David Wallin David Wallin skrev:
Jag har för övrigt ett verkligt problem som är omvänt mot de flesta andra verkliga hemautomatiseringsproblem: Jag har en vibrationssensor för mycket, men inget problem att lösa med den...
VAD ska jag göra med den!?
Skicka den till mig...så får jag testa hur en sån fungerar! :geek:
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Skicka den till mig...så får jag testa hur en sån fungerar! :geek:
Bra idé! Förutom att vi alla vet att max två dagar efter att den lämnat ens hem kommer dess optimala användningsområde att uppenbara sig! :crysmile:
 
  • Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har för övrigt ett verkligt problem som är omvänt mot de flesta andra verkliga hemautomatiseringsproblem: Jag har en vibrationssensor för mycket, men inget problem att lösa med den...
VAD ska jag göra med den!?
Du kan detektera om någon glömmer fälla ner toasitsen.
 
  • Haha
  • Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du kan detektera om någon glömmer fälla ner toasitsen.
Jag är nog mer inne på @Nissens linje här: Det är inte ett verkligt problem. ;):)
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Nu ska jag ge ett exempel på en "automation" som är klart onödig, och faktiskt inte involverar några "smarta" enheter utöver hubben och mobiltelefonen, men som visar på mångsidigheten i ett sånt här system. Varning för långt (och kanske lite invecklat) inlägg.

Jag är av typen som tycker att det är viktigt med flaggdagar. Dels att flaggan verkligen hissas när det är nationell flaggdag, men även att den tas ned enligt reglerna, dvs "vid solens nedgång, dock senast kl 21:00.

Tidigare hade jag min granne som facit för när det skulle flaggas, han var som ett urverk och missade aldrig en flaggdag eller att hala vid rätt tidpunkt. För knappt ett år sedan flyttade han, och sen dess har jag varit vilsen och missat att hissa/hala flaggan flera gånger (nya grannen är så okultiverad att han flaggar 24/7-365) :rofl:.

Jag prenummererar på kalendern "Svenska flaggdagar" i iCal (iPhone) men det går inte att lägga till notiser i kalendrar som någon annan sätter upp, så om jag inte aktivt kollar kalendern i telefonen så missar jag med största sannolikhet "eventet".

För några dagar sen fick jag tips om att det finns en app för Homey som heter just iCal, som man kan välja att hämta events ifrån specifika kalendrar med och använda som triggers.

Så nu har jag gjort ett "flow" som skickar notis till mig på morgonen för en flaggdag. Sen har jag lagt in att jag får notis 15 minuter innan solen går ned, eller när klockan blir 20:45 om det inträffar före solens nedgång.

Idag var första flaggdagen efter att jag skapat flaggdags-flowet, och det fungerade perfekt! Så nu saknar jag inte min förra granne längre! :cool:

Nödvändigt? Inte alls. Kul? Absolut! Dessutom är det bra att ha fungerande flows som sedan kan kopieras för andra ändamål.
 
  • Gilla
  • Älska
Fumble och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Nu ska jag ge ett exempel på en "automation" som är klart onödig, och faktiskt inte involverar några "smarta" enheter utöver hubben och mobiltelefonen, men som visar på mångsidigheten i ett sånt här system. Varning för långt (och kanske lite invecklat) inlägg.

Jag är av typen som tycker att det är viktigt med flaggdagar. Dels att flaggan verkligen hissas när det är nationell flaggdag, men även att den tas ned enligt reglerna, dvs "vid solens nedgång, dock senast kl 21:00.

Tidigare hade jag min granne som facit för när det skulle flaggas, han var som ett urverk och missade aldrig en flaggdag eller att hala vid rätt tidpunkt. För knappt ett år sedan flyttade han, och sen dess har jag varit vilsen och missat att hissa/hala flaggan flera gånger (nya grannen är så okultiverad att han flaggar 24/7-365) :rofl:.

Jag prenummererar på kalendern "Svenska flaggdagar" i iCal (iPhone) men det går inte att lägga till notiser i kalendrar som någon annan sätter upp, så om jag inte aktivt kollar kalendern i telefonen så missar jag med största sannolikhet "eventet".

