21 207 läst · 155 svar
21k läst
155 svar
Hjälp mig med sista steget innan inköp av skruvdragare?
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Menar du hur mycket man använder systemen eller vilka man har?L lassebrun skrev:
För i så fall om det gäller faktiska användningen, önskar jag en dubbelblind slumpmässigt kontrollerad studie, för vad folk bedömer brukar inte vara så nära verkligheten
Det bästa är en 12V och en 18V. Tyvärr missar man ju då att kunna ha samma batteri till båda. Men fördelarna överväger ändå att ha en av varje. Till 12V tycker jag dessutom att man ska ha flera små batterier för att minska vikten.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 127 inlägg
Även här finns det fördelar och nackdelar med olika märken.... Tex. deWalt har samma laddare till 12 och 18 volt, medan Makita kräver olika...nimhed skrev:
Det är ju bara inte av ondo att ha flera batterisystem, volt.
Många av oss här väljer att se det som en möjlighet...
Nedanstående har jag samlat ihop i förrådet.
Bosch 12, 18 och 36V
Hikoki 18V
Senco 18V
Många av oss här väljer att se det som en möjlighet...
Nedanstående har jag samlat ihop i förrådet.
Bosch 12, 18 och 36V
Hikoki 18V
Senco 18V
Min gubbe är snickare och får ofta frågan av hemmafixare vad man ska välja - det råd han ger är att köpa ett märke där man kan använda batteriet till flera sorters maskiner. Det för att största problemet är att man använder batteriet för lite när man bara fixar lite då och då, vill man ha det hållbart behöver det köras slut regelbundet - därför är det bra att man har många användningsområden så det får jobba lite
Den är grym! Jag är otroligt nöjd med min. Och det finns många andra bra maskiner i den serien.Bowman skrev:Ja igår senast svor jag över att jag inte kom åt och skavde med chucken i grejer
Bra tips, men är rädd för att det blir för speciellt, och jag tror jag vill ha allround, och med kanske lite för stor för huvudsyftet, bara så den gå att använda till det med.
Men jag skall fundera lite!
Den verkar faktiskt riktigt grym
[media]
Några punkter att tänka på:Bowman skrev:Jag vet att det finns miljoner trådar.
Och jag har letat massor, det enda jag funderar på nu är om jag missar nåt basic.
Jag har läst på om skillnaderna mellan slagskruvdragare och borrskruvdragare osv, och har nu insett skillnaderna, och det var ju intressant att veta, aldrig funderat på det innan.
Jag har idag en 10-12 år gammal grön bosch 14,4v som har funkar superbra i alla år, men den börjar bli lite sömnig.
Jag gör lite småprojekt hemma och bor i villa på landet typ., men är ingen elitbyggare på något sätt, men jag gillar att ha ok grejer som håller länge.
Därför tänker jag mig detta paket.
[länk]
Är det nåt jag missar, tänker att det kan vara bra att ha en av varje, om man nu vill borra lite osv på ett enkelt sätt med.
Finns bältesclips? Om inte så lär du sakna det ...
Finns belysning -- och som verkligen lyser upp skruvhålet (inte bara bredvid)?
Jag är mycket nöjd med min AGE jag köpte för fem år sedan, men den saknar bältesclips och belysningen är felriktad.
Lycka till!
Val av batterissytem är ju helt avgörande om man bor i villa. Jag valde Makita bara för att jag kan köra gräsklippare, trimmer (med slyklinga), lövblås osv på samma 18v batterier som verktygen. Men för 12v blev det blå Bosch pga bättre urval, t.ex. laser och liten tigersåg.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Japp dessa saker har jag faktiskt med i tankarna, väldigt bra att tänka på såklart.W widheg skrev:
Tack!
Jag har en 18v blå bosch som skruvdragare och den är kanon. Köpte dock deras slagborr med sladd när vi flyttade in i lägenhet. Det sitter något benhårt cementliknande i dom och de är dubbelt eller tre gånger så tjocka som en modern vägg. Tror det hade blivit för jobbigt med batteridriven.Bowman skrev:
Tänk på att om man ska borra så ska den ha så hög hastighet det går iaf 1900v/min ju fortare ju bättre (småborr) kände på en Fein en sådan vill jag ha fast för dyrBowman skrev:Jag vet att det finns miljoner trådar.
Och jag har letat massor, det enda jag funderar på nu är om jag missar nåt basic.
Jag har läst på om skillnaderna mellan slagskruvdragare och borrskruvdragare osv, och har nu insett skillnaderna, och det var ju intressant att veta, aldrig funderat på det innan.
Jag har idag en 10-12 år gammal grön bosch 14,4v som har funkar superbra i alla år, men den börjar bli lite sömnig.
Jag gör lite småprojekt hemma och bor i villa på landet typ., men är ingen elitbyggare på något sätt, men jag gillar att ha ok grejer som håller länge.
Därför tänker jag mig detta paket.
[länk]
Är det nåt jag missar, tänker att det kan vara bra att ha en av varje, om man nu vill borra lite osv på ett enkelt sätt med.
Jag har en Hitachi och en blå Bosch Hitachin är mycket starkare 75Nm medan Boschen 50 Nm men kör nästan bara med Boschen för den är mjukare att starta o efterdra med men framför all så den mycket tystare Hitachin (Hikok) lever ett jävla liv, skruva i skåp o nära ett öra utan kåpor är ett helveteBowman skrev:
Det där m18 kittet är en perfekt start! Vill du komplettera med en cirkelsåg, tigersåg, sticksåg, etc så har du batterierna redan. Sedan kan man ha en liten 12-voltare också om man tycker det saknas men jag plockar fram mina väldigt sällan faktiskt. Har en slagdragare 12v som jag skruvar gips med men det är typ det den får jobba med. 90% görs med 18v m18 slagdragaren.