O O skrev:
Bra förslag. Ett ännu bättre alternativ är att köpa sin bostad kontant utan att låna ens från början. Så gör de som kan.
..Eller se till att få huset gratis, eller kanske till och med få betalt för att ta emot det ?

..Men om vi håller oss till den verklighet de flesta befinner sig i så kan man varken få bostaden gratis, köpa den kontant eller betala av lånen inom tiden man bor där..

Att ha bostadslån är ett måste för de flesta. punkt.

Det är dock påfallande ofta viktigpettrar (och nu syftar jag inte på dej eller nån specifik här) ska komma och tramsa med att "jaaaag har minsan betalt av mina lån, det bode aaaaaalla göra", jo kul för dej men det är extremt få som har sån tur eller förustättningar, så sluta skriva sånt trams.

..När man synar dessa personer lite närmare är det ofta saker i stil med "ärvde huset av farmor" eller "köpte det för 107k 1976" eller "Mitt hus ligger i happalärkylie och har i princip inget värde pga läget". ..Det är inte så det är för de flesta andra.

• Gilla
Renovatorus och 1 till
  • Laddar…
Tycker nog att alla bankerna stänger kontoren och minskar på servicen samtidigt som deras avgifter för allt ökar……

T Taxture skrev:
Tycker nog att alla bankerna stänger kontoren och minskar på servicen samtidigt som deras avgifter för allt ökar……
Så är det och utifrån att vi hanterar det digitalt hemifrån och trenden är att det fortsätter.
Även lånemarknaden har förändrats med flera lånegivare, den tidigare personkännedomen med många kontor är borta och att då skicka in en låneansökan digitalt ger jämfört tidigare kontorsbesök med muntligt besvara frågor ingen skillnad.

Ett annat problem med ens ”personliga bankkontakt” är ju att folk byter jobb i större utsträckning numer…… den man hade kontakt med och allt fungerade bra slutar och ersätts ofta med nån som är mer drillad i dom ”nya” reglerna och följer ”manus” bättre….. sen får ju även ”småfolket” mindre handlingsfrihet och måste hela tiden kolla med nån chef som även den måste kolla med nån chef innan man kan komma vidare

Har själv märkt att vid varje ny kontakt med banken är det en ny person som har noll kännedom om en som man ska kommunicera med långt ifrån hur det var när man gick till sitt lokala bankkontor och fick prata men bankkamreren……..

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.

Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.

Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".

Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.

Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.

Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.

Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.

Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.

Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.

Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]

Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.

Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?

Men nu är det nog för mig. Tack och hej, aldrig mer Swedbank!
Gäller allt, lån, mobilabbonemang, verisure (ha) mm. Trogen kund = guldkalv för motparten. I min nuvarande sits föredrar jag förhandligingsfria SBAB, samma förutsättningar = samma ränta. Sen har banker nuförtiden som princip att inte vilja prata med kunden. De flyttar upp några våningar i husen, bort från gatan. Tar bort personliga kontakter och hänvisar till kundtjänst, mm

Swedbanks premiumtjänst verkar bara vara en fint namn på något för att kunna ta betalt för vanlig rådgivning utan några som helst fördelar.
Jag blev lovad vid tecknande av premiumtjänst för något år sedan att de skulle generera bättre bolånerabatter etc..

I höstas var det så dags att lägga om bolånet. Tog i god tid med min personliga kontakt (som nu visade sig sitta i en stad 15 mil bort). Fick ett bud på ränterabatt som var det bästa hon kunde ge.
Var inte helt nöjd med denna rabatt och ringde till kundtjänst och bad om att bli kopplad till bolånerådgivare för att begära ut amorteringsunderlag då jag blev erbjuden en aningen bättre ränta på SBAB. Då blev jag helt plötsligt erbjuden 0,25% till i rabatt.

Premiumtjänsten är bluff och båg!

J Johan Ericsson skrev:
för att begära ut amorteringsunderlag då jag blev erbjuden en aningen bättre ränta på SBAB. Då blev jag helt plötsligt erbjuden 0,25% till i rabatt.
Det kallas att förhandla. 😉 Ofta nödvändigt i många situationer om man vill få bästa tänkbara villkor. Egentligen rätt naturligt.

Alfredo Alfredo skrev:
Det kallas att förhandla. 😉 Ofta nödvändigt i många situationer om man vill få bästa tänkbara villkor. Egentligen rätt naturligt.
Trodde jag skulle förhandla med min premiumrådgivare som utlovat. Skulle få en bra ränta som premiumkund men det är snack... Nöjd nu med mina -1,62% i rabatt hur som.

