tallmilan skrev:
Är smygvinkeln användbar på andra kap&ger eller passar den inte till andra ?
(kommer inte ihåg hur den ser ut)
Den passar utmärkt till andra sågar, men tror det är bäst att ha en såg med laser. Jag tyckte smygvinkeln var så bra så jag köpte en till för att slippa dubbelspringa när jag listar (det är ju två vinklar på varje listbit...).

tallmilan skrev:
Är smygvinkeln användbar på andra kap&ger eller passar den inte till andra ?
(kommer inte ihåg hur den ser ut)

lt1cobra skrev:
Den passar utmärkt till andra sågar, men tror det är bäst att ha en såg med laser. Jag tyckte smygvinkeln var så bra så jag köpte en till för att slippa dubbelspringa när jag listar (det är ju två vinklar på varje listbit...).
Visst passar den till andra med men det är ju just poängen med att man med lätthet ställer in sågen efter den med hjälp av lasern... så såg med laser är fördel...

pvbm_hs_smks120_494370_z_01a.png

Nu ser ju inte min ut så här då den är vit på ovansidan vilket känns som en fördel för att kunna se laserlinjerna bättre...men det är kanske en smaksak...

Då ska jag nog slå till, för i mitt renoverings projekt finns inga 45 grader ...

tallmilan skrev:
Då ska jag nog slå till, för i mitt renoverings projekt finns inga 45 grader ...
Fast du bör nog ha laser på sågen, annars är jag tveksam till nyttan av smygvinkeln.

Trot eller ej, man jag använder faktiskt lasern på min Kap&ger, justerad och allt ...

Kostnaden för en kapex med ett sågbord skenar iväg en aning mycket, svårt att motivera det köpet just nu, hur mycket fel frugan än överdrivit i budgeteringen.

Efter alla synpunkter här så känns det som att det kommer bli den "billigare" Makitan, med ett bra sågbord istället.

tallmilan skrev:
Men ... de mobila sågborden har ju kapen fast monterade, sedan rullar man bara omkring
Syftar du på modeller av typ GTA 2500 W då Tallmilan?
Ett sådant känns ju nämligen som otroligt smidigt, förutsatt att det passar till makitan.

Har aldrig tänkt på hur montering av sågen sker i sådana bord, men det kanske finns olika lösningar för själva fixeringen.

Antingen passar makitan rakt av i byglarna, eller så fäster du en rejäl plywoodskiva i byglarna och skruvar sen makitan i plywoodskivan.

Mailade till Toolab.se och frågade om Makita LS1016L skulle passa till Bosch GTA 2500 W Pro.

Fick i svaret istället en länk till den motsvarande Makita WST01 sågbänk som rekommenderades till Makitas maskiner. Dessutom ska det komma ett paketpris på såg + sågbord inom kort.

Dom säljer ju bågge borden till snarlika priser, men jag tycker personligen inte att Makitas bord ser lika gediget ut som Bosch's GTA 2500W, t.ex ser förlängningsstöden lite skraltiga ut.

Men å andra sidan har inte GTA 2500 några stödben alls.

Är det någon som haft möjlighet att klämma på bägge borden och kan ge ett utlåtande?

Som du sa Daniel_N så går ju monteringen att lösa själv, men är det säkert att sågen passar in även när bordet är ihopfället tro?!

Jag kan bara tala för GTA3700 (ej 'gravity rise'), där är utdragsstöden stabila utan stödben.
Utdragen består av dubbla 'skenor' på Boschborden.

Jag kan inte tänka mig att en Makitasåg inte skulle få plats på bordet i hopfällt läge.

FredrikR skrev:
Jag kan bara tala för GTA3700 (ej 'gravity rise'), där är utdragsstöden stabila utan stödben.
Utdragen består av dubbla 'skenor' på Boschborden.

