J
C christian-nils skrev:
Jag använder spuuns template:

[bild]
(kanske måste vi lägga till

'{% elif val > 100 %} 100' mellan l.195 och 196.

För att jag får konstiga värden ibland:

[bild]

Var kommer ditt FTX recyclings värde ifrån?
Ser ju bra ut! Var hittar man hans template?
Tack

J johannesp skrev:
Det skulle säkert också kunna fungera! Jag föreslog faktiskt samma för Östbergs tekniska support när jag hade problemen förra våren och deras svar var då:

Det finns säkert fler sätt att komma runt det men jag tycker temperaturjustering och kontroll av värmekraften är ett rätt säkert sätt som jag inte haft något som helst problem med sedan jag impementerade det tidigare i vinter :)
Ok, nu förstår jag! Det är konstigt att Östberg har inte gjort en in-built lösning för det här problemet.

J
C christian-nils skrev:
Hens template är här [länk]
Men jag vet inte om det ska funka med den uppdaterad firmware för temperaturerna. Du kan testa min template annars [länk].
svhysst

J
C christian-nils skrev:
Hens template är här [länk]
Men jag vet inte om det ska funka med den uppdaterad firmware för temperaturerna. Du kan testa min template annars [länk].

Fattar inte detta sista riktigt.

switch:
- platform: template
switches:
ftx_power_state:
turn_on:
service: homeassistant.turn_on
target:
entity_id: switch.ftx_power
turn_off:
service: homeassistant.turn_off
target:
value_template: '{{ states("switch.ftx_power") }}'
icon_template: >
{% if is_state("binary_sensor.ftx_startup_phase2", "on") %}
mdi:fan-speed-2
{% elif is_state("binary_sensor.ftx_startup_phase1", "on") %}
mdi:fan-speed-1
{% else %}
{{ is_state("switch.ftx_power", "on") | iif("mdi:fan", "mdi:fan-off") }}
{% endif %}

J plywoodskiva skrev:
Fattar inte detta sista riktigt.

switch:
- platform: template
switches:
ftx_power_state:
turn_on:
service: homeassistant.turn_on
target:
turn_off:
service: homeassistant.turn_off
target:
value_template: '{{ states("switch.ftx_power") }}'
icon_template: >
{% if is_state("binary_sensor.ftx_startup_phase2", "on") %}
mdi:fan-speed-2
{% elif is_state("binary_sensor.ftx_startup_phase1", "on") %}
mdi:fan-speed-1
{% else %}
{{ is_state("switch.ftx_power", "on") | iif("mdi:fan", "mdi:fan-off") }}
{% endif %}
Det är bara för att ha en power switch. icon_template ska ge olika icon beroende på startup phases.

C christian-nils skrev:
Thanks for pointing out to this repo. I have made it work with my newly installed FTX aggregat, you will find my full configuration file for my Heru 100S here:

[länk]

As mentioned earlier, all temperatures are expressed with a precision set to 1, except for the sensor.ftx_temperature_setpoint entity.

[bild]

Thanks for everyone's input in this thread.

/CN
Stort tack för alla tips och råd i denna tråden! Har precis byggt ett nytt hus med HERU 160 S EC och har genom denna tråden fått in det mesta i home assistant!

Det är dock några småsaker som strular...
1. Jag har uppdaterat till den senaste FW och nu har jag problem med decimaler i climate kortet. 204 istället för 20,4 tex.
Sätter jag scale på climate så blir det aktuella värdet rätt men istället blir det värde man vill ställa in fel.

2. FTX recyling visar konstiga värden.... Se bilden. Recycle fungerade tills jag satte scale på vissa av tempratursensorerna. Nu visar den 100% trots att IQ displayen säger 97%. När det var 93% på displayen så visade den 93.875923456 i home assistant...

Någon som har någon idé hur man kan fixa det?

@christian-nils, jag försökte få in ditt climate kort men lyckades inte installera "platform template climate" via hacs eller manuellt. Hur gjorde du?

