j.f.s
Vad har du för bil?

Har en Golf Alltrack och den får då dra bra med vikt
 
  • Information från fordonsspecifikation med märke Volkswagen och viktbegränsningar för släpvagnar.
j.f.s j.f.s skrev:
Vad har du för bil?

Har en Golf Alltrack och den får då dra bra med vikt
Skoda Octavia med snålaste bensinmotorn.
 
j.f.s
Mysko typning. Kollade på Octivia med en 110hk diesel och där är det 660kg på obromsad och 1500kg på bromsad. Är det lika på din?

Tror inte det är motorn iaf utan snarare bromsarna. Men bara en gissning från min sida.
Varför inte beggad bromsad vagn istället?

Jag funderar på att byta till en bromsad efter som min vagn får lasta så lite vikt. Typad på 650kg total och en lastvikt på 480kg
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Mysko typning. Kollade på Octivia med en 110hk diesel och där är det 660kg på obromsad och 1500kg på bromsad. Är det lika på din?

Tror inte det är motorn iaf utan snarare bromsarna. Men bara en gissning från min sida.
Varför inte beggad bromsad vagn istället?
Nej min har max 630 obromsat. Antar att motorn är det som för skillnaden.

Varför inte en begagnad bromsad vagn undrar du.
1. Alla begagnade vagnar jag har sett vill folk antingen ha lika mycket betalt för som en ny vagn eller också så är det rostiga vrak från 70-talet.
2. Brosarna börjar enligt den erfarenhet jag fått ta del av kärva om du inte använder vagnen väldigt ofta och kostar mycket mer i underhåll.
3. Begagnade bromsade vagnar har enligt min tro oftast något strul med bromsarna som måste fixas och som blir en dyr extrakostnad vid köpet.
 
j.f.s
Tänkte mer om du har 1500kg på bromsad. Då lär det inte vara motorn som begränsar men strunt samma. Har du 630kg på obromsat så har du

Jo jag brukar också undvika begagnat skit som kostar lika mycket som nytt. Man får helt enkelt ha ögonen öppna och inte vara rädd för att tex ringa på annonser utan bild. Ibland gömmer det sig bra grejer bakom udda annonser.
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
kmartinb kmartinb skrev:
Nja, att överdimensionera släpet är såklart bra ur perspektivet att det ger mig marginal men med last på släpet får jag då bara köra i 40 km i timmen. Jag kan ju registrera ned det som sagt men det kostar pengar och enligt både transportstyrelsen samt en släpvagnsförsäljare jag pratat med så är det svårt eller näst intill omöjligt att sedan registrera upp det igen.
Jag har tänkt på det där med ny bil också men där verkar det snarare gå åt andra hållet. Bilar idag byggs bara lättare och lättare med allt svagare motorer för att dra så lite bensin som möjligt och därav minskar dragvikten bilar får dra snarare än ökar. Så risken är stor att nästa bil får dra lika mycket som vår nuvarande även om den är större tror jag.
Det är något feltänk här.

Med last på släpet får jag bara köra 40 - det stämmer inte. Det rimliga verkar ju vara att köpa ett standard ombromsat släp och lasta så att tjänstevikt och last blir 630kg. Har du större lastbehov än så är det bromsade släp som gäller.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Använd pengarna du har som kontantinsats på en kvalitetssläp och ta resterande på avbetalning. Betala av så snabbt som möjligt
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
Det är inte den maximala totalvikten på det obromsade släpet som är 630 kg, det är den maximala bruttovikten som är 630 kg.

Körkortsreglerna säger att du får dra en släpkärra med en totalvikt av högst 750 kg efter vilken personbil som helst och det gäller oavsett ifall släpet är bromsat eller inte. Sen så har biltillverkarna satt en teknisk begränsning på vissa bilar, som säger att dragkrok, bromsar o.s.v. inte tål att man hänger på hur tungt släp som helst. Och den tekniska begränsningen säger i det här fallet att om släpet är obromsat så får det inte väga tyngre än 630 kg. Så du får hänga på en obromsad kärra med en totalvikt på 750 kg bara du inte lastar den fullt ut.

