11 810 läst · 81 svar
12k läst
81 svar
Hjälp mig välja "bästa" Kap/ger sågen
Ja det var bara ett förslag!! tror också att det blir bättre med kvalitet men att den inte gör jobbet åt en. det var mest det jag ville få fram. HUR bär du dig åt för att få den andra hälften o överhuvudtaget vilja köpa elverktyg??
Jag kämpar dagligen med detta problem !!!
/Peppe
Jag kämpar dagligen med detta problem !!!
/Peppe
Jag har uppfostrat min sambo för väl tror jag, för ett tag sen börjades det prata motorsåg där hemma. Hade tänkt hjälpa min mor med att ta ner några träd, och det hade ju varit ett ypperligt tillfälle att införskaffa en såg tyckte jag. Pratade med mamma igår och det visade sig att hennes granne tar ner dom åt henne istället, och då blev det ju inte lika akut med såg. Då så börjar sambon prata om att vi har ju ett äppelträd som ska ner, ett"jag tar det med tigersågen" tyckte jag... Då kontrade hon med att det kan ju vara bra att ha en iaf, man vet ju aldrig när den kommer till användning...
Insåg att jag satt och pratade emot ett verktygsinköp, funderade på att ta tempen, för jag var ju helt klart inte frisk.
Nu surfas det motorsågar för fullt, så ordningen är återställd...
Insåg att jag satt och pratade emot ett verktygsinköp, funderade på att ta tempen, för jag var ju helt klart inte frisk.
Nu surfas det motorsågar för fullt, så ordningen är återställd...
Haha, ja nu har jag nog inte uppfostrad min fru riktigt SÅ bra..
Men det var ju faktiskt hon som ändå tyckte vi skulle överväga kapexen när hon fick höra att hon missförstått det hela och det inte var makitas ls1016 som kostade 13-15'000 ,utan kapexen som hon trott kostade över 20'000.
Men så har jag ju nu själv blivit lite uppfostrad i denna tråd, i att det självklart behövs ett sågbord och då helst ett mobilt (min egen tolkning) till en proffssåg.
En Kapex + sågbord hamnar nog trots allt närmare 20'000kr, vilket känns SAFTIGT !
För en Makita LS1016L + sågbord (GTA2500W alt. Makita WST01) kan jag komma undan för runt 11000kr...
Men det var ju faktiskt hon som ändå tyckte vi skulle överväga kapexen när hon fick höra att hon missförstått det hela och det inte var makitas ls1016 som kostade 13-15'000 ,utan kapexen som hon trott kostade över 20'000.
Men så har jag ju nu själv blivit lite uppfostrad i denna tråd, i att det självklart behövs ett sågbord och då helst ett mobilt (min egen tolkning) till en proffssåg.
En Kapex + sågbord hamnar nog trots allt närmare 20'000kr, vilket känns SAFTIGT !
För en Makita LS1016L + sågbord (GTA2500W alt. Makita WST01) kan jag komma undan för runt 11000kr...
Jag har aldrig provat Ls1016L, men jag har provat rätt många andra kap/gersågar. Och de har varit olika bra att byta klinga på, men ingen har varit så dålig att det på något vis skulle varit en faktor jag skulle tagit hänsyn till vid köp. Dels för att jag inte byta klinga så ofta, dels för att även de sämsta var tillräckligt bra.clain skrev:
Funkar fint. Det sitter ett verktyg för detta bakom sågen. En vanlig bult typ 13mm eller nåt. Först lossar man klingskyddet med samma verktyg och vrider det ett kvarts varv. Då kommer man åt bulten som håller klingan. En knapp på andra sidan låser bladet så är det lätt att lossa. Motsatt håll såklart. Lite balansakt att hålla klingskyddet, låsknappen och samtidigt lossa muttern men det gick fint. Har bara testat en gång eftersom du undrade.clain skrev:
Har inte sågat på ett tag då jag varit upptagen med annat men berättar gärna om mina fortsatta erfarenheter om du är intresserad.
Ska försöka lösa spån problemet snart med en flärp. Har nog nån gammal cykelslang jag kan använda, eller en bit från en gummistövel . Såg att föregångaren hade en sådan av svart gummi i alla fall. Gör väl lite nytta med att skicka upp det till utblåset och dammsugaren.
Simma lugnt
Låter riktigt intressant att höra hur det går för dig med sågen och hur det går med lösningar för spånuppsamlingen bakom klingan..
Var in igen och klämde lite på Kapexen hos min lokala Åf i måndags för att känna på ha-begäret, men frun tyckte en horisontell placeringen av handtaget är mycket behagligare och vi ska ju alla kunna känna oss nöjda.
