52 943 läst · 597 svar
53k läst
597 svar
Hemautomation - vad är grejen?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Nästa logiska steg är väl att automatisera själva flaggan, så du slipper hissa den!P Paxman skrev:Nu ska jag ge ett exempel på en "automation" som är klart onödig, och faktiskt inte involverar några "smarta" enheter utöver hubben och mobiltelefonen, men som visar på mångsidigheten i ett sånt här system. Varning för långt (och kanske lite invecklat) inlägg.
Jag är av typen som tycker att det är viktigt med flaggdagar. Dels att flaggan verkligen hissas när det är nationell flaggdag, men även att den tas ned enligt reglerna, dvs "vid solens nedgång, dock senast kl 21:00.
Tidigare hade jag min granne som facit för när det skulle flaggas, han var som ett urverk och missade aldrig en flaggdag eller att hala vid rätt tidpunkt. För knappt ett år sedan flyttade han, och sen dess har jag varit vilsen och missat att hissa/hala flaggan flera gånger (nya grannen är så okultiverad att han flaggar 24/7-365) .
Jag prenummererar på kalendern "Svenska flaggdagar" i iCal (iPhone) men det går inte att lägga till notiser i kalendrar som någon annan sätter upp, så om jag inte aktivt kollar kalendern i telefonen så missar jag med största sannolikhet "eventet".
För några dagar sen fick jag tips om att det finns en app för Homey som heter just iCal, som man kan välja att hämta events ifrån specifika kalendrar med och använda som triggers.
Så nu har jag gjort ett "flow" som skickar notis till mig på morgonen för en flaggdag. Sen har jag lagt in att jag får notis 15 minuter innan solen går ned, eller när klockan blir 20:45 om det inträffar före solens nedgång.
Idag var första flaggdagen efter att jag skapat flaggdags-flowet, och det fungerade perfekt! Så nu saknar jag inte min förra granne längre!
Nödvändigt? Inte alls. Kul? Absolut! Dessutom är det bra att ha fungerande flows som sedan kan kopieras för andra ändamål.
Ni har väl inte missat denna: https://www.facebook.com/watch/?v=382734666417029H henk2055 skrev:
Ha en bra dag.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Kom på en sak: har du markis? I så fall, sätt vibrationssensorn på den så kan du få en varning ifall den är utvevad och vinden sliter i den!David Wallin skrev:
Den sista har jag 2 av i Zigbee version. Klockrena. Starka och pålitliga. Man får bara se till att de verkligen sitter fast.M MrDizzy skrev:
Kostar 1/4-del på Ali...
Jag har inte hittat någon, men är intresserad av det för en ventil jag har som ser liknande ut.useless skrev:
Så vet nån av nån zigbee/zwave variant för den typen av ventiler är jag med intresserad.
(har som sagt en styrning till den andra ventil typen med arm och den fungerar bra )
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg