Skillnaden mellan vanliga skruvdragare och slagskruvdragare typ det vi talar om här är att en femåring skulle kunna dra i dessa grova skruv - ingen som helst belastning på handleder osv, själva maskinen väger typ ett drygt kilo inklusive batteri. Plättlätt och supersnabbt. Men visst, man kan behöva hörselskydd för de kraftigare varianterna.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Skillnaden mellan vanliga skruvdragare och slagskruvdragare typ det vi talar om här är att en femåring skulle kunna dra i dessa grova skruv - ingen som helst belastning på handleder osv, själva maskinen väger typ ett drygt kilo inklusive batteri. Plättlätt och supersnabbt. Men visst, man kan behöva hörselskydd för de kraftigare varianterna.
Blir sugen på Maskin ju
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad den inte klarar är om gummigubben, eller för den delen Volvos "personlige servicetekniker" som i mitt senaste fall, brassar på med 1200+ Nm av slentrian med tryckluftsverktyget.
Råkade ut för liknande nu när jag bytte till vinterhjul. Började på ena sidan, där satt skruvarna överraskande lagom åtdragna (<200Nm), men på andra sidan där gick jag bet. Vred av 1/2" kort förlängare och spräckte hylsan när jag tog i för kung och fosterland för hand. :mad: Lånade en Biltema 230V/450Nm mutterdragare av grannen, men den mäktade inte heller med att få loss några skruvar. Det gick till slut med nöd och näppe med handkraft och ny kort förlängare samt hel krafthylsa. :sweat:

Orsak: hade inne bilen på service i höstas. Förmodligen två gubbar som drog på hjulen, en per sida. :sick::seenoevil::thumbdown::poop: Sådana vridmoment använder man väl bara på typ gruvtruckar? Varför har man sådana moment på en verkstad för personbilar?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Varför har man sådana moment på en verkstad för personbilar?
Man använder ju samma maskin både för att lossa och dra åt.
Då blir det så om man har 0 känsla.
 
Ett väldigt avslöjande tecken på total inkompetens, att dra hjulskruvar till vansinnesmoment. Det finns *inga* ursäkter alls.

Om jag orkade så skulle jag gå tillbaka till skyldig verkstad och kräva nya hjulskruv efter varje gång. Även en detaljinpektion av lättmetallfälgar, dessa kan bli totalförstörda av dessa noob-misstag och då får verkstaden stå för att ersätta även det.

Man förstör till att börja med skruven via denna extrema misshandel, de dras ut och blir försvagade. Detta oräknat helvetet man ställer till det för kunden att dra loss med någorlunda vanliga handverktyg.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Råkade ut för liknande nu när jag bytte till vinterhjul. Började på ena sidan, där satt skruvarna överraskande lagom åtdragna (<200Nm), men på andra sidan där gick jag bet. Vred av 1/2" kort förlängare och spräckte hylsan när jag tog i för kung och fosterland för hand. :mad: Lånade en Biltema 230V/450Nm mutterdragare av grannen, men den mäktade inte heller med att få loss några skruvar. Det gick till slut med nöd och näppe med handkraft och ny kort förlängare samt hel krafthylsa. :sweat:

Orsak: hade inne bilen på service i höstas. Förmodligen två gubbar som drog på hjulen, en per sida. :sick::seenoevil::thumbdown::poop: Sådana vridmoment använder man väl bara på typ gruvtruckar? Varför har man sådana moment på en verkstad för personbilar?
Jag fick en gång använda två meter rör o krafthylsa för att lossa mina hjulbultar nå gummigubben dragit men det går ju åt betydligt mer kraft för att lossa, lite putt blir man det skulle ju bara vara 18 kg på Merca husbilen med c-däck och 5,5 ton
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.