24 091 läst · 183 svar
24k läst
183 svar
Hjälp att hitta RYMLIG! bil under 120k, alternativ till Skoda superb?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 611 inlägg
Svärfar har en Touran, upplever den som rätt rymlig. Den är ju högre och boxigare än golfen, så man sitter mer upprätt.
Är planen att ha bur + barnvagn bredvid varandra bak får du nog titta på buss (om det inte är en paraplyvagn eller något liknande).
Gissar att enda sättet att få in två stolar är att ha båda till höger och de vuxna till vänster. Då borde de flesta större kombis fungera. Kör själv passat 4motion som tar sig fram nästan överallt, hade Tiguan ett tag med barnstolarna till höger men den har nog inte tillräckligt stort bagage för en MIM XL. Svågern hade en Sharan, den var rymlig!
Grannen har en Superb, verkar också rymlig. Subaru Outback tittade vi på, den var rymlig men ursvårt att hitta vettig begagnad (subaruägarna tycks inte byta bil så ofta?)
Högre bilar typ XC90 skulle jag avråda från så fort barnen ska börja klättra in själv. Det blir svårt för dem (egen erfarenhet) och i en viss vikt är det tungt att lyfta in dem….
Håller med den som sade att man inte kan få allt och den korta period i livet med dubbla stolar får msn nog acceptera att bilen ”bara” är funktionell, inte rolig….. Du kan ju alltid byta till något kul om 4-5 år….
Gissar att enda sättet att få in två stolar är att ha båda till höger och de vuxna till vänster. Då borde de flesta större kombis fungera. Kör själv passat 4motion som tar sig fram nästan överallt, hade Tiguan ett tag med barnstolarna till höger men den har nog inte tillräckligt stort bagage för en MIM XL. Svågern hade en Sharan, den var rymlig!
Grannen har en Superb, verkar också rymlig. Subaru Outback tittade vi på, den var rymlig men ursvårt att hitta vettig begagnad (subaruägarna tycks inte byta bil så ofta?)
Högre bilar typ XC90 skulle jag avråda från så fort barnen ska börja klättra in själv. Det blir svårt för dem (egen erfarenhet) och i en viss vikt är det tungt att lyfta in dem….
Håller med den som sade att man inte kan få allt och den korta period i livet med dubbla stolar får msn nog acceptera att bilen ”bara” är funktionell, inte rolig….. Du kan ju alltid byta till något kul om 4-5 år….
Touranen är jättetrevlig, jag funderade på en gammal sån som laståsna för ett par år sen, ganska liten, men kan fällas och lasta mycket och kan ha extrasäten bak.M MARTINOV skrev:
En kollega till mig avrådde då motorn sitter halft inne i bilen (kort nosig) så alla större arbeten ska tydligen vara väldigt krångliga.
Tittar man på blocket så säljs väldigt många Touraner som defekta med nåt problem, jag minns inte vilket. Men det är en signal att det inte är en jättestabil bil om de lägst ner i listan är defekta med samma problem...
Som ny leasingbil skulle den nog vart perfekt, då slipper man fundera på typfel. Jag skulle tagit en sån som gas hade jag tänkt för typ 6-7 år sen, men den hann utgå så blev en gasgolf istället. Efter det har den vart mkt dyrare än golf att ta via jobbet och jag behöver egentligen inte större än en golfkombi.
6500 är vad jag förstår inklusive standardinstallation, om man har modern el (vilket du väl isåfall har). Det är inte frågan om att tjäna in pengarna, det går ju "aldrig" om man kan ladda med schuko. Det är frågan om att slippa klumpen och minska risken för smälta / glappande schuko. Som jag förstår är reseladdarna inte supertåliga, så jag gissar att man inte kan köra 10 år på en reseladdare. Snarare 5. I mitt fall hade jag inte el framdragen dit bilen står, så reseladdare funkade inte. Reseladdare med skarvsladd vill iallafall inte jag köra som permanent lösning. Skulle tro att försäkringen inte gäller OM den smälter uttaget (reseladdaren har tempsensor i kontakten).S Styrman_jansson skrev:
Tack för bra input! Superb och outback är båda kandidater. Kul att vissa avråder starkt från högre SUV:ar medan andra säger att de aldrig skulla palla stå dubbelvikta och skyffla in ungarna i en låg bilKristinaRT skrev:Är planen att ha bur + barnvagn bredvid varandra bak får du nog titta på buss (om det inte är en paraplyvagn eller något liknande).
