[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Svårt är det väl inte, men lite tidsödande med kortbyte, autogiro, e-fakturor osv
Det är ju en annan sak, och man behöver ju inte byta det heller. Personligen har jag svårt att se varför Amex, klarna eller entercard påverkas av vilken bank jag har. Och än mindre av vilken bank jag har mitt bolån i.

E-fakturor flyttas över automatiskt av banken om man vill, så inget problem. Har inga autogiro men visst sköter banken flytten av det med?

(Ska vi prata säkerhet är autogiro ett bottenlöst hål, men det är en annan sak).

kortbyte, autogiro, e-fakturor
De delarna behöver du väl inte flytta?

Alfredo Alfredo skrev:
De delarna behöver du väl inte flytta?
Om man byter bank och inte har något kvar där, så jo

Om man byter bank och inte har något kvar där, så jo
Ja naturligtvis men varför gör man det om man är nöjd med de tjänsterna, kort, autogiro och e-fakturor exempelvis.

AndersPS AndersPS skrev:
Personligen har jag svårt att se varför Amex, klarna eller entercard påverkas av vilken bank jag har. Och än mindre av vilken bank jag har mitt bolån i.
Förstår nog inte hur du menar. Varför skulle Amex, Klarna eller Entercard lägga sig i eller påverkas av var du har ditt bolån? Ingen av dessa har då frågat mig om det.

Bytte till Stabelo när Swedbank inte ville sänka räntan.Allt digitalt och ingen personlig kontakt behövdes. Inga krav på helkund som storbankerna envisas med!!

Har även flyttat bolån från Stabelo en gång vilket gick smidigt utan massa frågor.

H
M Martin72 skrev:
Är du akademiker och med i ngt av SACOs fackförbund? Titta på Danske Bank - de har ett avtal med SACO där man kan få en enligt min uppfattning mycket bra rabatt som *aldrig* ändras. Inga jävla förhandlingar om rabatt mer. 👍

[länk]
Det är väl bra för dem men det känns ju att de gör skillnad på folk. De vill kanske inte vill ha andra kunder än SACO och TCO anslutna?

Alfredo Alfredo skrev:
Ja naturligtvis men varför gör man det om man är nöjd med de tjänsterna, kort, autogiro och e-fakturor exempelvis.
Om man är nöjd med tjänsterna som nuvarande bank erbjuder byter man väl ändå inte bank?

Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.

Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.

Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".

Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.

Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.

Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.

Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.

Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.

Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.

Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]

Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.

Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?

Men nu är det nog för mig. Tack och hej, aldrig mer Swedbank!
Håller med dig, väldigt otrevliga och oseriösa! Lämnade också för en månad sedan och fick 0,75 bättre boränta vid 50% belåning.

Om man är nöjd med tjänsterna som nuvarande bank erbjuder byter man väl ändå inte bank?
Man kan väl vara nöjd med vissa tjänster men inte med exempelvis villkoren på bolån?

Och nej, jag har alldrig förstått varför man "byter" bank. Man "byter" väl inte livsmedelsbutik heller utan handlar det man behöver där det för tillfället är lämpligast?

Alfredo Alfredo skrev:
Man kan väl vara nöjd med vissa tjänster men inte med exempelvis villkoren på bolån?

Och nej, jag har alldrig förstått varför man "byter" bank. Man "byter" väl inte livsmedelsbutik heller utan handlar det man behöver där det för tillfället är lämpligast?
Nu har jag bara bytt bank en gång, för 2 år sedan från SEB till en lokal Sparbank. Den banken gör mycket för bygden, har dessutom vanliga kassor öppna varje vardag.
Men jag fick bättre ränta på bolånet om jag flyttade alla mina tjänster till nya banken. Då behöver ju 'allt' flyttas som är kopplat till diverse konton.

Då behöver ju 'allt' flyttas
Den bank som på allvar tror att jag skulle flytta alla banktjänster till dem skulle jag skratta gott åt. För mig är det helt självklart att använda olika banker till olika saker och även för att ha "backup". Det är absolut inget konstigt att ha ett "lönekonto" i flera banker även om lön från ett visst håll givetvis är kopplad till enbart ett konto vid ett givet tillfälle.

Sen skadar det inte vid "förhandlingar" att banken vet att man är otrogen.

• Gilla
mortimer och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den bank som på allvar tror att jag skulle flytta alla banktjänster till dem skulle jag skratta gott åt. För mig är det helt självklart att använda olika banker till olika saker och även för att ha "backup". Det är absolut inget konstigt att ha ett "lönekonto" i flera banker även om lön från ett visst håll givetvis är kopplad till enbart ett konto vid ett givet tillfälle.

Sen skadar det inte vid "förhandlingar" att banken vet att man är otrogen.
Håller med. Skulle aldrig flytta allt. Banken ska vara glad om jag flyttar bolånet till den!

• Gilla
mortimer och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med helkund? Kan inte vara många som enbart använder en livsmedelsbutik.
Såå ovanligt är det inte. Med tiden har ganska många lagts ner så det till slut bara finns en enda kvar inom rimligt avstånd.

Ungefär som har hänt med bankkontoren. Telefonbank funkar ofta men konkurrerande telefonlivsmedel eller nischlivsmedelsbutiker finns sällan där det bara finns en butik.

Sverige ser inte ut som Stockholm, typ. Även om ca 20% av alla bor där lever 80% till i landet...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Swedbank har ju sponsrat ryska oligarker och brottslingar i rätt ordentlig utsträckning med sin pengatvätt och bör man väl undvika av flera orsaker. Att de alls finns visar väl på hur inlåst man blir i den bank man en gång valde.
Eller så tyder det stora antalet nöjda kunder på att det är en riktigt bra bank som många är så nöjda med att de inte ser någon anledning att lämna.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.