Mina config filer:
https://gist.github.com/Ovarl/af761d4a7c881c1a195ce5076683d090

https://gist.github.com/Ovarl/fb72c6d2ab2bb6d27c7486aa93283abf

Energihanteringssystem gränssnitt, visar ventilationseffektivitet och temperatur, modern hemautomation, kontrollpanel för luftkonditionering och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Jag har samma problem, det är därför jag använder den custom climate integrationen. Jag installaterade den med HACS. Du måste först lägga till custom climates GitHub repository i HACS (som visades här https://hacs.xyz/docs/faq/custom_repositories/). Sedan ska du leta efter custom_template i HACS:

Mörk användargränssnitt för Home Assistant, söker "climate_template", HACS-sidopanel, nya repoförslag, Template Climate-info.

2. Jag ska kolla hur är det hemma hos mig.

@Varlantz : Vad är din inställning för "Efficiency calculation"? Du måste gå in Service (kod 1991)>Temperature Regulation, sedan scrolla ner till "Efficiency Calculation". Jag har "Supply" och recycling värdet är samma på Home Assistant och på Display:n.

C christian-nils skrev:
1. Jag har samma problem, det är därför jag använder den custom climate integrationen. Jag installaterade den med HACS. Du måste först lägga till custom climates GitHub repository i HACS (som visades här [länk]). Sedan ska du leta efter custom_template i HACS:

[bild]

2. Jag ska kolla hur är det hemma hos mig.
1. Aha! Jag har gjort det och installerat den men får ändå ett felmeddelande.
Felmeddelande i Home Assistant om ogiltig konfiguration: problem med 'climate.template' modul.

Vad jag kan se så är allt tillagt som det ska. Såg dock att det var någon mer som hade samma problem. https://github.com/home-assistant/core/issues/84145
Windows katalogvy med Python-källfiler för ett klimatkomponentprojekt. Innehåller mapp och JSON-manifest.

2.

Yes, båda värderna är satta till "supply" . Nu visar den såhär när "Rotor recovery" på IQ displayen står på 97%.
Grön halvcirkelformad mätare visar 92.86% återvinningseffektivitet med många decimaler på svart bakgrund.

Mycket märkligt!!

Verkar som jag lyckades lösa det!

1. Jag hade lagt template_climate i fel ordning i configuration filen.... Så nu funkar det.
Dock ändrade jag till sensor.ftx_extract_air_temperature istället för supply enligt https://www.byggahus.se/forum/threads/heru-100-home-assistant.388262/page-7#post-5003858

Nu visar den iaf rätt decimaler och det går även att ändra temperaturen!

2. Jag ändrade om lite in min config och la in modbus i Packages istället och vips så visar den inte längre 10 decimaler.. :) Dock verkar den inte riktigt uppdateras så ofta då HA visar 93% och IQ display visar 96%, senaste ippdatering i HA är 10 min sedan.

Min supply temp är låg av någon anledning, har ett alarm på IQ display för "supply temp low" och det har varit där sedan de driftsatte aggregatet för 3 veckor sedan. Hoppas på att få hit en tekniker snarast.

Tack för all hjälp!

• Digital kontrollpanel för ventilationssystemet HERU 160 FTX visar temperaturer, fläktlägen och återvinnings-effektivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du värmekrets på? Det var inte på när jag installerade aggregaten, jag var tvungen att byta inställningarna för att göra så.

C christian-nils skrev:
Har du värmekrets på? Det var inte på när jag installerade aggregaten, jag var tvungen att byta inställningarna för att göra så.
Ingen aning... Jag antog att allt skulle vara fixat efter att de var här och gjorde OVKn...

Edit:
Hittade under "Peripherals" afterheater och preheater båda står på none.
På preheater kan jag välja none eller electric.
På afterheater kan jag välja none, water eller electric.

Men har ju ingen aning om vad jag har på aggregatet då byggt med Fiskarheden villan och valde det som tillval.

Edit igen:
Hittade detta på Östbergs hemsida "Integrated electric heater" så antar att jag kan slå på preheater till electric.

Ringde till han som gjorde OVK när alarmet utlöste han varit här men han hade ingen aning om vad de kunde vara så här inte jätte stort förtroende för de inställningar han har gjort...

Redigerat:
Ja, precis, jag bytte till electric för afterheater. Du kan av-/aktivera heater:n via home assistant efter dess om du vill:

Kodsnutt i texteditor med YAML-konfiguration för en enhet med parametrar som adress och skanningsintervall.

/CN

• Gilla
Varlantz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.