15 056 läst · 81 svar
15k läst
81 svar
Hjälp med hydrofor! Luftpåfyllning
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Den högra går alltså från filtret och ut till huset? I så fall så stänger man den och öppnar den i mitten för att gå förbi filtret.C Chentin skrev:Fram till nu har jag sett mig själv som ganska tekniskt lagd, men nu känner jag mig extremt trög...
Dom här tre ventilerna har jag att välja på.
Den längst till vänster går till filtret och den längst till höger från filtret.
Om jag har fattat dig rätt så ska jag stänga dom två som är öppna och öppna den i mitten, för att få vattnet att passera utanför filtret?
När jag sen ska öppna 30% är det då bara den vänstra jag ska öppna 30%, eller den högra också? Eller ska den högra öppnas fullt då?[bild]
Men börja du med att fundera över vart du ska göra av vattnet.
Det finns avlopp en bit upp på väggen som går in till rummet bredvid och ner i avloppet vid tvättmaskinen, där filtret spolar vid behov.
Blir svårt att nyttja det till att tömma hydroforen dock.
En sak jag jag har funderat på...
Vad är det som får upp trycket i hydroforen så att jag får upp vatten till övervåningen, om jag inte kan fylla extra luft med kompressor?
Gör vattenpumpen det sen?
Blir svårt att nyttja det till att tömma hydroforen dock.
En sak jag jag har funderat på...
Vad är det som får upp trycket i hydroforen så att jag får upp vatten till övervåningen, om jag inte kan fylla extra luft med kompressor?
Gör vattenpumpen det sen?
När pumpen startar och stoppar som den gör " studsar " så kan det inte bli bra tryck på vattnet
hinner inte bygga trycket
Försök med den akutinstruktion du fick så kommer vattnet även till övervåningen
När du skaffat en kompressor så kommer det att bli bra , kolla in priser på varuhusen ,den bör lämna ca min 150L/min och 6 bar om du ska ha nytta av den till annat , som att blåsa rent något
När du går vidare med att justera in , är du förtrogen med word eller annat skrivprogram , så kan du kopiera in dom delar du behöver från tråden här och skriva ut på papper ,
Då behöver du inte springa upp och ner för att läsa i datorn utan har allt framför dig direkt ,
lämpligt att ha dom i påse vid pumpen
Kom gärna tillbaka här och återkoppla hur det gick för dig
hinner inte bygga trycket
Försök med den akutinstruktion du fick så kommer vattnet även till övervåningen
När du skaffat en kompressor så kommer det att bli bra , kolla in priser på varuhusen ,den bör lämna ca min 150L/min och 6 bar om du ska ha nytta av den till annat , som att blåsa rent något
När du går vidare med att justera in , är du förtrogen med word eller annat skrivprogram , så kan du kopiera in dom delar du behöver från tråden här och skriva ut på papper ,
Då behöver du inte springa upp och ner för att läsa i datorn utan har allt framför dig direkt ,
lämpligt att ha dom i påse vid pumpen
Kom gärna tillbaka här och återkoppla hur det gick för dig
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Det är komprimerad luft som ser till att du har tryck i hydroforen.
Det finns lite olika skolor, men när man ska se till att ha ett OK tryck i hydroforen så kan man se till att den enbart är full med luft. Dvs det du ska göra.
Sen startar man pumpen och i takt med att vattnet pumpas in så komprimeras luften och till slut så kommer hydroforen ha kanske 1/4 luft och resten vatten.
Luften finns där av den anledningen att det inte går att komprimera vatten.
Har man ingen luft så upplever man det problem du har, så fort du öppnar en kran så sjunker trycket flera bar direkt och pumpen startat. Sen håller den på så som en jojo.
Det finns lite olika skolor, men när man ska se till att ha ett OK tryck i hydroforen så kan man se till att den enbart är full med luft. Dvs det du ska göra.
Sen startar man pumpen och i takt med att vattnet pumpas in så komprimeras luften och till slut så kommer hydroforen ha kanske 1/4 luft och resten vatten.
Luften finns där av den anledningen att det inte går att komprimera vatten.
Har man ingen luft så upplever man det problem du har, så fort du öppnar en kran så sjunker trycket flera bar direkt och pumpen startat. Sen håller den på så som en jojo.
En sak till ang.luftfyllning med kompressor. I botten på nivåglaset kan det finnas en ventil som fungerar med ett vanligt blåsmunstycke..