[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Om man byter bank och inte har något kvar där, så jo
Fast man behöver ju inte ha sina kort i en bank. Jag har aldrig riktigt fattat finessen med att ha ett kort kopplat till ett bankkonto. Speciellt inte ett där man har det mesta av sina pengar. Med risken att någon obehörig kommer åt pengarna där.

Det finns utmärkta betalkort som fakturerar. Kallas oftast betalkort. Kan även vara/kallas kreditkort.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
det känns ju att de gör skillnad på folk
Det gör alla banker. Och alla som lånar ut något. Man lånar bara ut om man är säker på att få tillbaka.
Jag tror väldigt få skulle låna ut 1000kr till personen före i kön om pengarna på kontor inte räcker till att betala i livsmedelsbutikens kassa. I alla fall inte utan att först "göra skillnad på folk".

För det är skillnad på folk.

En bank som inte gör skillnad på folk bör man nog akta sig för.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Sverige ser inte ut som Stockholm, typ. Även om ca 20% av alla bor där lever 80% till i landet...
He, he... Nej Stockholm är inte heller min referensram men till och med på landet (sommarstugan alltså) har vi ännu turen att ha två anständiga livsmedelsbutiker att välja på. Jag har ingen statistik över det men min känsla är nog att merparten av svenskarna faktiskt har flera rimliga butiker för matinköp att välja bland även om det naturligtvis finns många undantag.

O O skrev:
Jag har aldrig riktigt fattat finessen med att ha ett kort kopplat till ett bankkonto.
Det finns ingen finess. Det är på ren svenska bara korkat!

Bara det utökade konsumentskydd som konsumentkreditlagenger vid kreditköp är argument nog.

H
O O skrev:
Det gör alla banker. Och alla som lånar ut något. Man lånar bara ut om man är säker på att få tillbaka.
Jag tror väldigt få skulle låna ut 1000kr till personen före i kön om pengarna på kontor inte räcker till att betala i livsmedelsbutikens kassa. I alla fall inte utan att först "göra skillnad på folk".

För det är skillnad på folk.

En bank som inte gör skillnad på folk bör man nog akta sig för.
Nu menar jag inte riktigt det. Det handlar inte om ekonomiska förutsättningar utan här handlar det om enbart vilket fackförbund man är medlem i.

Om man är nöjd med tjänsterna som nuvarande bank erbjuder byter man väl ändå inte bank?
Nej kanske inte. Men om man bara har bolånet i banken ifråga och hittar bättre villkor hos en annan byter man väl?
Eftersom man sedan har sitt sparande i en annan bank som ger de bästa villkoren för den tjänsten har inget med saken att göra.
Och kanske sitt swish i en tredje, sina aktier i en fjärde, sina fonder i en femte och sin lön i en sjätte som är bäst på var och en av dessa produkter.

Ungefär som att man kan handla sina livsmedel i olika butiker. Bullar på konditori, fisk i fiskbilen, mjöl på ICA, öl på systemet, frukt och grönt på torget, osv. Även om det skulle vara extrapris på fisk på COOP och man köper den där en vecka behöver man knappast flytta resten av sina inköp.

Det är kanske lite enklare att handla allt på ett storköp/supermarket/storbank men det är valfritt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om bolånekunderna ändå kunde lära sig att betala sina lån så snabbt det går, så skulle de ju inte sitta i klorna på bankerna. Sätt igång och amortera som aldrig förr, tills du inte är skyldig banken några pengar. Då behöver du inte längre lägga tid på att förhandla räntor, lägga tid på att jämföra och ha den där stora budgetposten i månadskalkylen som heter räntor. Behöver inte hålla på och jämka skatten, fundera över deklarationen och räntefördelningar etc. Kan sova gott på nätterna vad än Riksbanken gör.

• Gilla
Pettman och 2 till
  • Laddar…
Jag gjorde samma resa som TS för två månader sedan med Swedbank, och nu har vi bytt till Landshypoteket där bolåneräntan är färdigförhandlad.

Men jag fick bättre ränta på bolånet om jag flyttade alla mina tjänster till nya banken.
Det där är ett riktigt oskick bankerna kör med. Men det är inget man behöver acceptera. Alltså inte i praktiken. De kräver normalt aldrig att man avslutar tjänsterna hos alla andra banker man har dem i. Bara att man öppnar dem i deras bank. Så då gör man bara det.

Och sedan avslutar man aldrig någon thjänst i någon annan bank. Om man inte vill.

Man säger bara. OK så fort de nya tjänsterna som absolut behövs är öppnade och jag testat att de fungerar några månader flyttar jag över allt. Det accepteras i princip alltid. Och glöms så fort man gått ut/lagt på luren.

