24 174 läst · 183 svar
24k läst
183 svar
Hjälp att hitta RYMLIG! bil under 120k, alternativ till Skoda superb?
Håll dig borta från VAG vad du än gör. Det är så sjukt mycket strul med både bilar och verkstäder. Jag tycker dom gör snygga bilar med bra känsla men den faktiska kvalitén är sämre än det mesta du kan hitta. Inkl franska bilar.
Mazda, Toyota, Subaru och Honda skulle jag ha kikat på om jag vore ts.
Mazda, Toyota, Subaru och Honda skulle jag ha kikat på om jag vore ts.
Allvetare
· Östergötland
· 4 298 inlägg
Nissan X-trail då? Den tror jag finns med två extra nödsäten i bagagen.
Edit; det gjorde den:
https://www.blocket.se/vi/98843073.htm
Edit; det gjorde den:
https://www.blocket.se/vi/98843073.htm
Såpass alltså... Hört om bristande kvalité på de äldre årsmodellerna, specifikt DSG med torrkoppling (tror jag det var? kan 0 om bilar). Annars hade det kunnat vara aktuellt att sträcka budgeten till en Passat GTE och köra 90% av all körning på bara el.P Mattiaz skrev:
Ford är väl inte VAG så en s-max borde ju vara ok?
Subaru outback finns med på listan, dock får man bara 18-20k+ mil för våra pengar vad jag sett.
Toyota vet jag inte vad som kan vara aktuellt. Avensis är för trång, RAV4 av förra och förrförra generationen är båda för trånga. Honda CR-V ska jag testa, men den är enligt många inte så rymlig man kan tro. SVÅRT detta!
Tack för input. Jag har bara provsuttit en snabbis men jag tyckte baksätet kändes rymligt. Men ja, utifrån ser den gigantisk ut.H hapazard skrev:
S Styrman_jansson skrev:
Tack, men X-trail har vi släktingar som kör. Stort baksäte men om stolarna i baksätet är skjutna max bakåt vilket krävs för barnstolarna så blir bagaget ca. 7cm för "grunt" för hundburen. På bredden och höjden går buren LÄTT in, men bagaget är tyvärr för grunt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 298 inlägg
Beträffande Toyota så finns ju Corolla Verso med 2 extrasäten i bagagen. Dock får man väl leta efter en tråkigare bil...
Byt bur dåM MARTINOV skrev:Såpass alltså... Hört om bristande kvalité på de äldre årsmodellerna, specifikt DSG med torrkoppling (tror jag det var? kan 0 om bilar). Annars hade det kunnat vara aktuellt att sträcka budgeten till en Passat GTE och köra 90% av all körning på bara el.
Ford är väl inte VAG så en s-max borde ju vara ok?
Subaru outback finns med på listan, dock får man bara 18-20k+ mil för våra pengar vad jag sett.
Toyota vet jag inte vad som kan vara aktuellt. Avensis är för trång, RAV4 av förra och förrförra generationen är båda för trånga. Honda CR-V ska jag testa, men den är enligt många inte så rymlig man kan tro. SVÅRT detta!
Tack för input. Jag har bara provsuttit en snabbis men jag tyckte baksätet kändes rymligt. Men ja, utifrån ser den gigantisk ut.
Tack, men X-trail har vi släktingar som kör. Stort baksäte men om stolarna i baksätet är skjutna max bakåt vilket krävs för barnstolarna så blir bagaget ca. 7cm för "grunt" för hundburen. På bredden och höjden går buren LÄTT in, men bagaget är tyvärr för grunt.
Bekanta med 3 barn 2 hundar är nöjda med Outlander. Men de har fördelaktigt daglig körning 2,5 mil enkel resa med laddning i båda ändar, tankat bilen 2 ggr på ett år.
Och de använder inte bur.
"köp inte bensinmotor" är rådet vad gäller VAG bilar.
Å andra sidan rasade motorn på chefens Tiguan 2,0Tdi -18 vid 9000 mil. Kamremmen gick av.
Diesel har oxå problem med avgaskylaren (försvinner kylarvatten) lite äldre med ventil till turbon som inte går att byta löst (avgaslukt i kupen)
Vet inget om S-max, men vi åker Ford i Friman sen några år tillbaka, Transit olika storlekar, och de har varit 7 resor bättre än tidigare VW bilar.
Eller som förra chefen sa när vi övergav VW "Blev dyrt det här, nu provar vi nått annat"
Och de använder inte bur.
"köp inte bensinmotor" är rådet vad gäller VAG bilar.
Å andra sidan rasade motorn på chefens Tiguan 2,0Tdi -18 vid 9000 mil. Kamremmen gick av.
Diesel har oxå problem med avgaskylaren (försvinner kylarvatten) lite äldre med ventil till turbon som inte går att byta löst (avgaslukt i kupen)
Vet inget om S-max, men vi åker Ford i Friman sen några år tillbaka, Transit olika storlekar, och de har varit 7 resor bättre än tidigare VW bilar.
Eller som förra chefen sa när vi övergav VW "Blev dyrt det här, nu provar vi nått annat"
hehe, hon väger 32kg och ska gärna få plats detta var precis tillräcklig storlek för henne. Kan inte gå ner mer i storlek.F fribygg skrev:
Isakare skrev:Bekanta med 3 barn 2 hundar är nöjda med Outlander. Men de har fördelaktigt daglig körning 2,5 mil enkel resa med laddning i båda ändar, tankat bilen 2 ggr på ett år.
Och de använder inte bur.
"köp inte bensinmotor" är rådet vad gäller VAG bilar.
Å andra sidan rasade motorn på chefens Tiguan 2,0Tdi -18 vid 9000 mil. Kamremmen gick av.
Diesel har oxå problem med avgaskylaren (försvinner kylarvatten) lite äldre med ventil till turbon som inte går att byta löst (avgaslukt i kupen)
Vet inget om S-max, men vi åker Ford i Friman sen några år tillbaka, Transit olika storlekar, och de har varit 7 resor bättre än tidigare VW bilar.
Eller som förra chefen sa när vi övergav VW "Blev dyrt det här, nu provar vi nått annat"
haha ojdå! Nä, en VW blir det icke...
Ok! Låter ju perfekt för dem. Tyvärr kan jag inte ladda på jobbet, har garageplats men finns ingen laddningsmöjlighet... En hybridbil som klarar 1,3+1,3 mil utan laddning hade varit perfekt. Många verkar tycka att den knappt klarar ens det så fort det blir lite kallare.
Sitter ungarna/någon unge bakåtvända? Har de kommenterat platsen som blir över i framsätena isf?
Burproblemet kanske går att lösa med att dela av bagaget med galler istället, så länge fästpunkter finns vilket det inte alltid gör.
Kollade lite på skoj på en Kia optima plug in-hybrid, den ska tydligen vara väldigt rymlig vad jag hört och läst.
Hamnar dock runt 200k där med + installation av laddbox.
Allvetare
· Östergötland
· 4 298 inlägg
Om du har en fräsch/kontrollerad elinstallation behöver du ingen laddbox. Speciellt inte om du kan ställa ner laddströmmen lite i bilen.
Jag kör helelbil och laddar med vanlig schucko med nedställd laddström.
Jag kör helelbil och laddar med vanlig schucko med nedställd laddström.
Laddboxar är väldigt billiga nu, jag skulle rekommendera att skaffa en. Kör själv Easee som nu ser ut att gå att få för 6500 installerat och klart efter "bidrag". Jag tror de är hyfsat framtidssäkra i det att de nog funkar ungefär så länge de håller vilket jag hoppas är 15 år. Säkert kommer de gå ned mer i pris, men bara att få en elektriker som ansluter kommer kosta ett par tusen så... Inte mycket att vänta på... Bara att slippa handskas med "klumpen" är värt pengarna!S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 298 inlägg
Ingen aning därför att jag aldrig gjort det. Försöker hålla batteriet mellan 20-80% för att spara på det.Alfredo skrev:
Får i ungefär 11kWh per natt och jag gör av med runt 6-8 till och från samt på jobbet så jag går några kWh + varje natt.
Har 22km till jobbet.
Allvetare
· Östergötland
· 4 298 inlägg
6500 + 2000 för elektriker. Det är pengar som motsvarar el till min bil i 3-4år med runt 1500-2000mil om året…J JohanLun skrev:Laddboxar är väldigt billiga nu, jag skulle rekommendera att skaffa en. Kör själv Easee som nu ser ut att gå att få för 6500 installerat och klart efter "bidrag". Jag tror de är hyfsat framtidssäkra i det att de nog funkar ungefär så länge de håller vilket jag hoppas är 15 år. Säkert kommer de gå ned mer i pris, men bara att få en elektriker som ansluter kommer kosta ett par tusen så... Inte mycket att vänta på... Bara att slippa handskas med "klumpen" är värt pengarna!
Är den verkligen tillräcklig i storlek? Den ska enligt info vara byggd på samma bottenplatta som Golf, och golfen är sannerligen för liten.J JBa skrev: