24 091 läst · 183 svar
24k läst
183 svar
Hjälp att hitta RYMLIG! bil under 120k, alternativ till Skoda superb?
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Det vi gillade var att de sista två sätena faktisk var mer än nödsäten, våran tonåring kunde sitta bakom mig som är 1.94 lång och att det faktiskt fanns utrymme i bagagen kvar även med sista raden uppfälld.
S-maxen upplevde vi som för mycket kompromiss.
S-maxen upplevde vi som för mycket kompromiss.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ert problem är er märkeshundbur. Den ser ju totalt korkad och otymplig ut. Tar en massa onödig plats utan att hunden får mera utrymme. Sälj den på blocket och köp en bur där funktion har fått gå före design istället.
När du har gjort det kan du göra det rationella beslutet att köpa en Avensis.
När du har gjort det kan du göra det rationella beslutet att köpa en Avensis.
Förstår, låter verkligen rymligt!S Styrman_jansson skrev:
S Styrman_jansson skrev:
Det var ord och inga visor MIM är inte bara design utan också de säkraste burarna på marknaden enligt flera tester. Vi hade hunden långt innan vi hade barn, vi ville bara ha den säkraste buren. Vad rekommenderar du istället?F Finndjävel skrev:
Det är den enda hundburen med deformationszoner vilket innebär att barn i baksätet slipper bli mosade av en rigid hundbur i händelse av en påkörning bakifrån.F Finndjävel skrev:
Ganska bra argument för att använda den buren tycker iaf jag….
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Efter att ha sett Sveriges hantering av corona så går det aldrig någonsin mera att ta några "säkerhetsargument" på allvar.KristinaRT skrev:
Haha, och det är relevant hur?F Finndjävel skrev:
Så bara för att Sverige hanterat Corona kass kan vi skita i allt vad säkerhet heter? Barnen kan ju sitta i den körandes knä, och hunden kan man surra fast med spännband på taket kanske?
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Det är lite deja-vu känsla på den bilden. Ungefär så kördes det i Kina, kanske minus spännbanden. Det första taxichaufförerna gör när de får en ny bil är att skära av säkerhetsbältena...M MARTINOV skrev:
Baksätet + lastskydd ska väl vara klassad för hyfsad osäkrad last i bagageutrymmet dock?KristinaRT skrev:
Alltså TS har ju en liten Opel idag... Vad är det för fel med att kolla på en stor Opel?
Insignia är det ingen som nämnt och det är, såvitt jag förstått av dom jag träffat på med en insignia, en utmärkt bil.
Den är dessutom rymligare än många suvar som nämnts i tråden.
Oplogade vägar ska man ändå undvika med två barn i barnskydd, det är bara att utmana ödet.
Om man nu ändå tänkt titta på en SUV så måste man kolla på stora klassen och inte dom små... Det blir ju självklart en helt annan driftkostnad i den storleken jämfört med en crossover.
Insignia är det ingen som nämnt och det är, såvitt jag förstått av dom jag träffat på med en insignia, en utmärkt bil.
Den är dessutom rymligare än många suvar som nämnts i tråden.
Oplogade vägar ska man ändå undvika med två barn i barnskydd, det är bara att utmana ödet.
Om man nu ändå tänkt titta på en SUV så måste man kolla på stora klassen och inte dom små... Det blir ju självklart en helt annan driftkostnad i den storleken jämfört med en crossover.
Det är inget fel alls! Har kollat lite Insignia på blocket men känner ingen som har en sådan själv. Tänkte att det talar sitt tydliga språk att ingen av typ 160 kommentater rekommenderat en sån.Cheesen skrev:Alltså TS har ju en liten Opel idag... Vad är det för fel med att kolla på en stor Opel?
Insignia är det ingen som nämnt och det är, såvitt jag förstått av dom jag träffat på med en insignia, en utmärkt bil.
Den är dessutom rymligare än många suvar som nämnts i tråden.
Oplogade vägar ska man ändå undvika med två barn i barnskydd, det är bara att utmana ödet.
Om man nu ändå tänkt titta på en SUV så måste man kolla på stora klassen och inte dom små... Det blir ju självklart en helt annan driftkostnad i den storleken jämfört med en crossover.
Ska absolut spana in en sådan, tack!
Ja det är ju inte den vanligaste bilen på marknaden... Ingen heller som nämnt Alfa Romeo av antagligen samma anledning.M MARTINOV skrev:
Vi har en Mitsubishi ASX på gården som jag hade rekommenderat om den var större men i ert fall är den för liten. Outlandern har jag provkört och skulle gärna se som nästa bil.. gärna med elmotor. Den är större än våran ASX och ni borde kunna rymmas i den även om det blir trångt.
Det bästa med en SUV är att den är högbyggd och lätt att kliva i och ur. Det är även dess största nackdel. Den är hög och besvärlig att lasta, dessutom blir lastutrymmet oftast mindre än motsvarande kombibil.
Frun vill ha en L-200 men den blir tyvärr orimligt dyr att köra, dock har den oanade utrymmen.
Jag är en fd saab-förare, gillar fortfarande SAAB. Insignia och nya 9-5 (eller inte så ny längre) var ju samma plattform. Motorerna var som jag förstod urusla med kamkedjor som höll 3-4-5.000 mil.Cheesen skrev:
Mycket som kom från Opel/GM var riktigt uselt. Hur Opel idag är vet jag inte. Jag misstänker det är som med VW, att det finns bra och dåliga modeller. Jag skulle inte köpt en Insignia. Jag vet inte om Alfa är bättre nuförtiden, jag tror det. Men en Alfa skulle jag bara ha som leasingbil. Aldrig äga själv. De är ju skitsnygga... Men... lämnar nog mycket annat att önska när man drar strecket på service, reparationer och andrahandsvärde. Italienska och franska bilar tänker jag man ska undvika, även om vissa "hantverkar" eller "afrika" modeller som jag förstår är riktigt bra. Visste ni förresten att Saab 9000 fanns i en Lancia/Fiat resp Alfa Romeo-version? Inte saabmotor, men dörrarna sägs passa rakt av... Dock klenare plåt i karossen.
Hade en Alfa SUV (Stevio tror jag den heter) som hyrbil i Tyskland, bilen var hemsk att köra på autobahn med... Näe, Alfa ska man nog antingen ha som hobbybil som pryder uppfarten men inte behöver funka, eller som en bil där man bara droppar nycklarna till service när nåt strular... Men, igen, snygga som fan är de. TS ville väl ha en praktisk och inte cool/rolig bil så Alfa går väl bort...
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Ang. Saab och kamkedjeproblem så berörde det ”T7” motorerna mellan -98 och -04 och berodde på oilsludge. Något flera tillverkare hade problem med när de skulle göra snålar och snålare motorer. Problemet drabbade vanligtvis inte de som bytte olja var 1000:e mil eller oftare. En uppdatering av vevhusventilationen hjälpte också. Motorerna var i övrigt mycket slitstarka.
För övrigt kan nämnas som lite kuriosa att Lancias syster modell till Saab 9000, Lancia Thema i en variant med en V8 från Ferrari. Bilen hette då Lancia Thema 8.32.
För övrigt kan nämnas som lite kuriosa att Lancias syster modell till Saab 9000, Lancia Thema i en variant med en V8 från Ferrari. Bilen hette då Lancia Thema 8.32.