Gissar att enda sättet att få in två stolar är att ha båda till höger och de vuxna till vänster. Då borde de flesta större kombis fungera. Kör själv passat 4motion som tar sig fram nästan överallt, hade Tiguan ett tag med barnstolarna till höger men den har nog inte tillräckligt stort bagage för en MIM XL. Svågern hade en Sharan, den var rymlig!
Grannen har en Superb, verkar också rymlig. Subaru Outback tittade vi på, den var rymlig men ursvårt att hitta vettig begagnad (subaruägarna tycks inte byta bil så ofta?)
Högre bilar typ XC90 skulle jag avråda från så fort barnen ska börja klättra in själv. Det blir svårt för dem (egen erfarenhet) och i en viss vikt är det tungt att lyfta in dem….
Håller med den som sade att man inte kan få allt och den korta period i livet med dubbla stolar får msn nog acceptera att bilen ”bara” är funktionell, inte rolig….. Du kan ju alltid byta till något kul om 4-5 år….
Helt rätt att mest praktisk vinner nu. Som det ser ut idag kör vi buren längst åt ena sidan, vilket lämnar kanske 30cm utrymme jämte den. Vi fäller ihop vagnen så går den precis in på högkant där jämte (man måste dock ta bort hjulen men de klickas bort rätt smidigt). Sen har vi fått ha ligg/sittdelen inne i bilen = inte optimalt. Känns som att man måste upp rejält i storlek för att få plats med bur samt en icke isärplockad vagn...
S-max och liknande bilar verkar ju kunna ha bakåtvända stolar både på vänster eller höger bak samt mittenplats. Ändå är det en fullstor plats kvar där bak + en fram, vilket känns lockande.
Där ska man oxå provköra en lång sväng. Vissa av oss gillar upprätt, typ Pinnstol. Hade en Caddy som lånebil, det är ju samma bil. Aldrig suttit så dåligt i en bil.13th Marine skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Ja vill man slippa klumpen så visst. Jag laddar som sagt bara med 6A laddström på ett relativt nyinstallerat uttag så jag är inte ett dugg orolig att uttaget skulle smälta. Har känt på det efter 8h laddning och det är inte ens ljummet…J JohanLun skrev:Touranen är jättetrevlig, jag funderade på en gammal sån som laståsna för ett par år sen, ganska liten, men kan fällas och lasta mycket och kan ha extrasäten bak.
En kollega till mig avrådde då motorn sitter halft inne i bilen (kort nosig) så alla större arbeten ska tydligen vara väldigt krångliga.
Tittar man på blocket så säljs väldigt många Touraner som defekta med nåt problem, jag minns inte vilket. Men det är en signal att det inte är en jättestabil bil om de lägst ner i listan är defekta med samma problem...
Som ny leasingbil skulle den nog vart perfekt, då slipper man fundera på typfel. Jag skulle tagit en sån som gas hade jag tänkt för typ 6-7 år sen, men den hann utgå så blev en gasgolf istället. Efter det har den vart mkt dyrare än golf att ta via jobbet och jag behöver egentligen inte större än en golfkombi.
6500 är vad jag förstår inklusive standardinstallation, om man har modern el (vilket du väl isåfall har). Det är inte frågan om att tjäna in pengarna, det går ju "aldrig" om man kan ladda med schuko. Det är frågan om att slippa klumpen och minska risken för smälta / glappande schuko. Som jag förstår är reseladdarna inte supertåliga, så jag gissar att man inte kan köra 10 år på en reseladdare. Snarare 5. I mitt fall hade jag inte el framdragen dit bilen står, så reseladdare funkade inte. Reseladdare med skarvsladd vill iallafall inte jag köra som permanent lösning. Skulle tro att försäkringen inte gäller OM den smälter uttaget (reseladdaren har tempsensor i kontakten).
Men visst kan kvaliten på reseladdaren variera som på allt annat. Till min Mini känns den dock rätt gedigen.
Har faktiskt aldrig känt någon behov av laddbox
men visst har bara kört ett år på el hittills…
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
"Tyvärr" så är nog S-Max och liknande svårslaget!
