S Styrman_jansson skrev:
Om TS kikar på S-Max kika även på storebror Galaxy. Den gillade vi betydligt mer än S-max.
Ok, intressant! Vad gillades mer med galaxyn? Känns som s-max är rymlig men ändå inte "bussig"
 
Det vi gillade var att de sista två sätena faktisk var mer än nödsäten, våran tonåring kunde sitta bakom mig som är 1.94 lång och att det faktiskt fanns utrymme i bagagen kvar även med sista raden uppfälld.

S-maxen upplevde vi som för mycket kompromiss.
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
Ert problem är er märkeshundbur. Den ser ju totalt korkad och otymplig ut. Tar en massa onödig plats utan att hunden får mera utrymme. Sälj den på blocket och köp en bur där funktion har fått gå före design istället.

När du har gjort det kan du göra det rationella beslutet att köpa en Avensis.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det vi gillade var att de sista två sätena faktisk var mer än nödsäten, våran tonåring kunde sitta bakom mig som är 1.94 lång och att det faktiskt fanns utrymme i bagagen kvar även med sista raden uppfälld.

S-maxen upplevde vi som för mycket kompromiss.
Förstår, låter verkligen rymligt!

S Styrman_jansson skrev:
Det vi gillade var att de sista två sätena faktisk var mer än nödsäten, våran tonåring kunde sitta bakom mig som är 1.94 lång och att det faktiskt fanns utrymme i bagagen kvar även med sista raden uppfälld.

S-maxen upplevde vi som för mycket kompromiss.
F Finndjävel skrev:
Ert problem är er märkeshundbur. Den ser ju totalt korkad och otymplig ut. Tar en massa onödig plats utan att hunden får mera utrymme. Sälj den på blocket och köp en bur där funktion har fått gå före design istället.

När du har gjort det kan du göra det rationella beslutet att köpa en Avensis.
Det var ord och inga visor :D MIM är inte bara design utan också de säkraste burarna på marknaden enligt flera tester. Vi hade hunden långt innan vi hade barn, vi ville bara ha den säkraste buren. Vad rekommenderar du istället?
 
KristinaRT
F Finndjävel skrev:
Ert problem är er märkeshundbur. Den ser ju totalt korkad och otymplig ut. Tar en massa onödig plats utan att hunden får mera utrymme. Sälj den på blocket och köp en bur där funktion har fått gå före design istället.

När du har gjort det kan du göra det rationella beslutet att köpa en Avensis.
Det är den enda hundburen med deformationszoner vilket innebär att barn i baksätet slipper bli mosade av en rigid hundbur i händelse av en påkörning bakifrån.
Ganska bra argument för att använda den buren tycker iaf jag….
 
  • Gilla
  • Älska
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Ja, självriskelimineringen är ju också bra, även om det ovan känns som det avgörande :)
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det är den enda hundburen med deformationszoner vilket innebär att barn i baksätet slipper bli mosade av en rigid hundbur i händelse av en påkörning bakifrån.
Ganska bra argument för att använda den buren tycker iaf jag….
Efter att ha sett Sveriges hantering av corona så går det aldrig någonsin mera att ta några "säkerhetsargument" på allvar.
 
  • Wow
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Efter att ha sett Sveriges hantering av corona så går det aldrig någonsin mera att ta några "säkerhetsargument" på allvar.
Haha, och det är relevant hur?
Så bara för att Sverige hanterat Corona kass kan vi skita i allt vad säkerhet heter? Barnen kan ju sitta i den körandes knä, och hunden kan man surra fast med spännband på taket kanske?
 
  • Haha
  • Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
Så bara för att Sverige hanterat Corona kass kan vi skita i allt vad säkerhet heter? Barnen kan ju sitta i den körandes knä, och hunden kan man surra fast med spännband på taket kanske?
Det är lite deja-vu känsla på den bilden. Ungefär så kördes det i Kina, kanske minus spännbanden. Det första taxichaufförerna gör när de får en ny bil är att skära av säkerhetsbältena...
 
  • Wow
MARTINOV
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det är den enda hundburen med deformationszoner vilket innebär att barn i baksätet slipper bli mosade av en rigid hundbur i händelse av en påkörning bakifrån.
Ganska bra argument för att använda den buren tycker iaf jag….
Baksätet + lastskydd ska väl vara klassad för hyfsad osäkrad last i bagageutrymmet dock?
 
Cheesen
Alltså TS har ju en liten Opel idag... Vad är det för fel med att kolla på en stor Opel?
Insignia är det ingen som nämnt och det är, såvitt jag förstått av dom jag träffat på med en insignia, en utmärkt bil.
Den är dessutom rymligare än många suvar som nämnts i tråden.
Oplogade vägar ska man ändå undvika med två barn i barnskydd, det är bara att utmana ödet.

