11 810 läst · 81 svar
12k läst
81 svar
Hjälp mig välja "bästa" Kap/ger sågen
Det är absolut kalibrerbart. Jag har tidigare haft en ls1013, på denna flyttade man hela anhållet. Misstänker att ls1016 är motsvarande. Bygga_bo har tänkt ut det bästa sättet att kalibrera sågar av denna typ som jag har sett:
1) lägg en så bred bräda/plywoodbit etc från vänstersidan. så bred som möjligt. DEN SKA INTE LIGGA AN MOT ANHÅLLET, lämna ca 10mm. Spänn fast biten med skruvtvingar (spänn bara fast på vänstersidan).
2) Såga av biten.
3) Lossa skruvarna som håller fast anhållet. Med anhållet löst, lägg an en vinkelhake mot den yta du precis sågat. Lägg sen det andra "benet" på vinkelhaken mot anhållet. När snittytan är exakt 90° mot anhållet så skruv försiktigt fast anhållet igen.
4) Justera pilen så att den pekar exakt mot 0°.
1) lägg en så bred bräda/plywoodbit etc från vänstersidan. så bred som möjligt. DEN SKA INTE LIGGA AN MOT ANHÅLLET, lämna ca 10mm. Spänn fast biten med skruvtvingar (spänn bara fast på vänstersidan).
2) Såga av biten.
3) Lossa skruvarna som håller fast anhållet. Med anhållet löst, lägg an en vinkelhake mot den yta du precis sågat. Lägg sen det andra "benet" på vinkelhaken mot anhållet. När snittytan är exakt 90° mot anhållet så skruv försiktigt fast anhållet igen.
Ett bra sätt att göra grundinställningen. Och med min såg är det inte lönt att sikta på mer. Men borde inte en av principerna för en bordssåg, att såga successiva 90 graders snitt och rotera 90 grader efter varje vara en metod att komma ännu mer rätt, och dessutom då slippa lita på mätvektygen och gå på det sågade resultatet?Daniel_N skrev:Det är absolut kalibrerbart. Jag har tidigare haft en ls1013, på denna flyttade man hela anhållet. Misstänker att ls1016 är motsvarande. Bygga_bo har tänkt ut det bästa sättet att kalibrera sågar av denna typ som jag har sett:
2) Såga av biten.
--- Mats ---
Eftersom felet blir fyrfaldigat vid din metod så blir det garanterat lättare att se hur mycket fel man är. Men eftersom man inte har något att "ställa emot" när man sen flyttar anhållet för att justera så är jag mycket tveksam till att den slutliga precisionen blir bättre i praktiken. Och dessutom tror jag att felmarginalen i sågen är så stor att det vinkelfel som finns kvar efter att man har lagt vinkeln så bra man kan inte spelar någon roll.Mats Bengtsson skrev:Ett bra sätt att göra grundinställningen. Och med min såg är det inte lönt att sikta på mer. Men borde inte en av principerna för en bordssåg, att såga successiva 90 graders snitt och rotera 90 grader efter varje vara en metod att komma ännu mer rätt, och dessutom då slippa lita på mätvektygen och gå på det sågade resultatet?
--- Mats ---
Men du har helt rätt i att man litar på vinkelhaken - är den inte i vinkel blir det inte bra. Men det finns ju sätt att testa den också.
Ska testa metoden imorgon när huvudet är lite klarare...
Får testa att alla vinkelhakar är med i matchen först då, å det kan ju va bra att få gjort ändå...
Ska nog även lusläsa manualen och se var som står där, måste ju veta hur jag skall justera pilen sen oxå....
Men även om jag kan justera in läget för 90 grader så att det stämmer så undrar jag om det kommer blir rätt, eftersom att vid snabblägena för t.ex 15, 22.5, 30 grader osv så hamnar pilen "mitt på" graden, men när jag drar tillbaks till +/- 0 för 90graders sågning, så hamnar pilen, i snabbläget, lite till vänster om nollan i märkningen. Känns som om märkningen kanske är lite fel och om jag justerar in pilen och anhållet så att 90 grader blir mer exakt, så blir det väl kanske istället fel när jag vill kapa exakt 45grader...
hmm....
Får testa att alla vinkelhakar är med i matchen först då, å det kan ju va bra att få gjort ändå...
Ska nog även lusläsa manualen och se var som står där, måste ju veta hur jag skall justera pilen sen oxå....
