10 940 läst · 59 svar
11k läst
59 svar
Hjälp med att välja släp
Nått åt det hållet. Vill bara inte att någon ska tro att det är en bra idé att köra ett tyngre släp än tillverkaren specat bara för att någon hävdat att det skulle vara överdimensionerat.
Jag har erfarenhet av ett släp som är 130x263 men har flera gånger tyckt den är för liten. Speciellt på bredden. Sen hade jag önskat en lastvikt på 700-1000kg, och höjden som en lastpall.
Så var jag och såg på en D1000 kärra idag som är 325x152och får bära 690kg.
Och kände att oj, vad stor den var i verkligheten.
D1000 har varit poppis här på forumet, men har ni aldrig känt att den är lite för stor för spontana och smidiga utflykter?
Så var jag och såg på en D1000 kärra idag som är 325x152och får bära 690kg.
Och kände att oj, vad stor den var i verkligheten.
D1000 har varit poppis här på forumet, men har ni aldrig känt att den är lite för stor för spontana och smidiga utflykter?
Helt rätt, men däremot kan de vara för tungt och tyvärr bruka de två sakerna gå hand i hand.MathiasS skrev:
Jag ångrar än idag att jag sålde släpet med ramper galler grindar och trevägstipp med en totalvikt på 3500kg för tio år sedan. Men å andra sidan har jag under den tiden inte haft en bil som får dra så mycket...
Är å andra sidan nöjd med det jag har idag 1350kg på en axel och 3x1.5m flakyta.
Jag har precis köpt en D1250 och kan inte tänka mig att äga en mindre släp. Då skulle jag ständigt reta mig på att den är mkt mindre än vad jag tycker är praktiskt.Y Yrrol skrev:Jag har erfarenhet av ett släp som är 130x263 men har flera gånger tyckt den är för liten. Speciellt på bredden. Sen hade jag önskat en lastvikt på 700-1000kg, och höjden som en lastpall.
Så var jag och såg på en D1000 kärra idag som är 325x152och får bära 690kg.
Och kände att oj, vad stor den var i verkligheten.
D1000 har varit poppis här på forumet, men har ni aldrig känt att den är lite för stor för spontana och smidiga utflykter?
D1250 är för mig en kompromiss, största rimligt prissatta släpen med bra lastyta.
Egentligen vill jag ha en 430*180 med totalvikt på 2700, då har jag en släp som passar alla eventualiteter sånär som när man hämtar 12st IBCer för att tynga ned en scen med ballast. Men det gör jag bara vart fjärde år
tänkte också d1250 då bilen tillåter det, men dels är den såklart dyrare, men så tänker jag på risken att jag byter bil i framtiden som då troligen har lägre tillåten vikt, gjorde ett stickprov och såg vad en nyare D4 volvo fick dra. Anar att d1000 egentligen har samma axel och klarar samma vikter bara att den är nerskriven, en blocketannons hävda 1350kg axel.
frågan är om denna är störigt större än vanliga 750 kärror, eller om man inte kommer tänka på det och rulla på smidigt i korsningar och annat.
frågan är om denna är störigt större än vanliga 750 kärror, eller om man inte kommer tänka på det och rulla på smidigt i korsningar och annat.
Jag har haft mitt D1000 i många år, mindre ska man definitivt inte gå.
Vad som är störigt större för dig vet jag inte, men D1000 är störigt smal tycker jag när den försvinner bakom bilen när man ska backa...
Ta BE-kort så slipper du oroa dig över vad du får dra, finns iofs. D750 kärror också...
Hyr ett på närmsta mack om du tror du inte klarar av att köra släpet, lär finnas på varenda mack fast då reggade som TGAB (Trailergruppen) och finns många 3åriga hyrsläp på Blocket om du vill gå den vägen
Och ang. om ett släp kan bli för stort, ja till dess lastviktsförhållade kan det bli förstort tycker jag, tex.
https://www.blocket.se/vasternorrland/Salje_min_Slap_81488876.htm?ca=11&w=3
Vad som är störigt större för dig vet jag inte, men D1000 är störigt smal tycker jag när den försvinner bakom bilen när man ska backa...
