Kidnappar tråden lite. Har ställt en separat fråga om detta men får inga svar.

Jag hade nätverksstrul för ett tag sedan och bytte router. Sedan dess får jag ingen kontakt med min Heru, varken via displayen eller via nätverket. Är det någon som vet vad det kan vara? Först började nätverket strula och då nollställde jag displayen och uppdaterade den. Efter det verkar allt vara dött. Den dyker inte ens upp via nätverksscanning. Jag har provat att starta om den och parat, men inget verkar funka.

N nosslo77 skrev:

Jag hade nätverksstrul för ett tag sedan och bytte router. Sedan dess får jag ingen kontakt med min Heru, varken via displayen eller via nätverket. Är det någon som vet vad det kan vara? Först började nätverket strula och då nollställde jag displayen och uppdaterade den. Efter det verkar allt vara dött. Den dyker inte ens upp via nätverksscanning. Jag har provat att starta om den och parat, men inget verkar funka.
Uppdaterat som i firmware-uppdaterat? Kör iaf ventilationen? Om du inte ens får kontakt via displayen låter det ju som att den är brickad?
Jag skulle maila Östberg.

• Gilla
nosslo77
  • Laddar…
S spuun skrev:
Uppdaterat som i firmware-uppdaterat? Kör iaf ventilationen? Om du inte ens får kontakt via displayen låter det ju som att den är brickad?
Jag skulle maila Östberg.
Tack. Skall göra det, tänkte bara höra med de verkliga experterna först. När man kontaktar officiella supporten på såna bolag brukar de skicka ut en tekniker som kostar massa pengar.

N nosslo77 skrev:
Tack. Skall göra det, tänkte bara höra med de verkliga experterna först. När man kontaktar officiella supporten på såna bolag brukar de skicka ut en tekniker som kostar massa pengar.
Jag är verkligen ingen expert på det här xD

Jag har mailat och frågat lite om modbus-registren och fått trevliga svar på det i alla fall :)

• Gilla
nosslo77
  • Laddar…
N nosslo77 skrev:

Nätverksstrulet kan jag inte svara på, vid uppdatering av mjukvaran i display-enheten körs ibland även en uppdatering av mjukvaran i aggregatet vilket kan resultera i att anslutningen tappas och kan behöva paras om på nytt (står i guiden för uppdateringarna), du behöver då starta om heru aggregatet genom att dra ur kontakten. Starta upp igen och para om. Om uppdateringen avbrutits av någon anledning kan det vara så att enheten som nämnts är bricked.

• Gilla
nosslo77
  • Laddar…
Är det någon som fått till larm till HA? Jag har bara fått till att det larmar om aggregatet stängs av. På fjärrkontrollen står det dock i klartext vad den larmar för. I dag var det rotorfel när jag kom hem.

S spuun skrev:
Upptäckte att switch-konfigurationen var fel. När jag försökte slå på forcering gick tilluftsfläkten ner på 11%. Det skulle dit en write_type: coil på respektive switch, t.ex.:

Just nu har jag en dashboard som ser ut såhär:
[bild]
Hej, Jag har ett System vsr 300 aggregat, , kan jag använda denna dasbord till det , genom modbus på något sätt?

J johannesp skrev:
Jag testade att få in det via en template climate ( [länk] ) men kom inte längre än att jag kan se inomhustemperatur och satt temperatur men förstår inte hur jag ska få in kontrollen. Kanske någon annan lyckas få till det :)

climate:
- platform: climate_template
name: FTX Klimat
modes:
- "auto"
min_temp: 15
max_temp: 22
current_temperature_template: "{{ states('sensor.ftx_extract_air_temperature') }}"
target_temperature_template: "{{ states('sensor.ftx_temperature_setpoint') }}"
temp_step: 1

[bild]
Thanks for pointing out to this repo. I have made it work with my newly installed FTX aggregat, you will find my full configuration file for my Heru 100S here:

https://gist.github.com/christian-nils/fdd08a83b9ea0ddd83ef3d5b4125e398

As mentioned earlier, all temperatures are expressed with a precision set to 1, except for the sensor.ftx_temperature_setpoint entity.

Digitalt gränssnitt för husventilation visar temperaturer och kontroller för luftkvalitet och värmeinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Thanks for everyone's input in this thread.

