S spuun skrev:
My latest heru100 package confguration: [länk]

After a power failure i realized that i couldn't start my heru from HA :)

I've added binary_sensor.ftx_power_mode, binary_sensor.ftx_startup_phase1, binary_sensor.ftx_startup_phase2 and switch.ftx_power. I've also added a templated switch.ftx_power_state which will change icon depending on power state and startup phase (fan = power on,, fan-off = power off, fan-speed-1 = startup phase 1, fan-speed-2 = startup phase 2).

Probably not perfect...
Snyggt jobbat, ska få upp en kabel på vinden och testa inom kort (y):)

• Gilla
spuun
  • Laddar…
S spuun skrev:
My latest heru100 package confguration: [länk]
Tusen tack spuun! Jag har precis fått min Heru installerad, och efter att ha mailat support om hur man får igång Modbus över TCP, så har allt gått som en dans tack vare din konfiguration. Skulle du ha något emot om jag korspostar länkar till dina gistar i Home Assistance communityforum? Jag letade där efter Heru-information men hittade inget, så jag tänker att det kan underlätta för andra i framtiden.

För andra som ev läser här i framtiden: Knepet att få igång ModbusTCP är att gå till servicemenyn och ange "1991". Då kommer man åt avsnittet "Kommunikation" där man kan slå på modbus.

• Gilla
tumiro
  • Laddar…
spuun: Jag har nu suttit och lusläs https://fsp.ostberg.com/products/front/products/download_document/28198/4396/heru-100-s-ec.

3x00012 Supply Pressure (dvs register 11 för hass) ger bara -1280; jag förmodar att det ska tolkas som -128 = -1 (dvs otillgängligt) fast delat med 10. Ser du samma sak? Tråkigt, det hade varit kul att veta. :)

Jag tänker att jag skulle vilja få in alarmen från enheten in i hass också; det är typ det enda som deras egna kontroll tillhandahåller som jag inte har i hass nu. Det verkar ju vara ett bitregister. Vet du om man kan läsa av alla bittarna i ett svep (jag skulle vara nöjd med att se om det är != 0), eller om man måste gå igenom alla 20-talet alarm var för sig? (Jag är helt grön på det här med modbus.)

• Gilla
Zattara95
  • Laddar…
magicus magicus skrev:
Tusen tack spuun! Jag har precis fått min Heru installerad, och efter att ha mailat support om hur man får igång Modbus över TCP, så har allt gått som en dans tack vare din konfiguration. Skulle du ha något emot om jag korspostar länkar till dina gistar i Home Assistance communityforum? Jag letade där efter Heru-information men hittade inget, så jag tänker att det kan underlätta för andra i framtiden.
Korsposta på! :)

magicus magicus skrev:
spuun: Jag har nu suttit och lusläs [länk].

3x00012 Supply Pressure (dvs register 11 för hass) ger bara -1280; jag förmodar att det ska tolkas som -128 = -1 (dvs otillgängligt) fast delat med 10. Ser du samma sak? Tråkigt, det hade varit kul att veta. :)
Ja, samma för mig.

magicus magicus skrev:
Jag tänker att jag skulle vilja få in alarmen från enheten in i hass också; det är typ det enda som deras egna kontroll tillhandahåller som jag inte har i hass nu. Det verkar ju vara ett bitregister. Vet du om man kan läsa av alla bittarna i ett svep (jag skulle vara nöjd med att se om det är != 0), eller om man måste gå igenom alla 20-talet alarm var för sig? (Jag är helt grön på det här med modbus.)
Nja, du får nog mappa upp alla i HA. Men sen kan du ju göra en template som baseras på alla, eller om man kan nyttja en group på något vis?

Nja, du får nog mappa upp alla i HA. Men sen kan du ju göra en template som baseras på alla, eller om man kan nyttja en group på något vis?
Ja, jag får väl göra så. Jag ska se vad jag kan göra för fiffigt för att slå ihop dem igen sen i HA. Om jag får ihop något bra så postar jag det här.

Vet du vad ftx_current_heat_cold_recovery_power och ftx_current_heating_power representerar? För mig svajar den förstnämnda runt 10%, och den sistnämnda ligger stadigt på 0. Är det strömförbrukningen i andelar av maxförbrukning för värmeväxlingen och eftervärmaren?

Jag försöker också förstå skillnaden på ftx_exhaust_air_temperature och ftx_heat_recovery_temperature. Av din formel att döma verkar det sistnämnda vara vad som kommer ut efter värmeväxlingen. Men varför skiljer den sig från ftx_exhaust_air_temperature? Sjunker luftens temperatur ytterligare lite på vägen ut?

A
magicus magicus skrev:
Ja, jag får väl göra så. Jag ska se vad jag kan göra för fiffigt för att slå ihop dem igen sen i HA. Om jag får ihop något bra så postar jag det här.

Vet du vad ftx_current_heat_cold_recovery_power och ftx_current_heating_power representerar? För mig svajar den förstnämnda runt 10%, och den sistnämnda ligger stadigt på 0. Är det strömförbrukningen i andelar av maxförbrukning för värmeväxlingen och eftervärmaren?

