Fått hem lite trevligheter efter mycket efterforskning och rådgivning! Applicering kommer ske i följande ordning:


Wall Fixer - En sorts primer för att försegla kvarsittande tapet och den porösa kalkputsen.(Tror det är kalkputs)


Sandplast - Rullbar, för att rullspackla väggarna med roller. (Bredspackling)


Grundfärg - För att grunda de väggar som rullspacklas.


Råvit 7s - Väggfärgen som väggarna ytmålas med

Flertalet hinkar märkta Flügger med produkter för väggförberedelse, inklusive Wall Fixer, Sandplast och grundfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Större hål och putssläpp från väggarna kommer fylllas med gipsbruk mellan primer och Rullspackel.
 
Haft fullt upp två dagar med annat, men har hunnit med en del inköp från bauhaus som gipsbruk, spackelspadar och annat trevligt till väggarna. Så nu har vi i princip allt vi behöver för dom. Hunnit köpa ny bil med :D

Blir två renoveringsdagar i helgen med frugan(y)
 
Idag har vi byggt en vägg rakt genom lägenheten;)

En återanvändningsbar och flyttbar vägg som kändes nödvändig för att skydda hunden och resten av lägenheten från allt damm som tapetrivning och slipning ger(y)

Hund framför provisorisk plastvägg i vardagsrum som skyddar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastskyddsvägg genom ett rum med tejpade kanter och en stege för bygg- och renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttbar plastvägg i ett rum med en stege, skyddar interiören från renoveringsdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det tog någon timma men nu är ytterligare 3-4 meter strukturtapet nere och väggen slipad:strong:

Plastväggen var grym! Kan starkt rekommenderas om man bor i renoveringen, och tog inte mer än en halvtimma att sätta upp!

Imorgon flyttar vi plastväggen och tar sista väggen i vardagsrummet. Sen är det äntligen dags för att börja med primer (Wall fixer) och spackling, förhoppningsvis nästa vecka! :D

En slipad vägg där strukturtapet tagits bort med synlig plastvägg och stege, redo för spackling och primer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg med borttagen tapet och slipade ytor, stege och renoveringsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Det blev en produktiv helg! Framförallt tacksamt när tapeten släpper av sig själv på vissa ställen. Slipper dessutom slipa när den släpper hela vägen in till putsen :D
 
  • Tapet som lossnar från en vägg med en spackel i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsscenario med gammal tapet som lossnar från en vägg ner på trägolv vid sidan av en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand i skyddshandske drar bort gammal tapet som lossnat från en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid kul med lite tillbakablick, kanske kan man säga att man kommit halvvägs med väggarna snart :cool:
 
  • Renoveringsprojekt halvvägs, vägg med spackel och synlig konstruktion, skymt av kök i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt halvvägs med träväggar och inredning i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående renoveringsprojekt med oslipade väggar och ett skåp i ett delvis renoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har vi gipsbruket jag köpt hem från Bauhaus för att fylla putssläpp och hål i väggarna som uppstått. Någon med erfarenhet eller tips när det kommer till reperation av hål där trä kommit fram (bild)?

Förpackning av Bostik Gips V28 gipsbruk köpt för att laga putssläpp och hål i väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon blir det renoveringsdag och sista strukturtapeten ska ner:D:strong: Får se vad som döljer sig bakom den, senaste väggen visade sig ha någon gammal dörr inputsad..

Såg även ut att vara en bärande träbalk med riktning mot väggen vi ska riva.. Ska prata med konstruktören imorgon så får vi se vad han säger.
 
  • En vägg med borttagen tapet och synliga reparationer av putssläpp, trä synligt i hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med synligt trä och spackel där reparation av putssläpp och hål pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gipsbruket är lätt att jobba med jämfört med kalkbruk, men man ska nog helst ha nåt som det fäster mot, typ vassmattan som väl brukar sitta original, så det inte bara hänger i kalkputset kring det och en slät trävägg, eller är det sån där spräckpanel du har?