Släpvagnsvikt: sammanlagda vikten av släpvagnen och lasten.
Totalvikt: Summan av tjänstevikten och maxlasten
 
D Donald-Duck skrev:
Sen så har biltillverkarna satt en teknisk begränsning på vissa bilar, som säger att dragkrok, bromsar o.s.v. inte tål att man hänger på hur tungt släp som helst. Och den tekniska begränsningen säger i det här fallet att om släpet är obromsat så får det inte väga tyngre än 630 kg. Så du får hänga på en obromsad kärra med en totalvikt på 750 kg bara du inte lastar den fullt ut.
Det stämmer inte riktigt.
För att få köra 80 km/h med obromsat släp måste släpets totalvikt understiga halva bilens tjänstevikt. Det spelar alltså ingen roll om man bara lastar lite mindre.
 
  • Gilla
kmartinb och 1 till
  • Laddar…
Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Det stämmer inte riktigt.
För att få köra 80 km/h med obromsat släp måste släpets totalvikt understiga halva bilens tjänstevikt. Det spelar alltså ingen roll om man bara lastar lite mindre.
:oops:
 
j.f.s j.f.s skrev:
Tänkte mer om du har 1500kg på bromsad. Då lär det inte vara motorn som begränsar men strunt samma. Har du 630kg på obromsat så har du

Jo jag brukar också undvika begagnat skit som kostar lika mycket som nytt. Man får helt enkelt ha ögonen öppna och inte vara rädd för att tex ringa på annonser utan bild. Ibland gömmer det sig bra grejer bakom udda annonser.
Ja det kanske är något annat som gör att vikten skiljer. Dragkroken kanske...
 
Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Det stämmer inte riktigt.
För att få köra 80 km/h med obromsat släp måste släpets totalvikt understiga halva bilens tjänstevikt. Det spelar alltså ingen roll om man bara lastar lite mindre.
Inte enligt transportstyrelsen när jag ringde och frågade. Enligt personen där så gäller att jag får dra ett släp på 750 kg i upp till 80 km per timme så länge det är olastat. Om jag däremot lastar på något, och där räcker det med en tom mjölkkartong i lagens mening, så får jag fortfarande dra släpet men då i max 40 km per timme. I annat fall blir det olovlig körning.
De råd jag fått i frågan är att köpa ett släp klassat som 600 kg men som är byggt för mer dvs överdimensionerat och sedan lasta vad släpet kan dra sålänge jag inte överskrider gränsen för BE-körkort och OM jag mot förmodan skulle bli stoppad och vägd så ta bara böterna för överlast eftersom de inte är särskilt stora
 
kmartinb kmartinb skrev:
Inte enligt transportstyrelsen när jag ringde och frågade. Enligt personen där så gäller att jag får dra ett släp på 750 kg i upp till 80 km per timme så länge det är olastat. Om jag däremot lastar på något, och där räcker det med en tom mjölkkartong i lagens mening, så får jag fortfarande dra släpet men då i max 40 km per timme. I annat fall blir det olovlig körning.
De råd jag fått i frågan är att köpa ett släp klassat som 600 kg men som är byggt för mer dvs överdimensionerat och sedan lasta vad släpet kan dra sålänge jag inte överskrider gränsen för BE-körkort och OM jag mot förmodan skulle bli stoppad och vägd så ta bara böterna för överlast eftersom de inte är särskilt stora
Det låter ju väldigt konstigt.
Det verkat finnas minst lika många regler som folka man frågar. Kanske man ska börja med att definiera de olika vikterna: tjänstevikt, maxvikt mm. Vad betyder dom ?
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Använd pengarna du har som kontantinsats på en kvalitetssläp och ta resterande på avbetalning. Betala av så snabbt som möjligt
Tanken har absolut slagit mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.