sysmali sysmali skrev:
Jag inser att bara för att jag inte förstår fördelen att KUNNA besöka ett bankkontor, så finns det andra som uppskattar det. Min fråga (som var otydlig) vad mervärdet är?
När min mammas bankid expirerade och det inte gick att förnya online utan att ha pass/nat id så var hon ganska glad över att kunna gå in på banken, legitimera sig med körkort och få ut ett nytt bankID den vägen exempelvis.

sysmali sysmali skrev:
(jag undrar vad jag missar, då jag tycker mail har fungerat ypperligt)
Det beror väl på vad man ska göra.

När jag separerade från min dåvarande sambo så satt jag flera gånger långa pass med en bankman och diskuterade och räknade på hur jag skulle kunna lösa ut henne, vi gick igenom vad jag skulle tänka på, vad man skrev för papper och vilka lån jag kunde få, jag tror det hade varit svårt att göra över mail och betydligt sämre över telefon. Det var en mycket hjälpsam ung man som i mitt tycke verkligen försökte lösa min situatuion.

Nu var ju handelsbanken elaka nog att lägga ner mitt lokala bankkontor med kort varsel efter det, så nu är det lite jobbigare att gå in på banken och prata med nån (20min bilresa iofs), men det känns bra att kunna göra det vid behov.

Dock uppskattar jag att man även kan lösa saker över mail eller telefon.

När det verkade som om en person hade kommit över uppgifter från mitt konto på ett otillbörligt sätt så hade jag flera långa telefonsamtal med banken, först kundtjänst och sen nån säkerhetsavdelning, sedan mailade vi ett tag också tills dom hittade "problemet" och tydligen åtgärdade det, jag slapp gärna åka dit för det, i synnerhet om jag måste ta ledigt för det.

• Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
sysmali
GlennB GlennB skrev:
När min mammas bankid expirerade och det inte gick att förnya online utan att ha pass/nat id så var hon ganska glad över att kunna gå in på banken, legitimera sig med körkort och få ut ett nytt bankID den vägen exempelvis.

Det beror väl på vad man ska göra.

När jag separerade från min dåvarande sambo så satt jag flera gånger långa pass med en bankman och diskuterade och räknade på hur jag skulle kunna lösa ut henne, vi gick igenom vad jag skulle tänka på, vad man skrev för papper och vilka lån jag kunde få, jag tror det hade varit svårt att göra över mail och betydligt sämre över telefon. Det var en mycket hjälpsam ung man som i mitt tycke verkligen försökte lösa min situatuion.

Nu var ju handelsbanken elaka nog att lägga ner mitt lokala bankkontor med kort varsel efter det, så nu är det lite jobbigare att gå in på banken och prata med nån (20min bilresa iofs), men det känns bra att kunna göra det vid behov.

Dock uppskattar jag att man även kan lösa saker över mail eller telefon.

När det verkade som om en person hade kommit över uppgifter från mitt konto på ett otillbörligt sätt så hade jag flera långa telefonsamtal med banken, först kundtjänst och sen nån säkerhetsavdelning, sedan mailade vi ett tag också tills dom hittade "problemet" och tydligen åtgärdade det, jag slapp gärna åka dit för det, i synnerhet om jag måste ta ledigt för det.
Ja, det har du såklart helt rätt i. Om bankid slutar fungera är det behändigt att ha tillgång till bankkontor. Tänkte inte så långt.

Men oavsett lär väl utveckling med Teams, chattar, mail, telefon göra att behovet av bankkontor minskar. Min gissning är att de yngre generationerna som aldrig levt utan smartmobil som innehåller hela deras värld, inkl ekonomi - inte kommer ha behov av fysiska bankkontor.

Idag har Swedbank 160 kontor, undrar hur många de har kvar om 5 år?

P
texas67 texas67 skrev:
men den service som man borde vara "värd" finns inte, man får sköta allting själv, läsa på allt själv och ständigt vara aktiv trots rätt rejäla ränteinbetalningar under 24 års tid
Banker är som alla andra säljande bolag. Det vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Får du extra fin service av ICA Maxi efter 24 års troget matköpande där?

En "personlig bankman" är en försäljare som inte är din kompis.

För att konkurrensen på bankmarknaden ska fungera så måste vi kunder släppa alla lojaliteter och köpa tjänster av den bank som erbjuder bäst villkor.

P
Excel Excel skrev:
Om alla bankkunder blev bättre att byta bank oftare skulle konkurrensen vara mycket bättre.
"Byta bank" är lite feltänkt. Det går alldeles utmärkt att vara kund till flera banker. En viss bank är inte nödvändigtvis bäst på allt. Anlita en bank för betalningstjänster, en annan bank för sparande, en tredje bank för bolån. Om en viss bank är bäst på flera av tjänsterna man behöver så är det en bonus, men utgå inte från att en sådan bank finns.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
tensiden tensiden skrev:
Tänk att få ett meddelande från banken där det står "du har varit en trogen kund under en längre tid så vi vill belöna dig med att sänka räntan på ditt lån". Hur många rekommendationer och nytecknade kunder skulle det ge?
För att det ska ge fler nya kunder så måste banken visa hur mycket det har lönat sig för gamla kunder att vara lojala i många år. Kan banken det? Vill banken det?

P
O O skrev:
Swedbank är bara en bank i mängden. Varken sämre varken bättre än någon annan.
Jag har inte hört talas om att en VD för någon annan bank än Swedbank har dömts till fängelse för grovt svindleri. En banks VD är förvisso inte samma sak som banken, men ett visst inflytande lär hon nog ha haft på bankens verksamhet.

Så jag lutar åt sämre än någon annan.

P
O O skrev:
Jag (för mer än 10 år sedan) har handgripligen varit med om att en bank vägrat en i familjen uttag.
Står pengarna kvar på bankkontot än idag?

P
S Snabba skrev:
Så deras utlåning fungerar endast när det finns billiga pengar att finansiera sina lån med, inte speciellt tryggt kan tyckas.
Otryggt för banken, kanske, men knappast för kunderna.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med helkund? Kan inte vara många som enbart använder en livsmedelsbutik.
Jag ligger nog nära till för att vara en sådan person. Jag köper i stort sett allting i mat- och hushållsväg av ICA via postorder (internet) för hemleverans. Ett tag alternerade jag mellan att beställa av ICA och att beställa av COOP, men COOP var sämre och dyrare i stort sett alltid.

Ett par gånger i månaden besöker jag den lokala COOP-butiken när jag ändå är i den lokala staden, och köper sånt som COOP, men inte ICA, har i sitt sortiment.

Så en riktigt helkund hos ICA är jag förvisso inte.

P
Astrokane Astrokane skrev:
Ekobanken har ju fått högst i Fair Finance granskning ur en etisk synvinkel. De har kanske inte de lägsta räntorna, men det kan ju vara värt att stödja aktörer som försöker förändra en omoralisk marknad som generellt ger undermålig service till för högt pris.
Låner Ekobanken ut pengar till folk som vill köpa en bostad?

P
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Svårt är det väl inte, men lite tidsödande med kortbyte, autogiro, e-fakturor osv
Ja, det är lite märkligt att e-fakturor är hårt kopplade till en viss bank. Så är det ju inte med vanliga fakturor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.