Jag vet egentligen inte om det är superbra att blanda kalkputs och gips, jag har fuskat lite med det på några ställen själv då det är så mkt enklare att putsa med än kalkputs, men jag skulle nog inte chansat mitt på en vägg eller i ett tak, för som jag förstår är de inte helt lika så kanske uppkommer sprickor om det rör sig?

Tex säger man ju att man inte ska lägga cement utanpå kalkputs då den är starkare. Min känsla är att även gipset är lite hårdare och starkare än kalket... Men det är som sagt bara en känsla... Jag har inte läst det nånstans...
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
Ser ut som ett gammalt dörrhål som är igensatt. Kanske varit ett större kök och inget badrum från början. Eller nåt sånt.
 
J JohanLun skrev:
Gipsbruket är lätt att jobba med jämfört med kalkbruk, men man ska nog helst ha nåt som det fäster mot, typ vassmattan som väl brukar sitta original, så det inte bara hänger i kalkputset kring det och en slät trävägg, eller är det sån där spräckpanel du har?

Jag vet egentligen inte om det är superbra att blanda kalkputs och gips, jag har fuskat lite med det på några ställen själv då det är så mkt enklare att putsa med än kalkputs, men jag skulle nog inte chansat mitt på en vägg eller i ett tak, för som jag förstår är de inte helt lika så kanske uppkommer sprickor om det rör sig?

Tex säger man ju att man inte ska lägga cement utanpå kalkputs då den är starkare. Min känsla är att även gipset är lite hårdare och starkare än kalket... Men det är som sagt bara en känsla... Jag har inte läst det nånstans...
Hej och tack för svar! Gällande gipsbruket så ska det vara ultimat att dra på om det är kalkputs på väggarna. Det har jag fått från två olika målare och personer här på byggahus. Men ja, jag är lite osäker på om det fäster, läste på påsen och där står det att det fäster på plywood iaf. Så kanske får fästa en sådan där trä kommit fram.

Det är ju sån vassmatta runtom men i detta hålet är det bjälklag och en regel till någon form av dörr.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ser ut som ett gammalt dörrhål som är igensatt. Kanske varit ett större kök och inget badrum från början. Eller nåt sånt.
Ja precis. Oklart vad det var innan men det är någon form av dörrpost och på andra sidan ligger ju badrum och dusch.
 
Då är det nog inte en bärande balk, utan bara den gamla överliggaren till dörrposten. Väggen som sådan har väl redan konstaterats inte vara bärande, så det finns ju då inget behov av att växla av ett dörrhål.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då är det nog inte en bärande balk, utan bara den gamla överliggaren till dörrposten. Väggen som sådan har väl redan konstaterats inte vara bärande, så det finns ju då inget behov av att växla av ett dörrhål.

Nej vi har inte fått något utlåtande av konstruktören ännu. Så det jag tänkte var att den balken jag fick syn på fortsätter ut ver den befintliga köksdörren och vägg som ska rivas. Hoppas på svar idag!
 
Gör grovjobbet först, slipa golven och behandla, lister osv sen tapetserar/målar du då får du snyggast och slipper springor mellan lister och vägg/tak
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
Ser nu att det är vassmatta överst och en utstickande träbit nederst (syns inte på mobilen) - dörrhålet. Ska man göra det seriöst så skulle man nog "sänka" (hugga bort) lite av träet och spika vassmatta eller putsnät och ha minst 10mm puts ovanpå. Om nu dörren är igensatt med skiva är det kanske för mkt jobb, och du bara lagar i hålet mot träet. Men då ska man nog ställa in sig på att det kommer kunna röra sig och synas i framtiden, även om man spacklar upp det snyggt från början... Kanske går att bättra genom klistra mikrolit eller liknande, men risken är väl att det då blir ett "veck" i denna mikroliten, då kan nästan en hårfin spricka vara att föredra... Om du inte ska bo kvar hela livet hade jag kört på spackla slätt, klistra väv, spackla igen och hålla tummarna... :)
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.