3 868 läst · 28 svar
4k läst
28 svar
Hjälp! Okunnig kring el
En fråga, vilken regel är det som säger ett uttaget i taket ska ha fas och nolla på de två pinnar som den jordade sladdpluggen har stift på?
Om den är kronkopplad skulle ju nollan kunna ligga på det hål som motsvarar jord i ett jordat uttag ( och då kan lampan inte tändas med den sladdkontakten).
I den gamla tre poliga runda kronkontakten var det enkelt, bara rotera pluggen 120 grader tills det lyser...🤓
Om den är kronkopplad skulle ju nollan kunna ligga på det hål som motsvarar jord i ett jordat uttag ( och då kan lampan inte tändas med den sladdkontakten).
I den gamla tre poliga runda kronkontakten var det enkelt, bara rotera pluggen 120 grader tills det lyser...🤓
TS, ingen kan något alls om el när de föds, vi lär alla mer eller mindre, inget att skämmas för.
Du kan tänka att om armaturen/apparaten har en korrekt kontakt och det går att föra in den i uttaget utan våld eller anpassning av kontakten så är det lugnt. Man har tänkt till när kontakter skapats.
En jordad lampa (eller dubbelisolerad) med korrekt kontakt går att ansluta i jordat eller ojordat uttag = ok
En ojordad lampa kan anslutas till ojordad uttag = ok
En ojordat lampa går inte att ansluta till jordat uttag = inte ok!
Det är dock viktigt att man inte sätter på fel kontakt på sin lampa!
Du kan tänka att om armaturen/apparaten har en korrekt kontakt och det går att föra in den i uttaget utan våld eller anpassning av kontakten så är det lugnt. Man har tänkt till när kontakter skapats.
En jordad lampa (eller dubbelisolerad) med korrekt kontakt går att ansluta i jordat eller ojordat uttag = ok
Tack för ett jättebra och utförligt svar. Har känt mig så förvirrad när jag googlat men här blev det väldigt tydligt. Jag har ingen vattenradiator i rummet. Badrummet ligger i rummet vägg i vägg och rören löper i väggen. Men uttaget till lampan är i taket och minst 1.5-2 meter från väggen.Bo.Siltberg skrev:
Det finns två villkor här:
- Rummet skall ha rätt slags uttag.
- Armaturen skall ha rätt slags stickpropp.
Du säger att rummet or jordat. Det är ok. Rummet ska antingen vara ojordat i sin helhet, eller jordat med jordade vägguttag. Antingen eller alltså, inte en blandning av jordade och ojordade uttag.
Helt oberoende av rummet så ska armaturen har rätt stickpropp, en jordad stickpropp i detta fall. Den ska kunna flyttas mellan rum med ojordade uttag eller andra rum med jordade uttag. Passar stickproppen i uttaget så är det ok.
Ja
Uppfyller du de enkla reglerna om rätt uttag i rummet och rätt stickpropp på lampan så har du gjort vad du ska. Du har fått en del korta förvirrande svar i tråden, men det är dessa enkla regler du ska följa.
Sedan kan man orda en hel del om risker. Ojordade uttag i rummet innebär att rummet inte får ha något ledande material som har kontakt med skyddsjord eller moder jord. Det ska vara helt isolerat från all form av jord. Därför "behövs" inte skyddsjordade uttag. Med tiden kanske det inte är riktigt sant längre. Du kanske t.ex har vattenradiatorer i rummet som har kontakt med jord. Det är inte bra. Men kommer du att nå mellan armaturen och denna vattenradiator?
Tack så jättemycket! Nu blev det ännu tydligare för mig. Men av ren nyfikenhet - vad händer om man stoppar i en ojordad kontakt i ett jordat uttag?Fairlane skrev:
TS, ingen kan något alls om el när de föds, vi lär alla mer eller mindre, inget att skämmas för.
och om du så att säga skulle modifiera stickproppen så att den går att sätta i ett jordat uttag kommer lampan fungera ändå, men risken finns att vid ett fel på lampan har du det farligaste man kan ha i rummet. En apparat med 230v där skyddsjord borde vara, och en apparat som har skyddsjord. Då har du optimala förutsättningar för strömgenomgång.D DesignaHemma skrev:
Ingenting,det går inte rent fysiskt att göra.D DesignaHemma skrev:
Tvärtom är däremot enkelt, jordade stickproppar kan enkelt anslutas i ojordade uttag.
Jag har massor av sådant här hemma ( nu pratar vi vägguttag och förlängningssladd/dosor).
