51 924 läst · 175 svar
52k läst
175 svar
Hej då Swedbank!
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 046 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 046 inlägg
Jag förstår inte hur folk kan vara kvar i Swedbank. Detta med deras fanatiska och orimliga ideer om penningtvätt.
Detta är ju inte varken första eller sista historien om detta just från/runt Swedbank.
Kan inte bara alla lämna Swedbank och låt de gå omkull eller i allafall försvinna från svenska marknaden.
https://marcusoscarsson.se/raseri-mot-swedbank-ny-trend-vacker-stor-oro/
Detta är ju inte varken första eller sista historien om detta just från/runt Swedbank.
Kan inte bara alla lämna Swedbank och låt de gå omkull eller i allafall försvinna från svenska marknaden.
https://marcusoscarsson.se/raseri-mot-swedbank-ny-trend-vacker-stor-oro/
Kolla Landshypotek nästa gång. Gjorde jag när jag tröttnade på att förhandla på Nordea och röstade med fötterna. Bolån på Landshypotek resten på Länsförsäkringar.Tomtom79 skrev:Har inge vidare bra erfarenhet av Swedbank heller. Vi hade en gammal bank-kvinna där när vi köpte hus som var bra och vettig. Hyfsad rabatt och inga konstigheter. När hon sen gick i pension började spektaklet. Ersättaren ville tjäna mer pengar så hon kunde absoluuuut inte ge så fina rabatter som vi haft. (som vi sen inser var en helt ordinär rabatt). Minns inte exakt men om det var 70 punkter så kunde hon erbjuda 15...
Vi meddelade att vi då kommer se oss om efter en annan bank och tittade runt. Vi fick typ 75 punkter hos SEB och meddelade att vi kommer byta dit. SEB inleder flytt osv, men ett par dagar innan bytet ringer de från SEB och säger att våra lån är bundna igen på 2 eller 5 år. Minns inte vilket... Hon hade alltså tagit en chans och bundit om dem någon dag i förväg så att vi inte skulle kunna byta bank! Det fanns inget att göra, om vi inte ville betala ränteskillnadsersättning osv osv... Jag blev fly förbannad och fick tag i bankdirektören i stan som efter några väl valda ord fick be om ursäkt och lösa problemet. Kostade nog dem en slant att reda upp, hoppas jag.
Men efter det lämnade släkten Swedbank och jag lär inte ens ställa frågan dit igen.
Men men, en ren anekdot men vissa bank-människor gör allt de kan för att lura oss vanliga dödliga. Då var vi unga och oerfarna men huvudet på skaft. Hon hade säkert kunnat blåsa merparten av unga oerfarna kunder.
Du får mest genom att byta bank ofta tyvärr. Den som stannar och är bekväm får alltid betala mer. Det är lite meck att byta men ibland behöver man bara säga att man får bättre på annat håll för att dom ska sänka. Men det finns ju en del pengar att spara när det gäller stora bolån.
Det är ju exakt samma på arbetsmarknaden där man gynnas av att byta och inte av att vara trogen.
Det är ju exakt samma på arbetsmarknaden där man gynnas av att byta och inte av att vara trogen.
Håller med dig. Är kund i Swedbank sedan 25 år och har sett hur de fullt medvetet sänkt servicen år för år.Krokkodriljo skrev:Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.
Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.
Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".
Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.
Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.
Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.
Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.
Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.
Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.
Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]
Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.
Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?
Men nu är det nog för mig. Tack och hej, aldrig mer Swedbank!
Från början fanns lokalt bankkontor, jag hade en egen trevlig och duktig bankperson jag kunde kontakta, de hade kontanthantering, svarade snabbt på telefon, lämnade skapliga eller bra villkor på huslånet, skaplig inlåningsränta och var allmänt flexibla.
Idag är allt det borta,
- det är en timmes väntetid på telefon (!)
- Ingen personlig bankman
- inget bankkontor på orten
- inte särskilt bra villkor för lån trots långvarigt superstabilt kundförhållande
- Ingen eller usel inlåningsränta(!)
- aktie/fondhandeln är ett skämt
- ”nya” Internetbanken blir aldrig klar, många funktioner finns enbart i den gamla.
- Allmänt ointresse av service.
