L
Hur många slangar går ut till brunnen från den 1 eller 2

L Liteavvarje skrev:
Hur många slangar går ut till brunnen från den 1 eller 2
En.
Se bild
Grön cirkulationspump ansluten till kopparrör med en strömbrytare monterad på röret vid en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Bra då vet jag , då blir det att ta till akuten , så du får bukt med problemet i dag till ca 50% men det fungerar tillsvidare
Pumpen måste ha vatten hela tiden , så följ enligt nedan
Stäng av pumpen , stäng den blå ventilen , öppna och töm tanken helt , inget vatten kvar
( öppna en kallvattenkran så luften kommer in ) när allt vatten är ute , stänger du kallvattenkranen , startar pumpen och samtidigt öppnar den blå , då hör du att tanken börjar fyllas . när det inte skvalpar i röret vid den blå så öppnar du den fullt ,
Då kommer tanken att fyllas och det finns en luftbubbla ( inte som det ska men ändå ) i den som kommer att fungera till min 50 % , tills du fixat en kompressor eller handpump .
PS du måste han en s.k. bilventil monterad på tanken för att fylla luft
Börja här och återkoppla hur det blev

Ska jag alltså inte öppna den blå helt när jag väl öppnar den? ...eftersom jag skulle öppna fullt när det slutar skvalpa?

Bara så att jag förstår det hela rent praktiskt... vad iom den här manövern är det som gör att pumpen kommer gå längre perioder sen?

Det finns ingen risk att jag sabbar något?
Ska iväg imorgon och blir borta ett tag så jag har ingen marginal om jag skulle råka fördärva något...

M
Du har förmodligen ett järnfilter, när järn oxiderar så binder det syre och därförtar syret slut i hydroforen.
En luftinjektor som suger in luft med vattnet mellan pump och hydrofor avhjälper det problemet.

Sen skall du vara försiktigt med uppfyllanden av filtret så att det dels inte blir luftfickor i det och dels så får det inte spolas upp massa filtersand i toppen på filtret.

När jag gör proceduren hos mig, så stänger jag vattnet mot filtret eftersom jag har en avtappningskran både i botten och mitt på hydroforen. Sen använder jag avtappningskranen på mitten för att få in luft.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
C Chentin skrev:
Ska jag alltså inte öppna den blå helt när jag väl öppnar den? ...eftersom jag skulle öppna fullt när det slutar skvalpa?

Bara så att jag förstår det hela rent praktiskt... vad iom den här manövern är det som gör att pumpen kommer gå längre perioder sen?

Det finns ingen risk att jag sabbar något?
Ska iväg imorgon och blir borta ett tag så jag har ingen marginal om jag skulle råka fördärva något...
Svar nej inget går sönder , meningen med detta är att få en luftkuddei tanken som ska arbeta med att trycka upp vattnet , som jag sa , det är ett akutjobb för att du ska få vatten på ett någorlunda bra sätt , och spara el-grejerna , det är tryckströmbrytaren som tar stryk
( den svarta lådan ) med brända kontakter som följd av ingen luft i tanken

M
Iofs - så här kan du ju göra.

Filtret har en ventil vid inkommande vatten där man kan ställa filtret i bypass-läge.

Ställ denna i bypass så att vattnet inte går via filtret.

Öppna en kallvattenkran och gör som Liteavvarje beskrev.

När pumpen funkar som den ska så gör du detta för att driftsätta filtret igen:

Starta backspolningssekvensen
Ställ om filtrets ventil så att ca 30% vatten går via filtret.
Bryt strömmen till filtret och vänta till vattnet rinner jämnt till avloppet utan luftstötar.

Öka till 60% och vänta tills vattnet rinner jämnt

Öka till 100% och koppla in strömmen.

Denna procedur bör finnas beskriven i filtrets manual så det är en viktig del av driftsättningen.

L
M Marcussjogren skrev:
Iofs - så här kan du ju göra.

Filtret har en ventil vid inkommande vatten där man kan ställa filtret i bypass-läge.

Ställ denna i bypass så att vattnet inte går via filtret.

Öppna en kallvattenkran och gör som Liteavvarje beskrev.

När pumpen funkar som den ska så gör du detta för att driftsätta filtret igen:

Starta backspolningssekvensen
Ställ om filtrets ventil så att ca 30% vatten går via filtret.
Bryt strömmen till filtret och vänta till vattnet rinner jämnt till avloppet utan luftstötar.

