kan hända är att man förlorar och får betala fakturorna ansökningskostnaden och 1 tim juridisk rådgivning, man kan också gå med på en förlikning och att tingsrätten avslutar avtalet och man betalar t.ex. halva beloppet sen kan de inte komma med fler fakturor.

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Jag tog en snabb googling på detta bolag (förvaltningsel bla bla) .och min tanke som gör mig så helt enkelt FÖRBANNAD och IRRITERAD är ju detta bolag "Collectum" - Ja precis!! Collectum.

Hur kan dom ens ta i detta ärende???

Hej !
- Jasså!! - ni vill ha indrivet lite pengar.

- Hur ser det med eran bizznis här egentligen? Jasså ni skickar bluff fakturor och binder upp vanligt folk i avtal dom på ett felaktigt sätt godkänt.

Ett sådant här bolag som "förvaltningsel" ska ju stämmas duktigt - så att ingen annan i världen vågar pyssla med något liknande och "collectum" som nu fungerar samarbetspartner ska ju tillika drabbas så de begrips att man inte tar sådanahär uppdrag. Det kostar samhället onödiga resurser.

Man häpnar ju.

S SiggeFyrst skrev:
Jag tog en snabb googling på detta bolag (förvaltningsel bla bla) .och min tanke som gör mig så helt enkelt FÖRBANNAD och IRRITERAD är ju detta bolag "Collectum" - Ja precis!! Collectum.

Hur kan dom ens ta i detta ärende???

Hej !
- Jasså!! - ni vill ha indrivet lite pengar.

- Hur ser det med eran bizznis här egentligen? Jasså ni skickar bluff fakturor och binder upp vanligt folk i avtal dom på ett felaktigt sätt godkänt.

Ett sådant här bolag som "förvaltningsel" ska ju stämmas duktigt - så att ingen annan i världen vågar pyssla med något liknande och "collectum" som nu fungerar samarbetspartner ska ju tillika drabbas så de begrips att man inte tar sådanahär uppdrag. Det kostar samhället onödiga resurser.

Man häpnar ju.
Du lägger tid på att googla, men ids inte läsa tråden där det framgår att inkassobolaget har samma huvudman som det fejkade elbolaget.

• Gilla
Swixalot och 9 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Puckona stämmer er alltså på 3235kr och yrkar på "rättegångskostnader som kommer att redovisas senare". Det är "småmål" så det visslar om det. Rätta mig om jag har fel men ersättningen för rättegångskostnader för dessa mål uppgår till max 1h juridisk konsultation enligt fastställd taxa. Eller gäller bara småmål när det är privatpersoner?
Småmål är det väl bara om den som ansöker om betalning begär det? Eller kan rätten själv bestämma det?

Det blir ju såklart större risk för företaget om det inte är småmål...

T TWX skrev:
Det kostar inte 900 kr det kan kosta om man förlorar en ansökningsavgift på 900 kr plus en timme juridisk rådgivning ca. 1800 kr.
Går man med på att betala så godkänner man avtalet och så kommer det fler fakturor.
Man behöver inte något ombud det är bara att svara på föreläggandet från tingsrätten att man bestrider kravet, vänta tills man får en kallelse från tingsrätten. Gå dit och svara på ordförandens frågor och berätta hur det har gått till, det är den som har ansökt om stämningen som har bevisbördan att något avtal har ingåtts.
Är avtalet inte skäligt vilket det inte är med 36 månaders uppsägning så får de svårt att hävda sin rätt.

Det värsta som kan hända är att man förlorar och får betala fakturorna ansökningskostnaden och 1 tim juridisk rådgivning, man kan också gå med på en förlikning och att tingsrätten avslutar avtalet och man betalar t.ex. halva beloppet sen kan de inte komma med fler fakturor.
Ja det är helt rätt att en förhandling i tingsrätten
Kommer de nog inte klara av. Eftersom det är småsummor betalar folk skojar bedragares räkningar istället för att sätta ner foten.
Jag blev fakturerad efter ett samtal för 20 år sedan en på den tiden telefonreklam i någon liknande gula sidorna. Det var bara 1500kr.
Jag gav mig inte utan i mitt fall hotade jag med tingsrätten. Då löste det sig. Viktigt att bestrida fakturan och att sedan hävda sin historia att man inte har ingått avtal. Vid tel försäljning ska man aldrig bekräfta ens identitet då duger inte beställning per telefon. Även om det kostar är det bra för självkänslan att få rätt och bra för en småföretagare.

• Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.