För några dagar sen fick jag tips om att det finns en app för Homey som heter just iCal, som man kan välja att hämta events ifrån specifika kalendrar med och använda som triggers.

Så nu har jag gjort ett "flow" som skickar notis till mig på morgonen för en flaggdag. Sen har jag lagt in att jag får notis 15 minuter innan solen går ned, eller när klockan blir 20:45 om det inträffar före solens nedgång.

Idag var första flaggdagen efter att jag skapat flaggdags-flowet, och det fungerade perfekt! Så nu saknar jag inte min förra granne längre! :cool:

Nödvändigt? Inte alls. Kul? Absolut! Dessutom är det bra att ha fungerande flows som sedan kan kopieras för andra ändamål.
Fan vad bra! Flaggdagar ska man ta vara på, det är trevligt.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Apropå nåt helt annat... Cotech impulsfjädrar som Classe säljer funkar utmärkt i Schneiders brytare. Man får ett 10-pack för 29:90 istället för att betala 29:90 för en originalfjäder.
 
  • Gilla
moonsire och 5 till
  • Laddar…
MaxHugo
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har för övrigt ett verkligt problem som är omvänt mot de flesta andra verkliga hemautomatiseringsproblem: Jag har en vibrationssensor för mycket, men inget problem att lösa med den...
VAD ska jag göra med den!?
Luckan till brevlådan? Få sms när du får post
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Luckan till brevlådan? Få sms när du får post
Det var därför jag köpte den, men eftersom min låda är av metall så kan inte sensorn kommunicera med resten av världen när den sitter där inne. :(
 
MaxHugo
David Wallin David Wallin skrev:
Det var därför jag köpte den, men eftersom min låda är av metall så kan inte sensorn kommunicera med resten av världen när den sitter där inne. :(
Då gissar jag du redan tänkt på tork/tvättmaskinen.

Ringklockan till ytterdörren? Vibrationerna från högtalaren borde utlösa sensorn :thinking:
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Storsockret
mackee mackee skrev:
Jag var också normal tills jag kom hem med 3cm vattennivån i hela köket :poop:

Min nya diskmaskin från bosch är uppkopplad till "home connect" så med integrationen får jag in den i ha och kan göra remote start. Får ta och komplettera med knycklan nät fastpris går ut om 2.5år. [bild]
Kan du trigga saker på operation state? Har inte integrerat home connect med HA än, men funderade på om man kunde sätta upp en automation som slår på vattenflödet i knycklan när operation state slår om till run.

edit* Svarar på min egen fråga efter att ha gjort integreringen, operation state går att trigga på och även power. Sista kanske är lämpligare då det sker i god tid innan maskinen ska ha in vatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har för övrigt ett verkligt problem som är omvänt mot de flesta andra verkliga hemautomatiseringsproblem: Jag har en vibrationssensor för mycket, men inget problem att lösa med den...
VAD ska jag göra med den!?
Sätta på tvätt el torktumlare för art avgöra när de är klara?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Sätta på tvätt el torktumlare för art avgöra när de är klara?
MaxHugo MaxHugo skrev:
Då gissar jag du redan tänkt på tork/tvättmaskinen.

Ringklockan till ytterdörren? Vibrationerna från högtalaren borde utlösa sensorn :thinking:
Ja, men min tvättmaskin är för bra så den skakar för lite. :thinking:

Ringklockan är redan "smart" så där behövs den inte heller. Kul lösning annars! :D
 
MaxHugo
David Wallin David Wallin skrev:
Ja, men min tvättmaskin är för bra så den skakar för lite. :thinking:

Ringklockan är redan "smart" så där behövs den inte heller. Kul lösning annars! :D
Sista för inatt.
Har ni djur, så sätt den på "matlådan" och använd den som "måltids räknare". Lätt man går om varandra och ger dubbel mat.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Haha, TS lämnade denna tråd för en månad sedan för att den blev precis som alla andra trådar om hemautomation...
 
  • Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.