11 809 läst · 81 svar
12k läst
81 svar
Hjälp mig välja "bästa" Kap/ger sågen
Hur har det gått för dig, har du fått ordning på sågen ?clain skrev:Och även den absolut dyraste, det va nog lite underförstått att det var "bäst" i förhållande till pris mm.
Har dessvärre fortfarande inte fått besked från Åf hur ärendet med min Makita ska lösas och har själv ingen tidigare erfarenhet av reklamation/service etc när det gäller verktyg.
Så, i efterhand kan jag ju konstatera att jag framöver även kommer ta med kvaliteten på märkets garanti- & servicepolicy som kriterie för "bästa val" vid inköp.
Som dom sa på serviceverkstaden så hade jag bara behövt lämna in sågen inom 30 dagar om det varit t.ex en DeWalt. Gissar på att det där skiljer sig ganska rejält från märke till märke..
Jag har inte haft nåt liknande problem med min, inte än i alla fall. Sågar mest lister förstås då jag har en bosch till grovvirket.
Dewalt har nån typ av 30 dagars öppet köp/100% nöjd/pengarna tillbaka garanti. Även om Makita inte har det så är jag övertygad om att dom kommer att hjälpa dig.
Håll oss gärna underrättade.
Det löste sig till slut riktigt bra !saltman skrev:Hur har det gått för dig, har du fått ordning på sågen ?
Jag har inte haft nåt liknande problem med min, inte än i alla fall. Sågar mest lister förstås då jag har en bosch till grovvirket.
Dewalt har nån typ av 30 dagars öppet köp/100% nöjd/pengarna tillbaka garanti. Även om Makita inte har det så är jag övertygad om att dom kommer att hjälpa dig.
Håll oss gärna underrättade.
Fick kontakt med Makitas auktoriserade serviceverkstad i Borlänge som felanmälde sågen till Makita.
Som jag förstått det så är lagret, här i Sverige, med reservdelar till just de nya LS sågarna rätt tunt än så länge, så jag fick en ny såg på posten med retursedel för den gamla.
Hade förmodligen oturen att få ett "måndagsexemplar", för ersättningssågen håller än så länge ihop och dessutom verkar den "out-of-the-box" inte lida alls av problemen med gradinställning eller lasern som den andra hade.
Och ett stort tack till EVS i Borlänge! som hjälpte mig med felanmälan, och otroligt skönt att jag slapp att först skicka sågen till dem för undersökning mm.
Dessutom supertrevligt bemötande från Makita.
Jag trodde jag skulle behöva skicka ner den felande sågen först och gick och väntade på min retursedel som aldrig kom, till slut mailade jag och då ringde dom upp och gav mig kolli-id och förklarade att ersättningssågen fanns på posten.
d^_^b
Hmmm...
Kanske dags att byta min Toolmate utan klingskydd snart då....
Nåväl, En ny kap o gersåg är det första på min lista, har redan sågat sönder en jacka, (Klarade plånboken med någon millimeter) och nu senast i helgen så naggade klingan min bomullströja så det blev lite fjun, inte så det syntes på ärmen,men fjun ändå...... Fan.... Den är riktigt farlig min kap o ger.....
Nåväl, En ny kap o gersåg är det första på min lista, har redan sågat sönder en jacka, (Klarade plånboken med någon millimeter) och nu senast i helgen så naggade klingan min bomullströja så det blev lite fjun, inte så det syntes på ärmen,men fjun ändå...... Fan.... Den är riktigt farlig min kap o ger.....
Ja... Det är ju rent livsfarligt att köra helt utan klingskydd och efter dina incidenter skulle nog jag iaf passat mig för att använda den sågen mer. :OMilkshaken skrev:Hmmm...
Försök satsa på en litet bättre om du kan, behöver ju inte gå upp till Kapex prisnivå bara för det eller ens det jag betalade för makitan för det finns ju väldigt många här på forumet som kör på t.ex Bosch GCM 8 S och är supernöjda.
En fråga Clain. Har ju en LS1016 som du och har tyckt att dom övre gejdrarna varit lite tröga. Har läst om detta och att dom slits in och går fint efter ett tag men detta har inte hänt för mig än. Dom går lite ryckigt liksom, tar emot lite så det hoppar typ.
När jag idag stod bakom min såg tyckte jag att det såg konstigt ut, det finns inget lager för gejdern på ena sidan. Ser din såg ut så också? Bifogar bild.
När jag idag stod bakom min såg tyckte jag att det såg konstigt ut, det finns inget lager för gejdern på ena sidan. Ser din såg ut så också? Bifogar bild.
Jo min såg ser likadan ut på baksidan, så det är nog normalt..
Jag har också last om det fenomenet, som verkar drabba en del men inte alla..