/CN

Redigerat:
  • Gilla
johannesp och 1 till
  • Laddar…
C christian-nils skrev:
Thanks for pointing out to this repo. I have made it work with my newly installed FTX aggregat, you will find my full configuration file for my Heru 100S here:

[länk]

As mentioned earlier, all temperatures are expressed with a precision set to 1, except for the sensor.ftx_temperature_setpoint entity.

[bild]

/CN
Oh, thats clever to use modbus.write_register! How did you figure out to use value: "{{ temperature }}"? That's also a nice and clean thermostat card. Which one is that?

I got mine working as well with the correct decimals! I am currently away (hence the low temperature).

Digital termostat visar inomhustemperatur 13.8 °C, grön energisparikon, svart bakgrund, inställd på auto, rund mätare.
Skapa konto

You should also consider using the extract air temperature (actual temperature inside) instead of the supply air temperature. The extract air temperature is the current temperature. Otherwise they will show the same value as the Heru will supply the air temperature with the set temperature.

J johannesp skrev:
Oh, thats clever to use modbus.write_register! How did you figure out to use value: "{{ temperature }}"? That's also a nice and clean thermostat card. Which one is that?

I got mine working as well with the correct decimals! I am currently away (hence the low temperature).

[bild]

You should also consider using the extract air temperature (actual temperature inside) instead of the supply air temperature. The extract air temperature is the current temperature. Otherwise they will show the same value as the Heru will supply the air temperature with the set temperature.
Very happy that it works for you too.

Regarding your questions. After spending a long hour to write this set_temperature function, not knowing what variable to use, I realized that it was simply written in the repo's README (note the 4 listed variables):

Programmeringsgränssnitt för att ställa in temperatur med variabler i ett klimatsystem.

The climate card comes from the Mushroom theme (https://github.com/piitaya/lovelace-mushroom/blob/main/docs/cards/climate.md).

Thanks for your advice, I will modify my configuration! :)

(Sorry for writing in English BTW, I don't feel confident with my Swedish writing).

/CN

C christian-nils skrev:
Very happy that it works for you too.

Regarding your questions. After spending a long hour to write this set_temperature function, not knowing what variable to use, I realized that it was simply written in the repo's README (note the 4 listed variables):

[bild]

The climate card comes from the Mushroom theme ([länk]).

Thanks for your advice, I will modify my configuration! :)

(Sorry for writing in English BTW, I don't feel confident with my Swedish writing).

/CN
Awesome job! I still don't understand how you figured out the correct syntax with the {'s but happy nonetheless!

Jag byter över till svenska nu för nu kommer något relaterat till att justera innetemperaturen och varför det är så viktigt med Home Assistant.

Som jag skrivit tidigare har jag haft lite problem med överhettningsalarm när man går till bortaläge om värmekraften är för hög. Vad som händer då är att luften ut inte klarar av att kyla ner elementet och då går ett överhettningsalarm. Oftast är det bara ett "digitalt" alarm men nu i vinter lyckades jag även utlösa det mekaniska överhettningsskyddet och vart tvungen att öppna aggregatet och trycka in den där fina röda knappen.

Det verkar vara rätt så vanligt då det till och med finns under FAQ:en på deras hemsida:

Webbsida för vanliga frågor (FAQ) med röda och grå grafiska element samt text i listaformat.
Skapa konto

Vad är då lösningen? Ja, att skripta upp det i Home Assistant:
1. Sänk target temperature från 20C till 15C (detta kommer sänka din värmekraft ordentligt efter en stund)
2. Vänta 10 minuter
3. Kontrollera så att värmekraften är < 30% (för 20% utluft och Heru 160, kan säkert variera)
4. Om inte, avvakta tills värmekraften går under 30%
5. Aktivera bortläge
6. Vänta 5 minuter och höj sedan target temperature till 20 grader igen

yaml (obs! heating power utan scale, dvs 0-255):
alias: "[FTX] Aktivera away mode"
sequence:
- service: climate.set_temperature
data:
temperature: 15
target:
entity_id: climate.heru_ftx_klimat
- delay:
hours: 0
minutes: 10
seconds: 0
milliseconds: 0
- if:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.ftx_current_heating_power
above: "85"
then:
- wait_for_trigger:
- platform: numeric_state
entity_id: sensor.ftx_current_heating_power
below: "85"
- service: switch.turn_on
data: {}
target:
entity_id: switch.ftx_borta_mode
- delay:
minutes: 5
data:
temperature: 20
target:
else:
- service: switch.turn_on
data: {}
target:
entity_id: switch.ftx_borta_mode
- delay:
minutes: 5
data:
temperature: 20
target:
mode: restart

J johannesp skrev:
Awesome job! I still don't understand how you figured out the correct syntax with the {'s but happy nonetheless!

