Mikael_L
Vad jag egentligen försöker komma fram till är att ifall det är hög fuktighet i betongplattan och för dålig ventilation och sånt. Så är det dessa saker som måste fixas.
Och det får man nog anse vara hög prio på också, folk blir nämligen sjuka av sådana fel. Det är inte roligt att få kroniska åkommor.

Och det är rimligen något som föreningen måste ta tag i.

Och vill du inte/kan du inte få igång en process där själva felen i fastigheten åtgärdas så kan du lika gärna nöja dig med att hela tiden ha 2 sprayburkar hemma. En radar och en med blomdoft.
 
harry73
Om TS engagemang i styrelsen skulle innebära att fler blir medveten om alla problem i huset, kan man börja titta på strukturella lösningar och kan man göra en åtgärdsplan och höja hyrorna därefter. Troligtvis leder det till lägre marknadsvärde på kort sikt, men högre värde på lång sikt.

Alternativt skulle man kunna sälja alla (eller några) parhus och använda pengarna till att åtgärda problem på de kvarvarande hus.

Vill TS bo kvar kan det vara bra att bli en aktiv medlem, annars är det bättre att sälja innan alla problem blir allmän känd
 
harry73 skrev:
Alternativt skulle man kunna sälja alla (eller några) parhus och använda pengarna till att åtgärda problem på de kvarvarande hus.
Bostadsrättsföreningen kan inte sälja hus som är upplåtna med bostadsrätt.
 
harry73
Henri skrev:
Bostadsrättsföreningen kan inte sälja hus som är upplåtna med bostadsrätt.
Det får du vidare utveckla. Jag vet att det finns bostadsrättsföreningar som har såld hus
 
harry73
Jag menar sälja till bostadsrättsinnehavare
 
Om en tillräcklig majoritet i föreningen beslutar det så kan innehavarna friköpa sina hus, men reparationsbehovet kvarstår ju och blir då en angelägenhet för respektive husägare.
 
harry73
Så föreningen har flera möjligheter att hantera underhållskulden, och om TS vill kan hon vara med och utforma framtiden för föreningen
 
klas karlsson.
Anticimex säger att djuren vi har dammlöss och silverfiskar beror på fukt. Dels pga att ventilationen inte fungerat
och den håller sakta på att fixas och dels på fukt i golven. och det är svårare att göra något åt.

Pratade just med grannen i parhuset bredvid vårt som flyttade in där nästan samtidigt som oss. De hade också
massa silverfiskar och också haft i sängen. Så det är ju fuktig platta troligen i alla hus.

Skulle vilja flytta till något nyare med inte så mycket att fixa. Fast man vet ju aldrig om det finns några andra djur där.
Och vad ska jag säga om vårt hus till potientiella köpare.
 
Mikael L.
Jag försöker ju visst att få föreningen att fixa saker utan att vara med i styrelsen,. Det var pga av mig som de ens
började mäta fukt i husen och kolla ventilationen.
Men de säger att de kanske ska dränera och gör några fler tillluftshål men inte så mycket mer,, det kostar för mycket.

Taken skulle behöva bytas. Men det sker om några år. Vi har så mycket mossa på vårt tak på ena sidan att takpannan knappt syns. Tror inte de håller en vinter till, de kommer spricka.
Frågat flera gånger om de inte kan mossbekämpa taket men nä det får vi göra själva, för taken ska ändå bytas.
Men under tiden är det stor risk för vattenläcka.
Men taket är så brant att vi inte vill klättra upp själva och byta takpannor.

Och några ventilationsrör värkar vara halvt igensatta av skit. Kanske därför de inte suger.
och köksfläktens rör är full med fettbeläggningar. Från köksfläkten kommer det in fläskängrar. De älskar fettet i röret.
Föreningen säger att rören rensas med vissa intervaller tidsmässigt. Så jag får nog betala en sotare själv.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att få saker att göras
 
harry73
Att ni har haft lite småkryp när ni flyttade in eftersom det var smutsig sedan förra ägarna bodde där. Att ni har städat ordentligt och fick bort det mesta. Visst ser man en silverfisk ibland eller en skalbagge, men det är bara att flytta dom utomhus eller döda dom efter eget tycke.

Sen kan man tillägga att dränering når sitt slut men att föreningen är medveten om det och att det ingår i deras underhållsansvar.
 
harry.

Ängrarna, larverna i köket (fanns hundratals ömsade skal under skåp i skåpbottnar och i golvlister, tom i vägguttag, bakom lampknappar, i spisen, i stoppningen runt diskmaskinen) berodde nog på att det var smutsigt , men djuren som gillat fukt dammlöss och
silverfiskar beror nog inte på det utan på fukten, dålig ventilation.
Vi har haft dubbel otur dvs flera olika djur som inte beror på samma orsak.


Vi har aldrig sett silverfisk i badrummen utan mycket i sovrum och vardagsrum. Inte bara nån enstaka.
Får man sova tillsammans med silverfiskar i sängen så har man många.
 
Men min stora fråga är om dränering runt huset kommer göra stor skillnad på fukten i golven eller inte?
 
harry73
Jag vet att ni har stora problem med kryp, men vill du sälja dit hus till ett bra pris, får du säga så mycket att köparen borde ha kollat upp saken lite närmare, men får du inte säga så mycket att köparen drar sig ur affären.

Och så att du kan sova lite bättre på nätterna får du inbilla dig själv att du är mycket känsligare för kryp en andra människor och att de troligtvis inte ens märker att de har ett problem.
 
Mikael_L
Helle76 skrev:
Men min stora fråga är om dränering runt huset kommer göra stor skillnad på fukten i golven eller inte?
Det kan göra stor skillnad. Men det går inte liksom att bedöma såhär.

Men typ står det vatten runt och under mot betongplattan så blir den givetvis väldigt fuktig. Och då kan man förbättra läget rejält med dränering. Men samtidigt beror det också en del på vad för material det är under. Är det väldigt tät lera så kommer inte så mycket vatten därifrån till dräneringen. Och då beror det slutligen på om det kommer vatten dit någonstans ifrån (grundvatten t.ex.)
 
Mikael.

Har grävt ett provhål på sidan av huset. Stod inngt vatten i alla fall 2 decimeter ner.
Är jord och lera mot väggarna. Inte grus.
Mest fuktig på norr och östersidan. Och så hjälper det väl till
att bli fukt för det ligger en stenbeläggning runt huset så det verkar som att när det regnar så rinner mycket vatten
från stenarna ner i husgrunden. Dvs rinner åt fel håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.