Ta BE-kort så slipper du oroa dig över vad du får dra, finns iofs. D750 kärror också...
Hyr ett på närmsta mack om du tror du inte klarar av att köra släpet, lär finnas på varenda mack fast då reggade som TGAB (Trailergruppen) och finns många 3åriga hyrsläp på Blocket om du vill gå den vägen
Och ang. om ett släp kan bli för stort, ja till dess lastviktsförhållade kan det bli förstort tycker jag, tex.
https://www.blocket.se/vasternorrland/Salje_min_Slap_81488876.htm?ca=11&w=3
Vad jag läst mig till och tolkat, så är det en knott 1350kg axel på D serien, men man använder olika däck med olika lastindex i de olika viktklasserna.Y Yrrol skrev:tänkte också d1250 då bilen tillåter det, men dels är den såklart dyrare, men så tänker jag på risken att jag byter bil i framtiden som då troligen har lägre tillåten vikt, gjorde ett stickprov och såg vad en nyare D4 volvo fick dra. Anar att d1000 egentligen har samma axel och klarar samma vikter bara att den är nerskriven, en blocketannons hävda 1350kg axel.
frågan är om denna är störigt större än vanliga 750 kärror, eller om man inte kommer tänka på det och rulla på smidigt i korsningar och annat.
Så ett D1000 klarar 200kg överlast, och du får vid en eventull kontroll 2000 i böter.
Tror ni det är någon skillnad mellan årsmodellerna gällande D1000 eller är det samma vagn och samma villkor, med undantag för att skatten/besiktning kickat in på dom äldre?
Finns det skäl att ta en sliten 2015 istället för en fin 2013 som exempel.
Finns det skäl att ta en sliten 2015 istället för en fin 2013 som exempel.
Inte som jag ser det. Hellre en bra vagn. För mig är grindar och skärmräddare utanpå skärmarna också viktigt.Y Yrrol skrev:
Många släp av föredetta hyrsläp.
Jag tänker att dom från bensinstationer troligen rullat lätt av privatpersoner som krockas lite lätt av ovana släpförare, och dom som rullat hos uthyrningsfirmor riktade mot företag troligen har gått mycket tyngre.
Samt att det kanske är ett dåligt tecken att dom som lever på hyra ut släpet, säljer av den.
Hur hade ni resonerat?
Jag tänker att dom från bensinstationer troligen rullat lätt av privatpersoner som krockas lite lätt av ovana släpförare, och dom som rullat hos uthyrningsfirmor riktade mot företag troligen har gått mycket tyngre.
Samt att det kanske är ett dåligt tecken att dom som lever på hyra ut släpet, säljer av den.
Hur hade ni resonerat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så blev det ett släp till slut efter mycket om och men. Då Midtrailer vid beställningstillfället valt att lägga ned sin tillverkning i väntan på en uppköpare/ny ägare av företaget och det var högst oklart när de skulle komma igång igen så blev det inte det släp jag nämnt tidigare i denna tråd. Det blev istället Brenderups ”proffsvagn” ur L-serien; L650ou (men nedreggad till 600 kg för att passa bilens dragvikt) med helsvetsat varmgalvaniserat chassi. https://www.brenderup.com/sv/se/slapvagnar/flakvagnar-lagbyggda/serie-l/l650u/301328/
Jag la även till tillbehören: sidoskydd/skärmavbärare, spiralkabel, förstärkt ljusramp bak samt aluminiumgolv. (Stödhjul och lås ingick redan från ÅF och nätgrindar samt kapell kommer när plånboken tillåter.)
I stort sett känner jag mig nöjd med släpet. Det enda jag inte gillar med Brenderup är att de istället för sidobalkar hela vägen upp på lämsidorna och lämmarnas ovandel har bockade kanter upptil och balkar som slutar halvvägs upp på lämmsidorna. Det känns inte lika stabilt som ramar runt och på lämmarna av fyrkantsrör... Men jag resonerade som så att många av de hyrsläpen jag sett varit Brenderup samt många entreprenadsläp runtom på byggena här i trakten så duger det för mackarna att hyra ut och entreprenadfirmorna att köra allt möjligt på så duger det väl för mig med...