Genom olika mer eller mindre impulsiva beslut har jag idag följande maskiner till förfogande:
Bosch:
GSR 18V
GSR 18V-55
GSR 18V-60 (2st)
GSR 12V-15 fc
GDR 12V-105

Samt skruvdragare och slagskruvdragare från Ryobi.

Skulle jag välja två av dem alla så hade jag valt 12V maskinerna, de är de som används oftast och de jag har störst glädje av. Den stora behållningen med 18V maskinerna är det höga varvtalet, men det är ju framförallt vid mängdskruvning såsom trall det märks, men då väljer jag ändå den lättare 12V slagskruvdragaren för att spara på handleden, funkar förövrigt utmärkt för 8x240mm skruv.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har använt Milwakee i några år. Arbetar med husbyggen/renoveringar av alla de slag och jag är helnöjd.

• Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Senast i går igen hade jag kunnat behöva ”off center” chuck igen :). Det var svårt att komma åt, innan denna tråd hade jag nog inte reflekterat över det behovet :). Men, mest allaround blir det nog med ett kit med knack och borrskruvdragare. Sen får det väl bli en sån fiffig Bosch med, ”Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet” (vem kommer ihåg den referensen :) )
Men jag skall känna lite på några olika i veckan.

• Haha
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Tråkigt att röra om i grytan såhär på slutspurten, men...

Jag tycker 12 V är så. mycket. bättre. för allmänt grejande. De är tillräckligt starka idag för att klara nästan allt man gör som inte är byggande.

Har du åkt och känt på de fina röda maskinerna så de passar i handen? Det är nämligen den största skillnaden mellan de stora "prosumer"-märkena. Ergonomin är viktig.

Annars har du en bra poäng, det är skönt att ha två maskiner - behöver inte vara borrskruvdragare+slagskruvdragare, men att kunna ha förborr i en och bits i den andra, och slippa byta fram och tillbaka, är underbart.
Håller med. Har Dewalts 12v paket med skruv och slagskruvdragare. Väger minimalt och är en dröm att mecka med.

• Gilla
Bowman och 1 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Det låter ju bra!
Humm så vissa menar att knacken är guld, vissa menar att den knappt används.
Det känns som jag måste köpa en så jag vet vad som stämmer på mig :)
För min del, som skruvar yrkesmässigt 5 dagar i veckan, 48 veckor om året är slagskruvdragaren Guds gåva.
Det finns öronproppar och hörselskydd om ljudet är ett problem.
Jag förstår inte alls motståndarna till denna underbara skapelse, men alla är vi olika.

• Gilla
Mulvaden och 3 till
  • Laddar…
Bowman
Har nu klämt lite på hikoki, dewalt, Bosch, makita.
Hjälp vilka cementklumpar 18v är. :) Förstår er nu verkligen. Dom är bastanta.
Hikoki 18v verkade ”nättast” av dom jag fingrade på och funkade för min hand. Milwaukee hade dom tyvärr inte, så mitt första span kunde jag inte känna på.
Men säljaren sa att Milwaukee var ännu större och tyngre.

12v riktigt smäckra.

Meeen, för att uppdatera till ok verktyg som duger till lite grövre arbete i år framöver, nån trall, en ny vedbod osv kanske jag får käka lite gröt och hålla mig till 18v.

Det finns ju större möjlighet att utvidga maskinparken i samma batteristorlek sen, kanske en mutterdragare till bildäcken osv.

Så lite närmre ett köp nu :)

kanske nåt av dessa då:
https://www.proffsmagasinet.se/hikoki-kc18dbsl-verktygspaket-med-batterier-och-laddare-2330439

https://www.proffsmagasinet.se/mask...waukee-m18-cblpp2b-502c-verktygspaket-2290054

Redigerat:
Vilken Hikoki skruvdragare kollade du på? Bara för att förvirra så har de ju två varianter: DS18DBSL och DS18DD och det skiljer hela 400g i vikt mellan dem. Visst DS18DD är aningen klenare, men har ändå ett riktigt bra vrid som duger till det mesta (jag har den själv). Om du ändå tänker dig ha två maskiner, (skruvdragare + slagskruvdragare) så skulle jag lätt gå på DS18DD + någon av deras 18v slagskruvdragare.

