Teflon är Duponts handelsnamn för polytetrafluoreten (PTFE) -[-CF2-CF2-]-. Silikon är trivialnamnet för polymerer och oligomerer med -[-Si-O-]- i molekylens huvudkedja (siloxaner). Enligt någon definition är molekylen där med oorganisk, eftersom C saknas i huvudkedjan.

mattiasp skrev:
Teflon är Duponts handelsnamn för polytetrafluoreten (PTFE) -[-CF2-CF2-]-. Silikon är trivialnamnet för polymerer och oligomerer med -[-Si-O-]- i molekylens huvudkedja (siloxaner). Enligt någon definition är molekylen där med oorganisk, eftersom C saknas i huvudkedjan.
Ser du därmed några för/nackdelar mellan silikon o PTFE ur praktiskt perspektiv?

Silikon "smittar" ner sin omgivning, vanlig silikon är tex helt förbjudet att använda till ventilationsanläggningar osv till lackeringsanläggningar eftersom silikoner släpper ifrån sig små partiklar som sprider sig i luften och vid beröring och sen blir det icke målningsbara fläckar eller prickar i lacken/ färgen.

PTFE-smörjmedel innehåller en smörjolja med mikroskopiska partiklar i dispersion (rätta mig om jag har fel...) och smörjer på ställer, friktionen blir mycket lägre än silikonsprayer, jag vill t o m påstå att PTFE och silikonsprayer har motsatt verkan, dvs silikonbaserat kan snarare verka "greppande" istället för att ge friktion.

Nimajneb skrev:
Ser du därmed några för/nackdelar mellan silikon o PTFE ur praktiskt perspektiv?
Silikonsprayen är ett djävulens påfund och bör aldrig användas. Till något. PTFE-sprayen kan vara bra ibland, speciellt de produkter som heter dry-lube och liknande. De innehåller ett extremt finkornigt PTFE-pulver och någon slags bindemedel löst i ett lösningsmedel. De kan vara bra när man skall smörja något som inte får vara kladdigt.

Köpte denna Hitachi sågen nu i vintras..

http://ehandel.blocket.se/Hitachi_C_8_FSHE_1221290.htm

Vilken grymt bra såg detta är och då har jag använt De walt på jobbet i flera år och även provat makita med flera. Jag kan verkligen rekommendera att lägga pengarna på denna. Bra ork o framför allt stabil och lättjusterad.

PTFE:n är bra till mekaniska delar i många maskiner som behöver gå lätt men som inte ska vara nerkletade med fett.
Siliconspray är fantastiskt bra till vissa saker, jag stod och monterade en fläktmotor som var gummiupphängd för ett tag sedan och då skulle gummiklackarna lirkas in i fästet.
Var totalt omöjligt tills jag tog lite siliconspray.
Den är även bra i en typ av maskiner som jag sköter i jobbet som pressar papper, vissa maskiner tjuter något hemskt om man inte har i lite siliconspray med jämna mellanrum.

Det mesta är bra om man använder det till rätt sak. :)

amazonsport skrev:
Köpte denna Hitachi sågen nu i vintras..

[länk]

Vilken grymt bra såg detta är och då har jag använt De walt på jobbet i flera år och även provat makita med flera. Jag kan verkligen rekommendera att lägga pengarna på denna. Bra ork o framför allt stabil och lättjusterad.
Finns denna månad på kampanj hos Swedol för 5000kr med stativ. Utan lampa dock.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.