52 439 läst · 178 svar
52k läst
178 svar
Hej då Swedbank!
Swedbank är jättebra om man äger aktier men inte alls som privatkund.Krokkodriljo skrev:Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.
Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.
Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".
Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.
Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.
Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.
Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.
Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.
Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.
Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]
Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.
Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?
Men nu är det nog för mig. Tack och hej, aldrig mer Swedbank!
Jag sa upp allt hos dom för många år sedan när jag insåg att jag betalade nästan 800 kr/år för ett betalkort och internetbanken. Löneonto + Internetbanken är gratis hos Skandia banken och Norwegians Kreditkort är gratis inkl kontantuttag.
Bolånen flyttade vi till Landshypotek.se som har en automatisk rabatt baserad på belåningsgrad. Har varit utmärkta att ha att göra med + dom är snabba med att sänka räntan nu, t.o.m SNABBARE (!?) än Riksbanken 😉👍.
Ett generellt tips om du inte orkar gå hela vägen och byta bank:
- Kontakta din bank och begär ut ett amorteringsunderlag, det är en signal om att du tänker lämna. Då startar du ett maskineri där som försöker behålla dig och erbjuder dig bättre villkor.
I vårt fall erbjöds vi bättre ränta, men jag tyckte det var ett vidrigt sätt att hantera sun kund på - att aldrig göra av sig förrän man verkar förlora den.
Har du ett annat företag som tjänar 10-tusentals kronor på dig årligen blir du ju kontaktad med jämna mellanrum...
Så absolut! Lämna de mätta, tjocka storbankerna så fort du kan...
En bank behöver både låna in och låna ut pengar..en kund som bara lånar är inte lika bra för banken som en med medel insatta. Personligen innebär det att för oss med lite kapital sparat och låg belåning faktiskt inte sparar något att tala om om man ser till den hela bilden på att byta från Swedbank där vi varit kunder sedan länge. Våra rabatter är bra, även om det ibland finns rena lockpriser hos andra som slår det då och då.
Mitt stora problem med Swedbank och en massa andra företag är just servicen, där det verkar stört omöjligt att få till ett personligt besök, samtal eller kassaärende. Men det gäller i stort sett alla där man har något som faller lite utanför ramen för de (oftast bra) digitala plattformarna.
Jag kan inte heller påstå att jag är speciellt förtjust i deras ständiga frågande om varifrån pengar kommer etc, men det är visst samma överallt på grund av lagstiftningen.
Mitt stora problem med Swedbank och en massa andra företag är just servicen, där det verkar stört omöjligt att få till ett personligt besök, samtal eller kassaärende. Men det gäller i stort sett alla där man har något som faller lite utanför ramen för de (oftast bra) digitala plattformarna.
Jag kan inte heller påstå att jag är speciellt förtjust i deras ständiga frågande om varifrån pengar kommer etc, men det är visst samma överallt på grund av lagstiftningen.
Har varit kund hos swedbank så länge jag kan minnas och har inget att klaga på.Dock blev lite fundersam i våras när min äldsta dotter skulle köpa hus och ville låna pengar av oss.När vi skulle föra över en större summa pengar till dotterns konto så gick det inte trots att hon är kund hos swedbank hon med.Fick ett sms från swedbank att jag skulle kontakta dom och tänkte vad är detta för lurt.Operatören hos swedbank ville bara kontrollera vad pengarna kom ifrån samt senaste inköp/ställe jag använt mitt kort så var bara säkerhetkontroll och det var bra.
”Mycket av det man betalar går direkt tillbaka till bygden”. Är det verkligen Swedbank du beskriver? Det låter mer som en Sparbank….🤔J Jontha skrev:Jag håller med TS att fler borde byta bank, speciellt om man får ett sådant bemötande. Själv tycker jag Swedbank är fenomenala. Deras internetbank är grymt stabil man kan utgöra alla ärenden där. Saknar bara inlogg genom bankid på datorn.
Banken ger oss alltid lån och räntan är hygglig. Mycket av det man betalar går direkt tillbaka bygden. Bland annat hjälpte banken folk som fått problem vid en naturkatastrof som uppstod en gång samt en del som inte kunde betala sin elräkning. Sen har väl Swedbank lite svårare att låta bli det rent av kriminella, tänker främst på pengatvätt och annan ljusskygg verksamhet. Men även dom behöver tjäna pengar. Om inte dom så gör någon annan det.
Finns en anledning till att nöjd kund index ser ut som det gör. Har 3,5% 1-års på en Sparbank. Säkert inte det absolut billigaste jag kan få men det är ett litet fysiskt bankkontor som fortfarande hanterar kontanter, fortfarande har bankboxar och där det inte är några som helst problem att få ett möte med en representant som faktiskt vet vad som gäller. Inget nyckelkund, guldkund, premium eller annan skit. Sen är det i princip Swedbanks onlineplattform vilket gör det riktigt roligt att Swedbank är i botten och Sparbankerna i topp.