J Johan Ericsson skrev:
Trodde jag skulle förhandla med min premiumrådgivare som utlovat.
Ja det kunde man ju verkligen tycka om det är så det beskrivs. Känner dock själv inte till deras premiumtjänst.

Tyvärr finns det banker med policy att inte se kunden i ögonen, långa väntetider, dåligt bemötande och arrogans.
Själv har jag valt en bank/försäkringsbolag med bemannat kontor där jag när som helst 08-16 kan gå in och och få mitt ärende behandlat av en levande person på direkten.
Hoppas att Länsförsäkringar inte degraderar servicen som många andra banker gjort.

sysmali
Med risk för att bli lynchad, men varför är det fördel med att kunna besöka ett fysiskt bankkontor?

Själv var jag ytterst förvånad när jag "var tvungen" att besöka Handelsbankens kontor när jag startade firma. Fick boka tid och ändå vänta 45 min efter utsatt tid. Samtalet hade enkelt kunna hållas i mail eller möjligtvis telefon. Detta var ett par år sedan och den unga banktjänstemannen har jag aldrig haft kontakt med sedan dess och - om har arbetar kvar - skulle inte komma ihåg mig. Så jag har inte "tjänat" nått på att träffa en fysisk person.

Själv är jag nöjd med mailkonversation eller möjligtvis chatt. Då har jag spårbarhet vad som sagts/bestämts och jag kan svara när det passar mig.

Sista bilköpet gjordes upp via mail. Perfekt då jag hämtade bilen och personen som lämnade ut den vägrade skicka med lastbågar tills jag visade mailen.

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Med risk för att bli lynchad, men varför är det fördel med att kunna besöka ett fysiskt bankkontor?

Själv var jag ytterst förvånad när jag "var tvungen" att besöka Handelsbankens kontor när jag startade firma. Fick boka tid och ändå vänta 45 min efter utsatt tid. Samtalet hade enkelt kunna hållas i mail eller möjligtvis telefon. Detta var ett par år sedan och den unga banktjänstemannen har jag aldrig haft kontakt med sedan dess och - om har arbetar kvar - skulle inte komma ihåg mig. Så jag har inte "tjänat" nått på att träffa en fysisk person.

Själv är jag nöjd med mailkonversation eller möjligtvis chatt. Då har jag spårbarhet vad som sagts/bestämts och jag kan svara när det passar mig.

Sista bilköpet gjordes upp via mail. Perfekt då jag hämtade bilen och personen som lämnade ut den vägrade skicka med lastbågar tills jag visade mailen.
Försök hitta en bank som numera svarar på mail, förutom just Handelsbanken. OCh det gör de för att du är personligt känd, just för att du har varit där fysiskt och de har god kundkännedom.

De flesta är helt onåbara, Swedbank och SEB är helkass. Har aldrig nyttjat Nordea.

/M

sysmali sysmali skrev:
Jag tror du verkar ha blandat ihop "att kunna besöka" och "tvingas besöka", det är väldigt olika saker.

jag uppskattar mycket att KUNNA besöka ett bankkontor och prata med en kunnig människa, det betyder inte att jag gör det ofta.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
sysmali
M Marcus-AA skrev:
Försök hitta en bank som numera svarar på mail, förutom just Handelsbanken. OCh det gör de för att du är personligt känd, just för att du har varit där fysiskt och de har god kundkännedom.

De flesta är helt onåbara, Swedbank och SEB är helkass. Har aldrig nyttjat Nordea.

/M
Haha, jag tror inte HB svarar på mina mail/chatt bara för att jag träffade en representant personligen för 4 år sedan i 15 min. Eller du kanske skojade?

Jag har Nordea utanför firman och de svarar på både mail och chatt exemplariskt snabbt. Nej, jag har inte träffat någon från Nordea.

sysmali
GlennB GlennB skrev:
Jag tror du verkar ha blandat ihop "att kunna besöka" och "tvingas besöka", det är väldigt olika saker.

jag uppskattar mycket att KUNNA besöka ett bankkontor och prata med en kunnig människa, det betyder inte att jag gör det ofta.
Jag har inte blandat ihop begreppen, men kanske var otydlig när jag frågade "varför är det fördel med att kunna besöka ett fysiskt bankkontor?". Ber om ursäkt för det.

Jag inser att bara för att jag inte förstår fördelen att KUNNA besöka ett bankkontor, så finns det andra som uppskattar det. Min fråga (som var otydlig) vad mervärdet är?

(jag undrar vad jag missar, då jag tycker mail har fungerat ypperligt)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.