Slipat alla väggarna i vardagsrummet idag efter bredspacklingen, var riktigt jobbigt.. MEN näst intill dammfritt tack vare min fantastiska slip man kopplar till grovdammsugaren:ok::rofl:

Reser bort nästan en vecka nu men nästa steg blir grundmåla väggarna, ska blir riktigt kul att se resultatet:D
 
  • Sliphuvud från Mirka kopplat till dammsugarslang mot nyligen slipad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Grundmålat vardagsrummet idag, riktigt skönt att börja se resultat! Blev riktigt bra tycker jag.

Nästa steg blir att måla taket (som inte såg så vitt ut längre..) samt fönster innan vi slutmålar väggarna!

Delvis grundmålat vitt vardagsrumsvägg med synlig målarroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg i vardagsrum med delvis grundmålad yta där delar av den gamla färgen lyser igenom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundmålat vardagsrum med vitmålade väggar och en stege vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundmålat vardagsrum med ojämna väggar och synliga spackelspår innan slutmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Fick även lagat en spricka i bredspacklingen. Underlaget var ju trä här så det var inte helt oväntat, borde lagt en glasfiber remsa från början men nu äre gjort iallafall, blev kanon!
 
  • Reparation av spricka i bredspackling med glasfiberremsa på träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glasfiberväv applicerad på en vägg för att reparera en spricka i bredspackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reparerad spricka i bredspacklad vägg på träunderlag, synlig förbättring efter lagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Blir det snobbrand upp mot taket?
 
nino nino skrev:
Blir det snobbrand upp mot taket?
Ja tanken är att takfärgen ska gå ner ca 15 cm sen, som den gjorde innan för att behålla lite av känslan och charmen! Dock blir ju både väggarna och taket vita, så blir inte super skarp linje!
 
Någon med tips på vit färg till fönster och foder? Som passar kommande väggfärgen Flugger 7S S0500-n (råvit). Tänker en likartad färg fast blankare.

Ser mycket fram emot vita fönster, tror det gör mycket! Ska spackla igen lite hål med snickerispackel först bara (y)
 
  • Ett hörn av ett rum med ett träfönster och väggar målade i ljus nyans nära Flugger 7S S0500-n.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Snickerifärg gulnar...
Föreslår att du målar snickerier ljusgrått
Hade gulnade lister mot vit vägg och målade om till Pärlgrå
Mycket nöjd
 
  • Ljusgrå dörr och omgivande snickerier mot vit vägg, med en flätad matta framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Snickerifärg gulnar...
Föreslår att du målar snickerier ljusgrått
Hade gulnade lister mot vit vägg och målade om till Pärlgrå
Mycket nöjd

Hmm! Det var riktigt snyggt och känns som det skulle passa in i denna typen av lägenhet med. Tack så jättemycket, ska helt klart funderas på!

Vad körde du med för märke?
 
Redigerat:
Jag personligen skulle väl rekommendera att du väljer vit färg och inte antikvit om du nu ska ha vitt! Antikvit är ju annars den färg som kommer på färdigmålade socklar och lister, men den är ganska grå och trist i jämförelse med vit.

Märke på färg har jag använt mig av Beckers och är mycket nöjd, ligger bra prismässigt tycker jag!
 
Biggie Biggie skrev:
Jag personligen skulle väl rekommendera att du väljer vit färg och inte antikvit om du nu ska ha vitt! Antikvit är ju annars den färg som kommer på färdigmålade socklar och lister, men den är ganska grå och trist i jämförelse med vit.

Märke på färg har jag använt mig av Beckers och är mycket nöjd, ligger bra prismässigt tycker jag!
Du tänker inte på S0502? Den benämns oftast som antikvit, Stockholmsvit och används som fabriksstandard på t.ex. dörrar och foder? Den är ju lite mer gul, och det ville vi komma ifrån!

Min råvita är väl i princip obruten och så vit den kan bli.

Färgen är i vilket fall redan inköpt, i överflöd dessutom så det får bli bra:D
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
S
Jotun lady supreme finish är en bra lackfärg.
Gulnande lackfärg gäller nog bara oljefärg.
Fast fönsterbågarna målar man med fönsterfärg.

Målar man lister med 0502-y och väggar 0500-n ser listerna smutsgula ut. Bättre göra tvärtom i såna fall.

Tonad grå som föreslagits passar nog fint.
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Jo helt riktigt, jag menade att skriva att den ser gul och tråkig ut men efter läst Åsas inlägg blev det helt grått i huvudet! :D
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
Åsa Lund
Jonhal Jonhal skrev:
Hmm! Det var riktigt snyggt och känns som det skulle passa in i denna typen av lägenhet med. Tack så jättemycket, ska helt klart funderas på!

Vad körde du med för märke?
Jag målade med Ottosons linoljefärg och deras standardkulör som heter Pärlgrå. Tror du kan hitta ungefärlig NCS-kod till den nyansen på nätet, på deras hemsida.
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Tips: Om det är betsat elelr finns minsta risk att det börja "blöder": börja med spärrgrund som du låter torka 24 timmar för full härdning.
 
  • Gilla
Jonhal och 1 till
  • Laddar…
Slipat och grundat ett av fönstrens idag! Tar det andra imorgon. Blev riktigt stor skillnad med bara en grundfärg (y)

Även inhandlat gipsskiva idag som ska fästas under fönstret, hoppas det hinna med imorgon och :)

Nygrundat träfönster med utsikt till solnedgång och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyslipat och grundmålat träfönster i rum med utsikt och en element under fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipat och grundmålat fönsterbräde med trästruktur framför fönster och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett fönsters träram som delvis är slipad och målad med grundfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvparten av ett träfönster slipat och grundmålat i vitt, jämfört med obehandlat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett fönster delvis slipat och målat med grundfärg, skillnad syns mot obehandlat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyslipat och grundmålat dubbelfönster i vitt med öppna spärrbeslag och nattvy utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bernieberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.