Jag kan inte tänka mig att en Makitasåg inte skulle få plats på bordet i hopfällt läge.
GTA60 är ju förberedd för andra sågar än GTS10, vilka står i bruxen.
Kanske samma sak står i bruxen till det GTA2500 åxå. Ladda ner den från Bosch hemsida o kolla.

Jättebra förslag Nimajneb, hade jag inte tänkt på..

Men bruxen till GTA2500 skiljde sig på den fronten från sitt systerbord, eller rättare sagt GTA2500 skiljer sig enligt bruxen på den fronten.

Bara Bosch's egna sågar som "skall" monteras, fast det går ju säkerligen att lösa med hjälp av Daniels metod.

Daniel_N skrev:
Antingen passar makitan rakt av i byglarna, eller så fäster du en rejäl plywoodskiva i byglarna och skruvar sen makitan i plywoodskivan.

Utan att sänka drömmar o vara ngn besserwisser, så tycker jag att motiveringen för att köpa en kapex inte finns. Är man hemmapulare så klarar man sig gott o väl med en billigare såg. Visst en kapex är top of the line!! men man ska kunna hantera en sån också, sågen gör som du vill inte tvärt om. Det finns bara iett moment som jag tycker att dom dyrare sågarna gör ett bättre jobb o det är vid listsättning(gering) där kan dom billigare sågarna diffa lite. Men det är ju det minsta du gör på ett helt bygge. En snickare jag känner,han gerar för hand med ögonmått, perfekt varje gång. Maskinen gör ingen hantverkare. Så mitt råd köp en billigare såg o få pengar över o göra nått fint till din andra hälft också :)

/Peppe

peppe73 skrev:
Utan att sänka drömmar o vara ngn besserwisser, så tycker jag att motiveringen för att köpa en kapex inte finns. Är man hemmapulare så klarar man sig gott o väl med en billigare såg. Visst en kapex är top of the line!! men man ska kunna hantera en sån också, sågen gör som du vill inte tvärt om. Det finns bara iett moment som jag tycker att dom dyrare sågarna gör ett bättre jobb o det är vid listsättning(gering) där kan dom billigare sågarna diffa lite. Men det är ju det minsta du gör på ett helt bygge. En snickare jag känner,han gerar för hand med ögonmått, perfekt varje gång. Maskinen gör ingen hantverkare. Så mitt råd köp en billigare såg o få pengar över o göra nått fint till din andra hälft också :)

/Peppe
Detta är en av de vanligaste, och farligaste, sanningar som nämns i alla sammanhang som handlar om hobby kontra proffs (woodworking, golf, badminton, foto, ...). Sanningen finns där, vissa proffs kan med enkla medel göra saker ingen eller få amatörer kan drömma om.

Att det är en sanning har ingenting att göra med motsatsen. En del som gör uttalandet tror att motsatsen är sann för att sanningen är sann. En del läsare/åhörare drar slutsatsen att omvändningen är sann för att sanningen är sann. Så är det inte.

Ett bättre verktyg gör det lättare att göra ett bättre jobb. Ett sämre verktyg gör det svårare att göra ett bra jobb.

Att proffs kan göra bra jobb med sämre verktyg ändrar inte på något sätt ovanstående. Exenplet ovan på att de sämre sågarna kan diffa lite vid listsättning är i själva verket ett exempel på att de sämre sågarna kan diffa vid all sågning. Och därmed följer att i alla lägen där skarven skall följa en given inställning riskerar man en sämre skarv med en sämre såg. Att just min kap/gersåg råkar vara en av mina billigare maskiner (best tool) beror på att jag håller med inläggsskaparen om att det inte är kapsågen man skall lägga mest pengar på (vill minnas det nämnts i denna tråden att det till exempel skall läggas på bordssågen). Men det ändrar inte fakta att med en bättre såg får man större chans till bättre resultat. Har man råd skall man köpa dyra verktyg.

