5 828 läst · 25 svar
6k läst
25 svar
Hjälp mig tänka om kapning
Vill du lägga med skarvar så som jag nämnde så gör du första brädan 131cm, då blir sista 131cm också.
Sen andra raden blir 62cm på första sen två hela sen lägger du dit resterande 62cm av de du kapade bort.
Grymt bara 15cm spill per rad
Sen upprepar du bara stegen.
Sen andra raden blir 62cm på första sen två hela sen lägger du dit resterande 62cm av de du kapade bort.
Grymt bara 15cm spill per rad
Sen upprepar du bara stegen.
I hallen utanför rummet är det lagt såhär att varannan rad är lika så man borde väl göra lika då, det är samma golv som ska läggas nu.A amoreex skrev:
Lugnt.P ptlf skrev:
Tips.
Räkna ut hur många brädor de går åt.
I ditt fall 2.9
Då tar du rummets bredd minus 2 hela alltså 124.
138-124=14.
14/2=7
Alltså ska du ta bort 7cm på första o sista brädan
Sen andra kör man 124/2=62 alltså vad första o sista raden ska vara
Bara för att förklara hur jag räknar.
Tror jag har samma mått som dig nu i appen. Första brädan i första raden är 1370 lång, sista brädan i första raden är 1245, däremellan är det full längd.P ptlf skrev:
Andra raden är första biten 735, sista är 500. Bitarna emellan är full längd.
Sen är det samma mått för alla udda rader och samma mått för alla jämna rader. Första och sista raderna ska även klyvas för att inte vara för breda.

Perfekt, tack för tipset 👍A amoreex skrev:
Nu vet jag inte om måtten stämmer exakt längs hela rummet och så blir det väl att ta 5 mm till vid ändarna för det ska väl vara lite rörelsmån till väggen.
Konstigt det inte blev som amoreex räknat ut men appen kanske tog hänsyn till nåt mer mått man kunde lägga in 🤔Purre skrev:
Tror jag har samma mått som dig nu i appen. Första brädan i första raden är 1370 lång, sista brädan i första raden är 1245, däremellan är det full längd.
Andra raden är första biten 735, sista är 500. Bitarna emellan är full längd.
Sen är det samma mått för alla udda rader och samma mått för alla jämna rader. Första och sista raderna ska även klyvas för att inte vara för breda.
[bild]
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp mig tänka rätt, dörrbeslag
Fönster & Dörrar -
Hjälp mig tänka om jordfel i värmegolv.
Värme allmänt -
Hjälp mig tänka rätt med val av Plejdpuckar och strömställare
El -
Hjälp mig tänka rätt (Uppvärming fritidshus från sent 1800)
Värme allmänt -
Behöver hjälp att förstå mig på ackumulator tankar.
Ved, Pellets, Flis