Jag försökte även försäkra ett hus i Tre Kronor, Swedbanks försäkringsbolag men det blev snabbt uppenbart att de inte förstod vad de höll på med. De blandade ihop uppgifter, och kommunikationen blev extremt ineffektiv via telefonbanken med helt orimliga väntetider. Fel på fel uppstod och jag blev till sist tvungen att avbryta processen och välja annat försäkringsbolag.
Idag har jag (än så länge) huslån, privat- och transaktionskonton kvar i Swedbank. Skillnaden i lånevillkor mot andra banker har för min del inte varit tillräckligt stor för att motivera en flytt. Ännu.
Alla tillgångar är flyttade till Svea Bank och Avanza som bägge ger goda villkor och mycket bra service.
Kontona på Swedbank är nu enbart betal- och transitkonton genom vilka pengar, ibland ganska stora, flyter på väg till/från de andra bankerna.
Inte en enda gång har jag fått frågan varför kapitalet inte finns kvar hos dem.
Den tidigare mycket bra Swedbank har blivit en ointresserad, opersonlig bank med usla villkor, som försöker undvika all direktkontakt med sina kunder.
De har en välförtjänt sistaplats på listan över bankers kundnöjdhet!
När vi köpte vårat hus jämförde jag banker och de bästa för oss de var de man slipper förhandla om räntan med, de låg väldigt bra i ränta och man kunde ratta på lite olika parametrar och se vad som gör att man får just en viss ränterabatt.
Något som jag upptäckte dock var att den maximala rabatten man kunde få toppade vid en belåningsgrad mellan 50-60% hos SBAB och ligger du under 50% så får du igen sämre ränta.
Kan mycket väl vara så vissa storbanker gör och att TS kanske därför låg över snitträntan. Vi valde att byta från SBAB när vi ville amortera bort en del av bolånet och hamnade under gränsen där de inte ökade räntan för man amorterat under 50%.
Jag kan tycka man borde få ränterabatt efter hur mycket banken tjänar ihop med vilken risk de tar på en som kund och inte sätta ett undre tak på belåningsgraden.
Något som jag upptäckte dock var att den maximala rabatten man kunde få toppade vid en belåningsgrad mellan 50-60% hos SBAB och ligger du under 50% så får du igen sämre ränta.
Kan mycket väl vara så vissa storbanker gör och att TS kanske därför låg över snitträntan. Vi valde att byta från SBAB när vi ville amortera bort en del av bolånet och hamnade under gränsen där de inte ökade räntan för man amorterat under 50%.
Jag kan tycka man borde få ränterabatt efter hur mycket banken tjänar ihop med vilken risk de tar på en som kund och inte sätta ett undre tak på belåningsgraden.
Har varit i nästan samma sits, förutom det där med premium kund. Men de andra bankerna va inte bättre när vi skulle teckna byggkreditivet, då tyckte vår dåvarande bank Länsförsäkringar att vi skulle komma tillbaka när vi skulle lägga om från byggkreditiv till bolån för de ville inte ta risken med byggkreditivet…. Då kände man ju sig också som en trogen kund…notKrokkodriljo skrev:Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.
Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.
Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".
Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.
Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.
Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.
Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.
Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.
Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.
Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]
Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.
Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?
Fackförbunden i SACO har för sina medlemmar förhandlat fram en sjukt bra grupprabatt. Det finns ju inte direkt ngt som hindrar andra fackförbund att göra motsvarande för sina medlemmar....H HEM2121 skrev:
Så "skillnad på folk" är det väl bara ur perspektivet att SACO har ordnat en bra rabatt åt sina medlemmar och andra, säg LO, inte gjort det..
Många har lärt sig att banker bara kan låna ut pengar som de först lånat in. Men det stämmer inte. Bankerna skapar själva de pengar de lånar ut, [...]B Betterlead skrev:
Var kommer pengarna ifrån?
Inte bara, men till stor del.C cbrolin skrev:
Det finns dessutom basregler som styr hur mycket kapital bankerna behöver ha i reserv/garanti.
För övrigt är en kund med tillgångar samtidigt med skulder en riskbalansering.
https://www.ekonomifakta.se/sakomra...i/lan-och-finansiering/upplaning_1213877.html
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 964 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 964 inlägg
Vi vet heller inte om andra fackförbund har försökt.M Martin72 skrev:Fackförbunden i SACO har för sina medlemmar förhandlat fram en sjukt bra grupprabatt. Det finns ju inte direkt ngt som hindrar andra fackförbund att göra motsvarande för sina medlemmar....