Jag försöker också förstå skillnaden på ftx_exhaust_air_temperature och ftx_heat_recovery_temperature. Av din formel att döma verkar det sistnämnda vara vad som kommer ut efter värmeväxlingen. Men varför skiljer den sig från ftx_exhaust_air_temperature? Sjunker luftens temperatur ytterligare lite på vägen ut?

Orkar inte svara dig. Men så här har jag gjort:

#Info för mig:

# Binary sensor , input type (discrete_input eller coil)

# Sensor (register_type input eller holding)

# 0 - coil, 1 - discrete input, 3 - input register, 4- holding register

modbus:

- name: Heru

host: 192.168.86.180

type: tcp

port: 502

climates:

- name: Heru FTX Klimat

slave: 1

data_type: int16

count: 1

scale: 1

offset: 0

precision: 1

max_temp: 22

min_temp: 15

temp_step: 1

input_type: input

target_temp_register: 1

address: 2

# 0 - coil, 1 - discrete (default coil)

binary_sensors:

- name: Heating FTX

address: 29

device_class: heat

input_type: discrete_input

- name: Ventilation On FTX

address: 0

device_class: power

- name: Ventilation Overpressure FTX

address: 1

device_class: plug

- name: Ventilation Boost FTX

- name: Ventilation Away FTX

address: 3

sensors:

- name: Outdoor temperature FTX

unit_of_measurement: °C

device_class: temperature

- name: supply air temperature FTX

- name: Extract air temperature FTX

- name: Exhaust air temperature FTX

address: 4

- name: Filter days left FTX

address: 19

- name: Current supply fan power FTX

unit_of_measurement: '%'

address: 24

- name: Current exhaust fan power FTX

address: 25

- name: Recycling FTX

address: 29

- name: Current Heating Power FTX

address: 28

- name: Current cooling power FTX

address: 30

- name: Temperature Setpoint FTX

input_type: holding

# 0 - coil, 3 - input register, 4- holding register (default holding)

switches:

- name: Forcering FTX

write_type: coil

- name: Övertryck FTX

- name: Bortaläge FTX

• Skärmbild av ett gränssnitt för "Heru FTX Klimat" och "Luftvärmepump" med temperaturinställningar på 15°C och 20°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
magicus magicus skrev:
Det har varit ganska mycket trail and horror för min del :)

magicus magicus skrev:
Nej, jag vet inte. Jag har nog mappat upp register jag trodde jag ville ha men sen aldrig använt.

magicus magicus skrev:
Jag kan inte sånt här , men så här tror jag det är:

ftx_heat_recovery_temperature (rotor-temperaturen) är temperaturen på tilluften, alltså uteluft efter den växlats mot frånluften (energi har flyttats från frånluft till uteluft som då blir tilluft)

ftx_exhaust_air_temperature är avluften, alltså frånluft efter den växlats mot uteluft. I och med att vi tagit energi från frånluften blir avluftens temperatur lägre.

Hej,

Tack till alla som bidrog i tråden... precis skaffat en home assistant och ha fått den att koppla sig til min HERU 200 NG utan problem.

Jag undrar en sak... om det går att ÄNDRA till-från luft % från HA? Det är något som går att göra genom Servicemenyn. På sommaren vill jag ofta öka tillluft % om det är friskare ute.

Bob Gratton Bob Gratton skrev:
Hej,

Tack till alla som bidrog i tråden... precis skaffat en home assistant och ha fått den att koppla sig til min HERU 200 NG utan problem.

Jag undrar en sak... om det går att ÄNDRA till-från luft % från HA? Det är något som går att göra genom Servicemenyn. På sommaren vill jag ofta öka tillluft % om det är friskare ute.
Det bör gå. Borde "bara" vara att mappa upp rätt register. Kan tänka mig att det är "4x00003 Supply fan speed, EC" och "4x00004 Exhaust fan speed, EC" som är rätt? Vet inte dock inte riktigt hur. Kanske göra en template switch för att "slå av och på" sommarläge som skriver värde X vid av och värde Y vid på?

Bob Gratton Bob Gratton skrev:
Hej,

Kan du ikke aktivere boost funksjon? Aktiverer da mer tilluft og avtrekk. Dette kan justeres

Med nya uppdateringen ska värdena visas med 1 decimal men 17.1 grad blir 171 i HA. Nån som vet hur man kan ändra så att det blir rätt?

T Tgmo skrev:
Med nya uppdateringen ska värdena visas med 1 decimal men 17.1 grad blir 171 i HA. Nån som vet hur man kan ändra så att det blir rätt?
Uppdatering av firmware i Heru:n? Hur får jag tag på den? :)

Men för att fixa det kan du lägga till en scale på dina sensorer
sensors:
- name: ftx_outdoor_temperature
data_type: int16
scale: 0.1

S spuun skrev:
Uppdatering av firmware i Heru:n? Hur får jag tag på den? :)

Men för att fixa det kan du lägga till en scale på dina sensorer
tack, glömde att tråden gällde 100 aggregatet, jag har nya 160.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.