Jag byter över till svenska nu för nu kommer något relaterat till att justera innetemperaturen och varför det är så viktigt med Home Assistant.

Som jag skrivit tidigare har jag haft lite problem med överhettningsalarm när man går till bortaläge om värmekraften är för hög. Vad som händer då är att luften ut inte klarar av att kyla ner elementet och då går ett överhettningsalarm. Oftast är det bara ett "digitalt" alarm men nu i vinter lyckades jag även utlösa det mekaniska överhettningsskyddet och vart tvungen att öppna aggregatet och trycka in den där fina röda knappen.

Det verkar vara rätt så vanligt då det till och med finns under FAQ:en på deras hemsida:

[bild]

Vad är då lösningen? Ja, att skripta upp det i Home Assistant:
1. Sänk target temperature från 20C till 15C (detta kommer sänka din värmekraft ordentligt efter en stund)
2. Vänta 10 minuter
3. Kontrollera så att värmekraften är < 30% (för 20% utluft och Heru 160, kan säkert variera)
4. Om inte, avvakta tills värmekraften går under 30%
5. Aktivera bortläge
6. Vänta 5 minuter och höj sedan target temperature till 20 grader igen

yaml (obs! heating power utan scale, dvs 0-255):
De där "{" är bara för att jag använder en template för att läsa variabeln temperature.

För ditt problem med larmet, det låter som en bra workflow (utan att du kanske kan bara vänta för tröskeln 30% och inte vänta 10 minuter, eller varför vill du vänta minst 10 minuter?). Vad om:

1. Avaktivera värmen
2. Vänta tills tilluft temp når en tröskel (du måste hitta den optimal tröskeln för ditt installation)
3. Aktivera bortaläget och aktivera värmen igen

Ha en finn kväll

/CN

J
C christian-nils skrev:

[länk]

[bild]

/CN
hur ser din ftx recycling ut. Jag får 0-255.

J plywoodskiva skrev:
hur ser din ftx recycling ut. Jag får 0-255.
Jag använder spuuns template:

Skärmdump av kod, troligen för hemautomatisering, innehåller YAML- och Jinja2-templatsyntax.
Skapa konto

(kanske måste vi lägga till

'{% elif val > 100 %} 100' mellan l.195 och 196.

För att jag får konstiga värden ibland:

Datavisualisering med histogram, några höga toppar, flertalet data nära noll, mörk bakgrund, användargränssnittselement.
Skapa konto

Var kommer ditt FTX recyclings värde ifrån?

• Gilla
Johannes56
  • Laddar…
C christian-nils skrev:
De där "{" är bara för att jag använder en template för att läsa variabeln temperature.

För ditt problem med larmet, det låter som en bra workflow (utan att du kanske kan bara vänta för tröskeln 30% och inte vänta 10 minuter, eller varför vill du vänta minst 10 minuter?). Vad om:

1. Avaktivera värmen
2. Vänta tills tilluft temp når en tröskel (du måste hitta den optimal tröskeln för ditt installation)
3. Aktivera bortaläget och aktivera värmen igen

Ha en finn kväll

/CN
Det skulle säkert också kunna fungera! Jag föreslog faktiskt samma för Östbergs tekniska support när jag hade problemen förra våren och deras svar var då:

Jag vet inte om ditt förslag skulle lösa problemet eftersom det är det låga flödet i huvudsak som minskar avkylningen av värmeelementet och därmed kan leda till överhettning.
Det finns säkert fler sätt att komma runt det men jag tycker temperaturjustering och kontroll av värmekraften är ett rätt säkert sätt som jag inte haft något som helst problem med sedan jag impementerade det tidigare i vinter :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.