Så "skillnad på folk" är det väl bara ur perspektivet att SACO har ordnat en bra rabatt åt sina medlemmar och andra, säg LO, inte gjort det..
Att Swedbank var en bank som oligarkerna kunde utnyttja i Lettland då det begav sig vet vi ju, och resultatet av denna olagligheter blev endast en liten bötessumma och en reprimand.Krokkodriljo skrev:Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.
[bild]
Nu har det gått ett antal år och Swedbank måste hitta nya offer och inkomster varför de har inriktat sig mot svenska kunder.
Jag själv trodde att banken hade blivit mer human men ack vad jag bedrog mig.
Nu har jag varit kund drygt 1 år och skall nu byta till en annan aktör och det efter att jag blivit otrevligt bemött av en ung tjej som kontorschef och som inte ville diskutera vad jag kunde göra för att få Snitträntan istället för deras rabattränta som ligger ca. 0,4% högre.
Sedan märkte jag i somras att personalen var lydiga marionetter till bankens ledning vid min diskussion angående räntan och dess rabatt.
Jag kommer att byta bank nu efter nyår med glädje. Det var ett stort misstag att gå till Swedbank.
Jo det är väl inte en alldeles korrekt beskrivning....Å Ådi88 skrev:Att Swedbank var en bank som oligarkerna kunde utnyttja i Lettland då det begav sig vet vi ju, och resultatet av denna olagligheter blev endast en liten bötessumma och en reprimand.
Nu har det gått ett antal år och Swedbank måste hitta nya offer och inkomster varför de har inriktat sig mot svenska kunder.
Jag själv trodde att banken hade blivit mer human men ack vad jag bedrog mig.
Nu har jag varit kund drygt 1 år och skall nu byta till en annan aktör och det efter att jag blivit otrevligt bemött av en ung tjej som kontorschef och som inte ville diskutera vad jag kunde göra för att få Snitträntan istället för deras rabattränta som ligger ca. 0,4% högre.
Sedan märkte jag i somras att personalen var lydiga marionetter till bankens ledning vid min diskussion angående räntan och dess rabatt.
Jag kommer att byta bank nu efter nyår med glädje. Det var ett stort misstag att gå till Swedbank.
"År 2020 fick Swedbank en sanktionsavgift från Finansinspektionen på fyra miljarder kronor på grund av brister i motverkandet av penningtvätt i de baltiska dotterbolagen. Under 2023 fick storbanken en bot på 37 Mkr av U.S. Treasury’s Office for Foreign Assets Control (OFAC) efter brott mot deras regelverk.
Det pågår fortfarande utredningar mot banken i USA om deras tidigare arbete med att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism, samt offentliggörande av information."
Så ärendet är inte klart i USA. Sen blev då Bonnesen dömd till fängelse.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/swedbanks-vd-om-amerikanska-utredningarna-narmare-ett-avgorande
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...irgitte-bonnesen-om-svindleridomen-obegriplig
Vad är amorteringsunderlag och varför?Kristian Ask skrev:Man får betala för premium om det är det som behövs för att förhandla med en bankman. Liten underligt att klaga på något man inte betalar för. Även om vi hade betalat för tjänsten får vi rabatter på andra tjänster som t.ex. kreditkort, reseförsäkring med avbeställningsskydd.
Vad är egentligen trogen? Vi har nästan samma låneförutsättning och har haft bla Nordea i snart 25 år, varit premiumkund och även haft personlig bankman sen ett bra tag. Jag kollade lite på Stabelo som någon nämnde men även efter senaste sänkningen och efter ränterabatt är Nordea billigare på vårt senaste bundna lån på 2 år. Ränterabatten är också nu högre på de med nu högre ränta än de vi band på dryga procenten.
Flytta lånen om du inte är nöjd... bankerna blir feta och rika på passiva kunder. Börja med att be om ett amorteringsunderlag och se vad de säger
En beskrivning från Danske Bank:G Gazz skrev:
https://danskebank.se/privat/produkter/bolan/guider/amorteringsunderlag