Min såg fungerar klockrent och jag upplever faktiskt inget av de problem du, och andra, nämner..
Jag har också last om det fenomenet, som verkar drabba en del men inte alla..
Min såg fungerar klockrent och jag upplever faktiskt inget av de problem du, och andra, nämner..
Ryckigt och hoppar brukar vara två saker, sågsånsdamm under styrlager (om det inte är kapslade kullager) och brist på olja. Prova att smörja lite försiktigt.saltman skrev:En fråga Clain. Har ju en LS1016 som du och har tyckt att dom övre gejdrarna varit lite tröga. Har läst om detta och att dom slits in och går fint efter ett tag men detta har inte hänt för mig än. Dom går lite ryckigt liksom, tar emot lite så det hoppar typ.
--- Mats ---
Förutom det som Mats nämnt så kan jag tänk mig en tredje sak. Jag hade tidigare en ls1013, den kunde vara lite bråkig om man inte hade lossat spärren för sliden ordentligt. Var ett vred framme på maskinen, vet inte om det ser likadant ut på ls1016. Ibland kunde detta vred "ligga till" trots att det var helt lossat. Titta på mekanismen på undersidan så förstår du direkt hur det funkar (om det nu ser likadant ut som på ls1013.
Dom nedre gejdrarna glider fint, sitter en release i framkant som man lossar. Det är dom övre korta som rycker. Dom lossar man med en skruvratt på sidan, syns i bild. Dom är bara en typ decimeter långa och jag kan låsa dom och ändå såga rejäla stycken enbart med dom nedre gejdrarna som glider fint.Daniel_N skrev:Förutom det som Mats nämnt så kan jag tänk mig en tredje sak. Jag hade tidigare en ls1013, den kunde vara lite bråkig om man inte hade lossat spärren för sliden ordentligt. Var ett vred framme på maskinen, vet inte om det ser likadant ut på ls1016. Ibland kunde detta vred "ligga till" trots att det var helt lossat. Titta på mekanismen på undersidan så förstår du direkt hur det funkar (om det nu ser likadant ut som på ls1013.
Låser jag dom nedre och kör enbart med dom övre så känns det tydligt hur det rycker, lite som att köra skateboard långsamt över kullersten. Man känner hur den går över kula för kula i lagret. Har varit så från början och är rejält smord från fabrik.
Ska köpa lite PTFE spray ändå och testa men sen får det nog bli reklamation.
I övrigt så går sågen bra och Makita har gjort ett fint jobb tycker jag, som alltid.
En liten varning bara. Jag har provat PTFE spray (dock inte till detta ändamål) och den smörjer fantasktiskt bra. MEN, akta så du inte får något på arbetsstycket. För flera år sedan så sprayade jag sådant på ett hyvelbord mot bättre vetande och fick ett kanonglid. Jag hyvlade därpå samtliga spröjsar till fönstrena som lackades. 6 månader senare hade det mesta av lacken trillat av och efter ett år hade de flesta spröjsar börjat murkna rejält. Det positiva är att jag numera slipper plocka bort fusk-spröjsar när fönsterna skall putsas.saltman skrev:
Alltså, får du minsta lilla PFTE på trä så kan du glömma att få färg och lack att fästa sedan. Jag har senare lärt mig att använda Felder's Super Gleit, Waxilit eller liknande där det skall smörjas i närheten av trä som skall behandlas.
+1 på det. Jag har ocså fått lämna en del av mina favoriter mot mer trävänliga alternativ (kör med Felder Super Gleit när det är tränära). Men det smörjer inte lika bra.jac skrev:En liten varning bara. Jag har provat PTFE spray (dock inte till detta ändamål) och den smörjer fantasktiskt bra. MEN, akta så du inte får något på arbetsstycket. För flera år sedan så sprayade jag sådant på ett hyvelbord mot bättre vetande och fick ett kanonglid. Jag hyvlade därpå samtliga spröjsar till fönstrena som lackades. 6 månader senare hade det mesta av lacken trillat av och efter ett år hade de flesta spröjsar börjat murkna rejält. Det positiva är att jag numera slipper plocka bort fusk-spröjsar när fönsterna skall putsas.
Alltså, får du minsta lilla PFTE på trä så kan du glömma att få färg och lack att fästa sedan. Jag har senare lärt mig att använda Felder's Super Gleit, Waxilit eller liknande där det skall smörjas i närheten av trä som skall behandlas.
--- Mats ---
Även om det är off-topic så var det oerhört bra att få veta riskerna med PTFE-spray Jag kör bara med Super Gleit från Felder men har varit frestad att använda PTFE-spray som "grund" på alla maskinbord, men nu vet man att det inte är bra alls.