Om man nu ändå tänkt titta på en SUV så måste man kolla på stora klassen och inte dom små... Det blir ju självklart en helt annan driftkostnad i den storleken jämfört med en crossover.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså TS har ju en liten Opel idag... Vad är det för fel med att kolla på en stor Opel?
Insignia är det ingen som nämnt och det är, såvitt jag förstått av dom jag träffat på med en insignia, en utmärkt bil.
Den är dessutom rymligare än många suvar som nämnts i tråden.
Oplogade vägar ska man ändå undvika med två barn i barnskydd, det är bara att utmana ödet.

Om man nu ändå tänkt titta på en SUV så måste man kolla på stora klassen och inte dom små... Det blir ju självklart en helt annan driftkostnad i den storleken jämfört med en crossover.
Det är inget fel alls! Har kollat lite Insignia på blocket men känner ingen som har en sådan själv. Tänkte att det talar sitt tydliga språk att ingen av typ 160 kommentater rekommenderat en sån.
Ska absolut spana in en sådan, tack!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Cheesen
M MARTINOV skrev:
Det är inget fel alls! Har kollat lite Insignia på blocket men känner ingen som har en sådan själv. Tänkte att det talar sitt tydliga språk att ingen av typ 160 kommentater rekommenderat en sån.
Ska absolut spana in en sådan, tack!
Ja det är ju inte den vanligaste bilen på marknaden... Ingen heller som nämnt Alfa Romeo av antagligen samma anledning.

Vi har en Mitsubishi ASX på gården som jag hade rekommenderat om den var större men i ert fall är den för liten. Outlandern har jag provkört och skulle gärna se som nästa bil.. gärna med elmotor. Den är större än våran ASX och ni borde kunna rymmas i den även om det blir trångt.

Det bästa med en SUV är att den är högbyggd och lätt att kliva i och ur. Det är även dess största nackdel. Den är hög och besvärlig att lasta, dessutom blir lastutrymmet oftast mindre än motsvarande kombibil.

Frun vill ha en L-200 men den blir tyvärr orimligt dyr att köra, dock har den oanade utrymmen.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det är ju inte den vanligaste bilen på marknaden... Ingen heller som nämnt Alfa Romeo av antagligen samma anledning.
Jag är en fd saab-förare, gillar fortfarande SAAB. Insignia och nya 9-5 (eller inte så ny längre) var ju samma plattform. Motorerna var som jag förstod urusla med kamkedjor som höll 3-4-5.000 mil.
Mycket som kom från Opel/GM var riktigt uselt. Hur Opel idag är vet jag inte. Jag misstänker det är som med VW, att det finns bra och dåliga modeller. Jag skulle inte köpt en Insignia. Jag vet inte om Alfa är bättre nuförtiden, jag tror det. Men en Alfa skulle jag bara ha som leasingbil. Aldrig äga själv. De är ju skitsnygga... Men... lämnar nog mycket annat att önska när man drar strecket på service, reparationer och andrahandsvärde. Italienska och franska bilar tänker jag man ska undvika, även om vissa "hantverkar" eller "afrika" modeller som jag förstår är riktigt bra. Visste ni förresten att Saab 9000 fanns i en Lancia/Fiat resp Alfa Romeo-version? Inte saabmotor, men dörrarna sägs passa rakt av... Dock klenare plåt i karossen.

Hade en Alfa SUV (Stevio tror jag den heter) som hyrbil i Tyskland, bilen var hemsk att köra på autobahn med... Näe, Alfa ska man nog antingen ha som hobbybil som pryder uppfarten men inte behöver funka, eller som en bil där man bara droppar nycklarna till service när nåt strular... Men, igen, snygga som fan är de. TS ville väl ha en praktisk och inte cool/rolig bil så Alfa går väl bort...
 
Ang. Saab och kamkedjeproblem så berörde det ”T7” motorerna mellan -98 och -04 och berodde på oilsludge. Något flera tillverkare hade problem med när de skulle göra snålar och snålare motorer. Problemet drabbade vanligtvis inte de som bytte olja var 1000:e mil eller oftare. En uppdatering av vevhusventilationen hjälpte också. Motorerna var i övrigt mycket slitstarka.

För övrigt kan nämnas som lite kuriosa att Lancias syster modell till Saab 9000, Lancia Thema i en variant med en V8 från Ferrari. Bilen hette då Lancia Thema 8.32.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.