Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En orsak kan vara att slippa finnas med som kund hos dem så de har möjlighet att skicka reklam.
Upplever du verkligen att du får oönskad reklam på grund av att du är kund hos banker? Har aldrig känt det.

• Gilla
Funkster och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt?
Jag (för mer än 10 år sedan) har handgripligen varit med om att en bank vägrat en i familjen uttag. Samt att banken förklarat att de inte behöver motivera sig. Verifierat av bankens högste chef i en av landets allra största städer på ett personligt möte.
Dessutom vägrade banken acceptera en fullmakt de själva dikterat och bevittnat. Vi var många i släkten som övergav den banken.

Det som är det riktigt sura är att bankdirektören i fråga lärde ut att så kan och får (samt i vissa fall skall) vilken bank som helst göra utan att motivera.

Rätt eller fel vet jag inte. Och nej, ingen drabbad hade tid och ekonomiska resurser att stämma banken.

• Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Här är vi löjligt överens. När jag framför liknelser med att det är självklart att man plockar russinen ur bankkakan på samma sätt som man gör med olika livsmedelsbutiker brukar de flesta dock vara helt oförstående, konstigt nog. De byter bank men inte tusan byter de skoaffär eller restaurang. Här är man minsann otrogen men inte när det gäller banker. Svårbegripligt!
Jag här är vi helt överens. I första hand om hur vi tycker man skall göra. Och i andra hand hur obegripligt det är att andra inte inser detta vi tycker är så självklart.

• Gilla
Nissegnu77 och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En orsak kan vara att slippa finnas med som kund hos dem så de har möjlighet att skicka reklam. Eller kan dela med sig av dina uppgifter till deras samarbetspartners = sälja din information till andra som vill skicka reklam till dig. Tyvärr går det numera åt det hållet att varenda jäkla ställe du lämnar en uppgift till och som kan anse att du är deras kund i sin tur delar med sig av din information till inte 2-3 parterns i samma koncern utan hundratals andra företag via olika vägar.

Det är ju så att om någon låter dig ha tjänster såsom konto, betalmöjligheter osv så är det inte tjänsterna som är deras handelsvara, det är du.
Nu blev jag nyfiken. Vilken eller vilka banker är det som håller på med detta. Det har jag aldrig hört talas om tidigare eller råkat ut för. De flesta, om inte alla, banker ser det som ett förtroende från kunden att sköta diverse angelägenheter och förvara/förvalta kundens tillgångar.

Kom med exempel på vilka banker som gör detta. Så man inte byter till någon av dem och råkar ut för detta.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
O O skrev:
Skiitbank? Det är en alldeles utmärkt bank som tjänar pengar och har en stabil trogen kundbas som genererar intäkter år efter år. Utan att banken behöver lägga ner något som helst arbete på försäljning/marknadsföring. Som företagsidé är det lysande.

Funderar man på att placera sina sparpengar på något av Swedbanks alla konton för att få en bra avkastning, dvs ränta, får man leta länge om man skall hitta något alternativ som är bättre är att istället köpa aktier i banken.

Observera att detta även gäller alla andra banker man kan köpa aktier i.

Swedbank är bara en bank i mängden. Varken sämre varken bättre än någon annan.
Jag tolkar hans inlägg som att skitbank innebär att han aldrig skulle få för sig att bli kund där pga hur mycket pengar dom suger ut ur sina kunder.
Istället köper han aktier i banken av samma anledning.

• Haha
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.

Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.

Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".

Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.

Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.

Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.

Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.

Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.

Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.

Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]

Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.

Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?

Men nu är det nog för mig. Tack och hej, aldrig mer Swedbank!
Trogna kunder är det bästa bankerna vet. Nu har vi inga lån numer men råkade då vi hade det ut för att vår bank vägrade låta oss amortera. Vid en omsättning/räntejustering tog de bort helt sonika bort amorteringar och de vägrade diskutera med mig.
Gick då till en annan bank och frågade om de ville ta över lånet och samtidigt låta mig amortera bort lånet på 10 år. Naturligtvis sa de och kontaktade den andra banken och löste in mitt lån där. Den andra banken hörde då av sig och sa att de ändrat sig och jag kunde få amortera på lånet. Jag lade på luren.
Den enda makten man har är att byta bank, om det går. Att handla i en annan butik. Det är likadant med försäkringar. Försäkringsbolagen utnyttjar också trogna kunder. Kollar och jämför alltid andra bolag vid förfallodagen. Byter om samma produkt är billigare hos någon annan.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
G
Det är ju fifflarbanken nummer ett, kan väl inte vara särskilt förvånande.

• Gilla
Hemtorparen och 2 till
  • Laddar…
Med den belåningsgraden så hade du kunnat spara en hel del pengar på att ha bytt bank till Stabelo. Även om bankerna inte ger något utan att man kräver det så ligger det även i ens egna ansvar att följa och kontrollera marknaden.

Här är våra räntor senaste halvåret, haft Stabelo längre än så men Stabelo gick ut med ett erbjudande där man fick 5-årsräntan med ett ”3-mån upplägg” (finns trådar om det) vilket jag hoppade på direkt.

Jag har kontinuerligt kontrollerat vad andra aktörer har gett oss, och har under perioden där räntan varit som höst hoppat mellan banker som erbjudit en räntefri månad. Blir en del del pengar över ett år (cirka 45-50kkr för vår del).

I mitten av maj hade vi en ränta på 3.65%, fick ett erbjudande samtidigt på Swedbank (väldigt bra ränterabatt som jag förstod det, men samtidigt krav på helkund mm), skiljer ändå en hel procent till förmån för Stabelo.

Nu ligger Stabelos 3-mån på 3.19 (med grönt bolån) så även om man inte kan hoppa på erbjudandet så finns det ingen anledning att ligga kvar hos en av storbankerna om man inte har riktigt bra ränterabatt.

Kolla sidans bolånsstatistik för att ge ett hum om vad du kan få.

Har lån på 6+ och belåningsgrad under 50%.

4.6417/5/2024Swedbank
3.6514/5/2024Stabelo
3.4419/7/2024Stabelo
3.246/8/2024Stabelo
3.1412/8/2024Stabelo

• Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Hade underlättat för alla om fler agerade som dig.
Bra gjort 🫡
Det underlättar väl bara för dem som är lata och inte orkar byta bank själva? Om ens för dem.

På vilket sätt underlättar tilltaget för dem som redan gjort ett bra val?

Själv bytte jag bank flera gånger för att få lägre ränta och mindre avgifter. Nöjer mig inte heller med enbart en bank. Hade senast Stabelo för bolånet men det är avbetalt för några år sedan. Har en avgiftsfri bank för lön och betalningar, ett par olika banker för sparande, ett par olika banker för depåer/investeringar samt kreditkort från tre olika företag, varav två norska varav en sammanfaller med en av mina sparbanker.

Jag skulle aldrig drömma om att välja en bank pga att de erbjuder en personlig förhandlare. Jag vet inte hur man förhandlar och skulle säkerligen förlora stort på ett sådant upplägg. Kunderna måste betala för den personliga servicen (tjänster är dyrt i Sverige) och är man ingen toppförhandlare som klarar sig mycket bättre än genomsnittet så förlorar man.

Själv bryr jag mig inte om hur andra gör. Vill de betala dyrt för personlig service och möjlighet att förhandla så är det upp till dem. Ser inte hur jag tjänar något på att de väljer annorlunda. Tvärtom tjänade jag en hel del på mina Nordea-aktier men dem har jag inte heller kvar.

Kanske har jag missat någon fördel av att andra byter bank? Är det en nationalekonomisk fördel kanske?

Man får betala för premium om det är det som behövs för att förhandla med en bankman. Liten underligt att klaga på något man inte betalar för. Även om vi hade betalat för tjänsten får vi rabatter på andra tjänster som t.ex. kreditkort, reseförsäkring med avbeställningsskydd.

Vad är egentligen trogen? Vi har nästan samma låneförutsättning och har haft bla Nordea i snart 25 år, varit premiumkund och även haft personlig bankman sen ett bra tag. Jag kollade lite på Stabelo som någon nämnde men även efter senaste sänkningen och efter ränterabatt är Nordea billigare på vårt senaste bundna lån på 2 år. Ränterabatten är också nu högre på de med nu högre ränta än de vi band på dryga procenten.

Flytta lånen om du inte är nöjd... bankerna blir feta och rika på passiva kunder. Börja med att be om ett amorteringsunderlag och se vad de säger :)

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Attitudeswe
Om folk slutade betala 1000kr/mån i onödan till banken (0.5% på 3.5M) så skulle dom kunna köpa fler restaurangbesök och annat som sänker arbetslöshet och gagnar samhället.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.

Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.

Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".

Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.

Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.

Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.

Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.

Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.

Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.

Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]

Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.

Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?

Du har alldeles rätt i detta. Personligen tycker jag att vi kunder är störande objekt bortsett från pengarna/skulderna vi tillhandahåller för att bankerna ska öka sin profit... Håller det mesta av tillgångarna i mindre banker som åtminstone är trevliga när man ringer....

S Styrman_jansson skrev:
Beklagar din upplevelse men tyvärr är min erfarenhet att det ser ut såhär. Likadant med försäkringar, abonnemang o.s.v. När avtalsperioderna närmare sig sitt slut behöver man kolla och jämföra och helt enkelt ge bef. leverantör/bank ett ultimatum. Matcha det bästa erbjudande som finns på marknaden eller så byter man.

Lojalitet premieras inte.

[bild]

Trist erfarenhet, känner igen det från många branscher. Dock, låt byggahus.se fortsätta vara en bra site för bygg relaterade frågor.

S sjoelund skrev:
Gå på peng. Det är möjligt att en bänk erbjuder dig någonting för att bli helkund med allt hos dem. Men efter 1 år försvinner rabatten och du behöver byta bank igen. Så det är bättre att välja någon liten bank som bara pysslar med bolån och erbjuder bra pris på det.
Kan en bank bara pyssla med bolån?
Var ska de få pengarna som de lånar ut ifrån?

• Gilla
Funkster
  • Laddar…
Banker är ett släkte för sig.
Vi hade i vårt lilla företag en kundkontakt sedan 20 år. Sedan slutade han och vi fick en ny. Hon ville att vi skulle fylla i formulär om kundkännedom, vilket var ganska omfattande. Kunder mm, vilket ironiskt var så att vår största kund var just Swedbank. Banken borde känna till allt detta - så vi bytte bank.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.