S Stabbsson skrev:
Sorry om jag lånar tråden lite..

Har en ny IQ control till min heru 100 men har problem med att para ihop enheten med aggregatet.

Läste nånstans om att man sätter aggregatet i parningsläge med någon knapp men hittar ej denna, någon som har lust o visa/förklara?
Jag vet inte heller. Om det inte framgår av manualen, maila Östbergs och fråga. De var hjälpsamma även med frågor kring modbus-registren.

S spuun skrev:
Jag vet inte heller. Om det inte framgår av manualen, maila Östbergs och fråga. De var hjälpsamma även med frågor kring modbus-registren.
Jag har löst problemet! Man var tvungen att bryta strömmen till aggregatet samtidigt som man tryckte i sökläge på kontrollen.

När vi ändå pratar om heru aggregat, finns det någon form av fuktighetssensor man kan koppla in som kan ex starta forceringen när fuktigheten ökar vid ex en dusch?

S Stabbsson skrev:
Jag har löst problemet! Man var tvungen att bryta strömmen till aggregatet samtidigt som man tryckte i sökläge på kontrollen.

När vi ändå pratar om heru aggregat, finns det någon form av fuktighetssensor man kan koppla in som kan ex starta forceringen när fuktigheten ökar vid ex en dusch?
Du skulle kunna fixa det med home assistant (HA) :) alltså vilken fuktsensor som helst som fungerar med HA, sen lägga en automation som triggar på en viss fuktighet.

S spuun skrev:
Du skulle kunna fixa det med home assistant (HA) :) alltså vilken fuktsensor som helst som fungerar med HA, sen lägga en automation som triggar på en viss fuktighet.
Då får jag börja läsa lite om HA, aldrig använt det :crysmile:

• Gilla
spuun
  • Laddar…
S Stabbsson skrev:
Då får jag börja läsa lite om HA, aldrig använt det :crysmile:
Det är en lite halvhög inlärningströskel, men när man väl tagit sig över den är man fast ;)

Kanske lite overkill om det enda du vill automatisera är forcering vid hög fuktighet, men något ska man ju börja med. Som du ser i skärmdumpar tidigare i tråden kan du få in det mesta av din heru i HA, men HA är ju för all typ av hemautomation.

Bra tråd. Tack för alla exempel. Har fått ordning på min integration nu i helgen. Bifogar en bild.

Jag har försökt göra en switch för att slå på och av eftervärmare utan att lyckas, någon här som har testat det?

• Skärmdump av en hemautomation-app som visar status och kontroller för ett ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F falckr skrev:
Jag har försökt göra en switch för att slå på och av eftervärmare utan att lyckas, någon här som har testat det?
Skärmdump av inställningar för värmesystem med olika komponenttyper och statusmarkerade i gult.
Kan det vara 4x00067 du ska skriva till? Du kan kanske läsa av den, ändra via IQC:n och läsa av igen och se om värdet ändras?

• Gilla
falckr
  • Laddar…
S spuun skrev:
[bild]
Kan det vara 4x00067 du ska skriva till? Du kan kanske läsa av den, ändra via IQC:n och läsa av igen och se om värdet ändras?
Det blir dock address 66 i ha då modbus-adresserna är 0-indexerade men dokumentationen kör med 1-indexerade referenser.

• Gilla
falckr
  • Laddar…
S spuun skrev:
Det blir dock address 66 i ha då modbus-adresserna är 0-indexerade men dokumentationen kör med 1-indexerade referenser.
Lysande! Har tittat i en gammal dokumentation av modbusregistret inser jag och där användes inte den adressen. Ska kolla på detta i kväll. Tack!

Nu är styrningen av eftervärmare på plats med nedan config,

switches:
- name: ftx_heater_enabled
slave: 1
address: 66
write_type: holding
scan_interval: 5
verify:

Skärmbild av ventilationsstyrningssystem med olika statusindikatorer och på/av-växlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
spuun
  • Laddar…
Är det någon som tittat på att styra larmen från aggregatet till tex. Pushover?

V victorborge skrev:
Är det någon som tittat på att styra larmen från aggregatet till tex. Pushover?
Bör gå via home assistant.

Jag får inte till skalningen riktigt på i min HA, jag har 180 grader istället för 18. Skalar jag om det till 18 blir verkningsgraden fel då "nuvarande" tempen visar fortfarande 180 grader istället för 18.. Hur ändrar jag det?

V victorborge skrev:
Jag får inte till skalningen riktigt på i min HA, jag har 180 grader istället för 18. Skalar jag om det till 18 blir verkningsgraden fel då "nuvarande" tempen visar fortfarande 180 grader istället för 18.. Hur ändrar jag det?
Jag har förövrigt en MOXA seriel/modbus till TCP/IP för att kunna nå via nätverket..

My latest heru100 package confguration: https://gist.github.com/spuun/a3a3d4368df301bb3f18bd14223fb9bf

After a power failure i realized that i couldn't start my heru from HA :)

I've added binary_sensor.ftx_power_mode, binary_sensor.ftx_startup_phase1, binary_sensor.ftx_startup_phase2 and switch.ftx_power. I've also added a templated switch.ftx_power_state which will change icon depending on power state and startup phase (fan = power on,, fan-off = power off, fan-speed-1 = startup phase 1, fan-speed-2 = startup phase 2).

Probably not perfect...

• Gilla
Douglas2 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.