pacman42 pacman42 skrev:
Det finns typB som bara kostar en dryg tusenlapp. Kolla Tesla-klubbens diskussion om detta så hittar du sådana.
Ser du den eller dessa som vettiga, funktionella och bra? Att någon stämplar B etc och lite lämpliga andra koder på den behöver inte säga så mycket. Ja rent formellt givetvis det är en sak för sig.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skulle en typ B vara tåligare?
Är de inte mer känsliga för likström och i övrigt samma?
I praktiken är de ofta lika känsliga för de bakomliggande fenomenen i MagHams fall. Däremot kan de ju skydda i vissa lägen där A-typ felar. Men det är inte så vanligt med JFB i fallen med omformare där de används ordnat och i stora antal.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ser du den eller dessa som vettiga, funktionella och bra? Att någon stämplar B etc och lite lämpliga andra koder på den behöver inte säga så mycket. Ja rent formellt givetvis det är en sak för sig.
Man får göra sin egen bedömning, men det finns märken som annars gör dugliga saker som har billigare typB-brtare, så varför inte?

Personligen har jag en Siemens, men det var bara för att jag kom över begagnade sådana för 500kr/st.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Citat: Fredrik Byström Sjödin
”Ibland när jag har tråkigt går jag in på Byggahus.se för att dela en artikel som jag vill ska få stor spridning.”
[länk]

:)
Så ett troll?
Stämmer bra överens med min bild av honom.

Han har potential att vara en folkbildare av rang, men väljer tyvärr att gå en annan väg.

• Gilla
Ossian K Olsson och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
”Ibland när jag har tråkigt går jag in på Byggahus.se för att dela en artikel som jag vill ska få stor spridning.”
[länk]

"vips kan det bli 30 sidor motargument. Jag läser inte allt och är trygg i min kompetens så det stör mig inte. "

Måste vara skönt att vara så trygg i sin kompetens att en inte behöver läsa alla motargument.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Det gav ju inget moget intryck, men det var heller inget nytt.

• Gilla
cpalm och 13 till
  • Laddar…
Elsäkerhet är viktigt, men närsäkerheten redan är total blir det allt svårare för sådana som han att motivera en svällande organisation. Bilindustrin är ett annat exempel, EU-byråkraterna har nu hittat en ny födkrok genom att börja dyka ner i utveckling och dokumentation av mjukvara med resultatet av utvecklingen går långsammare och kostnaderna ökar.

Elen är idag så säker att vi inte behöver mer utveckling. Hur många olyckor har förhindrats genom att man har gått ifrån systemet med personlig behörighet till ett egenkontrollprogram? Det handlar troligen mest om att skapa en födkrok för managementkonsulter inom egenkontrollprogram som kan tappa av pengar från branschen med resultatet att kostnaderna för konsumenterna ökar. Som med alla standarder.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
tommib
"– Nej, men det fascinerar mig att intresset för det tekniska är så stort: Ska det vara gulgrön färg på biledaren, hur högt ska uttaget sitta och ska det vara ditten eller datten, när det finns viktigare saker för elektriker att hantera. Jag svarar hellre på hur de kan jobba mer modernt så att de kan tjäna mer pengar och hur de ska leva upp till lagen."

Vilken kul avslutning på artikeln. Jag tycker det här känns jättemycket som den allmänna utvecklingen i samhället, där man ska jobba mer "strategiskt" och inte gräva ner sig så mycket i detaljerna. Trist bara att det är detaljerna som är det viktiga. Jag tycker Anders uttrycker det bra ovan, man går ifrån det faktiska tekniska till papper och kontroller. Dels den där födkroken, dels också en tro om att bara egenkontrollen är tillräckligt bra behöver man inte kunna de där tråkiga detaljerna. Man kan ta lite vem som helst för grovjobbet. Eller bara abstrahera bort grovjobbet helt, leva i en värld av papper.

Fredrik visar också vad det viktigaste är. Stålarna ska in...

• Gilla
TRJBerg och 12 till
  • Laddar…
Ja varför skulle man driva ett företag eller jobba om det inte vore för pengarna. Det finns ett ytterst fåtal som har jobbet som hobby men det är som sagt mycket ovanligt.

• Gilla
tille1 och 2 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det gav ju inget moget intryck, men det var heller inget nytt.
Kanske dax att ni el-gudar säget till Byggahus-management att han äntligen borde stängas av om hans enda syfte faktiskt är att provocera?

• Gilla
ClasseClas och 4 till
  • Laddar…
tommib
Självklart driver man företag för att tjäna pengar, det var inte min kritik. Poängen var att det ser osnyggt ut med en "elsäkerhetsexpert" som tycker att man fokuserar för mycket på det tekniska och tycker att det finns viktigare saker för elektriker att hantera.

Om elektrikern inte fokuserar på det tekniska, vad är vitsen med elektrikern? Varför tar vi inte bara in en ekonom som garanterat är väldigt mycket bättre på ekonomi än elektrikern?

• Gilla
ARJU och 11 till
  • Laddar…
Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
Hur många olyckor har förhindrats genom att man har gått ifrån systemet med personlig behörighet till ett egenkontrollprogram?
Det var väl endast personlig behörighet för ett litet fåtal innan?
Men jag håller med dig, det blir inte automatiskt säkrare för att man lägger ansvaret på företaget än på en person på företaget. Bättre hade givetvis varit att lägga ansvaret på den som gör jobbet.

• Gilla
TommyC och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men jag håller med dig, det blir inte automatiskt säkrare för att man lägger ansvaret på företaget än på en person på företaget. Bättre hade givetvis varit att lägga ansvaret på den som gör jobbet.
Ja iallafall om man monterar Alimak hissar!
Garanterat har de som monterade hissen aldrig läst och begrundat varför man skall montera skruven nereifrån och uppåt med muttern på ovansidan.

• Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
"vips kan det bli 30 sidor motargument. Jag läser inte allt och är trygg i min kompetens så det stör mig inte. "

Måste vara skönt att vara så trygg i sin kompetens att en inte behöver läsa alla motargument.
Speciellt när han hade helt fel om jordfelsbrytarna.

• Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.