Öka till 60% och vänta tills vattnet rinner jämnt

Öka till 100% och koppla in strömmen.

Denna procedur bör finnas beskriven i filtrets manual så det är en viktig del av driftsättningen.
Bra ned någon som har filter som TS och kan tala om funktionen , inte riktigt min starka sida i
det med filter , men som sagt det finns erfarenhet på forumet :) och hjälpen är inte långt borta :)

Fram till nu har jag sett mig själv som ganska tekniskt lagd, men nu känner jag mig extremt trög...

Dom här tre ventilerna har jag att välja på.
Den längst till vänster går till filtret och den längst till höger från filtret.
Om jag har fattat dig rätt så ska jag stänga dom två som är öppna och öppna den i mitten, för att få vattnet att passera utanför filtret?

När jag sen ska öppna 30% är det då bara den vänstra jag ska öppna 30%, eller den högra också? Eller ska den högra öppnas fullt då? Tre rörkopplingar med röda spakventiler mot en vit vägg, med tillfrågad funktion för filtrering.
Skapa konto

L
Stäng alla röda kranar så behöver du inte tänka på det andra , filtret sitter efter tanken och har inte med inkommande vatten till tanken att göra , då behöver du inte öppna en kallvattenkran
hoppas att det finns en avtappning i botten på tanken då , bara öppna den och vattnet går ur tanken , kanta kite tid då det kanske måste klucka ut
Annars kan du lossa lite på en koppling , det sitter en 90 graders böj med klämringar längst bak på fotot , bara lätta ett par varv på en och ruska till på röret så kommer luften in i tanken
Går lite fortare då att få ut vattnet , glöm inte att dra till den innan du startar pumpen igen

Jag har ingen bra brunn i det rummet. Är det inte ganska efterblivet att sätta en vattenpump och hydrofor i ett utrymme utan golvbrunn?
Jag har bara ett stort betonglock i golvet som jag gissar är till avloppet men det öppnar jag helst inte...

L
Knasigt ingen brunn , kan du koppla in en slang och få ut vattnet till annat ställe där det finns brunn , eller en dörr fönster e.t.c
Vet inte var du har pumpen , kanske ett pumphus lite under jord , vanligt på landet , har sett sådana utan brunn , i bland har någon borrat några hål i golvet , men det kan inte ta några större mängder på en gång som i ditt fall
Vad menar du med stort block , lite långsökt av mig , ligger brunnen ute eller är den överbyggd
under det blocket

L Liteavvarje skrev:
Knasigt ingen brunn , kan du koppla in en slang och få ut vattnet till annat ställe där det finns brunn , eller en dörr fönster e.t.c
Vet inte var du har pumpen , kanske ett pumphus lite under jord , vanligt på landet , har sett sådana utan brunn , i bland har någon borrat några hål i golvet , men det kan inte ta några större mängder på en gång som i ditt fall
Vad menar du med stort block , lite långsökt av mig , ligger brunnen ute eller är den överbyggd
under det blocket
Brunnen ligger ute på gårdsplanen.
Locket i golvet i pumprummet (i källaren på boningshuset) är nog någon sorts gammal spolningsbrunn till avloppet. Dit skulle vattnet rinna om jag bara lät det rinna ut på golvet, men det skulle inte släppa igenom något vatten.
Jag skulle kunna dra ut en slang genom källardörren men jag vet inne hur jag skulle kunna koppla på den
Närbild på gammal anslutning och rör under pumprumets golv, möjlig avloppskoppling.
Skapa konto

L
Det med locket där är nog så att det är bara grus eller annat kring ev . ett avloppsrör , brukar inte var ingjutet med tät betong , prova med att fyll med vatten ovanpå , så märker du om det går ner , och tomt på ovansidan slå på mer , kanske du kan tömma så mycket som möjligt ut
och det som ev . bkir kvar ( inte mycket ) kan gå till ditt lock och rinna ner där
Du får prova
En gardenakoppling 15mm passar till den i botten , nu sitter det en hatt på den som skydd för lite läcka i den kikkranen , ta bort hatten så är det gängor där ,om du tittar där så är det ett skruvspår och det står horrisentalt , vertikalt är den öppen
Är den trög går det att dra den med en skftnyckel

Tack för att ni tar er tid!!
Nu går tvättmaskinen och jag ska snart iväg en sväng. Ska testa det ni skriver när jag kommer hem.
Återkommer...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.