Men även om jag kan justera in läget för 90 grader så att det stämmer så undrar jag om det kommer blir rätt, eftersom att vid snabblägena för t.ex 15, 22.5, 30 grader osv så hamnar pilen "mitt på" graden, men när jag drar tillbaks till +/- 0 för 90graders sågning, så hamnar pilen, i snabbläget, lite till vänster om nollan i märkningen. Känns som om märkningen kanske är lite fel och om jag justerar in pilen och anhållet så att 90 grader blir mer exakt, så blir det väl kanske istället fel när jag vill kapa exakt 45grader...
hmm....
Kanske är det så att hela skalan ska flyttas, jag har inte koll på just den sågen, kolla i din manual innan du börjar skruva. Men som sagt - din vinkelhake måste vara exakt 90 grader.clain skrev:Ska testa metoden imorgon när huvudet är lite klarare...
hmm....
Lär nog avvakta med kalibreringen lite, när jag kapade ett par reglar på 45x120mm igår så small det till och sågen högg.. Var lite obehagligt men trodde det berodde på en kvist..
Men idag när frun sopade golvet så hittade hon lite metalldelar på golvet.
Trodde först det kom från bordssågen jag bubbade in i morse, men det visade sig att klinghöljet på Makitan hade spruckit och skickat iväg bitar i olika riktningar....
Bild1 Bild2 Bild3
Så nu blir det väl service på en helt ny maskin...
Trodde först det kom från bordssågen jag bubbade in i morse, men det visade sig att klinghöljet på Makitan hade spruckit och skickat iväg bitar i olika riktningar....
Bild1 Bild2 Bild3
Det ser inte ut som ett utmattningsfel, så vad som än hände kunde det ha gått värre. Spik in en av brädorna?clain skrev:Lär nog avvakta med kalibreringen lite, när jag kapade ett par reglar på 45x120mm igår så small det till och sågen högg.. Var lite obehagligt men trodde det berodde på en kvist..
Bild1 Bild2 Bild3
--- Mats ---
Helt nytt reglelvirke, och kontrollerade på en gång att det inte var nått i virket men icke. Det var därför jag trodde det bara var pga kvisten jag sågade genom, eller att sågen drog snett av nån anledning...
Borde väl inte kunna vara utmattningsfel på en helt ny såg, hade bara hunnit kapa upp en meterlång 45x95 i småbitar innan jag gick över till reglarna som verkligen skulle kapas till..
Men det ser iaf ut som om den största delen som släppte har varit in i klingan och vänt, för det är märken på den, och även en tand av på klingan.
Frun vart ju iaf orolig, hon hörde ju iof när det högg också men, när vi idag såg spridningen på delarna förstod vi ju att jag haft tur...
Men,,, nu får jag inte använda min nya leksak förrän jag fått svar från ÅF var som bör göras...
Borde väl inte kunna vara utmattningsfel på en helt ny såg, hade bara hunnit kapa upp en meterlång 45x95 i småbitar innan jag gick över till reglarna som verkligen skulle kapas till..
Men det ser iaf ut som om den största delen som släppte har varit in i klingan och vänt, för det är märken på den, och även en tand av på klingan.
Frun vart ju iaf orolig, hon hörde ju iof när det högg också men, när vi idag såg spridningen på delarna förstod vi ju att jag haft tur...
Men,,, nu får jag inte använda min nya leksak förrän jag fått svar från ÅF var som bör göras...
Både läskigt o tråkigt. Hade en liknande upplevelse med en vinkelslip, faktiskt åxå Makita. Min gamla Biltema hade lackat ihop och jag fick låna grannens aldrig använda makita 125mm. Drog igång den o axeln måste varit sne på något sett, den vibrerade så in i h...e och jag vart skitskraj. Lämnade tillbaka den till grannen o köpte illa kvickt en bosch.
Alla märken har väl sina måndags ex men efter min resa med Makita så undviker jag detta märke om maskinen kan uppfattas som farlig.
ps Grannen har fått en fungerande Makita V-slip nu och han är glad.. tacka f..n för det då det var jag som "räddade livet" på honom.
Alla märken har väl sina måndags ex men efter min resa med Makita så undviker jag detta märke om maskinen kan uppfattas som farlig.
ps Grannen har fått en fungerande Makita V-slip nu och han är glad.. tacka f..n för det då det var jag som "räddade livet" på honom.
Jo jag hoppas ju att det här bara var ett måndagsexemplar och att jag får en ersättningssåg som funkar som den ska så jag oxå kan bli glad.Nimajneb skrev:
Men, jag hittade iof ett inlägg på ett amerikanskt forum igår, där TS tydligen hade problem med att hans ls1016 högg.
Kommer nog ändå vara lite orolig flygande delar när man sågar framöver..
I övrigt så är jag ju supernöjd med de Makitaverktyg vi har, så det här känns ju lite vemodigt..
Och svärfar som fick tillbaks sin såg i fredags..
Äntligen någon som vågar säga detta som jag också alltid hävdat, det gäller inom alla områden som jag själv testat: skidor, golf, cyklar och snickarprylar. Kommer själv ihåg under Stenmarkstiden när jag skulle köpa skidor och säljaren frågade hur duktig jag var och då tog fram ett par billiga nybörjarskidor, jag provade dom men tyckte dom kändes ungefär som dom jag hade, provade sedan ett par tävlingsskidor för slalom OJOJOJ vilken skillnad, helt plötsligt hade man fäste på IS. Och så har nog livet fortsatt och när man började köpa snickarverktyg så tyckte jag inte att jag behövde lägga ner så mycket jag ska ju bara göra ...... Tyvärr fick jag ju sedan prova lite bättre grejor och det är otroligt mycket lättare att göra ett bra jobb med bra grejor, så jag håller som sagt helt och hållet med Mats, man kan nog inte köpa för bra grejor som amatör (Om man nu har pengarna förstås).Mats Bengtsson skrev:Detta är en av de vanligaste, och farligaste, sanningar som nämns i alla sammanhang som handlar om hobby kontra proffs (woodworking, golf, badminton, foto, ...). Sanningen finns där, vissa proffs kan med enkla medel göra saker ingen eller få amatörer kan drömma om.
Att det är en sanning har ingenting att göra med motsatsen. En del som gör uttalandet tror att motsatsen är sann för att sanningen är sann. En del läsare/åhörare drar slutsatsen att omvändningen är sann för att sanningen är sann. Så är det inte.
Ett bättre verktyg gör det lättare att göra ett bättre jobb. Ett sämre verktyg gör det svårare att göra ett bra jobb.
Att proffs kan göra bra jobb med sämre verktyg ändrar inte på något sätt ovanstående. Exenplet ovan på att de sämre sågarna kan diffa lite vid listsättning är i själva verket ett exempel på att de sämre sågarna kan diffa vid all sågning. Och därmed följer att i alla lägen där skarven skall följa en given inställning riskerar man en sämre skarv med en sämre såg. Att just min kap/gersåg råkar vara en av mina billigare maskiner (best tool) beror på att jag håller med inläggsskaparen om att det inte är kapsågen man skall lägga mest pengar på (vill minnas det nämnts i denna tråden att det till exempel skall läggas på bordssågen). Men det ändrar inte fakta att med en bättre såg får man större chans till bättre resultat. Har man råd skall man köpa dyra verktyg.
Från golfen hämtar jag exemplet på hur folk dessutom ändar inställning före och efter investeringen. När jag spelade golf hade jag bra resultat, men jag hade ett problem med att mina långa träklubbor (egentligen dyra big bertha) gärna slicade för mig. Jag kom fram till att skaften var för mjuka (jag slog långt). Mina vänner körde med "det är inte verktygen som gör det" argumentet. "Slicen kommer av ditt slag, inte av dina klubbor, lär dig en bättre sving, skyll inte på klubborna". Jag köpte ändå nya klubbor med styvare skaft. Slicen försvann, och jag var enormt stolt över mina kanske aningen kortare men mycket fina utslag. Varvid jag möttes av omvändningsargumentet: "Ja med sådana klubbor är det väl inte svårt att slå rätt". Så även de som förnekar det vet att ett bra vektyg hjälper.
--- Mats ---
/Leif
Och även den absolut dyraste, det va nog lite underförstått att det var "bäst" i förhållande till pris mm.viseman skrev:
Har dessvärre fortfarande inte fått besked från Åf hur ärendet med min Makita ska lösas och har själv ingen tidigare erfarenhet av reklamation/service etc när det gäller verktyg.
Så, i efterhand kan jag ju konstatera att jag framöver även kommer ta med kvaliteten på märkets garanti- & servicepolicy som kriterie för "bästa val" vid inköp.
Som dom sa på serviceverkstaden så hade jag bara behövt lämna in sågen inom 30 dagar om det varit t.ex en DeWalt. Gissar på att det där skiljer sig ganska rejält från märke till märke..