S sjoelund skrev:
Finns bilar som krånglar i kyla. Biodiesel och Adblue fungerar inget vidare när det blir riktigt kallt.
Poäng med adblue, dock är troligen systemet fruset och dött vintertid, och avgasreningen som en sovjetisk stridsvagn. Men starta tycker jag den borde göra ändå... men utan avgasrening... Etanol kan ju vara lite kinkigt åxå. Men både biodiesel och etanol borde gå att undvika vintertid...

Att batteriet dör om man kör korta sträckor är ju ett handhavandeproblem, även om vissa bilmodeller är mer picky både att batteriet måste vara i toppskick och att de ofta drar ur batteriet.

En gammal förgasarbil gick ju oftast att rulla igång. Körde min gamla VW bubbla en sommar utan fungerande batteri, bara tänka på att alltid parkera i nedförsbacke... :D
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Poäng med adblue, dock är troligen systemet fruset och dött vintertid, och avgasreningen som en sovjetisk stridsvagn. Men starta tycker jag den borde göra ändå... men utan avgasrening... Etanol kan ju vara lite kinkigt åxå. Men både biodiesel och etanol borde gå att undvika vintertid...
Man skulle ju tycka att AdBlue-bilar skulle starta utan rening, men: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nya-dieselbilar-med-adblue-far-problem-vid-strang-kyla
Nyare varianter fungerar säkert lite bättre.

Biodiesel löste de i Norrland genom att inte sälja den vintertid.

Det är inte ofta det blir riktigt kallt längre ner i landet, men jag minns -32C dagtid i Linköping en vinter. Det var riktigt kallt...
 
P Pin skrev:
Har Mercedes R klass varit uppe i tråden? Lite mer bil än buss. Kanske blir väl många mil på budgeten 120 kkr.

Jag gillar lite ovanliga bilar och denna är inte så välkänd eller populär så troligen ett ok beg köp. Kvalitet gissningsvis som övriga mb.
Man blir lite avskräckt här; :)

 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man blir lite avskräckt här; :)
[media]
[media]
:surprised:
men det är väl samma mb komponenter i r klass som övriga mb? Förutom karossen.

Men vafan man måste åka ståndsmässigt oavsett storlek på familjen. Annars får man anpassa familjen efter bilen.
 
G ekaa88 skrev:
Slår också ett slag för S-max, har haft min i 1,5år nu, en 2013 som gått 19 000mil. Problem med rost har jag inte hittar på vår iaf, kanske haft tur?
.
Det verkar vara värst på senare årsmodeller. Vibilägare hittade rost på en 2018 redan efter 250mil;
https://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-ford-s-max-2018

Sedan är det under bilen rosten verkar komma. Inte på synliga ställen. Ungefär som på många asiater.
 
Har 4 barn (men ingen hund.) Kör Hyundai H-1. 8-sits. Vi fastnade för modellen efter en semester med denna som hyrbil i 6 veckor. Då reste vi 4 vuxna och 3 barn med allt bagage utan problem och med gott om plats.

jämförbar i storlek med en Caravelle men till ungefär halva kostnaden. Har haft den i 7 år nu. Fortfarande nöjda. Finns dock inte som 4x4 i Sverige - i så fall passar Multivan/caravelle bättre.

Satsa på utrymme - skönt att kunna öppna skjutdörrarna och låta alla välla in eller ut :D

hade V70 innan. Känns liten och trång i jämförelse…

blandad körning strax under en liter milen
 
Är det inte möjligt att köpa lite nättare barnstolar så kan ni fortsätta köra astran?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle överväga en outlander PHEV, dvs hybriden.
Dom långmilade ligger på 120 men jag skulle nog gå upp lite i pris.
Det du får då är en miljöbil med en årsskatt på 360 kr kontra dom större dieselkombisarna med en årsskatt på 5k.
Eftersom erat körmönster var en hel del korta resor så skulle bränsleförbrukningen förmodligen bli ganska låg. :)
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
Jag skulle överväga en outlander PHEV, dvs hybriden.
Dom långmilade ligger på 120 men jag skulle nog gå upp lite i pris.
Det du får då är en miljöbil med en årsskatt på 360 kr kontra dom större dieselkombisarna med en årsskatt på 5k.
Eftersom erat körmönster var en hel del korta resor så skulle bränsleförbrukningen förmodligen bli ganska låg. :)
Vi gillade denna när vi letade bil. Lite ”gammalmodig” att köra men kändes rejäl. Jag har dock för mig att 4WD innan en viss årsmodell inte var mer än en pappersprodukt ( fungerade mkt dåligt i verkligeheten) men detta ordnades till senare. Kvarstående batterikapacitet kan ju också vara intressant att kolla upp.

Hur är det med fransmännen då? Har TS kikat på dem? Detta har ju varit deras paradgren. Typ Citroen Grand Picasso, Renault Grand Scenic, Espace osv
 
harry73
Fördelen med franska bilar är att man inte behöver investera i julbelysning men ändå får trevlig julstämning pga alla varningslampor som brukar lysa.
Just nu har jag 2 lampor som lyser hela tiden, en som tänds när den vill (temperaturberoende) och sedan hamnar den ibland i ett felläge där den drar ner på motorstyrkan. Men då räcker det att stänga av motorn och starta den igen. (Man behöver inte ens stanna för det)
 
  • Haha
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
Jag skulle överväga en outlander PHEV, dvs hybriden.
Dom långmilade ligger på 120 men jag skulle nog gå upp lite i pris.
Det du får då är en miljöbil med en årsskatt på 360 kr kontra dom större dieselkombisarna med en årsskatt på 5k.
Eftersom erat körmönster var en hel del korta resor så skulle bränsleförbrukningen förmodligen bli ganska låg. :)
Intressant, jag har inte sett att de låg så lågt i pris. Är de dåliga på något sätt? Nåt dyrt som brukar rasa frekvent? Har alla 7-sits? Jag ska lämna igen en passat gte, sån skulle jag inte vilja äga privat. Ändrat körmönster så kör mkt mindre. Kanske en beg outlander är nåt att satsa på? Kunna köra alla småresor på el gör mycket för ekonomin. :)
 
J JohanLun skrev:
Intressant, jag har inte sett att de låg så lågt i pris. Är de dåliga på något sätt? Nåt dyrt som brukar rasa frekvent? Har alla 7-sits? Jag ska lämna igen en passat gte, sån skulle jag inte vilja äga privat. Ändrat körmönster så kör mkt mindre. Kanske en beg outlander är nåt att satsa på? Kunna köra alla småresor på el gör mycket för ekonomin. :)

https://www.blocket.se/vi/98614868.htm

Jag tror att 7 sits var tillbehör. Vad jag kan se så är det inte några problem med dom men har ingen erfarenhet.
 
G ekaa88 skrev:
Slår också ett slag för S-max, har haft min i 1,5år nu, en 2013 som gått 19 000mil. Problem med rost har jag inte hittar på vår iaf, kanske haft tur?

Rolig BIL att köra, känns som du kör bil och inte buss.

Vi är 2 vuxna och 3 mini människor. Perfekt med 3 idividuella säten på rad 2. 1 sitter bakvänd och två sitter i barnstolar.
Dom två sätena längst bak är för barn, inget en vuxen vill sitta i men med dom fällda får vi in allt och lite till. Sätena kan inte lyftas ut men med sätena fällda får du ett helt platt lastgolv och inte någon "läpp" du behöver lyfta över när du ska ha in/ur grejer.

Lastar lätt en barnvagn och packning för 5 pers. Rekordet för oss är barnvagn, minicross och packning för 2 veckor på crossläger utan problem.

Tack för input. Lutar alltmer åt s-max faktiskt.


P Pin skrev:
Har Mercedes R klass varit uppe i tråden? Lite mer bil än buss. Kanske blir väl många mil på budgeten 120 kkr.

Jag gillar lite ovanliga bilar och denna är inte så välkänd eller populär så troligen ett ok beg köp. Kvalitet gissningsvis som övriga mb.
Den har jag aldrig hört talas om, ser inte så tokigt ut alls. Ligger ju många ute som gått 30k+ mil så det kan ju inte vara sååå dålig kvalité. Ska kolla upp dessa.

C Carl Johansson skrev:
Är det inte möjligt att köpa lite nättare barnstolar så kan ni fortsätta köra astran?
Hade ju såklart varit det bästa, men vi har varit och provat hos handlare. Stolen kunde inte sitta i mittensätet p.g.a. den upphöjda grejen i mitten, vad det nu är. Finns inga ISOfix och stödbenet på stolen får inte monteras där. Även med den nättaste stolen var jag tvungen att sitta rätt mycket längre fram än jag önskade, även mer upprätt än vad som är bekvämt.


Q Qaniel skrev:
Jag skulle överväga en outlander PHEV, dvs hybriden.
Dom långmilade ligger på 120 men jag skulle nog gå upp lite i pris.
Det du får då är en miljöbil med en årsskatt på 360 kr kontra dom större dieselkombisarna med en årsskatt på 5k.
Eftersom erat körmönster var en hel del korta resor så skulle bränsleförbrukningen förmodligen bli ganska låg. :)
Har kollat MYCKET på PHEV:en. Funderade på om det kan vara värt att stretcha budgeten lite och lägga runt 150-160k på en sådan. Den låga skatten lockar sannerligen, gillar även utseendet.

Efter mycket research verkar de flesta vara överens om att bilen bara går knappt 2 mil på ren el om man inte kör som en äldre tant (förlåt ev. äldre tanter i tråden), och att förbrukningen är långt ifrån så låg som mitsubishi anger vid hybriddrift. Har även läst att många är riktigt missnöjda med förbrukningen när batteriet är slut, att den går upp mot 1,1l/mil. Den är ju riktigt tung också.

Dessutom måste (?) vi väl nästan ha laddbox samt installation av densamma, plus kontroll av elen i huset generellt i samband med detta. Då är vi uppe i 10-12k till, alltså runt 170k och är rätt rejält över budget tyvärr.

Nu kör vi ju inte så jättemycket så det skulle vara hela världen kanske, men konsensus verkar vara att outlandern inte är en särskilt bra eller ekonomisk bil.
Har du annan erfarenhet? Den kan fortfarande absolut vara aktuell.

harry73 harry73 skrev:
Fördelen med franska bilar är att man inte behöver investera i julbelysning men ändå får trevlig julstämning pga alla varningslampor som brukar lysa.
Just nu har jag 2 lampor som lyser hela tiden, en som tänds när den vill (temperaturberoende) och sedan hamnar den ibland i ett felläge där den drar ner på motorstyrkan. Men då räcker det att stänga av motorn och starta den igen. (Man behöver inte ens stanna för det)

Haha! Ska undvika franskt, check! Innan vi kom på att vi ville ha en billigare bil under småbarnsåren provkörde vi Peugeot 5008 ett par ggr. GILLADE! Riktigt trevlig bil faktiskt, och väldigt snygg enligt mig. Menar alltså inte den äldre MPV:n utan den "nya" SUV-varianten.

J JohanLun skrev:
Intressant, jag har inte sett att de låg så lågt i pris. Är de dåliga på något sätt? Nåt dyrt som brukar rasa frekvent? Har alla 7-sits? Jag ska lämna igen en passat gte, sån skulle jag inte vilja äga privat. Ändrat körmönster så kör mkt mindre. Kanske en beg outlander är nåt att satsa på? Kunna köra alla småresor på el gör mycket för ekonomin. :)
Jag har ju inte haft en sån själv men som jag skrev ovan verkar alla överens om att körsträckan på ren el är katastrof och ofta inte ens 50% av utlovat. Ännu mindre på vintern. Även att förbrukningen klättrar upp mot 1,1l om batteriet tar slut.

Någon får rätta mig om jag har fel, men jag är rätt säker på att PHEV:en inte finns som 7-sits. Finns bara på bensin/dieselvarianten. Batteripaket etc finns under lastgolvet så några extrasäten får inte plats.
 
M MARTINOV skrev:
Jag har ju inte haft en sån själv men som jag skrev ovan verkar alla överens om att körsträckan på ren el är katastrof och ofta inte ens 50% av utlovat. Ännu mindre på vintern. Även att förbrukningen klättrar upp mot 1,1l om batteriet tar slut.

Någon får rätta mig om jag har fel, men jag är rätt säker på att PHEV:en inte finns som 7-sits. Finns bara på bensin/dieselvarianten. Batteripaket etc finns under lastgolvet så några extrasäten får inte plats.
Jag kommer med passaten (2020) 5-6 mil som max, 3-4 om man kör hårt eller det är kall vinter. 1 mil vore löjligt lite. 3 tar mig mer än halva vägen till jobbet och nästan all annan vardagskörning. Det är fantastiskt trevligt att nästan inte köpa nån bensin alls. :)

En PHEV är onödigt komplicerad, så mer (dubbelt så mkt i drivlinan) som kan gå sönder. Men miljömässigt är det ändå hyfsat smart. Om outlandern är så grovt tillyxad i sin drivlina att inte så mycket kan gå sönder så kanske det är nåt att satsa på. Som diskuterats ovan map VW så är det en jättefin bil att köra, men jag har hört för mycket trassel med den för att vilja äga sådan privat. Tyskarna är bra på att göra komplicerade lösningar. Generellt har jag tänkt att PHEV ska man inte äga. Men kostar den bara 130.000 kan man nog våga ta risken.

7-sits hade vart praktiskt - vi får ibland lämna över skjuts till barnens träning när många ska med, men för mig är det inte en viktig parameter. Att 2 ggr/månad få säga att nån annan av föräldrarna får köra är ok. Men om det i ditt fall är mer eller mindre ett krav så kan du ju isåfall stryka outlandern. För mig är 4x4 helt onödigt och jag vill helst inte ha en suv.
 
J JohanLun skrev:
Jag kommer med passaten (2020) 5-6 mil som max, 3-4 om man kör hårt eller det är kall vinter. 1 mil vore löjligt lite. 3 tar mig mer än halva vägen till jobbet och nästan all annan vardagskörning. Det är fantastiskt trevligt att nästan inte köpa nån bensin alls. :)

En PHEV är onödigt komplicerad, så mer (dubbelt så mkt i drivlinan) som kan gå sönder. Men miljömässigt är det ändå hyfsat smart. Om outlandern är så grovt tillyxad i sin drivlina att inte så mycket kan gå sönder så kanske det är nåt att satsa på. Som diskuterats ovan map VW så är det en jättefin bil att köra, men jag har hört för mycket trassel med den för att vilja äga sådan privat. Tyskarna är bra på att göra komplicerade lösningar. Generellt har jag tänkt att PHEV ska man inte äga. Men kostar den bara 130.000 kan man nog våga ta risken.

7-sits hade vart praktiskt - vi får ibland lämna över skjuts till barnens träning när många ska med, men för mig är det inte en viktig parameter. Att 2 ggr/månad få säga att nån annan av föräldrarna får köra är ok. Men om det i ditt fall är mer eller mindre ett krav så kan du ju isåfall stryka outlandern. För mig är 4x4 helt onödigt och jag vill helst inte ha en suv.

Passaten har jag också funderat på. Men då blir det runt 200k. Tänker att det kanske vinner i längden, vi kör långresa en gång i månaden. Annars typ inga längre turer än 3 mil. 4mil på vintern utan att köra extremt passivt och sakta låter ju fantastiskt. Såna siffror verkar outlandern inte komma i närheten av i verkligheten.
Men du rekommenderar inte passaten alltså? Trodde VW löst sina klassiska problem med DSG etc?

7-sits är verkligen inget krav, men kul grej att ha extrasäten att flippa upp vid behov. Det är bara det att 7-sitsiga också tenderar att vara rymligare än 5-sist när extrasätena är nedfällda.
SUV-looken har jag snöat in på, man följer väl strömmen och trenden omedvetet :p Ser ju knappt något annat än SUV:ar ute på gatorna.

4x4 är inte heller ett krav men vi åker på riktiga kostigar till släktingar en gång per månad samt bor högt upp på ett berg med en rejäl backe upp. Har blivit stående någon enstaka gång så det hade varit skönt att ha vid behov liksom.

Hade Outlandern hanterat våra 3-4mil per dag vardagskörning utan att starta bensinmotorn hade den varit rätt given. Men nu verkar det inte alls gå om det inte är under optimala förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.