J JohanLun skrev:
Ser nu att det är vassmatta överst och en utstickande träbit nederst (syns inte på mobilen) - dörrhålet. Ska man göra det seriöst så skulle man nog "sänka" (hugga bort) lite av träet och spika vassmatta eller putsnät och ha minst 10mm puts ovanpå. Om nu dörren är igensatt med skiva är det kanske för mkt jobb, och du bara lagar i hålet mot träet. Men då ska man nog ställa in sig på att det kommer kunna röra sig och synas i framtiden, även om man spacklar upp det snyggt från början... Kanske går att bättra genom klistra mikrolit eller liknande, men risken är väl att det då blir ett "veck" i denna mikroliten, då kan nästan en hårfin spricka vara att föredra... Om du inte ska bo kvar hela livet hade jag kört på spackla slätt, klistra väv, spackla igen och hålla tummarna... :)
Hej igen,

Ja precis det lutar nog åt en sådan lösning! Borde funka ett bra tag tycker jag!
 
Idag var det ny vägg och nya möjligheter..

Började dagen med att riva tapet under fönstret, visade sig att putsen helt släppt från själva ytterväggen här. Frågan är hur man ska bygga upp det? Putsa upp en yta och sedan spackla - måla eller sätta upp någon form av skiva just under fönstret?
 
  • Avskalad vägg under fönster med synlig puts som delvis släppt från ytterväggen och bitar av rivna tapeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut som lättbetongblock och dessa är definitivt senare än 1929? Har det suttit ett element där tidigare?

Putsa hela ytan med gipsputs går utmärkt, men det är nog enklare att limma fast en gipsskiva med gipsputs som lim.
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Det där ser ut som lättbetongblock och dessa är definitivt senare än 1929? Har det suttit ett element där tidigare?

Putsa hela ytan med gipsputs går utmärkt, men det är nog enklare att limma fast en gipsskiva med gipsputs som lim.
Ja precis det verka vara lättbetong. Inga spår av något element men det förändras säkert lite på nästan 90 år ;)

Ja det känns enklare, funderade på hur man skulle fästa skivan bara men set blir ju perfekt att fästa den i gipsputs, tack (y)
 
Fast då får du väl en höjdskillnad?
 
Du putsar lätt den väggen så rak med gipsputs att ögat blir nöjt, utan kanor, bara du har en lång bräda att riva av med... Onödigt sätta gipsskiva tycker jag...
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fast då får du väl en höjdskillnad?
Nejdå, väggen går in under fönstrena så det kommer inte bygga mer än putsen jag rev. Kanske inte blir exakt samma som under andra fönstret men där sitter det element, så det syns inte om det diffar någon mm.
 
J JohanLun skrev:
Du putsar lätt den väggen så rak med gipsputs att ögat blir nöjt, utan kanor, bara du har en lång bräda att riva av med... Onödigt sätta gipsskiva tycker jag...
Ja det är ju inte särskilt stor yta, behöver träna på pusta med ;)
 
Då var äntligen all strukturtapet och lössittande tapet nere, riktigt skönt!! Nästa steg blir primer på väggarna följt av gipsbruk på håligheter.

Men först blir det nog att fixa till det under fönstret.
 
  • Avlägsnad strukturtapet och lös tapet som ligger i högar vid en bar betongvägg under ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avskalad vägg med synliga murblocksstrukturer och sprickor under fönster, omgiven av rester av borttagen tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med borttagen tapet och synliga limrester, förberedd för nästa steg i renoveringsprocessen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med borttagna tapeter, synligt arbete vid fönstret och dörr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JohanLun skrev:
Du putsar lätt den väggen så rak med gipsputs att ögat blir nöjt, utan kanor, bara du har en lång bräda att riva av med... Onödigt sätta gipsskiva tycker jag...
Vad tror du förresten om att lägga primer på först? Eller räcker det att vattna väggen?
 
Åsa Lund
Under fönstret hade jag putsat för att täta mot drag. Tror inte gipsskivor tätar så bra mot det.
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Under fönstret hade jag putsat för att täta mot drag. Tror inte gipsskivor tätar så bra mot det.
Ja det kanske kan vara klokt. Bör jag grunda med primer eller putsa direkt på?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Under fönstret hade jag putsat för att täta mot drag. Tror inte gipsskivor tätar så bra mot det.
Drar det verkligen igenom en gipsskiva?
 
Åsa Lund
Alfredo Alfredo skrev:
Drar det verkligen igenom en gipsskiva?
Absolut inte!
Men det drar i springorna mellan lättbetongblocken och vidare ut under gipsskivan.
 
Åsa Lund
Jonhal Jonhal skrev:
Ja det kanske kan vara klokt. Bör jag grunda med primer eller putsa direkt på?
Inte expert på puts men grunda med primer eller ett tunt lager bruk av nåt slag. Det viktiga är att det fäster mot lättbetongen ju
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.