Jag har själv en diesel som gått 21.000mil utan bekymmer, kör minst 11 mil om dagen i ca 80-100km/h och den drar ca 0,54!
Alla 3 barnen och hundburen får gott om plats, även barnvagnen och semsterpackningen går in och vid längre sträckor på motorväg så drar den runt 0,6 (med takbox till fjällen i bra fart så har jag lyckats komma upp i 0,67 på dubbdäck)...
Jag VILL verkligen byta till en roligare bil med fyrhjulsdrift och lite mer markfrigång för runt 150.000:- men det är väldigt svårt att motivera rent ekonomiskt.
Jag har själv en diesel som gått 21.000mil utan bekymmer, kör minst 11 mil om dagen i ca 80-100km/h och den drar ca 0,54!
Alla 3 barnen och hundburen får gott om plats, även barnvagnen och semsterpackningen går in och vid längre sträckor på motorväg så drar den runt 0,6 (med takbox till fjällen i bra fart så har jag lyckats komma upp i 0,67 på dubbdäck)...
Jag VILL verkligen byta till en roligare bil med fyrhjulsdrift och lite mer markfrigång för runt 150.000:- men det är väldigt svårt att motivera rent ekonomiskt.
Samma plattform som Golf sägs det men det är sjukt rymlig vad gäller bagage och passagerare eftersom den är så fyrkantig. Vi har kört olika Touraner med tre barn som från början var två bakåtvända och en riktig bilbarnstol framåtvänd, tvillingvagn (eller dubbelsitsig cykelvagn) och packning för hela familjen för vintersemester och sommarsemester utan problem. Har dock aldrig haft hundbur men ser inte hur den skulle ta mer än halva bagaget. Då har man massa lastutrymme kvar. Nu är barnen tonåringar och det är aldrig problem för att få plats eller deras packning.M MARTINOV skrev:
Sen stämmer det som några påstår att VW har haft problem med sina automatlådor, speciellt torra DSG7 som sitter i TSI-varianterna men de har den fortfarande kvar vilket måste innebära att problemen inte är monsteruösa.
Kommer du över en TDI så sitter det en bättre DSG6/7 som funkar bra.
Tack! Lutar allt mer åt S-max, känns väldigt praktisk. Dock bör vi väl inte ha en diesel? Vi lämnar och hämtar på förskolan 1,5km bort och har drygt en mil in till stan. Ska väl vara dåligt för partikelfilter och allt vad man hört? Finns ju ett par bensinmotorer med såg jag.M MiMossbo skrev:"Tyvärr" så är nog S-Max och liknande svårslaget!
Jag har själv en diesel som gått 21.000mil utan bekymmer, kör minst 11 mil om dagen i ca 80-100km/h och den drar ca 0,54!
Alla 3 barnen och hundburen får gott om plats, även barnvagnen och semsterpackningen går in och vid längre sträckor på motorväg så drar den runt 0,6 (med takbox till fjällen i bra fart så har jag lyckats komma upp i 0,67 på dubbdäck)...
Jag VILL verkligen byta till en roligare bil med fyrhjulsdrift och lite mer markfrigång för runt 150.000:- men det är väldigt svårt att motivera rent ekonomiskt.
Tack för info. Låter som det är dags att provköra en Touran!J JBa skrev:Samma plattform som Golf sägs det men det är sjukt rymlig vad gäller bagage och passagerare eftersom den är så fyrkantig. Vi har kört olika Touraner med tre barn som från början var två bakåtvända och en riktig bilbarnstol framåtvänd, tvillingvagn (eller dubbelsitsig cykelvagn) och packning för hela familjen för vintersemester och sommarsemester utan problem. Har dock aldrig haft hundbur men ser inte hur den skulle ta mer än halva bagaget. Då har man massa lastutrymme kvar. Nu är barnen tonåringar och det är aldrig problem för att få plats eller deras packning.
Sen stämmer det som några påstår att VW har haft problem med sina automatlådor, speciellt torra DSG7 som sitter i TSI-varianterna men de har den fortfarande kvar vilket måste innebära att problemen inte är monsteruösa.
Kommer du över en TDI så sitter det en bättre DSG6/7 som funkar bra.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Om TS kikar på S-Max kika även på storebror Galaxy. Den gillade vi betydligt mer än S-max.