44 641 läst · 170 svar
45k läst
170 svar
Heru 100 - Home Assistant
Jag vet inte heller. Om det inte framgår av manualen, maila Östbergs och fråga. De var hjälpsamma även med frågor kring modbus-registren.S Stabbsson skrev:
Jag har löst problemet! Man var tvungen att bryta strömmen till aggregatet samtidigt som man tryckte i sökläge på kontrollen.S spuun skrev:
När vi ändå pratar om heru aggregat, finns det någon form av fuktighetssensor man kan koppla in som kan ex starta forceringen när fuktigheten ökar vid ex en dusch?
Du skulle kunna fixa det med home assistant (HA) alltså vilken fuktsensor som helst som fungerar med HA, sen lägga en automation som triggar på en viss fuktighet.S Stabbsson skrev:
Det är en lite halvhög inlärningströskel, men när man väl tagit sig över den är man fastS Stabbsson skrev:
Kanske lite overkill om det enda du vill automatisera är forcering vid hög fuktighet, men något ska man ju börja med. Som du ser i skärmdumpar tidigare i tråden kan du få in det mesta av din heru i HA, men HA är ju för all typ av hemautomation.
Är det någon som tittat på att styra larmen från aggregatet till tex. Pushover?
Jag får inte till skalningen riktigt på i min HA, jag har 180 grader istället för 18. Skalar jag om det till 18 blir verkningsgraden fel då "nuvarande" tempen visar fortfarande 180 grader istället för 18.. Hur ändrar jag det?
Jag har förövrigt en MOXA seriel/modbus till TCP/IP för att kunna nå via nätverket..V victorborge skrev:
My latest heru100 package confguration: https://gist.github.com/spuun/a3a3d4368df301bb3f18bd14223fb9bf
After a power failure i realized that i couldn't start my heru from HA
I've added binary_sensor.ftx_power_mode, binary_sensor.ftx_startup_phase1, binary_sensor.ftx_startup_phase2 and switch.ftx_power. I've also added a templated switch.ftx_power_state which will change icon depending on power state and startup phase (fan = power on,, fan-off = power off, fan-speed-1 = startup phase 1, fan-speed-2 = startup phase 2).
Probably not perfect...
After a power failure i realized that i couldn't start my heru from HA
I've added binary_sensor.ftx_power_mode, binary_sensor.ftx_startup_phase1, binary_sensor.ftx_startup_phase2 and switch.ftx_power. I've also added a templated switch.ftx_power_state which will change icon depending on power state and startup phase (fan = power on,, fan-off = power off, fan-speed-1 = startup phase 1, fan-speed-2 = startup phase 2).
Probably not perfect...