21 195 läst · 155 svar
21k läst
155 svar
Hjälp mig med sista steget innan inköp av skruvdragare?
Medlem
· Sverige
· 5 293 inlägg
Skillnaden mellan vanliga skruvdragare och slagskruvdragare typ det vi talar om här är att en femåring skulle kunna dra i dessa grova skruv - ingen som helst belastning på handleder osv, själva maskinen väger typ ett drygt kilo inklusive batteri. Plättlätt och supersnabbt. Men visst, man kan behöva hörselskydd för de kraftigare varianterna.
Blir sugen på Maskin juH Harald Blåtumme skrev:Skillnaden mellan vanliga skruvdragare och slagskruvdragare typ det vi talar om här är att en femåring skulle kunna dra i dessa grova skruv - ingen som helst belastning på handleder osv, själva maskinen väger typ ett drygt kilo inklusive batteri. Plättlätt och supersnabbt. Men visst, man kan behöva hörselskydd för de kraftigare varianterna.
Råkade ut för liknande nu när jag bytte till vinterhjul. Började på ena sidan, där satt skruvarna överraskande lagom åtdragna (<200Nm), men på andra sidan där gick jag bet. Vred av 1/2" kort förlängare och spräckte hylsan när jag tog i för kung och fosterland för hand. Lånade en Biltema 230V/450Nm mutterdragare av grannen, men den mäktade inte heller med att få loss några skruvar. Det gick till slut med nöd och näppe med handkraft och ny kort förlängare samt hel krafthylsa.H Harald Blåtumme skrev:
Orsak: hade inne bilen på service i höstas. Förmodligen två gubbar som drog på hjulen, en per sida. Sådana vridmoment använder man väl bara på typ gruvtruckar? Varför har man sådana moment på en verkstad för personbilar?
Medlem
· Sverige
· 5 293 inlägg
Ett väldigt avslöjande tecken på total inkompetens, att dra hjulskruvar till vansinnesmoment. Det finns *inga* ursäkter alls.
Om jag orkade så skulle jag gå tillbaka till skyldig verkstad och kräva nya hjulskruv efter varje gång. Även en detaljinpektion av lättmetallfälgar, dessa kan bli totalförstörda av dessa noob-misstag och då får verkstaden stå för att ersätta även det.
Man förstör till att börja med skruven via denna extrema misshandel, de dras ut och blir försvagade. Detta oräknat helvetet man ställer till det för kunden att dra loss med någorlunda vanliga handverktyg.
Om jag orkade så skulle jag gå tillbaka till skyldig verkstad och kräva nya hjulskruv efter varje gång. Även en detaljinpektion av lättmetallfälgar, dessa kan bli totalförstörda av dessa noob-misstag och då får verkstaden stå för att ersätta även det.
Man förstör till att börja med skruven via denna extrema misshandel, de dras ut och blir försvagade. Detta oräknat helvetet man ställer till det för kunden att dra loss med någorlunda vanliga handverktyg.
Jag fick en gång använda två meter rör o krafthylsa för att lossa mina hjulbultar nå gummigubben dragit men det går ju åt betydligt mer kraft för att lossa, lite putt blir man det skulle ju bara vara 18 kg på Merca husbilen med c-däck och 5,5 tonOldboy skrev:Råkade ut för liknande nu när jag bytte till vinterhjul. Började på ena sidan, där satt skruvarna överraskande lagom åtdragna (<200Nm), men på andra sidan där gick jag bet. Vred av 1/2" kort förlängare och spräckte hylsan när jag tog i för kung och fosterland för hand. Lånade en Biltema 230V/450Nm mutterdragare av grannen, men den mäktade inte heller med att få loss några skruvar. Det gick till slut med nöd och näppe med handkraft och ny kort förlängare samt hel krafthylsa.
Orsak: hade inne bilen på service i höstas. Förmodligen två gubbar som drog på hjulen, en per sida. Sådana vridmoment använder man väl bara på typ gruvtruckar? Varför har man sådana moment på en verkstad för personbilar?