52 088 läst · 597 svar
52k läst
597 svar
Hemautomation - vad är grejen?
"Big Data"! Vem vet när du kan få användning av datat!?useless skrev:
https://www.europarl.europa.eu/news...r-big-data-definition-fordelar-och-utmaningar
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag håller på och försöker styra upp mornarna för mig och barnen och ingen av oss har någon vidare eminent tidsuppfattning. Så jag har till att börja med automatiserat så att tanten i högtalarna säger till med jämna mellanrum hur lång tid det är kvar innan vi ska åka hemifrån. Men jag funderar även på att sätta en lightstrip som går från grönt till rött under tex den sista timmen innan avfärd. Frågan är vilken lightstrip jag ska köpa? Den ska till att börja med funka med HA. För att det ska vara någon mening måste den ha "oändligt många färger" så att det faktiskt syns att den byter färg (testade med en vanlig Trådfrilampa och den var inte tillräckligt tydlig i färgerna). Som bonus har jag INGA pengar så den får inte "kosta något" heller... Zigbee eller Wifi/Tuya går bra vilket som tänker jag. Köper helst på butik så slipper jag vänta på paketet (jag har ju inga aviseringar på brevlådan så jag vet ju aldrig när det kommit något).
Tips tack!
Tips tack!
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Kom att tänka på att det här med automatiserad kaffebryggare (maskinstyrd alltså) har ifrågasatts här på forumet tidigare för att det kan anses vara ett icke-problem. Jag kan tycka att det faktiskt inte är så onödigt som man kan luras att tro. Tex när man är ute på promenad och inte vill vänta på kaffet när man kommer hem. Eller i trädgården osv. Händer då och då att jag förbereder en kanna som jag slår igång när jag är på väg hemåt.
Själv har jag slängt ut det mesta av "måste, måste ha, måste effektivisera"
Det ger ju inte så mycket när sluträkningen av livet kommer.
- Sitta vid en sjö... När det nappar...
Ropa Google veva in, förtar ju det hela.
Men för mig är det sittande utan nåt annat än fisken o jag.
Älgen o jag, behöver ingen drönare, för att...
Ingen app som visar hur mycket hunden orkar jaga, när hon fått upp spår, hjärtfrekvens, syreupptagningsförmåga, skit i tarmen...
Motorsågen o jag. Sågar ved i morgon. Behöver inga Googles som visar varvtal och antal m3 FUB etc, som sågats, ska sågas.
Inget som larmar om kedjan börjar bli slö mm mm.
- Varför inte en app som larmar när det är 100 kr kvar på samtliga konton?
Det ger ju inte så mycket när sluträkningen av livet kommer.
- Sitta vid en sjö... När det nappar...
Ropa Google veva in, förtar ju det hela.
Men för mig är det sittande utan nåt annat än fisken o jag.
Älgen o jag, behöver ingen drönare, för att...
Ingen app som visar hur mycket hunden orkar jaga, när hon fått upp spår, hjärtfrekvens, syreupptagningsförmåga, skit i tarmen...
Motorsågen o jag. Sågar ved i morgon. Behöver inga Googles som visar varvtal och antal m3 FUB etc, som sågats, ska sågas.
Inget som larmar om kedjan börjar bli slö mm mm.
- Varför inte en app som larmar när det är 100 kr kvar på samtliga konton?
Redigerat:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Eller en app som gratulerar när det ännu finns 100kr kvar?
Inte min heller, bortsett från notiser som jag själv valt naturligtvis.useless skrev:
Personligen har jag inte heller förstått storheten med röststyrning. De få gånger jag testat, förvisso för ganska länge sedan, så fungerade det väldigt dåligt och det tog längre tid att försöka få systemet att förstå vad jag ville än att öppna en app och ge kommando den vägen. Det har säkert hänt mycket på den fronten, men eftersom behoven jag har till stor del styrs med automatik så behöver jag inte prata med min Homey.