Från golfen hämtar jag exemplet på hur folk dessutom ändar inställning före och efter investeringen. När jag spelade golf hade jag bra resultat, men jag hade ett problem med att mina långa träklubbor (egentligen dyra big bertha) gärna slicade för mig. Jag kom fram till att skaften var för mjuka (jag slog långt). Mina vänner körde med "det är inte verktygen som gör det" argumentet. "Slicen kommer av ditt slag, inte av dina klubbor, lär dig en bättre sving, skyll inte på klubborna". Jag köpte ändå nya klubbor med styvare skaft. Slicen försvann, och jag var enormt stolt över mina kanske aningen kortare men mycket fina utslag. Varvid jag möttes av omvändningsargumentet: "Ja med sådana klubbor är det väl inte svårt att slå rätt". Så även de som förnekar det vet att ett bra vektyg hjälper.

--- Mats ---

Redigerat:
Köpte en LS1016L från Toolab för nån vecka sen. Mest för att såga lister och foder och liknande. Den sågar väldigt fint tycker jag. Kan bara jämföra med min GSM8S och farsans Rusta maskin men ändå.

Några noteringar jag gjort hittils är att den väger. Är runt hos folk en del och renoverar och det känns att släpa på. Ska skaffa nått bord, kanske med hjul för att dra runt. Dock är den väldigt välbalanserad när den är i "transport mode". Kapex väger 2 kilo mindre och det hade nog märkts.

Tycker även att det sprutar onödigt mycket spån. Dammsugaren tar nog bara en 20% känns det som. Den har ingen flärp bakom klingan som Kapexen och det är synd. Har försökt med olika metoder men det har slutat med att jag har en öppen flyttkartong bakom som fångar det mesta.

En annan nackdel mot Kapexen är att den bygger bakåt. Man måsta ha en 25-30 cm så den inte slår i väggen. När jag är hemma hos kunder och sätter lister måste jag ibland såga i hallen eller liknande och det kan bli lite trångt. Den har 2 gejdrar som är separat låsbara så man kan låsa den nedre och köra med den övre om man bara sågar lister och spara lite plats. Dock så är den övre aningen ryckig. Läste om detta i en recension men användaren sa att det försvinner efter ett tag.

Valde mellan denna och Kapex men tänkte att man får ju prova nått nytt. Och kan man spare en 5-6000 så är ju inte det heller så dumt. Så här i efterhand så har jag emellanåt varit lite tveksam. Missförstå mig inte. LS1016 är en fantastisk såg, välbyggt, exakt och resultatet är fint. Sågar 61grader höger och 53grader vänster. Mjukstart och motorbroms. Stora skalor. Lätta att ställa in, glider fint. Saknar vinkelmätare som Kapex har men det kan man köpa löst hos Biltema för en 50-lapp.

Om du ska ha den stående i verkstan och inte flytta den för mycket och står ut med lite spån så kan jag klart rekommendera LS1016L. Behöver du ha en dammfri och mera mobil såg så får du nog lägga en extra slant och köpa en Kapex.

Lycka till

peppe73 skrev:
Så mitt råd köp en billigare såg o få pengar över o göra nått fint till din andra hälft också :)

/Peppe
Det är ju ett hedrande förslag Peppe, och självklart värt att tänka på.

Men sågen är ju till min andra hälft med, och det var ju först och främst hennes önskan att köpa den här sekelskiftesvillan vi bor i och lever för att renovera/vårda, så vi kan nog säga att hon redan fått nått fint hon också.
:)

Därmed inte sagt att jag ska gå och köpa en dyr såg för sakens skull och förvänta mig att den gör mig till ett proffs.... ;)

Men som Mats sa, bra verktyg underlättar ! Frågan är bara HUR pass bra verktyg jag behöver idag..

Intressant med saltmans inlägg, första responsen jag fått från någon som faktiskt prövat sågen, åtminstone någon i Svenska sammanhang.

Har du några ytterligare synpunkter saltis?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.