Bowman
D Dublin skrev:
Vilken Hikoki skruvdragare kollade du på? Bara för att förvirra så har de ju två varianter: DS18DBSL och DS18DD och det skiljer hela 400g i vikt mellan dem. Visst DS18DD är aningen klenare, men har ändå ett riktigt bra vrid som duger till det mesta (jag har den själv). Om du ändå tänker dig ha två maskiner, (skruvdragare + slagskruvdragare) så skulle jag lätt gå på DS18DD + någon av deras 18v slagskruvdragare.
Ja du det missade jag, :) den jag länkar till här ovan verkar vara den tyngre då?

Den har säkert nämnts innan men jag köpte ny skruvdragare nu och då blev det Makita DDF484 baserat på alla "bäst i test" plus ett antal hantverkare jag känner som har samma. Den käkar på bra.
Men bara för att skruva skruv har jag en Makita DTZ141 som är en oljedriven knacker, så den är avsevärt tystare än motsvarande mekanisk. Tillräckligt med pulver för att dra i 8x180 mm skruv utan förborra iallafall (utan att riskera vrida handen av dig) :)

• Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Ja du det missade jag, :) den jag länkar till här ovan verkar vara den tyngre då?
Jupp. Det verkar mest vara DBSL maskinerna som finns i kombopaketen, tyvärr.

• Gilla
Bowman
  • Laddar…
Ett alternativ är ju att köpa paketet du länkade till (det var ju ett riktigt bra pris) och köpa DS18DD utan batteri på billigaste ställe. Sen kan du alltid lägga ut den maskin du inte vill ha på tradera, det verkar som att nya verktyg går till riktigt hyfsade priser där.

• Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Hikoki som jag kollar på i länken ovan verkar faktiskt väga ett hekto mer än Milwaukkes. Många parametrar :)

Bowman
D Dublin skrev:
Ett alternativ är ju att köpa paketet du länkade till (det var ju ett riktigt bra pris) och köpa DS18DD utan batteri på billigaste ställe. Sen kan du alltid lägga ut den maskin du inte vill ha på tradera, det verkar som att nya verktyg går till riktigt hyfsade priser där.
Absolut en tanke kanske.
Just nu kanske det lutar åt milwaukee kitet. Där denna resan började :)

(och som som lite efterrätt sen https://www.proffsmagasinet.se/mask...-med-adaptrar-batterier-och-laddare-js17002-3 )

• Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Absolut en tanke kanske.
Just nu kanske det lutar åt milwaukee kitet. Där denna resan började :)

(och som som lite efterrätt sen [länk] )
Om jag var i läget att börja om med batterisystem idag skulle jag definitivt gå på Hikokis eller Makitas 36 V-system. Deras bästa modeller är verkligen crème de la crème och kapar också bokstavligen behovet av sladd för krävande maskiner. Sen går det inte hålla sig till ett system och Bosch 12 V har några juveler som tex 35 fc som du är sugen på.

Bowman
nanowire nanowire skrev:
Om jag var i läget att börja om med batterisystem idag skulle jag definitivt gå på Hikokis eller Makitas 36 V-system. Deras bästa modeller är verkligen crème de la crème och kapar också bokstavligen behovet av sladd för krävande maskiner. Sen går det inte hålla sig till ett system och Bosch 12 V har några juveler som tex 35 fc som du är sugen på.
36v alltså :) ett snäpp upp till?
Nu kanske det blir väl overkill för mig. Men som jag förstått så funkar Hikokis 18 och 36 mellan varann till viss del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.