M
Det där med att det tar lång tid - du skulle vara veta hur många _timmar_ jag spenderade vid pumpen när jag ”gjorde i ordning” min anläggning.

Jag har inte till och frånslag på mina två skruvar, jag har frånslag och differens, så den är ta mig tusan ännu värre att få på rätt tryck eftersom diffen tydligen ändrar sig lite med att man ändrar frånslaget :)

Stannade på 4,2 bar. Vattnet uppe i kök och badrum går fint. Är allt klart nu?

Om jag vill fylla luft igen om 1 år eller vad det nu tar, gör jag som sagts från början, tömmer till 1 bar, fyller luft till 0,8 x frånslagstryck, och allt färdigt?

M Marcussjogren skrev:
Det där med att det tar lång tid - du skulle vara veta hur många _timmar_ jag spenderade vid pumpen när jag ”gjorde i ordning” min anläggning.

Jag har inte till och frånslag på mina två skruvar, jag har frånslag och differens, så den är ta mig tusan ännu värre att få på rätt tryck eftersom diffen tydligen ändrar sig lite med att man ändrar frånslaget :)
Haha jäklar, tufft med egen brunn har jag märkt ;) Jag är nybliven bonde sen ett år och det är mycket jag behöver lära mig märker jag, född i storstan men trivs som fisken med att göra mycket själv och lära sig saker :)

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
M Mike the farmer skrev:
Haha jäklar, tufft med egen brunn har jag märkt ;) Jag är nybliven bonde sen ett år och det är mycket jag behöver lära mig märker jag, född i storstan men trivs som fisken med att göra mycket själv och lära sig saker :)
Samma här (inte bonde, men bor på landet) - väldigt roligt men det tar en evig tid att lära sig allt :)

L
Bra nu har du kommit på ruta ett igen :) grattis till jobbet , lite svettigt kanske :(
vet inte din status i livet , men ett förslag är ta en dusch och sätt dig lugnt i soffan och koppla av med en Wisky eller en likör och känn dig stolt , du har gjort ett fantastigt jobb
Och ta hand om dig nu

MVH liteavvarje

• Gilla
Mike the farmer och 2 till
  • Laddar…
M
Som svar på dina frågor så är det ja och ja, bara att köra på :)

L
M Marcussjogren skrev:
Samma här (inte bonde, men bor på landet) - väldigt roligt men det tar en evig tid att lära sig allt :)
Ja du ser , livet är inte en dans på rosor , alltid är det något och det kan ta tid i livets hårda skola som är den enda skola som ger något inombords plus en och annan läsning på forumet

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Eller ja, bonde och bonde, bor på landet med hästar, hund, katter, höns, ja allt förutom att odla på min mark då dom fungerar som hagar. Men bonde light iaf ;)

Tusen och åter tusen tack för all hjälp, hade aldrig klarat det utan hjälpen här så jag är otroligt tacksam! Härligt med direkt feedback på forumet också, steg för steg, ja jag är mer än nöjd (y)

Blir ingen alkohol då barnen är här i helgen men jag firar med en dusch och film i soffan med ungarna :D
Trevlig helg på er

• Gilla
Marcussjogren och 2 till
  • Laddar…
Forumet när det är som bäst !

• Gilla
Mike the farmer och 1 till
  • Laddar…
Lånar tråden lite.
Min pump jobbar bara i en sekund innan den slår ifrån. Sen drar den igång igen, och sen slutar den.
Kan jag använda samma metod som i tråden för att få pumpen att gå längre perioder och för att höja trycket i ledningarna?
Idag är det väldigt lågt tryck i kallvattnet.

Jag är nybliven gårsägare och det här är helt nytt för mig.
Här försökt få hit rörmokare men det verkar inte vara det enklaste. Vet inte varför dom inte kommer/hör av sig som utlovat.

Efter hydroforen har jag vattenfilter. Är det något jag behöver ta hänsyn till?

Hur högt tryck klarar generellt sett kopplingar i ett "vanligt" kallvattensystem? Ö det nu finns något sådant?

En enklare metod för att fylla luft är att tappa ner nivån till toppen på nivåröret och sen fylla med luft till frånslagstryck klart. ..
Vart optimalt nivå ska vara beror på trycket . Men man ska sträva efter att nyttja hela volymen så att tillslaget sker när nivån är i botten på glaset

L
C Chentin skrev:
Lånar tråden lite.
Min pump jobbar bara i en sekund innan den slår ifrån. Sen drar den igång igen, och sen slutar den.
Kan jag använda samma metod som i tråden för att få pumpen att gå längre perioder och för att höja trycket i ledningarna?
Idag är det väldigt lågt tryck i kallvattnet.

Jag är nybliven gårsägare och det här är helt nytt för mig.
Här försökt få hit rörmokare men det verkar inte vara det enklaste. Vet inte varför dom inte kommer/hör av sig som utlovat.

Efter hydroforen har jag vattenfilter. Är det något jag behöver ta hänsyn till?

Hur högt tryck klarar generellt sett kopplingar i ett "vanligt" kallvattensystem? Ö det nu finns något sådant?
Du har ingen luft i tanken , pumpen stuttsar som vi kallar det och är inte bra för dom elektriska delarna , kan bero på syrefattigt vatten då pressas luften i vattnet och går ut med det
Har du en tank i galv och ett klart rör som visar nivå , brukar vara skitigt så man inte ser
Du kan med fördel göra som i tråden och det kommer att gå bra , men var beredd på att det
kan ta lite tid , tror det framkom i dialogen med TS
Om det inte fungerar kom gärna tillbaka

L Liteavvarje skrev:
Du har ingen luft i tanken , pumpen stuttsar som vi kallar det och är inte bra för dom elektriska delarna , kan bero på syrefattigt vatten då pressas luften i vattnet och går ut med det
Har du en tank i galv och ett klart rör som visar nivå , brukar vara skitigt så man inte ser
Du kan med fördel göra som i tråden och det kommer att gå bra , men var beredd på att det
kan ta lite tid , tror det framkom i dialogen med TS
Om det inte fungerar kom gärna tillbaka
Tack för svaret.
Med risk för att gå väldigt off-topic:
Om jag ska köpa en bra kompressor för att ha till allt möjligt, har ni något tips på märke/modell?

L
vad för pump har du , en i borrhålet eller s.k ejektorpump

L Liteavvarje skrev:
vad för pump har du , en i borrhålet eller s.k ejektorpump
En som sitter precis innan hydroforen nere i källaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.