Hade ett möte, lämnade lönespecar och värdering, fick ett skriftligt erbjudande på posten utan en massa jävla säljsnack, "skriv under där jag satt X" och sen hade jag pengarna tre dagar senare.
Sen går all vinst till den lokala bygden.
Hade ett möte, lämnade lönespecar och värdering, fick ett skriftligt erbjudande på posten utan en massa jävla säljsnack, "skriv under där jag satt X" och sen hade jag pengarna tre dagar senare.
Sen går all vinst till den lokala bygden.
Husägare
· Ronneby
· 51 inlägg
Välkommen till marknadsekonomin.Krokkodriljo skrev:Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.
Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.
Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".
Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.
Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.
Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.
Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.
Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.
Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.
Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]
Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.
Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?
Vi lever i en marknad skapad av kapitalismen, då prioriterar man nya kunder som får välkomstrabatter. Samma mönster ser vi på bredbandspriser, TV-abonnemang, försäkringar och elpriser. I kapitalismens marknadsekonomi finns det inget som heter rabatt till trogen kund.
Tyvärr så ser vi samma mönster på arbetsmarknaden, att förhandla om bra lön med sin arbetsgivare kan vara hopplöst. Men söker man nytt jobb på annat bolag så kan man lätt få bättre lön.
Läs boken Honungsfällan, den säger allt om hur banken fungerar, herregud!!!Krokkodriljo skrev:Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.
[bild]
Håller helt med dig behandlar sin kunder som skit..🤮Krokkodriljo skrev:Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.
[bild]
Jag kan starkt rekommendera Landshypotek. Vi hade vårt bolån hos SEB under drygt 15år p.g.a min fru hade lite varierad jobbsituation. Nu när allt rett upp sig och bättre lånesits så bytte vi bank. Bara att få ny ränta på lånen hos SEB var en resa i sig varje gång.
Landshypotek har en bättre byggd Mina sidor för att justera amorteringar, enkelt att flytta lånet, bästa räntorna jag kunnat hitta, sänker räntorna före Riksbanken, lätt att komma i kontakt med (även via e-post).
Landshypotek har en bättre byggd Mina sidor för att justera amorteringar, enkelt att flytta lånet, bästa räntorna jag kunnat hitta, sänker räntorna före Riksbanken, lätt att komma i kontakt med (även via e-post).
Jag hatar hela processen med att förhandla, så har dragit mig för det, kört med SBAB som trots allt har ganska bra räntor enligt algoritm.
Nu gav jag det ett nytt försök dock och kontaktade några banker, är sen länge SEB "helkund" förutom bolån.
När SEB skulle ringa mig förberedde jag mig med hittepåräntor som jag skulle säga att jag fått för att förhandla, sen när hon på SEB presenterade erbjudandet var det lägre än mina hittepåräntor så det var bara tacka och ta emot.
3,2% rörlig eller 2,6% på 2 år.
Vi binder på 2 år och har satt en notis att kolla på det igen om knappt 2 år för jag förutsätter att jag får en värdelös ränta när rabatten går ut 😆
Nu gav jag det ett nytt försök dock och kontaktade några banker, är sen länge SEB "helkund" förutom bolån.
När SEB skulle ringa mig förberedde jag mig med hittepåräntor som jag skulle säga att jag fått för att förhandla, sen när hon på SEB presenterade erbjudandet var det lägre än mina hittepåräntor så det var bara tacka och ta emot.
3,2% rörlig eller 2,6% på 2 år.
Vi binder på 2 år och har satt en notis att kolla på det igen om knappt 2 år för jag förutsätter att jag får en värdelös ränta när rabatten går ut 😆
Är I samma sits jag med just nu. Byter från Swedbank och kollar just nu på Danske Bank då jag har dem för lönen i Danmark. Får se vad de kommer upp med efter vårt möte på tisdag.
Annars blir det SBAB näst på tur att kolla på.
Swedbank har jag haft i hela livet men allt hänger på vem du har som kontakt. När min kontakt slutade så försvann mina 2% i rabatt och blev nu erbjuden 0.6% så jag skrattade bara åt honom och avslutade samtalet.
Annars blir det SBAB näst på tur att kolla på.
Swedbank har jag haft i hela livet men allt hänger på vem du har som kontakt. När min kontakt slutade så försvann mina 2% i rabatt och blev nu erbjuden 0.6% så jag skrattade bara åt honom och avslutade samtalet.
Är du akademiker och med i ngt av SACOs fackförbund? Titta på Danske Bank - de har ett avtal med SACO där man kan få en enligt min uppfattning mycket bra rabatt som *aldrig* ändras. Inga jävla förhandlingar om rabatt mer. 👍Krokkodriljo skrev:
https://danskebank.se/privat/bli-kund/bli-kund/saco