694 läst · 23 svar
694 läst
23 svar
Hjälp med plint och strömbrytaren i mitt badrum
Jag gissar att din brytare sitter innanför dörren och är långt ifrån en dusch eller handfat? Isåfall kan du använda vilken brytare (ip-klassning) som helst. Och i och med att du har en apparatdosa installerad och inte utanpåliggande el så hade iallafall jag valt en infälld brytare då det ser väldigt mycket bättre ut.
Bästa svaret
Kanske har de ändrat utförandet något genom åren, men principen bör vara den samma.Svarta trasten skrev:
Duschen/duschmunstycket brukar inte vara intill dörren av praktiska skäl så högre IP klassning ska inte behövas.
Den blå dosan byter man inte. Att den sitter för djupt (eg fel modell) är ett vanligt fel.
Man kan åtgärda det med förhöjningsringar/påbygnadsringar som finns olika storlekar.
Hobbysnickare
· Stockholms Län
· 27 inlägg
Det stämmer. Det är våtzon 2 så det duger med IP21 tydligen.Davidbagare skrev:
Jag gissar att din brytare sitter innanför dörren och är långt ifrån en dusch eller handfat? Isåfall kan du använda vilken brytare (ip-klassning) som helst. Och i och med att du har en apparatdosa installerad och inte utanpåliggande el så hade iallafall jag valt en infälld brytare då det ser väldigt mycket bättre ut.
Perfekt, tack.blackarrow skrev:
Kanske har de ändrat utförandet något genom åren, men principen bör vara den samma.
Duschen/duschmunstycket brukar inte vara intill dörren av praktiska skäl så högre IP klassning ska inte behövas.
Den blå dosan byter man inte. Att den sitter för djupt (eg fel modell) är ett vanligt fel.
Man kan åtgärda det med förhöjningsringar/påbygnadsringar som finns olika storlekar.
Hobbysnickare
· Stockholms Län
· 27 inlägg
Minst IP24 enligt den standarden alltså. Då kör jag nog lika gärna på ett infällt IP44 eftersom det går lika lätt. Något i stil med denna.E elmont skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.installationsprodukter.se/product/1065uw-84/kron-komplett-stromstallare-med-ram-ip44
Redigerat:
Hobbysnickare
· Stockholms Län
· 27 inlägg
Hobbysnickare
· Stockholms Län
· 27 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver hjälp med kopplingsplint i lamparmatur med LED-belysning
Belysning -
Tjäle och Plintar etc etc (åsikter/hjälp behövs)
Grund & Markarbeten -
Feedback/hjälp på plan för plank och framförallt räkna på plintar
Altan & Uteplats -
Hjälp att räkna på bla plintar till plank
Grund & Markarbeten -
Hjälp med beräkning av plintavstånd och cc-mått för 45x145
Altan & Uteplats