Det vill man ju absolut inte ska hända! Tack verkligen. Har lärt mig massor av alla er kunniga och bjussiga personer därute 😊 stort tack alla för era kloka inspel!S SueCia skrev:och om du så att säga skulle modifiera stickproppen så att den går att sätta i ett jordat uttag kommer lampan fungera ändå, men risken finns att vid ett fel på lampan har du det farligaste man kan ha i rummet. En apparat med 230v där skyddsjord borde vara, och en apparat som har skyddsjord. Då har du optimala förutsättningar för strömgenomgång.
Skruva ur kroken, så följer resten med. Då ser du vilka stift kablarna går till.D DesignaHemma skrev:
Eller köp en multimeter så kan du mäta vilka som har ström.
Det ser ut såhär nu för tiden eftersom man i affären inte vet hur det är draget till din lampa.
Strunta i jord. Folk är så skiträdda nu för tiden. Risken för att lampan blir farlig är typ en på miljonen. Med en jordfelsbrytare säkrar du bort den faran.
Om det är en s.k Kronkontakt ligger troligen nollan på det stiftet som inte syns på bilden. Då får man flytta sladden i taket och ta bort en sladd i väggkontakten.
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
https://etbel.se/artiklar/jordade-ojordade-uttag/
Där hittar du en elfirma som tydligen inte håller med nu mig...
Får man använda en ojordad kontakt i jordat uttag?
Att använda en ojordad kontakt i ett jordat uttag fungerar och är tillåtet, men det är långt ifrån lika säkert som att använda en jordad kontakt. När en ojordad kontakt används i ett jordat uttag förlorar uttaget sin fulla säkerhetsfunktion, eftersom en ojordad kontakt inte utnyttjar skyddsjorden. Att använda en ojordad kontakt i ett jordat uttag är alltså mycket riskabelt ifall det uppstår ett elfel, och därför är det bäst att undvika. På många äldre elapparater går det bra att byta från ojordad till jordad kontakt.
Jag får inte en trygg känsla av att anlita den firman.
Sitter det rätt kontakt på en ojordat apparat så går den inte in i ett jordat uttag.
Där hittar du en elfirma som tydligen inte håller med nu mig...
Får man använda en ojordad kontakt i jordat uttag?
Att använda en ojordad kontakt i ett jordat uttag fungerar och är tillåtet, men det är långt ifrån lika säkert som att använda en jordad kontakt. När en ojordad kontakt används i ett jordat uttag förlorar uttaget sin fulla säkerhetsfunktion, eftersom en ojordad kontakt inte utnyttjar skyddsjorden. Att använda en ojordad kontakt i ett jordat uttag är alltså mycket riskabelt ifall det uppstår ett elfel, och därför är det bäst att undvika. På många äldre elapparater går det bra att byta från ojordad till jordad kontakt.
Jag får inte en trygg känsla av att anlita den firman.
Sitter det rätt kontakt på en ojordat apparat så går den inte in i ett jordat uttag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 150 inlägg
Vad ser du framför dig när folk säger ojordad kontakt eller ojordad lampa? Det som tas upp i tråden är inte relevant för dig, men nåväl. Men detta är vad jag ser framför mig. En antik lampa som har en stickpropp som ser ut som någon av dessa:D DesignaHemma skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stickpropparna passar i ditt rum, så lampan får användas där. (Den helt runda lampproppen är ett undantag)
Stickpropparna passar dock inte i andra rum som kök som har skyddsjordade uttag, så lampan får inte användas där. Det är farligt att fila på stickproppen för att få den att passa.
Begreppen ojordad stickpropp och ojordad lampa är så gamla att de inte bör användas idag.
Du har en modern lampa. Symbolen för skyddsjord på plinten säger att din lampa ska ha en skyddsjordad stickpropp. En sådan stickpropp passar i uttagena i ditt rum med ojordade uttag och får därför användas där. Detta kan tyckas konstigt. Vill du veta mer varför behövs ett par A4-sidor, men du kan börja här: https://www.byggahus.se/forum/threads/bortkopplad-jord-i-element-lite-blandat.284709/post-2577267
Men det vanligaste idag är lampor som är dubbelisolerade. Även de är "ojordade" men man säger inte så. De har en typskylt som kan se ut så här. Den inringade fyrkanten säger att lampan är dubbelisolerad.

Logga in
Skapa konto
Dessa lampor får användas i alla rum, skyddsjordade som ojordade, eftersom de inte behöver hjälp från uttaget för att uppnå full säkerhet.
De har därför en stickpropp som passar överallt:

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Stort tack för en jättebra genomgång! Jag fick upp lampan i vardagsrummet idag tack vare allas goda råd! Tack så jättemycket 😊
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden