T Tgmo skrev:
tack, glömde att tråden gällde 100 aggregatet, jag har nya 160.
Men det är firmware i heru:n du uppdaterat? Och det via IQC:n?

Och när det gäller HA-biten bör det väl vara ganska lika, tänker jag.

S spuun skrev:

Och när det gäller HA-biten bör det väl vara ganska lika, tänker jag.[/QUOTE
S spuun skrev:

Och när det gäller HA-biten bör det väl vara ganska lika, tänker jag.
Tack scale fungerade bra.
Via IQCn uppdaterades ICQ och därefter automatiskt hårdvaran i aggregatet.
  • Firmware update v1.09h HERU.zip

• Gilla
spuun
  • Laddar…
Har du kommit underfund med vilka register som ändrats? Är det bara temperatur-registren?

S spuun skrev:
Jag kan inte sånt här , men så här tror jag det är:

ftx_heat_recovery_temperature (rotor-temperaturen) är temperaturen på tilluften, alltså uteluft efter den växlats mot frånluften (energi har flyttats från frånluft till uteluft som då blir tilluft)

ftx_exhaust_air_temperature är avluften, alltså frånluft efter den växlats mot uteluft. I och med att vi tagit energi från frånluften blir avluftens temperatur lägre.
Jag har klurat lite mer på det här och nu tror jag att jag fattar hur det hänger ihop. Det som förvirrade mig var att det var fem mätpunkter, för ventilationsgubbarna som var här pratade om fyra termer:
  • tilluft (luft som flödar in i rummen),
  • frånluft (luft som flödar ut ur rummen),
  • uteluft (luft utifrån som blir till tilluft)
  • avluft (när frånluften skickas ut).

Dessa motsvaras, i tur och ordning, av:
  • ftx_supply_air_temperature
  • ftx_extract_air_temperature
  • ftx_outdoor_temperature
  • ftx_exhaust_air_temperature

Den märkliga femte sensorn är ftx_heat_recovery_temperature. Jag insåg till slut att den är mittemellan uteluft och tilluft. Den mäter temperaturen på den "blivande" tilluften efter det att den värmts upp av värmeväxlaren, men innan dess att den elektriska eftervärmaren har agerat. Det innebär att det är den som behövs användas för att förstå hur effektiv återvinningen av värme är, men att "supply" visar hur varm luften som skickas in i huset faktiskt är. Jag vet inte vad man ska kalla den, men i min HA heter den numera "Värmeväxlad tilluft".

Det gör att formeln för att beräkna återvinningsgrad i princip frågar "hur mycket mer värme innehåller den värmeväxlade tilluften" och "hur mycket mer värme innehåller frånluften än uteluften", och så mäter den kvoten av dessa. Om all differens mellan frånluft och uteluft kunde pumpas in i värmeväxlaren skulle den värmeväxlade tilluften hålla samma temperatur som frånluften (=100%), men detta är ju tyvärr inte fysikaliskt möjligt, så då får man en siffra på hur bra det går.

• Gilla
spuun
  • Laddar…
Tänkte hoppa in i tråden och passa på att tacka för tipsen, tricksen och alla yaml.

Energihanteringssystem för hemmet som visar temperaturer, fläktstyrka och värmeenergianvändning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här nedan kommer min setup för Heru 160, i princip kopierad från någon tidigare version av spuuns. Tror det var några adresser som skiljde mellan 100 och 160 men inte så mycket. Switchen för away-mode är ju guld värd, det möjliggör automatisering av systemet och låter t.ex ventilationen gå ner på låg-läge automatiskt när ingen är hemma! För mig känns det säkrare att stoppa på away-mode än att manuellt justera fläkthastigheterna.

modbus:
- type: tcp
host: 192.168.50.111
port: 502
name: "FTX"
sensors:
- name: ftx_outdoor_temperature
unit_of_measurement: °C
address: 1
slave: 1
input_type: input
device_class: temperature

- name: ftx_supply_air_temperature
address: 2

- name: ftx_extract_air_temperature
address: 3

- name: ftx_exhaust_air_temperature
address: 4

- name: ftx_heat_recovery_temperature
address: 6

- name: ftx_filter_days_left
address: 19

- name: ftx_current_supply_fan_power
unit_of_measurement: '%'
device_class: power_factor
address: 24

- name: ftx_current_exhaust_fan_power
device_class: power_factor
address: 25

- name: ftx_current_heat_cold_recovery_power
scale: 0.3921568627
address: 29

- name: ftx_current_heating_power
address: 28

- name: ftx_temperature_setpoint
input_type: holding
binary_sensors:
- name: ftx_heating
address: 29
device_class: heat
input_type: discrete_input
- name: Ventilation On
address: 0
device_class: power
- name: ftx_ventilation_overpressure
device_class: plug
- name: ftx_ventilation_boost
address: 2
- name: ftx_ventilation_away
switches:
- name: ftx_borta_mode
write_type: coil

Redigerat:
  • Gilla
Varlantz
  • Laddar…
Har du lyckats få till så temperaturerna presenteras med en decimal, nu när det är möjligt?

Det enda jag kommer på för att få till det är att ta bort scale och wrappa temperatur-sensorerna i template sensors som skalar värdet.

J johannesp skrev:
Tänkte hoppa in i tråden och passa på att tacka för tipsen, tricksen och alla yaml.

[bild]

Här nedan kommer min setup för Heru 160, i princip kopierad från någon tidigare version av spuuns. Tror det var några adresser som skiljde mellan 100 och 160 men inte så mycket. Switchen för away-mode är ju guld värd, det möjliggör automatisering av systemet och låter t.ex ventilationen gå ner på låg-läge automatiskt när ingen är hemma! För mig känns det säkrare att stoppa på away-mode än att manuellt justera fläkthastigheterna.
@johannesp, vad är "Värmekraft" i din layout? Är det 100%-återvinningsgrad? Eller är det något annat?

magicus magicus skrev:
@johannesp, vad är "Värmekraft" i din layout? Är det 100%-återvinningsgrad? Eller är det något annat?
Värmekraften är "Heating power", d.v.s. hur hårt den elektriska värmaren kör. Värmekraften är högst intressant då det är den som står för i princip hela strömförbrukningen. Görs om i graferna från 0-255 till % genom:

- entity: sensor.ftx_current_heating_power
transform: return x / 255 * 100;
Såg att climates hade tillkommit i yamlen sen senast jag kikade i våras, snyggt! Dock är det ett litet fel i den, i alla fall på min 160. Tilluftstemperaturen visas istället för den faktiskta inomhustemperaturen. "address: 2" ska ändras till "address: 3" så blir det korrekt :)

J johannesp skrev:
Såg att climates hade tillkommit i yamlen sen senast jag kikade i våras, snyggt! Dock är det ett litet fel i den, i alla fall på min 160. Tilluftstemperaturen visas istället för den faktiskta inomhustemperaturen. "address: 2" ska ändras till "address: 3" så blir det korrekt :)
Kan nog varit jag som fattat fel vilken temperatur det är tänkt att visa i climate. Jag trodde man ville se tilluften, då det är önskad tilluft man styr med climate:en.

S spuun skrev:
Kan nog varit jag som fattat fel vilken temperatur det är tänkt att visa i climate. Jag trodde man ville se tilluften, då det är önskad tilluft man styr med climate:en.
Är kanske smaksak men alla andra climates jag sett visar två temperaturer; önskad/inställd temperatur och uppmätt temperatur. I vårat fall är extract_air_temperature den uppmätta inomhustemperaturen. Det är önskad inomhustemperatur du styr och sen anpassar Herun tillluftstemperaturen (värmekraften) efter uppmätt inomhustemperatur. Tillluftstemperaturen kan alltså variera väldigt mycket. Ställer du t.ex. in away mode kommer tilluftstemperaturen öka ordentligt i en liten stund då fläktkraften minskar men värmekraften har en fördröjning före den börjar anpassa sig och gå ner.

På tal om ovan så kan jag lägga till att man bör vara medveten om att man ska ha en tillräklig hög minsta fläktkraft om man aktiverar bortaläget. Jag hade min tidigare inställd på 10-12% och fick då en del alarm om överhettning. Pratade med supporten på Östberg och de rekommenderade att inte sätta fläktkraften under 20%. Efter att ha ökat min till 20% så har jag inte utlöst något överhettningsalarm. Vad som händer är att när man plötsligt sänker fläktkraften för mycket så klarar luftflödet inte av att kyla ner ett redan hett värmeelement och löser då ut ett larm.

Redigerat:
S spuun skrev:
Har du lyckats få till så temperaturerna presenteras med en decimal, nu när det är möjligt?

Det enda jag kommer på för att få till det är att ta bort scale och wrappa temperatur-sensorerna i template sensors som skalar värdet.
Templates behövs inte. Jag uppdaterade till 1.09h nu och fick det att funka med:

precision: 1

Skärmdump visar temperatur och fläktdatapunkter för olika inomhus- och utomhusmiljöer på en kontrollpanel.
Skapa konto

Dock justeras inte klimatkortet.... vet inte hur man kan specificera precision även där:

Digital display visar 165 grader Celsius, grön progressindikator, auto-läge aktivt, batterisymbol, text "FTX".
Skapa konto

J johannesp skrev:
Templates behövs inte. Jag uppdaterade till 1.09h nu och fick det att funka med:

precision: 1

Ah, jag glömde nog testa med precision. Men så klart!

J johannesp skrev:
Dock justeras inte klimatkortet.... vet inte hur man kan specificera precision även där:

[bild]
Nä, vet inte hur man ska gå tillväga här. Problemet är väl att set point-registret inte är med en decimal.

S spuun skrev:

Nä, vet inte hur man ska gå tillväga här. Problemet är väl att set point-registret inte är med en decimal.
Exakt, om man sätter scale: 0.1 i din climates anges uppmätta temperaturen korrekt men då är set-temperaturen endast en siffra av någon anledning. Dvs ansatta temperaturen blir då "2" om 20 grader är den satta temperaturen. Jag kommer inte längre tyvärr.

J johannesp skrev:
Exakt, om man sätter scale: 0.1 i din climates anges uppmätta temperaturen korrekt men då är set-temperaturen endast en siffra av någon anledning. Dvs ansatta temperaturen blir då "2" om 20 grader är den satta temperaturen. Jag kommer inte längre tyvärr.
Min lösning är nog att skippa climate:en helt och köra en slider eller nåt för önskad temperatur.

Jag testade att få in det via en template climate ( https://github.com/jcwillox/hass-template-climate ) men kom inte längre än att jag kan se inomhustemperatur och satt temperatur men förstår inte hur jag ska få in kontrollen. Kanske någon annan lyckas få till det :)

climate:
- platform: climate_template
name: FTX Klimat
modes:
- "auto"
min_temp: 15
max_temp: 22
current_temperature_template: "{{ states('sensor.ftx_extract_air_temperature') }}"
target_temperature_template: "{{ states('sensor.ftx_temperature_setpoint') }}"
temp_step: 1

Digital termostatvisning, 15.1 grader Celsius, svart bakgrund, 'FTX Klimat', off-läge, temperaturkontroll gränssnitt.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.