Vill man vara lite försiktig kan man alltid fråga hur mycket insättningsgarantin täcker. Svaret är 1050000 kr. Följdfrågan "om jag har mer än så vad händer då?" Eller bättre "men då kan jag inte flytta allt mitt sparande till er!". Det brukar öka bankens intresse att få en ny kund utan något helkundskrav.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Nu menar jag inte riktigt det. Det handlar inte om ekonomiska förutsättningar utan här handlar det om enbart vilket fackförbund man är medlem i.
Det är en (av flera) indikation på ekonomiska förutsättningar. I snitt har SACO-medlemmar bättre ekonomi än t.ex. LO-medlemmar. Men rent generellt har SACO-medlemmar god ekonomi.

Swetrot Swetrot skrev:
Om bolånekunderna ändå kunde lära sig att betala sina lån så snabbt det går, så skulle de ju inte sitta i klorna på bankerna. Sätt igång och amortera som aldrig förr, tills du inte är skyldig banken några pengar. Då behöver du inte längre lägga tid på att förhandla räntor, lägga tid på att jämföra och ha den där stora budgetposten i månadskalkylen som heter räntor. Behöver inte hålla på och jämka skatten, fundera över deklarationen och räntefördelningar etc. Kan sova gott på nätterna vad än Riksbanken gör.
Bra förslag. Ett ännu bättre alternativ är att köpa sin bostad kontant utan att låna ens från början. Så gör de som kan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Jag kan starkt rekommendera Landshypotek. Vi hade vårt bolån hos SEB under drygt 15år p.g.a min fru hade lite varierad jobbsituation. Nu när allt rett upp sig och bättre lånesits så bytte vi bank. Bara att få ny ränta på lånen hos SEB var en resa i sig varje gång.
Landshypotek har en bättre byggd Mina sidor för att justera amorteringar, enkelt att flytta lånet, bästa räntorna jag kunnat hitta, sänker räntorna före Riksbanken, lätt att komma i kontakt med (även via e-post).
Jag håller inte med dig som Lantbruksfastighet på landshypotek ligger räntorna mycket högre för då räknas man som företag dessutom betalar man extra avgifter för de anser att de behöver värdera oftare och det ger mer jobb .

H
O O skrev:
Det är en (av flera) indikation på ekonomiska förutsättningar. I snitt har SACO-medlemmar bättre ekonomi än t.ex. LO-medlemmar. Men rent generellt har SACO-medlemmar god ekonomi.
Personer/låntagare ska bedömas utifrån sina egna förutsättningar oavsett vilket fackförbund de är anslutna till. Det blir det fel då de som eventuellt tjänar mest får lägre ränta. En person som tjänar 100000/månad och inte har något sparande för lån men någon som tjänar 40000 och sparar t.ex. 10000 per månad får inte lån. Bankerna har inte förmåga att bedöma enskilda låntagare.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ser på aktieutdelningarna att Swedbank är en skitbank. Det är därför jag köpte in mig i den.

Ju fler obskyra avgifter och desto svårare det är för småfolket att nå "personlig bankman" desto bättre för oss ägare. Det finns inget kostsammare än gamla småkunder som tar upp medarbetares tid för att försöka pruta på lånen. Det är en dubbel kostnad för banken, dels den direkta lönekostnaden för medarbetarens tid och dels de förlorade intäkterna om man går med på att pruta. Och inga pengar har dessa kunder så man kan lura in dem i dyra "aktivt förvaltade fonder" som i själva verket är indexfonder som sköts av en enkel mjukvara.

(Det bästa för samhället skulle naturligtvis vara att man bara loggar in i en app och flyttar sina bolån på tre minuter till en ny bank utan kontakt med någon person via telefon eller liknande. Men hur ska det då blir någon vinst att dela ut till oss aktieägare?)
Klart att bankerna ska få leva i en egen marknadsekonomi. Bara se till att de tjänar så mycket som möjligt utan att investera i något som gör det bättre för kunderna. Bara jobba kortsiktigt så att det blir vinst och utdelning till aktieägarna. Storbankerna har lika mycket i vinst som hela dagligvaruhandeln omsätter. Omsättningen för alla Ica Coop Hemköp och så vidare inräknat. Dagligvaruhandeln har en vinst totalt på ca 3% av omsättningen Ska vi inte betala dubbelt så mycket för gurka och kött så köper vi aktier i Ica istället? Smart. Dagligvaruhandeln har åtminstone människor som arbetar på riktigt. Bankerna gör allt de kan för att slippa ha anställda och skapar inga nya arbetstillfällen.Bankernas girighet saknar motstycke i allt i samhället inklusive monopol företag som elbolag. När jag var liten var girighet en dödssynd. Idag är det tydligen helt OK eller bättre.

H HEM2121 skrev:
Personer/låntagare ska bedömas utifrån sina egna förutsättningar
H HEM2121 skrev:
Bankerna har inte förmåga att bedöma enskilda låntagare.
De gör väl bedömningen på den nivå de anser motiverat. Inget egenvärde i att lägga mer krut på det än vad som bedöms lönsamt. Det handlar inte om att skapa rättvisa utan om att skapa vinst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.