52 036 läst · 175 svar
52k läst
175 svar
Hej då Swedbank!
Kan du inte använda ditt sparande i förhandlingen? Att du flyttar ditt sparande till banken om du får bra erbjudande.Krokkodriljo skrev:Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.
Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.
Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".
Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.
Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.
Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.
Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.
Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.
Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.
Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]
Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.
Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?
Men nu är det nog för mig. Tack och hej, aldrig mer Swedbank!
Intressant men eg förväntat.Krokkodriljo skrev:Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.
Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.
Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".
Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.
Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.
Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.
Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.
Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.
Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.
Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]
Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.
Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?
Men nu är det nog för mig. Tack och hej, aldrig mer Swedbank!
Vill minnas att Swedbank för många år sen var i rejält blåsväder . Var det 90 talet?
Det är svårt att förändra kulturer ….
Vissa banker som har i min mening gjort bort sej o behövt ”hjälp” från samhället bör man inte befatta sej med .
Hur var det i Baltikum??
Hur har det varit med bonusar?
Jag känner mej som en kommunist…….
Att Swedbank beter sig så här förvånar i alla fall inte mej .
/storkund annan bank
Jag känner igen mig! Sökte min kontaktperson på mobil eftersom banken har knappt öppet nuförtiden! Satt i kö i 20 minuter utan att bli hjälpt! Och när man vill prata bolåneränta får man sköta det själv på mobil eller dator! Ser mig om efter en personlig bank nu!Krokkodriljo skrev:Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.
Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.
Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".
Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.
Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.
Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.
Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.
Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.
Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.
Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]
Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.
Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?
Men nu är det nog för mig. Tack och hej, aldrig mer Swedbank!
Anders
Hade jag mer kunskap i ekonomi så skulle jag starta en bank
En bank utan dessa sjuka vinstmarginaler som andra banker har idag
Visst alla företag måste gå med vinst, men som det ser ut idag med miljarder miljarder i vinst varje kvartal
Kan någon förklara
Och aktieägarna … måste dom ens finnas ?
Vad behöver banker aktiekapitalet till ?
Banken lånar in pengar från staten, lägger på ränta som låntagarna surt betalar ….
En bank utan dessa sjuka vinstmarginaler som andra banker har idag
Visst alla företag måste gå med vinst, men som det ser ut idag med miljarder miljarder i vinst varje kvartal
Kan någon förklara
Och aktieägarna … måste dom ens finnas ?
Vad behöver banker aktiekapitalet till ?
Banken lånar in pengar från staten, lägger på ränta som låntagarna surt betalar ….
Lokal förenings sparbank lösningen?
Utan extrema bonusar till toppchefer som ändå inte får stå till ansvar när det gick på tok !
Utan extrema bonusar till toppchefer som ändå inte får stå till ansvar när det gick på tok !
SEB sa ”Ditt engagemang är för lågt för få lägre ränta” efter att ha varit kund i 36 år. Räntan jag erbjöds var högre än snitträntan på nästan alla banker. Flyttade lånet direkt till en bank som inte kräver att man flyttar allt annat och fick 0,5% lägre ränta än vad SEB erbjöd, utan förhandling.Krokkodriljo skrev:Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.
Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.
Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".
Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.
Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.
Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.
Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.
Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.
Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.
Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]
Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.
Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?
Men nu är det nog för mig. Tack och hej, aldrig mer Swedbank!
Om du har 248 miljarder kronor liggandes så kan du köpa alla aktier, då behövs inte aktieägarna lägreJ javlaandersson skrev:Hade jag mer kunskap i ekonomi så skulle jag starta en bank
En bank utan dessa sjuka vinstmarginaler som andra banker har idag
Visst alla företag måste gå med vinst, men som det ser ut idag med miljarder miljarder i vinst varje kvartal
Kan någon förklara
Och aktieägarna … måste dom ens finnas ?
Vad behöver banker aktiekapitalet till ?
Banken lånar in pengar från staten, lägger på ränta som låntagarna surt betalar ….
Ekobanken har ju fått högst i Fair Finance granskning ur en etisk synvinkel. De har kanske inte de lägsta räntorna, men det kan ju vara värt att stödja aktörer som försöker förändra en omoralisk marknad som generellt ger undermålig service till för högt pris.
När jag skulle köpa hus var det bara Handelsbanken som ville ge mig lån utan alltför mycket strul. De andra strulade för att jag var egenföretagare, trotts att jag hade ganska bra inkomst.
Hade rörligt, och när ett år gått så fick jag meddelande om att min rabatt skulle gå ut och att jag behövde kontakta dem för förnyad rabatt. Jag kontaktade dem och frågade om de verkligen ville göra det på det sättet. Jag sa att detta gör ju att jag kommer kolla runt på alternativ en gång per år. Ge mig istället en tillräckligt bra rabatt som ligger kvar. Har haft OK rabatt sedan dess. Absolut kunnat shoppa runt, som jag gör med annat, men känns ju bökigare med bolån. Vissa år går ju dessutom sämre än andra för mitt företag. Går min rabatt ut då, så gissar jag att det är svårare att få fin rabatt, precis när jag behöver den som mest…
Hade rörligt, och när ett år gått så fick jag meddelande om att min rabatt skulle gå ut och att jag behövde kontakta dem för förnyad rabatt. Jag kontaktade dem och frågade om de verkligen ville göra det på det sättet. Jag sa att detta gör ju att jag kommer kolla runt på alternativ en gång per år. Ge mig istället en tillräckligt bra rabatt som ligger kvar. Har haft OK rabatt sedan dess. Absolut kunnat shoppa runt, som jag gör med annat, men känns ju bökigare med bolån. Vissa år går ju dessutom sämre än andra för mitt företag. Går min rabatt ut då, så gissar jag att det är svårare att få fin rabatt, precis när jag behöver den som mest…
Sbab ligger oftast ganska bra till på räntan. De har väl bra marginaler ändå, men eftetsom det är helägt av staten, är det ju i alla fall vinst som går tillbaka till oss.
Swedbank har ju sponsrat ryska oligarker och brottslingar i rätt ordentlig utsträckning med sin pengatvätt och bör man väl undvika av flera orsaker. Att de alls finns visar väl på hur inlåst man blir i den bank man en gång valde.
Swedbank har ju sponsrat ryska oligarker och brottslingar i rätt ordentlig utsträckning med sin pengatvätt och bör man väl undvika av flera orsaker. Att de alls finns visar väl på hur inlåst man blir i den bank man en gång valde.
Svårt byta bank? Haha.T tobiast skrev:Många kan ju inte agera. Politikerna skyddar sina vänner genom regler som gör det svårt att byta bank och ha fungerande konkurrens. Illusionen om fungerande konkurrens på "fria marknader" är en dyr morot som befolkningen köpt och nu betalar ockerpriser för. Banksystemet är bara en sektor, elmarknaden en annan. Båda tunga utgiftsposter och vi ser även livsmedel hamna här, i ocker-ekonomin, samtliga är orienterade kring småkonsumenterna/hushållen. Men svensken är tyvärr både blind och döv och därför ett lätt offer för rånare.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 166 inlägg