Men kikade faktiskt lite på hur dom löst det med "flärpen" på kapexen, och det borde ju gå att lösa på något vis på makitan oxå om man är lite finurlig..
Och tack så mycket för att du testade klingbytet, även om Daniel_N har rätt i att det förmodligen inte varit avgörande för ett köp så är det ändå trevligt att veta så mycket som möjligt..
Det lutar åt att vi beställer en när som helst med, fast i paketet LS1016LX från Toolab...
För nu är det bestämt att vi behöver en, fast med reservationen att jag inte får några andra julklappar i år..
Fast jag tror jag kan leva med det...
Var in igen och klämde lite på Kapexen hos min lokala Åf i måndags för att känna på ha-begäret, men frun tyckte en horisontell placeringen av handtaget är mycket behagligare och vi ska ju alla kunna känna oss nöjda.
Men kikade faktiskt lite på hur dom löst det med "flärpen" på kapexen, och det borde ju gå att lösa på något vis på makitan oxå om man är lite finurlig..
Och tack så mycket för att du testade klingbytet, även om Daniel_N har rätt i att det förmodligen inte varit avgörande för ett köp så är det ändå trevligt att veta så mycket som möjligt..
Det lutar åt att vi beställer en när som helst med, fast i paketet LS1016LX från Toolab...
För nu är det bestämt att vi behöver en, fast med reservationen att jag inte får några andra julklappar i år..
Fast jag tror jag kan leva med det...
Nu är det beställt !
Hoppas leveranstiden är kort, för är rätt spänd på att börja använda sågen och även testa hur bra det går att göra spånuppsamlingen på den, skulle vara trevligt att kunna stå inomhus och såga under vintern...
Hoppas leveranstiden är kort, för är rätt spänd på att börja använda sågen och även testa hur bra det går att göra spånuppsamlingen på den, skulle vara trevligt att kunna stå inomhus och såga under vintern...
Renoverare
· Skåne
· 8 527 inlägg
clain skrev:
Personligen är jag av en helt annan uppfattning men det är tur smaken är som baken.
Jag gillar det lika lite som att ha horisontella handtag på ovanskåp i kök som var populärt ett tag.
Det blir liksom fel att vrida handen för att greppa och öppna tycker jag...
Men jag önskar er lycka till med ert val...
...och tvingar mig själv att stå ut med Kapexens lodräta handtag...
Vi har horisontellt handtag på nuvarande sågen och har aldrig tänkt på det som opraktiskt tidigare, men så har jag ju inte kört med lodrät handtag tillräckligt för att kunna jämföra heller..Nimajneb skrev:
Men om det är ett moment jag skulle störa mig på, så kommer jag säkerligen komma underfund med det nu när jag fått det påpekat....
Vi får hoppas att det helt enkelt är en vanesak...
Sågen kom fram till slut, och första kapningarna skedde idag... Helt underbar att såga med !!
Nu har jag ju varken erfarenhet av Bosch GCM 8 eller Kapexen att jämföra mot.. Men ur en "amatörs" synviinkel kan jag bara starkt rekommendera att lägga extra pengar på en dyrare såg.
Trodde nog ändå inte det skulle vara Sån skillnad mot vår gamla såg, men det är som att skära smör i solsken i jämförelse... d^_^b
Till minussidan lär väl samtidigt erkännas att sågen behöver kalibrering av lasern om denna ska användas...
Dessutom är jag lite fundersam över själva "gradinställningen" och om det brukar gå att kalibrera själv på dessa sågar ?!
Använder jag snabbläget för 90 graders snitt så hamnar "pilen" lite på sidan av nollan på skalan, och snittet blir marginellt snett.
Dvs mätt med vinkelhake i efterhand "glipar" snittet med ca 0.5-1.0 mm, men detta kanske skall räknas som inom felmarginalen?
Nu har jag ju varken erfarenhet av Bosch GCM 8 eller Kapexen att jämföra mot.. Men ur en "amatörs" synviinkel kan jag bara starkt rekommendera att lägga extra pengar på en dyrare såg.
Trodde nog ändå inte det skulle vara Sån skillnad mot vår gamla såg, men det är som att skära smör i solsken i jämförelse... d^_^b
Till minussidan lär väl samtidigt erkännas att sågen behöver kalibrering av lasern om denna ska användas...
Dessutom är jag lite fundersam över själva "gradinställningen" och om det brukar gå att kalibrera själv på dessa sågar ?!
Använder jag snabbläget för 90 graders snitt så hamnar "pilen" lite på sidan av nollan på skalan, och snittet blir marginellt snett.
Dvs mätt med vinkelhake i efterhand "glipar" snittet med ca 0.5-1.0 mm, men detta kanske skall räknas som inom felmarginalen?