S Styrman_jansson skrev:
Ang. Saab och kamkedjeproblem så berörde det ”T7” motorerna mellan -98 och -04 och berodde på oilsludge. Något flera tillverkare hade problem med när de skulle göra snålar och snålare motorer. Problemet drabbade vanligtvis inte de som bytte olja var 1000:e mil eller oftare. En uppdatering av vevhusventilationen hjälpte också. Motorerna var i övrigt mycket slitstarka.

För övrigt kan nämnas som lite kuriosa att Lancias syster modell till Saab 9000, Lancia Thema i en variant med en V8 från Ferrari. Bilen hette då Lancia Thema 8.32.
Dom saabarna med Södertälje motor har jag haft många av. De håller bra om man sköter service, även t7.
Näe som jag förstår är det gm motorn som satt i sista (nya) 9-5 och Insignia samt sista årsmodellen av 9-3. De är tydligen genomusla, värre än en misskött t7. Nya 9-3 (2002-2010, inte så ny, sista kanske man får säga) hade helt ok motor från gm.

M MARTINOV skrev:
Det är inget fel alls! Har kollat lite Insignia på blocket men känner ingen som har en sådan själv. Tänkte att det talar sitt tydliga språk att ingen av typ 160 kommentater rekommenderat en sån.
Ska absolut spana in en sådan, tack!
Vad blev det?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Skrev tidigare i tråden och rekommenderade Sharan/Alhambra 2010-2020.
Köpte själv en sådan (Alhambra 2011) och måste säga att jag har svårt att se en mer praktisk och rymlig bil med riktigt bra komfort.
Manuell Diesel skulle ju vara felfriast vad jag har läst och min har rullat 5000mil (17000 totalt) felfritt i min ägo.
Nyss bytt kamrem.
Överväger att sälja den nu pga ändrade familjeförhållanden.
Skicka PM vid intresse.

• Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
T tobsy skrev:
Vad blev det?
Hehe, vi rullar vidare i Astran faktiskt. Trångt, men snart är det dags för den äldste att sitta i framåtvänd stol vilket förbättrar situationen något. Känns som man får så lite bil för pengarna nu med tanke på priserna på begagnat, så vi ”håller ut” med den gamle 😅

Tack för alla svar och allt engagemang!

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.